Havas
Kısıtlı Erişim
- Katılım
- 19 Ocak 2012
- Mesajlar
- 4,432
- Tepkime puanı
- 71
- Puanları
- 0
Vay be!.Şu müslümanların düştüğü tefrikaya bakınız!İbadetleri bile farklı oluyor.Yahu rüku secde tehiyyat, vs....Arapça yerine türkçe ibadet bunu 2-3 sene evvel burada tartışmıştık.Şimdi de bunu mu tartışalım yani?!.
Arapça "Allah" demek yerine "tanrı, tanrı, tanrı, tanrı" diye zikrediyorlar besbelli.Adama "müteşâbih ayetlerini ezberle ve türkçe namazda bunları oku!" desek yüzüne gözüne bulaştırıp namazını mahfedecek.Adamların kıldığı namazda hayır yok ki kendilerinde hayır olsun!..
Müzemmil Suresi-4.أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا
Meali:Veyahut üzerine biraz artır. Kur'an'ı ağır ağır, tane tane, tertîl üzere oku!
Kur'an'ı tertîl üzere okumak nedir?.
Anlamını düşünerek, harflerin çıkış yerlerine ve tecvide dikkat ederek, anlamına göre sesi yükseltip alçaltarak, bir hadiste belirtildiği gibi, hitap ifade eden yerlerde karşıdakine hitab eder gibi bir ses tonuyla, durulacak yerde durup, geçilecek yerde geçerek, ağır ağır, Kur’an’ın gerçek amacını hem duyup, hem de (varsa) dinleyenlere duyurarak okumaktır
“ ترتيلTertîl” kelimesinin gerçek anlamı ile alakası olmamasına rağmen ne yazık ki elde mevcut meal ve tefsirlerde “ترتيلTertîl”, bu anlam ile gösterilmiştir.
Bunun gerekçesi “ترتيلTertîl” sözcüğünün, gerçekten Arap dilinde bu anlamda oluşu değil, falan filanların bu anlamı yüklemiş olmalarıdır.Örneğin:Ragıp el İsfehani:“Sözlükte; sözü güzel, yerinde ve düzenli söylemek, bir şeyi doğru yapmak, düzenlemek, sıralamak, açık açık hakkını vererek açıklamak gibi anlamlara gelmektedir” demiş.Kurtubi;“Kıraatta tertîl”; yavaş yavaş, acele etmeden, harfleri ve hareketleri dizilmiş inci taneleri gibi açık bir şekilde, mana ve hikmeti düşünerek metni tâne tâne okumaktır” demiş.İbni Küteybe:“Bir metni okurken yavaş yavaş, acele etmeksizin, tâne tâne, her bir harfin edâsının, nazmının ve manasının hakkını vermek suretiyle okumaya da tertîl denmektedir.
Kur’an okunuşuyla ilgili olarak, kelimeleri ağızdan kolaylıkla ve düzgün bir biçimde çıkarmak anlamındadır” demiş. (İbn Kuteybe, Tefsîru Garîbi’l-Kur’an, 262).Fahreddin Râzî:“Kur’an’ı tertîl ile okumak; manasını anlayarak, ayetlerin içerdiği gerçekleri iyice düşünerek okumaktır. Allah’ın azametini belirten ayetleri, bu azameti gönlünde hissederek, tehdîd ve müjdeyi içeren ayetleri de, ümit ve korku duygularıyla dolup taşarak okumaktır” demiş. (bkz. Râzî, Tefsîr, XXX, 174)
Sabuni:“Tertîl” kavramı, hem Kur’an’ı kalbe iyice yerleştirmek amacıyla bölümlere ayırmak, açıklamaktır. Hem de onun manasını düşünmek, anlamak ve yaşamak amacına yönelik olarak ağır ağır, dura dura okumak anlamlarını ifâde etmektedir” demiş. (bkz. Sâbûnî, Safvetü’t-Tefâsir, II, 573, (Bkz. Sâbûn, III, 728).
