Uydurma Olduğunda İttifak Edilen Hadisler

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
20. HADİS: "Sevgi samimi ise, edep şartları düşer." [106] İbnü'd"Deyba' Hadis değildir, demiştir.



[106] bkz. Sehavî, Makasıd: s.40; İbnü'd-Deyba', Temyiz: s.21; Aliyyül Karî, Kübra: s.116; Aclunî, Keşf 1/116.
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
21. HADİS: "Bana salavat getirdiğinizde umumî ifade kullanın." [107] Sehavî diyor ki: Bu lafızla görmedinı. [108]



[107] bkz. Hatib, Tarihu Bağdad: 7/281; 8/105; Sehavî, Makasıd: s.40; İbnü'd'Deyba', Temyiz: s,21; AIiyyü'l'Karî, Kübra: s. 116; Aclunî, Keşf. 1/96; Hut, Esne'l Metalıb: s.45.

[108] Sehavî'nin el-Makasıdü'l Hasene'deki (s.40) sözünün devamı şöyledir: "Bu ifade, "Bana. ve Allah'ın diğer Peygamberlerine salavat getirin. Zira Allah beni Peygamber gönderdiği gibi, onları da Peygamber olarak gönderdi." hadisinin manasıdır." Zikri geçen hadisi Beyhakî Şüabü'l-îman'da (1/148 No: 131) Ebu Hureyre'den; Hatib Bağdadî Tarihu Bağdadila (7/381) Enes"'-den şu lafızla rivayet etmişlerdir: "Bana,. Allah'ın nebilerine ve resullerine salavat getirin. Zira Allah beni Peygamber gönderdiği gibi, onları da Peygamber olarak gönderdi." Bu, zayıf bir hadistir.
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
22. HADİS: "Gölge bir buçuk iki zira' arasında olursa öğle namazını kılın." [109] Bâtıldır.

[109] bkz. Sehavî, Makasıd: s.40; İbnü'd-Deyba', Temyiz: s.21; Aliyyü'l-Kari-Karî, Kübra: s.116; Aclunî, Keşf: 1/101.
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
23. HADİS: "Sizden biriniz, bir yazı yazdığında o yazıya 'Beleğa' yazmasın. Zira o şeytan ismidir. Sadece 'Allah' yazsın." [110] Uydurmadır. Leâîî' de böyle denilmiştir. [111]


[110] bkz. Süyûtî, Leâlr 1/215; Sehavi, Makasıd: s.40; İbnü'd-Deyba', Temyiz s.21; Aliyyü'1-Karî, Kübra: s.117; Acluııi, Keşf. 1/101.

[111] Süyûtî, Leâlî: 1/215
 

talib

Kıdemli Üye
Katılım
11 Tem 2006
Mesajlar
21,906
Tepkime puanı
1,076
Puanları
0
Konum
İstanbul
21. HADİS: "Bana salavat getirdiğinizde umumî ifade kullanın." [107] Sehavî diyor ki: Bu lafızla görmedinı. [108]



[107] bkz. Hatib, Tarihu Bağdad: 7/281; 8/105; Sehavî, Makasıd: s.40; İbnü'd'Deyba', Temyiz: s,21; AIiyyü'l'Karî, Kübra: s. 116; Aclunî, Keşf. 1/96; Hut, Esne'l Metalıb: s.45.

[108] Sehavî'nin el-Makasıdü'l Hasene'deki (s.40) sözünün devamı şöyledir: "Bu ifade, "Bana. ve Allah'ın diğer Peygamberlerine salavat getirin. Zira Allah beni Peygamber gönderdiği gibi, onları da Peygamber olarak gönderdi." hadisinin manasıdır." Zikri geçen hadisi Beyhakî Şüabü'l-îman'da (1/148 No: 131) Ebu Hureyre'den; Hatib Bağdadî Tarihu Bağdadila (7/381) Enes"'-den şu lafızla rivayet etmişlerdir: "Bana,. Allah'ın nebilerine ve resullerine salavat getirin. Zira Allah beni Peygamber gönderdiği gibi, onları da Peygamber olarak gönderdi." Bu, zayıf bir hadistir.

