• Reklamsız versiyon için ÜYE OL

mezhep şart mı???

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

again

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
29 Tem 2006
Mesajlar
6
Beğeniler
0
Puanları
0
#1
ilk sorum bu olacak.şimdiden sölüorum kızmayın bana
 

again

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
29 Tem 2006
Mesajlar
6
Beğeniler
0
Puanları
0
#2
ve ilk abuk sorumu soruyorum kardeşler...abuk diyorum çünkü bugüne kadar busoruyu her soruşumda bu muameleyi gördü.mezhep şart mı?olmasa olmaz mı?müslümanım demek neden yetmiyor?mezhepler genelde siyasi kaynaklı türememiş mi?siyasetle işimiz yok!deil mi???
umarım bana kızanlar çıkmaz.şimdiden teşekkürler...:uzgunum[1]:
 
M

Murat Sâki

Misafir
#3
islam dininde 4 hak mezhepten birine uymak şarttır, aksi takdirde kendi kafanıza göre namaz'ı ve diğer ibadetlerinizi ifa etmeye çalışırsanız 5. bir mezhep olmuş olur bunuda islam dini kabullenmez yani sapık bir mezhep'e uymuş olursunuz aslında mezhep kolaylıktır.
 

derya

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
22 Tem 2006
Mesajlar
178
Beğeniler
1
Puanları
0
Yaş
30
#4
Mezheplerin siyasi sebeplerle açıldığından emin misin??Hem öyle bile olsa bence birine uymak lazım sadece birinin söylediklerine uymak.Olmasa hangisini dinleyeceksin
 

again

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
29 Tem 2006
Mesajlar
6
Beğeniler
0
Puanları
0
#5
her konuda en mantıklısını dinleyebilirim.mesela:bi mezhebe göre kan abdesti bozmaz,başka bi mezhebe göre bozar.ben ne olur ne olmaz abdestimi tazelerm.en garantilisi olur.öle deil mi?
 

Sofuoglu

Ordinaryus
İhvan Üyesi
Katılım
29 Tem 2006
Mesajlar
4,442
Beğeniler
170
Puanları
63
Web sitesi
www.vuslatkervani.com
#6
again' Alıntı:
her konuda en mantıklısını dinleyebilirim.mesela:bi mezhebe göre kan abdesti bozmaz,başka bi mezhebe göre bozar.ben ne olur ne olmaz abdestimi tazelerm.en garantilisi olur.öle deil mi?
oyle degil kardesim....

asagiya ekleyecegim yaziyi okumanizi tavsiye ederim....

1. Mezhepler nasil ve ne zaman dogmustur?



Peygamberimiz (S.A.V.) hayatta iken herhangi bir mezhebe ve müctehide ihtiyaç duyulmuyordu. Çünkü peygamberimiz dogrudan meseleleri ve ilgili hükümleri asil kaynagindan, yani VAHY'den aliyordu. Dünya islerinde Peygamberimizin (S.A.V.) bazen kendi görüsünü ortaya koydugu vakidir. Yani bazi hususlarda kendileri içtihad ederlerdi. Ancak dini konularda buna gerek duyulmaz, Cebrail'in vahiy indirmesi beklenirdi.Ashab devrinde de içtihada gerek görülmedigi gibi, mezheblere lüzum hissedilmemistir. Ashab'dan biri karsisina çikan bir mesele hakkinda kendinde bir çözüm bulamadiginda, onu arkadaslarina sorar, dogruyu ögrenip öylece cevap verir veya meseleyi çözerdi. Ancak Ashab-i Kiram fethedilen Islam ülkelerine dagilip her biri gittigi ülkede Islami yayarken ancak kendi bildiklerini ögretebildi. Zamanla Islam Devletinin sinirlari genislemis, ashab azalmis ve yeni yeni meseleler ortaya çikmis, böylece farkli görüsler ortaya çikmaya baslamistir.Tabii'nin devrine gelindiginde ise meselenin önemi kavranmis ve ümmeti dinin kaynaginda birlestirip Vahdet'i saglamak için Peygamberimiz (S.A.V.)'in hadislerini toplama, tasnif, tahlil, birbirleriyle ve Kur'an ile karsilastirmak süretiyle hüküm çikarma çalismalarina girisilmistir.Iste atilan bu ilk adimla birlikte ilim adamlari kollarini sivayarak ise koyulmustur. Ancak kendine güvenen ilim adamlari bu ise koyulurken "biz bir mezhep kuruyoruz, siz de bize uyacaksiniz" diye bir fikir, bir öneri ortaya atmak söyle dursun böyle birsey hatirlarindan bile geçmemistir. Su da unutulmamalidir ki, mezhepler arasindaki görüs ayriliklari teferruat meselelerde olup, dinin zaruri hükümlerinde ve te'vili mümkün olmayan "muhkemat"ta bütün hak mezheb alimleri ittifak içindedirler.