Görüldüğü üzere herkes Tertîl’in anlamına “okuma” olgusunu katmış bulunuyor. Razi, Kurtubi, Sabuni namuslu davranarak mutlak tertîli değil Kıratteki tertîli açıklamışlar.Burada dikkat edilmesi gereken, Rabbimizin Müzzemmil/ 4’te “ إقرأikra/ اتلütlü القران بالترتيلelkur’an’e bittertîl (Kur’an’ı tertîl ile oku!)” buyurmayıp da “ رتل القران ترتيلاrettilil kur’ane tertîlen (Kur’an’ı tertîlle de tertîlle!)” buyurmuş olmasıdır. ترتيلTertîl nedir?Tertîl kelimesi, Arapça “ ر ت لrtl” kökünden “tef’îl” vezninde bir mastardır. “ترتيلTertîl” sözcüğü; “Bir şeyin tertibinin güzelleştirilmesi” demektir. Bu sözcüğün kökü olan “rtl”, bedevînin dilinde “Bir şeyden birinin diğerine karışmaması, tarak dişi gibi birbirine karışmamış, karışmayan” anlamına gelir. Meselâ dişlerin “ritl”ii, “dişlerin seyrek bir şekilde düzene konulmuş, dizilmiş olması” demektir ve bu sözcük Arapçada “güzel dizilmiş dişler” manasında da kullanılır.( Lisanü’l Arab, “rtl” mad.)Sözcüğün Tef’ıl babından ( رتل يُرتًل ترتيلاrettele, yürettilü, tertîlen) anlamı ise, geçişli anlam olarak “ritillemek (birbirine karıştırmamak)” demektir.Bu durumda “rtl” sözcüğü, tam tamına “ شجرşecer (ağaç; girift” sözcüğünün karşıtıdır.İlm-i vazı kuralları burada da geçerlidir.Sosyal alanda “ترتيلtertîl” ise “konuşma esnasında sözün, yazarken ise kelimelerin, paragraf veya pasajların birbiri ardınca, tek tek, yavaş yavaş, ağır ağır, tane tane dizilmesi, birbirine karıştırılmaması” demektir. Buna göre Kur’an’ın tertîli, “Kur’an’ın indiği şekilde tertibinin korunması, bir necmin bir başka necme karıştırılmaması” anlamına gelmektedir.Furkan suresinin 32. ayetinde de Rabbimiz Kur’an’ı tertîllediğini, yani her şeyi yerli yerinde, birbirine karıştırmadan, bir düzen içinde indirdiğini beyan etmektedir. Peygamberimize ilk gelen vahylerde de [Müzzemmil/ 4],
Kur’an’ın tertîllenmesi, yani necmlerin gayet düzenli tutulması, birbirine karıştırılmaması emredilmiştir. Ama tüm bunlara rağmen maalesef elimizdeki mushaf tertîlli değildir. Biz, samimiyetle ve dürüstçe birçok kez dile getirdiğimiz bu hususta, Kur’an’a gönül verenlerin Kur’an ile derin çalışmalar yapıp Kur’an’ı necm necm dizmeleri ve onu bugünkü sure anlayışından öte, gerçek sureleriyle mushaflaştırmaları gerektiğine inanıyor ve bu gayreti onlardan bekliyoruz.
EVET, BU KADAR BİLGİLER SANIRIM YETERLİDİR.BUNA GÖRE TÜRKÇE KUR'AN OKUNMUŞ OLSA BU TERTÎL MESELESİNDE NE YAPACAKLAR?.MEALLERİ OKUYUP SEVAP MI KAZANACAĞINI UMUYORLAR?.KUR'AN'I ANLAMAK İSTEYEN ARAPÇA SARF, NAHİV İLİMLERİNİ DE ÖĞRENMEK VACİPTİR.
Emsile, Bina, Maksut, Avamil Dersleri uygun yerlerde verilmektedir.Bu dersleri almayanlar Kur'an'ın mealini ve tefsirini yapamaz.Birilerinin, hazır yazdıkları meallerle bu din yaşanmaz.Kur'an'da tecvid çok önemlidir.Bunu da öğrenmek vaciptir.Zira,Kur'an latin harfleriyle okunursa büyük hatalara sebep olur ki harflerin mahreçleri türkçeye benzemez.Buna göre,latince okunan ayetlerin anlamları değişmektedir.Kur'an okurken yanlış bir okunuş ayetin anlamını bozar veya değiştirdiğinde bu, okuyanın üzerine vebal olur.Bu yüzden tecvid ve arapça derslerine çalışmak elzemdir
sayfa sayfa yazı yapıştırmana gerek yok..rukularda secdelerde,otururken papağan gibi aynı şey tekrarlamak bana anlamsız geliyor.ben allaha dua ediyorum ne var bunda?
namazda kıraat zaten yapılıyor.rekat sayısı en az iki rekat oldukdan sonra sen 10 rekat kıl sanada bir şey dediğim yok.
kimseye neden 4 kıldında demiyorum.