Mutezile nasıl ortaya çıktı?

kilicarslan

Kıdemli Üye
Katılım
14 Mar 2013
Mesajlar
4,054
Tepkime puanı
41
Puanları
0


Sen sen ol kardesim sakin yalan dolan Şii kaynaklara itibar etme.

Vasik'in olumu ve sünni Mutevekkil'in isbasina gelmesi Mutezilenin sonunu hazirladi. Ne kadar Mutezile dusmani Hanbeli ve hadisciler varsa onlari savundu ve Mutezileyi yasakladi.

evet öyleymiş gerçekten, hadisçilerle siyasi iktidarın işbirliği var.
İktidarın onlar aleyhinde hadis nakledin demesive bundan sonra bu hadislerin ortaya çıkmasıda çok ilginç doğrusu.

En doğrusunu Allah bilir elbette. Buraya Hadisçi ve mutezili aimlerin arasında geçen münazarayı koymadım, linkte var. bu münazaraların neden yasaklandığıda şimdi daha iyi anlaşılıyor.
 

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0
Mu’tezili alimlerden Nazzam (v.h.231), icmayı delil olarak kabul etmediğinden, mütevatir hadisi reddeder. Ona göre şerî hükümlere delil olacak sadece "masum imam"ın sözüdür. Neticede diğer bütün yolları tıkar ve genel olarak haberle bir şey öğrenmenin pek mümkün olmadığını söyler

Ancak Bağdadi, Mu’tezilenin, içinde aşere-i mübeşşereden olmak üzere, yirmi kişinin rivayet ettiği hadisle amel ettiğini ifade eder

Yine Mu’tezili alimlerden Cahız (v.h.255), Ebu Huzeyl el-Allaf (v.h.235) , Amr b. Ubeyd, Sümame İbnu’l-Eşras gibileri de hadisle alay etmiş ve reddetmişlerdir.

Mu’tezili alimleri sünnetin kabulü hususunda aşırılığa götüren şey şudur: Onlara göre, sahabe arasında meydana gelen savaşlar sebebiyle, onlardan bir grup fasık olmuştur. Bu sebeple rivayet ettikleri hadisleri kabul etmezler. Mu’tezili fikirlerin öncüsü olan Vasıl b. Ata, her iki taraftan kimin fasık olduğu bilinmediği için ikisinden de hadis almayız, ancak rivayeti yapan her iki ravi de bir tarafa mensupsa onunla amel ederiz demektedir

Yine Mu’tezile’nin ileri gelenlerinden Nazzam’ın sahabeye bakış açısından hareketle sünneti delil kabul etmemesini eleştiren Bakan, Nazzam’ın kendi metoduyla ve Kur’an ayetleriyle çelişkiye düştüğünü, cinleri akla uyarak inkâr ettiğini ve cumhura muhalefet ettiğini delilleriyle ortaya koymuştur.

Nazzam ve Ebu Abdullah el-Belhi, mütevatir haber’in, ilm-i tuma’nine ifade ettiğini belirtse de, diğer mu’tezile alimleri kesim ilim olarak kabul ederler
 

kilicarslan

Kıdemli Üye
Katılım
14 Mar 2013
Mesajlar
4,054
Tepkime puanı
41
Puanları
0
Eş'arinin Mu'tezileden neden ayrıldığını da komedi gibi hikayelere bağlamışlar,
ama gerçek sebep çok açık, biraz araştıran görür, yine cemaatçilik ve başolma hırsı.
40 Yıl Mutezile imamı olan adam bir anda fikirleri değişiyor Eş'arilik olarak bilinen inanç sistemini geliştiyor ilginç. (!)
kimsenin niyetini okuyacak durumda değiliz, hele bizden bu kadar sene önce yaşamış birisinin.

Orası artık Allah' a kalmış. Zanni hareket etmemek lazım, günaha girmekte var.
 