Bu rivayeti bilmem ama şu salevatı şerifeyi yatmadan okuyanlara tüm peygamberler şefaat edecektir inşaallah. Gönenli Mehmed Efendi hz.leri aynı zamanda her akşam bir peygamberin sofrasında olacaktır buyurmuşlar. Her gece yatmadan 3 defa okumak ne güzel olur.

s4.jpg
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
24. HADİS: "Sudan sorumlu olduğunda suda cimrilik yapma." [112] Sehavî: Bunu —hadis olarak— görmedim, demiştir.

[112] bkz. Hatib, Tarihu Bağdad: 9/52; Ebu Nuaym, Hıîye: 3/14; Sehavî, Makasıd: s.44; İbnü'd-Deyba', Temyiz: s.23; Aliyyü’l-Karî, Kübra: s.117; Aclunî, Keşf 1/103; Hut, Esne'l Metalıb: s.49.
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
Bu rivayeti bilmem ama şu salevatı şerifeyi yatmadan okuyanlara tüm peygamberler şefaat edecektir inşaallah. Gönenli Mehmed Efendi hz.leri aynı zamanda her akşam bir peygamberin sofrasında olacaktır buyurmuşlar. Her gece yatmadan 3 defa okumak ne güzel olur.

s4.jpg

Kaynak ?? Malum her ilim ehlinden alınır. Gönenli Mehmet Efendi her ne kadar büyük bir alim olsa da muhaddis değil sonuçta. Yani onun eserinde geçiyor diye sıhhati bilinmedikçe amel etmek doğru olmaz.
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
25. HADİS: Sivrisinek sizden birinizin tabağına düştüğünde onu -yemeğe- iyice batırın." [113]Sahihtir, Ama "yemeğe batırın ve sonra atın" ifadesi uydurmadır. [114] Mugrib'de böyle denilmiştir. [115]


[113] Ebu Ubeyd: "Sineğin, hastalığa sebep olduğu gibi şifaya sebep olması için, onu yemeğe veya içeceğe iyice batırın. Bu, Allah Teâlâ'nın sineğe ilhamıyla olur", demiş; Mutamzî de Mugrib'de bunu nakletmiştir. (Biyolojik incelemelere göre; sinek, yiyecek ve içeceklere toksin salgıladığı gibi, antitoksin de salgılamaktadır. Çev.)

[114] bkz. Mutarrizî, Mugrib: 2/187; Aliyyü'1-Karî, Kübra: s.118; Aclunî, Keşf. 1/108.

[115] Mutamzî, Mugrib: 2/187
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
26. HADİS: Dört şey dört şeye doymaz: Toprak yağmura, kadın erkeğe, göz bakmaya, âlim ilme doymaz." [116] İbnü'l-Cevzî bunu "Mevzuat" kitabında [117] zikretmiştir. [118]


[116] bkz. İbnü'l-Cevzî, Mevzuat 1/234-236; Zehebi, Mizan: 1/542; Sehavî, Makasıd: s.47; İbnü'd-Deyba', Temyiz s.24; Aliyyü'1-Karî, Kübra: s.118; Aclunî, Keşf. 1/116; Hut, Esne't Metalib: s.51.

[117] İbnü'l-Cevzî, Mevzuat 1/234-236

[118] Hafız Zehebî, Mizanü'l-Î'tidaî'de (1/542) bu uydurma* hadisi Huseyn b. Ulvan el-Kelbî'nin biyografisinde onun tarikiyle nakletmiş, sonra da şöyle demiştir: "Ben de derim ki: Yalancı da yalana doymaz."
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
27. HADİS": Pirinç Hadisi [119] Sabit değildir. İbnü'd-Deyba' bu şekilde zikretmiştir.[120]



[119] Bu hadis, Lam harfinde 252 nolu hadis olarak gelecek olan; Pirinç adam olsaydı yumuşak huylu olurdu" şeklindeki hadistir.

[120] bkz. Sehavî, Makasıd: s.49; İbnü'd-Deyba, Temyiz: s.25, 152; Aliyyü'1-Karî, Kübra: s.119; Aclunî, Keşf 1/126; Hut, Esne'l-Metalib s. 100.



