Şer'i hükümlerde öncelikle usul-ü fıkıh usul-ü hadis ve nasların delilleriyle şeriat uygulanır.Bunlar kanunlaştırılarak resmiyete dökülür.Hiçbir kimse ve devlet başkanı bile kendi kafasına göre fetva çıkarıp uygulatamaz.Bunlar çok derin meselelerdir.İslam şurasında bunlar enine boyuna tartışılıp hüküm çıkarılır.Nitekim Osmanlı'da ki şeyhülislamlar böyle hareket ederlerdi.Sonrasında çıkan hükümlerle padişahın fermanına imza atarlardı.
"Hukuki İslamiye ve Islahatı Fıkhiyye Kamusu" Merhum Ömer Nasuhi Bilmen hocaefendinin eseridir.8 cilttir.
Bu ciltler bende şu anda var.Muhteviyatında geniş teferruatlı şer'i hükümler vardır ki herkes bunu anlayamaz.Merak ettiyseniz kitapçılardan bulabilirsiniz.Grameri ağırdır.Latince yazılmış ama Osmanlıca sözcükler vardır.Ayet ve hadislerle geniş açıklamaları var..Sağlam ve güvenilir kaynaklardandır.Bu eser 18 sene evvel rahmetli babamdan bana yadigar kalmıştır.
Yukarıda belirttiğim kelime ve kavramların tarifini ben yapayım:
ŞERİAT : Kur'anda bildirilen bazı belirli durum ve olaylar ve bu
olaylar için belirtilmiş müeyyidelerdir.
ŞER'İ HÜKÜM : Kur'anda çok genel olarak verilmiş bulunan hüküm
ve müeyyidelerin mütehassıs KİŞİLER TARAFINDAN tafsilatlandırılarak bir kanuni hükün haline getirilmesidir.
İSLAMİ HUKUK : İslam ülkelerinin yönetilebilmeleri için gerekli
hukukun ve bu hukuka ait kanunların MÜTEHASSIS KİŞİLERCE
kur'ana ve islam dinine ters düşmeyecek ,uygun tarzda
hazırlanmasıdır.
Buradan şu noktayı çok iyi anlamalıyız :
Kuranda belirli davranışlar için bildirilmiş hükümler bir hukuk
maddesi değildir.
Ayetin bildirimi bir kanun maddesi gibi uygulanabilme özelliğine
sahip değildir.
Kur'an belirli davranışlar için sadece yapılması gerekli olanı yani
amacı bildirmiş ve kur'andaki amacı sağlayacak şekilde tafsilatlı kanunlar hazırlanmasını talep etmiştir...
Bir örnek olarak hırsızlık konusunu ele alırsak:
Kur'anda hırsızlık konusu tek ayettir ve:
Hırızlık yapan kadın ve erkeğin elini kesin. Der.
Kur'anda bulunan bu ayet bize hırsızlığın bir suç olduğunu ve cezalandırılması gerektiğini bildirmektedir.
Hırsızlığın çeşidi, hırsızlığı yapan kişinin durumu,hırsızlık yapılan
mal miktarı,hırsızlık yapılmasının sebepleri göz önüne alınarak
belki 300-500 madde olabilecek hırsızlık kanunu hazırlanması
gereklidir. Kur'anda istenen de budur....
Buradan şu noktaya geliyoruz ki...
Allahın kanunları, kulun yaptığı kanunlar diye bir şey yoktur.
Bu tür beyanlar kandırmacadır...
Şeriat isteriz diye de bir şey yoktur , İsteyemezsiniz çünkü şeriat
kuranda zaten mevcuttur....
İslamdaki tüm kanunlar insanlar yani kullar tarafından
hazırlanacaktır,ancak kur'ana ve islama uygun olacaktır.....