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0
Sizden birinin ilk nutfesi anasının karnında kırk gün kırk gece bekletilir. Bundan sonra bu kadar zaman daha geçince bir kan pıhtısı haline gelir, daha sonra bu kadar bir zaman daha geçince de bir et parçası haline gelir. Sonra Allahü Teala ona melek gönderir, bu meleğe dört şeyi yazması üzere izin verilir (veya bu dört şeyi yazması emredilir): Rızkını ve ecelini, amelini, cehen*nemlik (şaki) mi yoksa cennetlik (saîd) mi olduğunu yazar. Sonra Allah ona ruh üfler. Sizden biri cennet ehlinin işini işler, öyleki cennet ile arasında bir arşın boyundan fazla mesafe kalmaz, fakat yazgı Öne geçer ve cehennem ehlinin işini işlemeye başlar, böylece cehenneme girer. Yine sizden birisi cehennem ehlinin işini işleyedurur, öyleki cehennem ile arasında bir arşından fazla mesafe kal*maz, ama kader öne geçer ve cennet ehlinin işini işlemeye başlar, böylece cennete girer.

Buhari: Bedu'l-Halk: 6

Mutezile imamlarından Amr ibn Ubeyd, başta Abdullah ibn Mes'ud ve Enes ibn Malik gibi tanınmış kimselerin de bulunduğu onüç sahabinin Rasulullah'tan rivayet ettikleri bu hadis hakkında bakın ne demiş:

"Eğer bu hadisi ravilerinden A'meş'ten duysaydım onu yalanlardım. Zeyd ibn Vehb'ten duysaydım cevap vermezdim. Abdullah ibn Mes'ud'dan duysaydım kabul etmezdim. Peygamberden duysaydım reddederdim. Allah böyle söyleseydi O'na da: "Biz seninle böyle misaklaşmamıştık." derdim.

Talat Koçyiğit, Hadis Tarihi, shf:195-196

Biz bazen burdaki adamlara kızıyoruz.Ama bunların da beteri varmış bakın.

Demekki bu adamlar Mutezile yolunda
:D
 

Yahayy

Kıdemli Üye
Katılım
25 Ocak 2014
Mesajlar
4,603
Tepkime puanı
147
Puanları
63
Konum
İstanbul
kimsenin niyetini okuyacak durumda değiliz, hele bizden bu kadar sene önce yaşamış birisinin.

Orası artık Allah' a kalmış. Zanni hareket etmemek lazım, günaha girmekte var.

Haklısın zanni hareket etmemek lâzım.
Ancak Mutezili iken neden eleştirisel bir yola başvurduğunun da irdelenmesi gerek.
Yani çıkış noktasının bilinmesi de başvurulan nedenlerden biridir diye verdim, budur demedim zaten.
Araştırılmalı tabiki, tarihi vesikalara yahut kendi tarafından karşı tarafından nakillere bakılabilir.
Bir beşerden bahsediyoruz çünkü, Bugün "A" diyen biri "B" demeye başlamışsa nedeni sorgulanır.
 

fakiri

Kıdemli Üye
Katılım
14 Ocak 2007
Mesajlar
15,969
Tepkime puanı
355
Puanları
83
Konum
KOCAELİ

Yaw, siz aklınızı peynir ekmekle mi yediniz yoksa salataya mı doğradınız arkadaş ? “Kul kendi fiillerinin halıkdır!” diyen bir sapık akım nasıl olurda hayırla yâd edilir ? Mutezile’nin başka hiçbir sapık görüşü olmasa dahi sadece bu inanışlarıyla dinden çıkmış ve müşrik olmuşlardır !
Kendinize gelin kendinize ! Yoksa, siz de Müşrikliğe mi özendiniz- özeniyorsunuz ?