Mezhepler arasindaki farkliligin sebepleri nelerdir?


Sadece fer-i meselelerde olan farkliligin bazi sebeplerini su sekilde siralamak mümkündür:

A. Ayetlerden kaynaklanan farkliliklar:

-Bazi ayetlerde kelimelerin mecazi veya hakiki manada kullanilip kullanilmadiginin farkli anlasilmasi
-Bir kelimenin birden fazla manaya gelmesi
-Ayette bir tahsisin olmamasi. Yani yapilacak ise bir sinirlamanin getirilmemesi
-Emir ve nehiy ifadelerinin gerçek manada kullanilip kullanilmadigi hususu
-Ayetlerdeki meselelerin net bir sekilde ortaya konmamasinin hikmeti kullarin akillarini kullanmaya tesvik için olabilecegi gibi Rabbimizin kullarina karsi kesin ve zorlayici bir çizgi çizmek yerine biraz esneklik birakmak suretiyle rahmet ve merhametli olusu da olabilir.



B. Hadislerden kaynaklanan farkliliklar:
-Lügatten kaynaklanan farkli anlayislar. Arapça'nin çok ince bir lisan olmasi hasebiyle bir kelimenin bir harekesi manayi degistirir. Bir hadis birkaç okuyus sekliyle rivayet edildiginde imamlarin bunlardan birini tercih etmesi farka yol açar.
-Mana ile rivayet caiz oldugu için bazi hadisler tami tamina Peygamberimizin agzindan çiktigi sekliyle degil de mana ile rivayet edilmistir. Ancak ravilerin ayni manaya geldigi düsüncesiyle önem vermedigi bir kelime bazan ayni hadisten farkli hükümlerin çikmasina sebep olmustur.
-Imamlarin hadisleri anlamada birbirinden farkli olmasi. Bu, ya hadisin çok manaya gelmesinden ya da imamlarin anlayis seviyesinin farkliligindan kaynaklanir.
-Ayni meselede farkli iki hadisin bulunmasi ve imamlarin bunlari degerlendirerek bir hüküm çikarmasi
-Imamlarin hadis bilgisinin farkli farkli olusu
-Peygamberimizin davranislarinin farkli anlasilmasi
-Hadiste kastedilen mananin anlasilmamasi
-Hadisin sahihligini tesbitteki metotlarin farkli olusu ve zayif hadisle amel edilip edilemeyecegi konusundaki görüs ayriliklari
-Bunlarin yaninda örf ve adetin fetvalarin verilisindeki tesiri, sahabe sözlerine itibar edip etmeme ve degi$ik fetva metodlari farkli görüslerin olusmasina neden olmustur.


(RIBAT DERGISI, Yil:15, Sayi:170, Subat 1997, "Fikih Kaideleri" kösesinden alinmistir.)
 