252. HADİS: "Pirinç adam olsaydı, mutlaka yumuşak huylu biri olurdu." [513] Uydurmadır. İbnü'l-Kayyim böyle söylemiş, [514] Askalânî de ona tabi olmuştur.[515]

[513] bkz. Sehavî, Makasıd: s.346; Semhudî, Gammaz: s.110; İbnü'd-Deyba', Temyiz: s.152; Aliyyü'l-Karî, Kübra: s.287; Aclunî, Keşf 2/208; Hut, Esne'l-Metalib: s.256.

[514] İbnü'l-Kayyim, Zadül Meâd: 3/330 Peygamberimiz (s.a.v)'in diliyle tavsiye edilen ilâç ve gıdalar konusu; elMenaru'l Münîf fı'sSahih ved'Da'îf s.54.

[515] İbnü'd-Deyba', Temyizü't-Tayyib min el-Habîs kitabında (s.152 Hadis No. 1119) İbn Hacer'in şu sözünü de ilâve etmiştir: Pirinç hakkındaki bütün hadisler uydurmadır."
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
28. HADİS: Denizdeki toprak, karadaki ahır gibidir. [121] Bunun aslı bulunamamıştır.[122]

[121] Bazı kitaplarda "topraktaki ahır gibidir", denilmiştir.
[122] bkz. Aliyyü'l-Karî, Kübra: s.119; Aclunî, Keşf 1/125.
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
29. HADİS: "Niyetini saf kıl. Toprakta uyu." [123] Hadis değildir. İbnü'd-Deyba' bu şekilde zikretmiştir. [124]


[123] bkz. Sehavî, Makasıd: s.47; İbnü'd-Deyba', Temyiz: s.29; Aliyyü'1-Karî, Kübra: s.122; Aclunî, Keşf: 1/146; Hut, Esne'l' Metalib s.58.

[124] Yani İbnü'd-Deyba, bu hadisi Temyîzü't-Tayyib Minel Ha-bis Fî'Ma Yedûru Alâ EIsineti'ırNâs Mine'l Hadis kitabında zikretmiştir. Ancak hadis, kitabın yayınlanmış baskılarında yoktur. Daha doğrusu ben onu bu baskılarda bulamadım. Kitabın aslı olan Sehavî'nin el- Makasıdü'l-Hasene Fİ Beyan Kesir Mine'i-Ehadîsi'l- Müştehira Ale'h Elsine kitabında (s.61) mevcuttur. (Bu hadis, Temyizü't-Tayyib kitabının elimizdeki Daru'1'KütübiTIlmiyye Beyrut 1401/1991 tarihli yeni baskısının 29. sayfasında 144.no’lu hadisin sonunda numarasız olarak yer almaktadır. Muhakkik Abdfettah Ebu Gudde merhumun elindeki nüsha, kitabın sonundaki bibliyografyadan anlaşılacağı gibi 1347/1942 yılında yayınlanan Muhammed Ali Subayh baskısıdır. (Çev.)
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
30. HADİS: Bütün dertlerin aslı, insanın kendi nefsinden hoşnut olmasıdır," [125] Selef alimlerinden birinin sözü olup hadis değildir. İbnü'd-Deyba' bu şekilde zikretmiştir.

[125] bkz. Sehavî, Makasıd: s.62; İbnü'd-Deyba', Temyiz: s.29; Aliyyü'1-Karî, Kübra: s.122; Aclunî, Keşf: 1/147; Hut, Esne'l-Metalib s.58.
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
31. HADİS: "Dilsiz sarıktan [126] Allah'a sığınırım."[127] Süyûtî diyor ki: Bunun aslı yoktur. [128]






[126] Dilsiz sarık, ucu omuzdan aşağıya sarkıtılmayan sarık demektir
[127] bkz. Süyûtî, Hâvi: 1/471; Aliyyü'1-Karî, Kübra: s.123; Aclunî, Keşf: 1/166.
[128] Süyûtî, bunu el-Hâvî fi'1-Fetâvâ'de (1/471) Âli Imran Suresi'nin 125. âyeti ile ilgili bir meseleyi zikrederken ifade etmiştir.
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
32. HADİS: "Müşteriye yardım edin." [129] Bu lafızla aslı yoktur. "Müşteriye yardım olunur," sözü de böyledir. Bu hükmü İbnü'd-Deyba' zikretmiştir.