 

kilicarslan

Kıdemli Üye
Katılım
14 Mar 2013
Mesajlar
4,054
Tepkime puanı
41
Puanları
0
Yaw, siz aklınızı peynir ekmekle mi yediniz yoksa salataya mı doğradınız arkadaş ? “Kul kendi fiillerinin halıkdır!” diyen bir sapık akım nasıl olurda hayırla yâd edilir ? Mutezile’nin başka hiçbir sapık görüşü olmasa dahi sadece bu inanışlarıyla dinden çıkmış ve müşrik olmuşlardır !
Kendinize gelin kendinize ! Yoksa, siz de Müşrikliğe mi özendiniz- özeniyorsunuz ?

anlatamadik kardes galiba..

tepkisel hareket diyoruz. Birisi asiri bir uca yönelirse digeride denge saglamak icin diger asiri uca yönelir. Bu bir nevi fizik kanunudur.

Etkisel , tepkisel yaklasimlar bunlar. Emeviler cikmis "bizim yedigimiz her halti Allah yaratiyor, onun icin itiraz etmeyin susun, bas kaldirmayin "diyor. Yedikleri haltin sorumlulugunu Allaha yüklüyorlar.

Mutezilede buna karsi cikiyor, bunun tersini söyleyerek iktidari sucluyor. Yaptiklari zulmden sorumlu olduklarini anlatmaya calisiyor.

O dönemin icinde bulundugu durumu göz önünde bulundurmak zorundayiz. Mutezileyi makul zemine cekmek varken, bunu bir takim münazaralarla yapmak varken yapilan ötekilestirme ve tekfir etme durumu var. Üstelik dönem dönem söylemler degisiyor.
 

Yahayy

Kıdemli Üye
Katılım
25 Ocak 2014
Mesajlar
4,603
Tepkime puanı
147
Puanları
63
Konum
İstanbul
Ben kader konusunu bilmiyorum, ne söylenirse verecek cevabım yoktur, zamansızlık ve metafizik olarak bizim müşahede ettiğimiz alemlerle açıklanabilecek olgular olduğunu düşünmüyorum tek söylebileceğim bu, ayrıca Kur'andan anladığımız kader de Allah'ın düşecek bir yaprağa kadar kurgulaması olarak takdir etmesi, mukadderat olarak okuyoruz.

Peki eş'ari yani aşağı yukarı cebriye yahut maturidiyye mantığına göre, henüz doğmadan, bir amel işlemeden Allah'ü Teâlâ insanı yaratırken bu insanın günahkar ve cehennem ehli olup olmayacağına Allah'ın katında mı karar veriliyor?

Yani henüz yaratmadan önce Allah bu kul cehennemliklerden olacak diyerek mi yaratıyor?
Cevaplar mısınız?
 

Yahayy

Kıdemli Üye
Katılım
25 Ocak 2014
Mesajlar
4,603
Tepkime puanı
147
Puanları
63
Konum
İstanbul

Allah senin kimle evleneceğini biliyor muydu?

Evet yada Hayır
Evet biliyor tabi ki? Bu takdir edilmişliğe girer, yani bana verilecek rızk, çocuk, evlilik, hastalık, sağlık, meslek bunlar takdirata girer.

Seni etiketlemeyi unutmuşum sen de soruya cevap verir misin?
 

Yahayy

Kıdemli Üye
Katılım
25 Ocak 2014
Mesajlar
4,603
Tepkime puanı
147
Puanları
63
Konum
İstanbul
Ama lüften Allah rızası için kimse sayfalar boyu copy paste yapmasın. Kendi bilgisini yazsın, Allah yaratmadan evvel bu kulun cehennemlik olduğunu bilerek ve isteyerek mi yaratıyor
 

fakiri

Kıdemli Üye
Katılım
14 Ocak 2007
Mesajlar
15,969
Tepkime puanı
355
Puanları
83
Konum
KOCAELİ
anlatamadik kardes galiba..
tepkisel hareket diyoruz. Birisi asiri bir uca yönelirse digeride denge saglamak icin diger asiri uca yönelir. Bu bir nevi fizik kanunudur.
Etkisel , tepkisel yaklasimlar bunlar. Emeviler cikmis "bizim yedigimiz her halti Allah yaratiyor, onun icin itiraz etmeyin susun, bas kaldirmayin "diyor. Yedikleri haltin sorumlulugunu Allaha yüklüyorlar.

