Hattabi kardeşimizin çevirdiği metni bir kez daha yazalım:
Biliniz ki “Hatmul Evliya (Evliyanın sonuncusu)” bir rasuldür. (yani Peygamberdir, Hz. İsa As.dır) Ve Alemlerde onun gibi bir (Evliya) yoktur. Ve bu ulaşılamayacak bir makamdır.
Böylece (İsa b. Meryem) Adil Hakem olarak, bize iner... İner ve böylece domuzu öldürür, batılı iptal eder. Onun için her durumda onu destekleyecek ilahi bir delil olur. O (İsa As.), hidayete çağırmayı ikame eden Hz. Ahmed (sav) Şeriatına kefildir.
يكون له منه لديه مقيل يفيض عليه من وسيلة ملكه: ......
Fakat o, halinde bir konuktur,misafirdir. Bil ki Allah bizi ve seni Muhamed sav’in kerametinden Rabbi üzere, Ümmetinden bir Resul (Hz. İsa’nın) olmasını muvaffak etmiştir. (Yani Hz. İsa as’ın, Muhammed As’ın ümmetinden olacağını kasdediyor)
Sonra, Yüce Allah onu Resullerden, beşer olarak nesebi uzak olanlardan mahsus kılmıştır. Çünkü onun yarısı beşer, diğer yarısı tertemiz Ruhtur. Çünkü Cebrail as, Meryem as ‘a onu düzgün bir insan olarak bağışlamıştır.
Allah onu (İsa As’ı) katına (semaya) yükseltmiştir. Sonra Hz. İsa, evliyanın sonuncusu bir Veli olarak Ahir Zamanda inecektir. Bu ümmet içinde Hz.Muhammed sav’in şeriatıyla hükmedecektir.
Resuller ve Enbiyaların Vilayeti dışında hatm yoktur.
Vilayetul Muhammedi’nin Hatmi ise, Evliyanın Vilayetini hatmeder, Çünkü Vilayetul Veli ve Vilayetur Resul arasında farklı mertebelerin temeyyüz olduğu içindir.
Bir Veli indirilince, şüphesiz Hatemul Evliya, İsa (as)’ın (diğer şeriatlara hakim olarak bu ümmetten olmaması açısından) vilayetinin hatmedicisi olur. Tıpkı Muhammed (sav)’in Peygamberlerin Hatemi olduğu gibi...
İsa ondan daha sonra zuhur eder. Velilerin velayetinin Hatem’inin zamanla öne geçmesiyle, İsa’nın velayeti hakkındaki hüküm de böyle olur. Dolayısıyla İsa As. da onlardandır. Nitekim biz onun tertibini ‘Anka-i Muğrib’ adlı kitabımızda; hem ondan söz ederek, hem de Resulullah -sallallahu aleyhi ve sellem-in zikrettiğiMehdi’den söz ederek zikretmiştik. İşte bu kitapta ondan ve onun artık gizliliği kalmayan menzilinden geniş bir biçimde söz edilmiştir. Şüphesiz İsa as, beyan buyurulduğu gibi; “Allah’ın resulü, Meryem’e ilka ettiği kelimesi ve O’ndan bir ruhtur.” Allah Hakk’ı söyleyen ve yola hidayet edendir!”
Bitti, -31 Safer Ayı --
Bu şekilde metni baştan aşağıya dikkatle okuyunca, ibarelerin çok açık olmadığını gördük. Metnin başında hatem olarak İsa As’ın ismi şerifi açıkça geçiyor. Metnin sonunda Mehdi As. kelimesi de açıkça geçiyor. Hatemül evliya manasının olduğu yerlerde ise İsa As’dan mı yoksa İsa As. ve Mehdi As. bu ikisinden başka bir Veliden mi bahsediliyor bu haliyle açık değil. Demek ki Fütuhatın diğer hatem bahislerine de bakmak gerekir.
Bizim anladığımız eğer yanlış değilse; Burda sadece İsa As. ile Mehdi As.’ın bahsi var. Nitekim başka eserlerden yapılan nakiller de bu anladığımız gibi olduğunu kuvvetlendiriyor; Muhyiddin İbnu Arabi Hz.leri ahır zamanda bu ikisinden başka hatemden bahsetmemiştir diye nakil yapmış idik. En doğrusunu ise Allah Teala bilir.
Bu konunun başında da verilmiş. Fütuhat bahsi...