müzik haram değil mi ?

meyve

Asistan
Katılım
15 Eki 2006
Mesajlar
762
Tepkime puanı
1
Puanları
0


O na itirazımız yok...
biliyorlarda amelleri yok..
onlarda sizin gibi biliyorlardır, size göre ne var herşey mübah...

bi de kaç çeşit islamiyet var ki ?

Hakkıma giriyorsunuz :( Bu şekilde ithama hakkınız yok! İslamiyeti ne kadar bildiğiniz ortada. Anladım ki forumda birkaç kişinin yazdıklarına cevap vermek ahmaklık :(
Artık cevap vermeyeceğim o zevata...
 

meyve

Asistan
Katılım
15 Eki 2006
Mesajlar
762
Tepkime puanı
1
Puanları
0
İmam-ı Gazâlî’ye göre müziği haram kılan ârızalar şunlardır:

1- Dinletendeki ârıza.

2- Müzik âletindeki ârıza.

3- Ses ayarındaki ârıza.

4- Dinleyicinin kendisindeki ârıza.

5- Dinleyici şahsın âvâmdan olma ârızası.

İmam-ı Gazâlî’ye göre müziği haram kılan ârızaların birincisi: Dinletendeki ârıza: Kendisine bakılması helâl olmayacak şekilde giyinen ve görünen bir kadının, fitneye dâvet eden bir ses ve sözle müzik yapması haramdır. Fitne tehlikesi olan parlak bir genç de bu hükümdedir. Bunların müziğinin haram olması müzikten değil, kendilerinin ve seslerinin fitne unsuru olduğundandır. Hattâ konuşan bir kadının sesinde ve konuşmasında fitne uyandırma tehlikesi varsa, onunla konuşmak ve hattâ Kur’ân-ı Kerîm bile olsa ondan dinlemek câiz olmaz. Yakışıklı genç de aynı hükümdedir.28

Fakat, fitne yaymayan, sesinde eğilip bükülerek, kırılıp dökülerek cinselliği ön plana çıkarmayan kadın sesi haram değildir. Nitekim Resûl-i Ekrem Efendimiz (asm) hiç mecburiyeti olmadığı halde Hazret-i Âişe validemize (ra) “Nasıl, seyretmek istiyor musun?” diye sormuş, kendisi de yaslanmış olarak genç kızların müziklerini dinlemiştir.29

Müziği haram kılan ârızaların ikincisi: Müzik âletindeki ârıza: İçki âlemlerinde insanı içki tüketimi için kışkırtacak ve fitneyi tetikleyecek biçimde kullanılan çalgılar haramdır.

Müziği haram kılan ârızaların üçüncüsü: Sesteki ârıza: Kötü, çirkin, ahlâk dışı, fâhiş ve hicvedici sözleri bulunan, dedikodu ve iftira içeren, toplum barışını bozan, fitne yayan, Allah’a, Resûlüne (asm) ve ashabına karşı yalan cümleler içeren müzik parçasını söylemek de, yayınlamak da, dinlemek de haramdır. Yaşayan belli bir kadını anlatan söz ve şiirleri dinlemek haramdır. Çünkü erkekler arasında bir kadını anlatmak da, yermek de câiz değildir. Belirli bir kadının yüz, göz, kaş, yanak, saç, kıyafet ve diğer vasıflarını başkaları yanında övmek veya yermek câiz değildir. Eğer şarkıda genelleme söz konusu ise, yani şarkı sözü belirli bir kadını değil de, genel ve meçhul bir sevgiliyi anlatıyorsa; dinleyicinin kendi helâli olan eşini düşünmesi şartıyla dinlemesi câiz olur. Böyle şarkılarla helâli olmayan bir kadını düşünmekle ise kişi günahkâr olur.