M

Murat Sâki

Misafir
#7
again' Alıntı:
her konuda en mantıklısını dinleyebilirim.mesela:bi mezhebe göre kan abdesti bozmaz,başka bi mezhebe göre bozar.ben ne olur ne olmaz abdestimi tazelerm.en garantilisi olur.öle deil mi?
tabi en garantilisi budur

ama bir mezhebe uymanız şarttır. birde zaruret vardır yani mecbur kaldığınız bir anda şafi mezhebine göre amel ediyorsanız hanifi veya diğer mezheplere görede edebilirsiniz ama dediğimiz gibi mecbur kalırsanız keyfi olursa olmaz ''müslümanlık dininde kolaylık vardır''

selam ve dua ile..
 

zekig

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
29 Tem 2006
Mesajlar
30
Beğeniler
0
Puanları
0
#8
her mezhebin bütün kurallarına uymaya da cevaz veren alimler var.. her mezhebin en farklı taraflarını toplayıp uygulayabilene mübarek derim ben..

ama kişisel görüşüm şu: mezhepler bir nevi işimizi kolaylaştırıyor.. farklı yaşam alanlarına göre farklı kurallarla islamı esnetiyor.. örnek vereyim: bir çiftçi için şafii lik uygundur.. çünkü adam tarlada çalışıyor, eli kolu taştan dikenden gün içinde birkaç defa kanayabiliyor.. o adama bir vakit içinde 10 defa abdets aldırmak reva olmasa gerek..
ikinci örneğimiz şehir hayatı yaşayan bir insan olsun.. yolda okulda otobüste vs bayanlarla temas olabiliyor.. çarpma değme el sıkışma vs oluyor kanama ise neredeyse hiç olmuyor.. bu insana da uygun mezhep hanefilik olsa gerek..

bunlarla beraber bu konuların yoruma açık kalmış olmasına kader-i ilahi gözüyle bakmamız lazım.. Allah böyle istemişki günümüze 4 mezhep olarak yansımış.. Allah katında din İslam'dır ve Allah dinini korur..

ayrıca "zınar" isimli arkadaşımızın söylediği gibi mezhepsizlikte ayrı bir mezhep olmuş oluyor...

son olarak siyaset kısmı ile ilgili bir şeyler yazmak istiyorum.. 4 mezhebin farklılıkları kesinlikle siyasi değildir.. 4 mezhep dışındaki sünni-şia ayrımı siyasi nedenlerledir.. bu siyasi ayrılıkları bugün tartışmak abestir.. çünkü zaman iman ı kurtarma zamanı..

mezhepler konusunda çok güzel bi kitap tavsiye edebilirim..
El Ezher Üniversitesinde Prof. lük yapmış bir yazar Prof Muhammed Ebu Zehra'nın Mezhepler Tarihi adlı eseri..

Nitekim, Nur Külliyatında, içtihad konusunda “Her müstaid; nefsi için içtihad edebilir, teşri’ edemez.” (Mektubat) buyurulur. yani kendine göre “gerçek sadece budur, şeriat benim anladığım gibidir” diyemezler.
 

dark87

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
30 Tem 2006
Mesajlar
16
Beğeniler
0
Puanları
0
#9
beni gerçekten aydınlattığınız için çok teşekkürler.ALLAH razı olsun...
 

dark87

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
30 Tem 2006
Mesajlar
16
Beğeniler
0
Puanları
0
#10
ayrıca again kardeşime böyle bir soru sorduğu için teşekkür ediyorum.benim de ihtiyacım vardı bu cevaplara...
 

Sofuoglu

Ordinaryus
İhvan Üyesi
Katılım
29 Tem 2006
Mesajlar
4,442
Beğeniler
170
Puanları
63
Web sitesi
www.vuslatkervani.com
#11
zinar kardesim,safii meshebine mensup birisi,vucudunun herhangi bir yerinde ufak bir kanama oldu diye,isimi garantiye alacagim dusuncesi ile abdest almasi diye birsey soz konusu olamaz,

ama belirtiginiz uzere mecburiyet gerektiren durumlar olursa,suphe veya baska nedenlerden dolayi olabilir tabi,
keyfiyat ve baska sahsi nedenlerden dolayi diger meshep ictihatlari kullanilamaz,zaruri anlar disinda vesselam.....

musadenizle burasini belirtmek istedim

selametle........
 

