Asır yenileyicisi mevzuuna, müçtehid bahsine de açıklık getiren Üstadımız NECİP FAZIL'dan işaret edelim:
"Demek ki, hem gerektiği şartlar ve hem de esasen getirdiği şartlar ve hem de esasen getirilmesi gereken şeylerin tanımlanmış olması bakımından apaçık içtihat kapısı yeni bir geçişe sımsıkı kapalıdır. Bu devirde ve gelecek çığırlarda yeni zaman ve mekân tecellilerine (ihtiyaçlara) karşı ancak ŞERİAT BÜTÜNLÜĞÜNDEN ZERRE FEDA ETMEYEN BÜYÜK MÜTEFEKKİRLER GELEBİLİR VE BUNLAR ASIR YENİLEYİCİLERİ OLMAK gibi muazzam bir makama namzed olabilirler; fakat asla müçtehid olamazlar... Düşünün ki, bir asrın değil, on asırlık yekpare bir zaman blokunun yenileyicisi İmam-ı Rabbânî Hazretleri derecede belki bütün hak mezhep müçtehidlerinden üstün olduğu halde Hanefî mezhebindendi ve bu mezhep üzerine kurduğu bin yıllık yenileyiciliğini gösteren bina ile mezhebi arasında en küçük bir aykırılık pürüzü yoktu."
"Bundan böyle içtihad ancak bunların kurduğu binaya yeni katlar çıkarak olabilir ki, bu da içtihad değil, Şer'i tatbik ve yenileme mânâsına alınabilir."
"Demek ki, hem gerektiği şartlar ve hem de esasen getirdiği şartlar ve hem de esasen getirilmesi gereken şeylerin tanımlanmış olması bakımından apaçık içtihat kapısı yeni bir geçişe sımsıkı kapalıdır. Bu devirde ve gelecek çığırlarda yeni zaman ve mekân tecellilerine (ihtiyaçlara) karşı ancak ŞERİAT BÜTÜNLÜĞÜNDEN ZERRE FEDA ETMEYEN BÜYÜK MÜTEFEKKİRLER GELEBİLİR VE BUNLAR ASIR YENİLEYİCİLERİ OLMAK gibi muazzam bir makama namzed olabilirler; fakat asla müçtehid olamazlar... Düşünün ki, bir asrın değil, on asırlık yekpare bir zaman blokunun yenileyicisi İmam-ı Rabbânî Hazretleri derecede belki bütün hak mezhep müçtehidlerinden üstün olduğu halde Hanefî mezhebindendi ve bu mezhep üzerine kurduğu bin yıllık yenileyiciliğini gösteren bina ile mezhebi arasında en küçük bir aykırılık pürüzü yoktu."
"Bundan böyle içtihad ancak bunların kurduğu binaya yeni katlar çıkarak olabilir ki, bu da içtihad değil, Şer'i tatbik ve yenileme mânâsına alınabilir."