Mutezilede buna karsi cikiyor, bunun tersini söyleyerek iktidari sucluyor. Yaptiklari zulmden sorumlu olduklarini anlatmaya calisiyor.

O dönemin icinde bulundugu durumu göz önünde bulundurmak zorundayiz. Mutezileyi makul zemine cekmek varken, bunu bir takim münazaralarla yapmak varken yapilan ötekilestirme ve tekfir etme durumu var. Üstelik dönem dönem söylemler degisiyor.

Bak ahbab !
Din ile siyaset bir kulvarda yürümez yürütülemez ! Kişi, bu ikisinden birisin, tercih edecek ve ona göre davranacaktır. Bahsettiğiniz DİN&SİYASET birlikteliğini bugün güyâ İran birlikte sürdürmeye çalışmaktadır ! Tarihin her devrinde DİN siyasetin üstünde bir konumda olmuş ve kıyamete kadar da bu rüçhaniyetini sürdürecektir. Politik yada siyas, çıkaralrı uğruna dini kendi süfli ve siyasi emlelrine alet etmek isteyenler her devirde olmuştur. Bunların çok büyük bir kısmı, bu siyasi emelleri karşışlığında cehhennemi satın almış, pek çoklarına da kesin-kes ateş dokunacaktır! Bunu böylece ve çokiyi biliniz diyoruz.
 

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0
Ama lüften Allah rızası için kimse sayfalar boyu copy paste yapmasın. Kendi bilgisini yazsın, Allah yaratmadan evvel bu kulun cehennemlik olduğunu bilerek ve isteyerek mi yaratıyor

Allah kulun Cennetlik veya Cehennemlik olduğunu önceden biliyor.Ama Cehennemlik olsun demiyor.Kulun kendi fiilleriyle Cehennmeye gideceğini biliyor.

Sanırım anlaşıldı.
 

Yahayy

Kıdemli Üye
Katılım
25 Ocak 2014
Mesajlar
4,603
Tepkime puanı
147
Puanları
63
Konum
İstanbul

Allah kulun Cennetlik veya Cehennemlik olduğunu önceden biliyor.Ama Cehennemlik olsun demiyor.Kulun kendi fiilleriyle Cehennmeye gideceğini biliyor.

Sanırım anlaşıldı.
Yani yaratırken o kulun cehennemlik olacağını yaratmadan önce biliyor diyosun değil mi? Ya da başka vir deyişle bu kulu Allah Cehennem ehli olarak, o özelliklerde yaratıyor? O kulu yaratırken kişisel özelliklerini ve donanımlarını da koyan Allah olduğuna göre yarattığımda böyle yarattığım bir kul, yani bu kul cehenneme gidecek diye yaratıyor değil mi?
Bunların hepsi yaratmadan önce?
 

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0
Yani yaratırken o kulun cehennemlik olacağını yaratmadan önce biliyor diyosun değil mi? Ya da başka vir deyişle bu kulu Allah Cehennem ehli olarak, o özelliklerde yaratıyor? O kulu yaratırken kişisel özelliklerini ve donanımlarını da koyan Allah olduğuna göre yarattığımda böyle yarattığım bir kul, yani bu kul cehenneme gidecek diye yaratıyor değil mi?
Bunların hepsi yaratmadan önce?

Anlamamışsın.O kulun Cehenneme gideceği bilgisi Allahın ilminde bulunuyor.

Allah , onu o özelliklerde yaratmamıştır.Ona irade vermiştir.

İradesini yanlış yolda haryacağını biliyor.Öbür türlü zorlama olur.
 

Yahayy

Kıdemli Üye
Katılım
25 Ocak 2014
Mesajlar
4,603
Tepkime puanı
147
Puanları
63
Konum
İstanbul

Anlamamışsın.O kulun Cehenneme gideceği bilgisi Allahın ilminde bulunuyor.

Allah , onu o özelliklerde yaratmamıştır.Ona irade vermiştir.