Erhan

Profesör
İhvan Üyesi
Katılım
21 Tem 2006
Mesajlar
2,101
Beğeniler
11
Puanları
38
Web sitesi
www.softajans.com
#12
zınar' Alıntı:
islam dininde 4 hak mezhepten birine uymak şarttır, aksi takdirde kendi kafanıza göre namaz'ı ve diğer ibadetlerinizi ifa etmeye çalışırsanız 5. bir mezhep olmuş olur bunuda islam dini kabullenmez yani sapık bir mezhep'e uymuş olursunuz aslında mezhep kolaylıktır.
zınar abi Allah razı olsun söylediklerinize katılıyorum illaki bir meshep e uymak lazım arkadaşların dediği gibi kafamıza göre birşey yapmya kalkışırsak yanlış yapmamız oranı çok büyüktür yanlış yapmamızda çok büyüktür....
meshepler bizlere Allah ın bir lutfudur olmasa idi her kafadan bir ses çıkardı sanırımm...
 

Bedrin_Aslanı

Profesör
İhvan Üyesi
Katılım
20 Haz 2006
Mesajlar
1,792
Beğeniler
3
Puanları
0
#13
ALTIN_NESİL' Alıntı:
zınar abi Allah razı olsun söylediklerinize katılıyorum illaki bir meshep e uymak lazım arkadaşların dediği gibi kafamıza göre birşey yapmya kalkışırsak yanlış yapmamız oranı çok büyüktür yanlış yapmamızda çok büyüktür....
meshepler bizlere Allah ın bir lutfudur olmasa idi her kafadan bir ses çıkardı sanırımm...
Kendini Bir İmam-ı Azam Hz. , İmam Şafi Hz.leri gibi gören varsa onlar kadar alimim diyorsa kafasına göre takılsın ama imkansız birşey. En iyi ilme ve takvaya sahip kişiler Efendimize S.A.V en yakın olan kişilerdir. Ondan uzaklaşıldıkça bu seviye düşer.Olayı bir kaynağından öğrenmek var, birde silisle yoluyla öğrenmek var.
:eek:fftp:
Mahkemede Efendi Hz. (K.S) siz şeyh misiniz diye soruyorlar. O da şeyh dediğiniz ortada şeyhim diye dolaşıp duran T.V lere çıkan kimselerse ben Şeyh değilim. Yok Eskiden beri Silsilemizin başlarında ki kişilere şeyh diyorsanız ben fakir onlardan fersah fersah geriyim. Demiş.

İmam Gazali Hz. leri mezheb kurucusu olmak istiyormuş, bir gece rüyasında Efendimiz S.A.V görmüş. Ortada oturuyormuş yanında da 4 tane oturulacak yer varmış. İyi demiş. 4 yer var bir taneside benim yerimdir diye düşünmüş. Ama 4 mezhebin kurucusu oralara gelip oturmuş ve Ona yer kalmamış. Demek ki demiş 4 hak mezheb olacak ve bunların içinde ben olmayacağım. Yani 5. bir mezheb yoktur olmayacak.
 

Sofuoglu

Ordinaryus
İhvan Üyesi
Katılım
29 Tem 2006
Mesajlar
4,442
Beğeniler
170
Puanları
63
Web sitesi
www.vuslatkervani.com
#14
Limriemvrm' Alıntı:
İmam Gazali Hz. leri mezheb kurucusu olmak istiyormuş, bir gece rüyasında Efendimiz S.A.V görmüş. Ortada oturuyormuş yanında da 4 tane oturulacak yer varmış. İyi demiş. 4 yer var bir taneside benim yerimdir diye düşünmüş. Ama 4 mezhebin kurucusu oralara gelip oturmuş ve Ona yer kalmamış. Demek ki demiş 4 hak mezheb olacak ve bunların içinde ben olmayacağım. Yani 5. bir mezheb yoktur olmayacak.
Allah(c.c) razi olsun bilgilendirmelerinizden dolayi kardesim