İstiâre yoluyla şarkı sözlerini meşrû düşüncelere çekebilen kimselerin şarkı dinlemeleri de câizdir. Meselâ, yanaklardan aşağı dökülen siyah kâküllerden günah karanlığını, parlak yanaklardan îmân nûrunu, kavuşmayı anmaktan Allah’a kavuşmayı, firak ve ayrılıktan Allah’tan uzak kalmayı, sevgiliye kavuşma engellerinden Allah’a kavuşmaya engel olan dünya meşgalelerini anlamak mümkündür. Şarkı sözlerini kalben böyle yüksek mânâlara çekmek, dinlenen şarkıyı mubah kılmaya yeterlidir.

İnsan, dinlediğinden çok anladığından ve algıladığından sorumludur. Bir gün şeyhin birisi çarşıda gezerken bir satıcının, “Bir dirheme on salatalık!” diye bağırdığını duyunca vecde geldi, titredi ve bayıldı. Ayıldığı zaman, neden bayıldın diye soranlara: “Bir gıda maddesi ve bir rızk külçesi iken on tane salatalık bir dirheme satılıyor. Ya hiçbir işe yaramayan kötü insanın değeri kaç paradır?” diye inledi.

Müziği haram kılan ârızaların dördüncüsü: İmam-ı Gazâlî’ye göre dördüncü ârıza kişinin kendisindedir. Bir kişinin müziği şehevî arzûları için tahrik aracı kılması haramdır. Müziğin sözleri ile haram sevmeye heveslenmek haramdır. Müziği kendi nefsânî heves ve arzûları çerçevesinde yorumlamak haramdır. Meselâ, kâkül, gül yanak, ayrılık, kavuşma kelimelerini duyduğu zaman şehveti ve şeytânî duyguları tahrik olan birisi müzik dinlememelidir.

İnsan gönlünde şeytanın ordusundan sayılan şehvet ile, Allah’ın askeri sayılan akıl nûru arasında sürekli bir mücâdele vardır. Müzik bu mücâdelede şehveti tahrik edici değil; akıl nûruna kuvvet verici olmalıdır. Bu iki ordudan birisi kalbi fetheder ve kuşatırsa zaferi elde etmiş olur ve mücâdele biter. Şeytanın müzikle kalbe girip kalbin mânevî neşesini bozmasına izin vermemelidir.

Zamanımızda kalpleri şeytanlar kuşattı. Şarkılar ve müzik parçaları ekseriya şeytanî hevesleri tahrik amacıyla çalınır ve söylenir oldu. Gönül kendisini bir müzik parçasına kaptırmaya görsün; müziğin sazıyla ve sözüyle kendinden geçip, neredeyse kul ve insan olduğunu unutur hale geldi. Öyle ki, nice müzik parçaları ile kendi insanlığını unutan ve kendinden geçen nice gençler, elde jiletle başta kendileri olmak üzere etraflarına zarar verir oldular. İşte böyle müzikten çabuk etkilenen, mânevî terbiye almamış, kendi kimliğini İslâm ahlâkı ile yoğurmamış kişiler müzik dinlememeli. Çünkü bu kişiler müzikten zarar göreceklerdir.

Müziği haram kılan ârızaların beşincisi: Müzik dinleyicisinin âvâmdan olması da bir handikaptır. İşi gücü bırakıp müzik parçaları ile oyalanmak ahmaklıktan ve akılsızlıktan başka bir şey değildir. Boş vakitleri öldürüp, oyuna ve eğlenceye dalmak cinâyettir. Nasıl küçük günahlar ısrar ve devamla büyür ve büyük günaha dönüşürse, mubahlar da ısrar ve devamla küçük günaha dönüşürler. Mubahları devamlı olarak takip etmek kişiye bir kemâl ve feyiz vermediği gibi, kişinin elde bulunan mâneviyâtından ve feyzinden de bir miktar alır gider.

Nitekim satranç ta böyledir. Parasız veya karşılıksız oynamak şartıyla satranç mubahtır. Fakat satranç oynamaya düşkün olmak ve bunun için faydalı işlere gevşeklik vermek doğru değildir. En azından mekruhtur.

