Üstad İsmail çetin'in münkiri olsaydın cevab vermeyecektim.Madem saygılı ifadelerin var,biraz daha açıklmaya çalışayım. Diyorsunki:' Şimdi ben desem ki "biz onlarla aynı Allah'a iman ediyoruz"..burada bir yanlış yok..Ama kastım "isim ve sıfatlarıyla beraber herşeyiyle sizinle müşterekiz" denilirse işte o zaman problem olur..Bu gibi cümlelerde kavramlarda niyet de çok önemlidir..Hemen zahir manayı ele almamak da lazım'' Şimdi senin bu cümleni tahlil etmeye çalışalım.Ehli Kitab,bizimle aynı Allaha iman ediyor senin nazarında..Peki Onların iman ettikleri tanrı tasavvuru nedir? Bu soru cevablandırılmadan onlarda bizimle aynı Tanrıya inanıyor demenin bir manası yok?Sen bir şeye inanmanın , o şeye ait sıfatlardan ayrı olarak mütala edilebileceği gibi muhal bir şey söylüyorsun.Mesela ben doktora inanıyorum dediğinde, bu doktora ait sıfatlar olmadan bu iddia geçerli olabilirmi? Halbuki mesela Hıristiyanlar '' Biz Allah inanıyoruz '' dediklerinde, tanrının şu sıfatlarına da inandıklarını beyan etmiş oluyorlar:
''Tanrının zatı, Hazreti İsanın zatına girip, bedenleşmiştir.,
Tanrının sıfatları, onun sıfatlarına geçip, kemiyetleşmiştir.,
Tanrının Zatı Şerifi, Hazreti İsanın nefs= ruhuna girmiştir.,
Tanrının Zatı Şerifi, isanın zatıyla, değişmeden birleşmiştir.,
Tanrının uluhiyyeti,İsanın nasutiyetine girmiştir.....
Şimdi Hıristiyanlar ''Biz Allaha İman ediyoruz'' dediklerinde bunlara göre inandıklarını beyan ediyorlar.Yoksa , bunlar olmadan , kendi inançlarına göre 'Tanrıya iman etmiş ' olmuyorlar.Şimdi sen muhal bir şey iddia ediyorsun.''ben sıfatları işin içine karıştırmadan söylüyorum'' diyorsun.Lakin senin b u iddianın onlara göre veya müslümanlık açısından bir kıymeti yok.işin mahiyeti böyle.Hıristiyan ben Tanrıya inanıyorum dediğinde, isanın Tanrının zatıyla birleştiğine itikad ediyor.Sen ise ben bunu (sıfatları kasdetmedim) diyorsun.!Kuranı Kerimde ''Andolsun, Allah üçten üçüncüsü diyenle kafir oldular''melindeki ayeti kerime ,Tevhid inanmanın önemini bildiriyor.İmamı azam Fıkhı Ekberde derki:'' Allah Teala bir tektir.Onun tekliği, aded cihetiyle değil, şeriki , bezeri olmaması cihetiyledir.Şübhesiz Allah teala, zatında, sıfatında ve fiilinde bir tektir.Böyle bir Allaha ehli Kitabın iman ettiğini söyleyebilmek mümkün değildir.Kısacası Onlarla aramızda Allah tasavvurumuz ve diğer amentü esasları bir değildir.