lakin imam Gazal-i (k.s)'nin bu ruyasini ilk defa duyuyorum,
yanlis anlamayin,benim ilk defa duymam tabiki olmadigi anlamina gelmez,okudugum eserlerinde bu bilgiye ben raslamadim,eger kaynak belirtirseniz mutmayn olurum insaAllah....

hakkinizi helal ediniz

selametle
 

AdımcA

Akşam ... Yine Akşam ...
İhvan Üyesi
Katılım
9 Haz 2006
Mesajlar
2,420
Beğeniler
7
Puanları
0
#15
again' Alıntı:
ve ilk abuk sorumu soruyorum kardeşler...abuk diyorum çünkü bugüne kadar busoruyu her soruşumda bu muameleyi gördü.mezhep şart mı?olmasa olmaz mı?müslümanım demek neden yetmiyor?mezhepler genelde siyasi kaynaklı türememiş mi?siyasetle işimiz yok!deil mi???
umarım bana kızanlar çıkmaz.şimdiden teşekkürler...:uzgunum[1]:
..

peki, merak ediyorum.
herhangi bir mezhebe bağlı olmadan, ibadetlerini nasıl yapacaksın?
neticede muhakkak ki, birine bağlı olarak davranacaksın.
 

Beyazid

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
25 Tem 2006
Mesajlar
10
Beğeniler
0
Puanları
0
#16
islamsayfasi' Alıntı:
zinar kardesim,safii meshebine mensup birisi,vucudunun herhangi bir yerinde ufak bir kanama oldu diye,isimi garantiye alacagim dusuncesi ile abdest almasi diye birsey soz konusu olamaz,

ama belirtiginiz uzere mecburiyet gerektiren durumlar olursa,suphe veya baska nedenlerden dolayi olabilir tabi,
keyfiyat ve baska sahsi nedenlerden dolayi diger meshep ictihatlari kullanilamaz,zaruri anlar disinda vesselam.....

musadenizle burasini belirtmek istedim

selametle........

Eyvallah.... kocaman bir imza.....

Mesela Safii mezhebine gore denizden gelen her et helal ama Hanefi ulemalarina gore caiz degildir. Simdik ben Hanefi olarak isime geldigi icin Safii mezhebinin ictihadina uyarsam nefsimi tatmin etmekten baska birsey yapmadim....

Baska konularda baska mezhebin ictihadlarina uymakta zarar olmaz mesela Safii mezhebine gore bir kadin erkege dokununca abdest bozulur ve bizlerde bozulmaz. hanefi olarak bu ictihadda uymamda bir sakinca olmaz.

Usteki uyenin belirtigi gibi keyfi konularda baska mezhebin ictihadlarina kulak vermek yanlistir...
 

Beyazid

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
25 Tem 2006
Mesajlar
10
Beğeniler
0
Puanları
0
#17
islamsayfasi' Alıntı:
zinar kardesim,safii meshebine mensup birisi,vucudunun herhangi bir yerinde ufak bir kanama oldu diye,isimi garantiye alacagim dusuncesi ile abdest almasi diye birsey soz konusu olamaz,

ama belirtiginiz uzere mecburiyet gerektiren durumlar olursa,suphe veya baska nedenlerden dolayi olabilir tabi,
keyfiyat ve baska sahsi nedenlerden dolayi diger meshep ictihatlari kullanilamaz,zaruri anlar disinda vesselam.....

musadenizle burasini belirtmek istedim

selametle........

Eyvallah.... kocaman bir imza.....

Mesela Safii mezhebine gore denizden gelen her et helal ama Hanefi ulemalarina gore caiz degildir. Simdik ben Hanefi olarak isime geldigi icin Safii mezhebinin ictihadina uyarsam nefsimi tatmin etmekten baska birsey yapmis olmam....