Netice olarak; İmam-ı Gazâlî’ye göre kalbin sıkıntısını yatıştırıp kalbi dünyanın fânî işlerinden soğutarak ibâdetlerine daha bir dikkatle sarılmak amacıyla belirli bir ölçü ile müzik dinlemek mubahtır. Din ve dünyasında daha bir istekle çalışabilmesi için müzik dinlemeyi hoş görmek, yanak üzerindeki ben’in güzelliği gibidir. Eğer o ben, bütün yüzü kaplarsa yüzü çirkinleştirir. Çokluk sebebiyle güzellik çirkinliğe döner. Her güzelliğin çoğu güzellik olamayacağı gibi, her mubahın çoğu da mubahlıkta kalmaz. Meselâ ekmek mubahtır. Fakat çok yemek haramdır. İşte normal şekilde müziğin mubah oluşu, fakat çoğunun haram oluşu bunun gibidir.


Başka örnekler vermek gerekirse; bal helâldir. Fakat mizacı hararetli ve asabî olanlara zarar verdiği için tıbben bu gibilere haramdır. Şarap haramdır. Fakat boğazında lokma tıkanan birisi, su ve benzeri bir şey bulamaz ise lokmayı yutmak için bu kişiye bu esnada şarap helâl olur. Burada ihtiyaç ve zarûret sebebiyle mubah olmuştur. Bunlar ârızî hükümlerdir. Bunlara bakılmaz. Yine meselâ, alışveriş helâldir. Fakat Cuma ezanı vaktinde yapılırsa haramdır. İşte bunun gibi, müzik de, ölçülü, mânâlı ve âhenkli bir ses olması bakımından aslında mubahtır. Haram olması, aslından uzak, fakat aslı ile birleştirilen bir ârıza sebebiyledir.

İmam-ı Gazâlî ilâve ediyor: Eğer müzik boş iş denirse deriz ki: İçinde haram olmamak şartıyla boş iş ve eğlenceden dolayı Allah’ın kullarını sorguya çekmeyeceğini şu âyet bildiriyor: “Allah sizleri yeminlerinizdeki lağvden (boşluk ve yanılgıdan) dolayı mesul tutmaz.”30

Allah adına kasıtsız olarak yemin edip sonra yemininden dönen kimse bundan sorguya çekilmeyecek ise eğer, abartılı olmamak ve harama âlet etmemek şartıyla, şiir ve şarkı söyleyip eğlenen kimse bundan dolayı neden sorguya çekilsin? Müziğin bâtıla benzemesi de haram sayılması için yeterli olmaz. Çünkü bâtıl demek, faydasız şey demektir. Yukarıda da söylediğimiz gibi, her faydasız şey haram değildir.31

İmam-ı Gazâlî’ye göre bu ârızalar olmadığında kişinin kadın olsun, erkek olsun müzik yapması veya yapılan müziği dinlemesi haram değildir.

yyunus kardeş sizin için bilhassa :)
 

islamveinsan

Doçent
Katılım
28 Eyl 2006
Mesajlar
1,360
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Konum
Suvas
Hakkıma giriyorsunuz :( Bu şekilde ithama hakkınız yok! İslamiyeti ne kadar bildiğiniz ortada. Anladım ki forumda birkaç kişinin yazdıklarına cevap vermek ahmaklık :(
Artık cevap vermeyeceğim o zevata...

Yazdığım ve bildiklerimin hepsi başkalarına ait dir...
Ben buraya taşıyorum sadece..
Üzgünüm islam ı sizler gibi çağ a göre anlayamıyorum..
Hala sizden 1400 sene gericiyim. gerideyim...
 