İradesini yanlış yolda haryacağını biliyor.Öbür türlü zorlama olur.
Yani Allah yarattığı kulunu cehenneme gideceğini anlamadan mı yaratıyor, yarattığı kulun cehenneme gideceğini bilmez diyosun? Ezeli ilmi ile bildiğinden dediğin bu olaylar ve imtihan henüz yapılmadan Allah'ın olmayan olaylar hakkındaki hükmü müdür, böyle olmasını istemesi midir?
Yani bu ezeli ilim olmuş olanı mı olacak olanı mı kapsamaktadır?
 

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0
Yani Allah yarattığı kulunu cehenneme gideceğini anlamadan mı yaratıyor, yarattığı kulun cehenneme gideceğini bilmez diyosun? Ezeli ilmi ile bildiğinden dediğin bu olaylar ve imtihan henüz yapılmadan Allah'ın olmayan olaylar hakkındaki hükmü müdür, böyle olmasını istemesi midir?
Yani bu ezeli ilim olmuş olanı mı olacak olanı mı kapsamaktadır?

1-Kulun cennete veya cehenneme giceceğini biliyor.Kulunu yaratıyor.Ona cüzi irade veriyor.
2-Kulun kendi fiilleriyle , özgür iradesiyle doğru yapıp cennete veya yanlış yapıp cehenneme giceğini biliyor.

Madem bunları biliyorsa niye dünyaya gönderiyor?

-Ahirette kimsenin mazeretin olmasın diye
-Yani diyelimki dünyaya göndermeden direk ''falan kulum sen cennete sen cehenneme dediğinde , kul ''Ya Rabbi ben niye Cehenneme'' diyebilir.
-Allah da ''Benim ilmimde sen Cehennemliksin,dünyaya gönderse idim şunları yapacaktın'' dese
-Kul da ''Ya Rabbi belki yapmazdım,gönderseydin'' dese . Mazeret vb. şeyler sunsa.
 

kilicarslan

Kıdemli Üye
Katılım
14 Mar 2013
Mesajlar
4,054
Tepkime puanı
41
Puanları
0
Bak ahbab !
Din ile siyaset bir kulvarda yürümez yürütülemez ! Kişi, bu ikisinden birisin, tercih edecek ve ona göre davranacaktır. Bahsettiğiniz DİN&SİYASET birlikteliğini bugün güyâ İran birlikte sürdürmeye çalışmaktadır ! Tarihin her devrinde DİN siyasetin üstünde bir konumda olmuş ve kıyamete kadar da bu rüçhaniyetini sürdürecektir. Politik yada siyas, çıkaralrı uğruna dini kendi süfli ve siyasi emlelrine alet etmek isteyenler her devirde olmuştur. Bunların çok büyük bir kısmı, bu siyasi emelleri karşışlığında cehhennemi satın almış, pek çoklarına da kesin-kes ateş dokunacaktır! Bunu böylece ve çokiyi biliniz diyoruz.

oldu olacak... laikligi de öneri ver .

Allah her alana karisir, bir yerde bir adaletsizlik varsa buna karsi durmayi ögütler. Mutezile söylem olarak yanlis ifadeler kullanmis olabilir, zulme karsi durusu ve adalet vurgusuyla dogru is yapmistir.

Kaldiki birileri cikip diyorki, "siz lafizcisiniz isin birde batini yönü var, siz anlamazsiniz " gibi söylemlere giriyor bahis kendi ögretileri oldugunda.
Ayni seyi ama baskalarina karsi pek de göstermiyor. Bu ne tuhaf bir durus degil mi?
 

fakiri

Kıdemli Üye
Katılım
14 Ocak 2007
Mesajlar
15,969
Tepkime puanı
355
Puanları
83
Konum
KOCAELİ
Yaw, siz ne kadar da cüretkârsınız ? İnsanlar bu hususları bilmek ve öğrenmek için mi yaratıldı yoksa, Rabbimize kulluk yapmak için mi?
Neden emrolunduğunuz hususlarla değil de, şeytanların "ilgilen" dediği hususlarla ilgileniyorsunuz ?

 
Üst