Baska konularda baska mezhebin ictihadlarina uymakta zarar olmaz mesela Safii mezhebine gore bir kadin erkege dokununca abdest bozulur ve bizlerde bozulmaz. hanefi olarak bu ictihadda uymamda bir sakinca olmaz.

Usteki uyenin belirtigi gibi keyfi konularda baska mezhebin ictihadlarina kulak vermek yanlistir...
 

islamveinsan

Doçent
İhvan Üyesi
Katılım
28 Eyl 2006
Mesajlar
1,360
Beğeniler
1
Puanları
0
#18
Sa.

Şafii bir arkadaşım denizden bir türlü balık tutacak yada başka bir canlı ona helal olacak bana haram ? Öyle mi ?

İmam Ebu Hanife Hz.; ben bir mezheph kurayım, herkez bana tabi olsun...
yada hanefi diye bir mezhep kurayım dinde kolaylık olsun diye bir gaye gütmemiştir...

İmam Hanife, Efendimizin sünneti seniyesinden algılayabildigini yorumlamıştır...
İmam şafi de yorumlamıştır... İman ve itikad konusunda ayrıcalıklarımız kesinlikle yoktur... Bazı teferruatlarda ve amellerde küçük nüanslar vardır...

Mezhepler tamamen bakış açısı ile alakalıdır...
Bu demek değilki; ben bu hadisden bunu anlıyorum olabilr mi ?
İmam şafi yada hanefi kadar bilgin varsa olur niye olmasın

Selametle
 

yusa90

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
10 Eki 2006
Mesajlar
2
Beğeniler
0
Puanları
0
#19
selamun aleykum

s a arkadaslar benim anlamadigim bir sey var ya birakin su mezhep meselesi tarikat meselesi once kendimizi duzeltelim gerçekten abdullah olmaya calisalim .
biz 24 saat içinde 8 saat is 8 saat uyku 4 saat yemek icmek bedeni ihtiyaclar 3 saat ailemizle 1 saat kaldi onuda internete geciriyoruz o zaman biz kimiz mzhepleri kuranlar kim seyhler kim bizler kimiz once bunu dusunelim ondan sonra konusalim içimizdeki eneyi yok edelim .

bir seyde eklemek isterim tassavuf konusunda.
size bir elmanin sekli tadi anlatilsa siz o elmanin tadina nasil varabilirsiniz hiç bir zaman varamazsiniz iste tarikat da bu elmayi isirmaktir.isirmadan tadini alanlarda var ama 100 million kiside 1 onun için iyice dusunelim her aklimiza gelenle hukum vermiyelim vede bu forumda her akliniza geleni ortaya koymayin lutfen once arastirin alimlere sorun kitaplara bakin cunku burda olmaz oyle her yerden bir fikir turer Allah muhafaza birisi kufre giderse kim mesul olur?
Allah'in selami bereketi magfireti ummeti Muhammed'in uzerine olsun.
 

islamveinsan

Doçent
İhvan Üyesi
Katılım
28 Eyl 2006
Mesajlar
1,360
Beğeniler
1
Puanları
0
#20
S.a

Mezhepler 4 dür, islam uleması bunda ittifak etmişlerdir... Bu dört kapı dışındaki kalan bölgeyi güzel kapatmış sadece 4 kapı bırakmışlardır.

Ama içtihad kapısı kapalı değildir, mezhep yine çoğala bilir...

Kuran ın bütün ayetlerini nüzül sebepleri ile bilirseniz, en az 100 bin hadis i ravileri ile ezbere bilirseniz, marifetullah ve muhabbetullah ilmine vakıf olursanız, yeniden hüküm verebilirsiniz... Bu hüküm hadis i şeriften algıladığını yorumlamaktır...
Yine ehli sünnet çizgisinde olma zarureti vardır.

Selametle....
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Üst