Bedrin_Aslanı

Profesör
Katılım
20 Haz 2006
Mesajlar
1,792
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Çok değil bir hafta çalgısız ilahi dinleyin diğerlerinin yanına bile yaklaşmayın ve aradaki farkı görün. Kendinizi Allah C.C zikrederken bulacaksınız. Kim derse ki ben diğerlerini dinlerkende O'nu hatırlıyorum kendini kandırır. Dinlerseniz siz kazanırsınız ben değil...
 

yyunuss

Üye
Katılım
16 Eki 2006
Mesajlar
112
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Bu da Meyve için:

Aletsiz, çalgısız nağmeli sese sima [teganni] denir. Çalgı aleti ile birlikte olan insan sesine gına [müzik] denir. Gına haramdır. (Dürr-ül mearif)

Çalgı ve kadın sesi, sima değil gınadır, haramdır. (Dürr-ül-mearif)

Bazı mütercimler, sima veya sema kelimesini müzik anlamı vererek tercüme ettiklerinden dolayı büyük hataya sebep olmuşlardır. Yani Imam-i Gazali'nin "mubah" buyurdugu sey, çalgısız nağmeli sesdir. Kaldi ki bunun için bile bir çok sartlar araniyor, sizin yazinizda geçmis oldugunuz gibi.
 

yyunuss

Üye
Katılım
16 Eki 2006
Mesajlar
112
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Kardeşim bu hükümlerle başta Mevlana Hazretleri olmak üzere birçok ehl-i klp ve keşif insanı ittiham ediyorsunuz. Nedir bunların sahihlik derecesi araştırdınız mı? Her gördüğünüz isnadı hadis telakki etmeyiniz. Üstelik bunun zıddı da birçok hadis-i şerif mevcud. Biraz mantıklı düşünürseniz hakikate ulaşırsınız inşaallah.

Bizim ne haddimize öyle büyük zatlari itham etmek.
Nitekim Hz. Mevlana’yı, sözlerini, yolunu anlamanın anahtarını kendisi şöyle dile getirmektedir:
Ben sağ olduğum müddetçe Kur’ânın kölesiyim.
Ben Muhammed muhtârın yolunun tozuyum.
Benim sözümden bundan başkasını kim naklederse;
Ben ondan da bîzârım, o sözlerden de bîzârım.


Tasavvuf deryasına dalmış bir Hak âşığıdır. İlmi, teşbihleri, sözleri ve nasihatleri bu deryadan saçılan hikmet damlalarıdır. Yeni ibadet şekilleri ihdâs etmemiştir. Ney, dümbelek, tambur gibi çeşitli çalgı âletleri çalınarak yapılan törenler ve âyinler, Hz. Mevlana’nın vefatından 3-4 asır sonra meydana çıkmıştır. Halbuki o, ney ve dümbelek çalmadı. Dönmedi, raks etmedi. Bunları sonra gelenler uydurdu. 24 binden ziyade beytiyle dünyaya nûr saçan Mesnevî’sine, her ülkede, birçok dillerde şerhler yapılmıştır. En kıymetlisi Mevlana Câmi’nin kitabı olup, bunun da şerhleri vardır. Türkçe şerhlerinden, Ankara vâlisi Âbidin Paşanın şerhi çok kıymetlidir. Âbidin Paşa bu şerhinde, ney’in, insan-ı kâmil olduğunu ispat etmektedir.

Mevlevîlik, cahillerin eline düştüğünden, bunlar ney’i çalgı sanarak, ney, dümbelek gibi şeyler çalmaya, dönmeye başlamışlar. İbadete, İslam dininin yasak ettiği çirkin şeyler karıştırmışlardır. Hz. Mevlana, bırakın ney çalmayı, oynayıp dönmeyi, yüksek sesle zikir bile yapmadı. Nitekim Mesnevî’sinde diyor ki:
Pes zî cân kün, vasl-ı Canan-râ taleb
Bî leb-ü gâm mîgû nâm-ı rab.

Manası şudur:
O halde, Canana kavuşmayı, cân-u gönülden iste
Dudağını oynatmadan, Rabbinin ismini kalbinden söyle.