[129] bkz. Sehavî, Makasıd: s.68; İbnü'd-Deyba', Temyiz: s.32. Aliyyü'l-Karî, Kübra: s.123; Aclunî, Keşf 1/166; Hut, Esne'l-Metalib: s.62.
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
33. HADİS: "İbadetlerin en faziletlisi en zor olanıdır." [130] Zerkeşî: Hadis olarak bilinmemektedir, demiştir. İbn Kayyim Şerhli Menazilıs Sairin'de: Bunun aslı yoktur, demiştir.



[130] bkz. Sehavî, Makasıd: s.69; İbnü'd-Deyba', Temyiz: s.33; Aliyyü'1-Karî, Kübra: s.123; Aclunî, Keşf: 1/175; Hut, Esne’l Metaîib: s.64.
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
34. HADİS: "Cennet ehlinin çoğu, aptaldır." [131] Bu hadisi Bezzar zayıf olarak, Kurtubî ise sahih kabul ederek rivayet etmiştir. [132] Bu hadis "Cennetin en üst makamlarında olanlar, akıl sahipleridir", ilâvesiyle rivayet edilmistir. Bu ilâvenin aslı yoktur. Hadisin metninde geçen "Bülh" kelimesi, kendi halinde olan anlamındaki "ebleh" kelimesinin çoğuludur. "Ebleh" ise, kötülüğün farkında olmayan ve her şeyi iyi zanneden kimsedir. Sehl et Tüsterî, böylelerini kalpleri coşkuyla dolu ve daima Allah ile meşgul olan kimseler olarak açıklamıştır. Yine denilmiştir ki: Ebleh, dünya hakkında bilgisiz olup dininde derin anlayış sahibi olan kimsedir. Makasıd' da şöyle denilmiştir: Böyleleri dünya işlerinde bilgisiz olanlardır. [133]


[131] bkz. Münavî, FeyzuTKadir. Sehavî, Makasıd: s.74; İbnü'd-Deyba', Temyiz: s.34; Aliyyü'1-Karî, Kübra: s.125; Aclunî, Keşf 1/186; Hut, EsneıMetalib: s.66.


[132] Müellif Aliyyü'1-Karî, el-Mevzıtatü'l-Kübrâfa (s. 126) şöyle demiştir: "Kurtubî, Tezkirede bu hadisin sahih olduğunu belirtmiştir. Halbuki böyle değildir. Bilakis İbn Adiyy bu hadis hakkında: Münkerdir, demektedir."


[133] Müellifin, el-Mevzûatü'l Kübra'da. (s. 127) ifade ettiği gibi; Hadiste geçen ebleh (aptal) kelimesi, "geri zekâlı" anlamında kullanılmamıştır.
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Konu ne kadar bereketli uydurma ne çok rivayet varmış. Uydur uydur bitmiyor
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
32. HADİS: "Müşteriye yardım edin." [129] Bu lafızla aslı yoktur. "Müşteriye yardım olunur," sözü de böyledir. Bu hükmü İbnü'd-Deyba' zikretmiştir.



[129] bkz. Sehavî, Makasıd: s.68; İbnü'd-Deyba', Temyiz: s.32. Aliyyü'l-Karî, Kübra: s.123; Aclunî, Keşf 1/166; Hut, Esne'l-Metalib: s.62.

Müşterinin nesine yardım edecem, pazarlığını dibine vuruyorlar. Asıl esnafa yardım edin olmalı.
 

Ehl-i Sünnet

Kıdemli Üye
Katılım
5 Şub 2011
Mesajlar
3,061
Tepkime puanı
139
Puanları
0
35. HADİS: "Abdest suyuna değer verin." [134] İbn Teymiyye: Uydurmadır, demiş, Zeyl’'de [135]ise, Onun dediği gibidir, denilmiştir.



[134] bkz. Süyûtî, Zeylü'l-Mevzûat s.203; Aliyyül Karî, Kübra: s.127; Aclunî, Keşf: 1/197.

[135] Süyûtî, Zeylü'l Mevzûât s.203
 
Üst