Bugün, bu tasavvuf üstadının türbesine sonradan konan çalgı âletlerini görenler, işin gerçeğini bilmeyenler, bu mübarek zatın çalgı çaldığını, bu aletlerin onun olduğunu zannetmektedirler. O hakikat güneşini yakından tanıyanlar, bunlara elbette itibar etmez. Zaten bu büyükler, şüpheli şeylerden kaçtıkları gibi, mubahları bile sınırlı ve ölçülü kullanmışlardır.
 

islamveinsan

Doçent
Katılım
28 Eyl 2006
Mesajlar
1,360
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Konum
Suvas
Cevabı zaten bulmuşsun kendinde niye soruyosun ki anlamadım benn???

Kendim için sormadım...
Haram a alışmış/alıştırılmış zihniyetlerin acaba haramı bulurlar mı bilirler mi diye sordum... Bizimle beraber bir haramı kabul ederler mi diye sordum. Haram a helal demenin kafir olmak için yeteceğini bildigimden forumdaki kardeşlerimiz bu küfre düşmesin diye sordum... Bildiklerimi sizde bilin, bildiklerinizi bende bileyim diye sordum...

Selam ve dua ile
 

nur_visal

Paylaşımcı
Katılım
4 Eki 2006
Mesajlar
394
Tepkime puanı
0
Puanları
0
yazık ya Peygamber efendimiz vefatından önce diyor ki size iki şey bırakıyorum onlara sımsııkı sarılın..kur'an ve sünnetim...
şuan islamveinsan kardeşin verdiğide resulallahın bıraktığı mirastan sahabe,tabiin,etbauttabiin'e ait kaynaklar ama hala tartışılıyor..pes diyorum başkada birşey demiyorum...


Katılıyorum sana kardeşim çok doğru,,,
Rabbim gönül gözümüzü açsın her daim hakikatleri görmek nasip etsin..
 

johncoffey07

Asistan
Katılım
26 Eki 2006
Mesajlar
898
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Konum
THE EARTH
Ya müzik dinlemek tamam haram olabilir ama ya Allah a ulaştıranlarr..Mesela tamam bazıları çok abuk sabuk ama bazıları insanın beynini tamamen maneviyatla dolduruyorr..Ben bunların günah olduğunu düşünmüyorumm..Sonuçta bende Allah'ı çağrıştırıyorsa onu dinlerken Allah ile birlikte oluyorsam neden günah olsun ki??
 

islamveinsan

Doçent
Katılım
28 Eyl 2006
Mesajlar
1,360
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Konum
Suvas
Sonuçta bende Allah'ı çağrıştırıyorsa onu dinlerken Allah ile birlikte oluyorsam neden günah olsun ki??[/QUOTE]

Sanırım hala öğrenemediniz din sorgulanamaz.....
Sorgulardan sonra ortaya çıkan hikmete amel etmekte caiz değildir....
Bir şey daha varki "neden " olsun diye keyfiyetinize binaen bir haram ı helal ettiniz... DİKKAT...
Selametle
 
Katılım
14 Eki 2006
Mesajlar
1,777
Tepkime puanı
67
Puanları
0
tekrarlamakta fayda var sanırım:
Evet, ulvi hüzünleri, Rabbani aşkları iras eden sesler helaldir. Yetimane hüzünleri, nefsani şehevatı tahrik eden sesler haramdır. Şeriatın tayin etmediği kısım ise, senin ruhuna, vicdanına yaptığı tesire göre hüküm alır.
 

BLueAngeL

Üye
Katılım
17 Kas 2006
Mesajlar
34
Tepkime puanı
0
Puanları
0
johncoffey07 anladigim kadariyla vede takip ettigim kadariyla senin sürekli haramlara karsi bi muhalefetin var ya yasin cok kücük bilmiyorsun yada oldukca cahil ve ahmaksin müzigin neresi nasil ALLA`a ulastiriyor efendimiz zamaninda müzik mi dinlerdi ya sabir!!!!!!
 

johncoffey07

Asistan
Katılım
26 Eki 2006
Mesajlar
898
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Konum
THE EARTH
johncoffey07 anladigim kadariyla vede takip ettigim kadariyla senin sürekli haramlara karsi bi muhalefetin var ya yasin cok kücük bilmiyorsun yada oldukca cahil ve ahmaksin müzigin neresi nasil ALLA`a ulastiriyor efendimiz zamaninda müzik mi dinlerdi ya sabir!!!!!!

Benim yaşım küçük değil ama senin niteliğini merak ettim..Cahil ve ahmak nitelemeleri benim haddime değil sen gibi at gözlüğü takmış biri varken...
Ayrıca bu tenkitlerine ve cidalleşmelerine devam edecek misin merak ediyorum..Peygamber efendimizin (ASV) ahlakında asla karşındakini küçük görme hakaret etmek yoktur..Nasıl helallik dileyeceksin merak ediyorum...
 

johncoffey07

Asistan
Katılım
26 Eki 2006
Mesajlar
898
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Konum
THE EARTH
Mevlana döneminde yapılan sema törenlerini nasıl açıklıyorsunn??Onlar ne yapıyordu??Şehvetlerini mi tatmin ediyorlardı..Yoksa Alla'a mı ulaşıyorlardı..Ha pardonnn ben ahmaktım di mi??Buna yüksek şahsiyet sen cvp ve BLUEANGEL..

BÖYLE İNSANLARIN OLDUĞUNA İNANAMIYORUM YAAA WALLA HAYRETLER İÇİNDE BIRAKTIN BENİ..
 

johncoffey07

Asistan
Katılım
26 Eki 2006
Mesajlar
898
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Konum
THE EARTH
Bir müslüman diğerine kafir olduğunu söylerse o ikisinden biri mutlaka kafirdir,idda eden haklı ise karşısındaki kafirdir ,haksız ise kendisi dinden çıkar ALLAH muhafaza lütfen daha dikkatli olalım.SELAMETLE.
 

meyve

Asistan
Katılım
15 Eki 2006
Mesajlar
762
Tepkime puanı
1
Puanları
0
johncoffey07 anladigim kadariyla vede takip ettigim kadariyla senin sürekli haramlara karsi bi muhalefetin var ya yasin cok kücük bilmiyorsun yada oldukca cahil ve ahmaksin müzigin neresi nasil ALLA`a ulastiriyor efendimiz zamaninda müzik mi dinlerdi ya sabir!!!!!!

Yahu aslında şu cümle sizin cehaletinizi ortaya döküyor ama farkında değilsiniz. :)haramlara benim de muhalefetim var. Sizin yok mu yoksa :) Harama taraftar olduğunuz mantığı uyanıyor bu cümleyle ben de... Bakın burada bir çok insan müziğin haramlığının çağrıştırdığı hisse göre belirlendiğini söyledi siz tek kişiyi yargıladınız. Üstelik diyelim ki bu kardeşimizin yaşı küçük, cahil -ki asla, tenzih ederim- bu müzik işini yapan ilahiyatçı ve büyük insanlar var Mustafa Demirci ve Mehmet Emin Ay gibi.. Bunlara ne diyeceksiniz merak ettim???
 

Sofuoglu

Ordinaryus
Katılım
29 Tem 2006
Mesajlar
4,603
Tepkime puanı
254
Puanları
83
Yahu aslında şu cümle sizin cehaletinizi ortaya döküyor ama farkında değilsiniz. :)haramlara benim de muhalefetim var. Sizin yok mu yoksa :) Harama taraftar olduğunuz mantığı uyanıyor bu cümleyle ben de... Bakın burada bir çok insan müziğin haramlığının çağrıştırdığı hisse göre belirlendiğini söyledi siz tek kişiyi yargıladınız. Üstelik diyelim ki bu kardeşimizin yaşı küçük, cahil -ki asla, tenzih ederim- bu müzik işini yapan ilahiyatçı ve büyük insanlar var Mustafa Demirci ve Mehmet Emin Ay gibi.. Bunlara ne diyeceksiniz merak ettim???

:wave[1]:
 
Üst