Allahın Selamı ve rahmeti üzerinize olsun
Zınar isimli katılımcı çok güzel bir yaklaşım göstermiş fakat bir konuda herhalde iyi kavrayamadığım için olsa gerek sormak ihtiyacı hissettiğim bir konu var.
Mesajı şöyle:
Mezhep değiştirme ALLAH'ın muslumanlara verdiği nimetlerden bir nimettir.Mezhep değiştirmede olcut eger kişi zor durumda kalır ve yahut belli bir konuda sıkışırsa diğerine başvurabilir.Aslında mezhep farklılıgı avam insanı KURAN ve SUNNET çizgisi içerisinde islam dinini yaşaması için islam alimlerinin(imam-ı erbai)yaptıkları ictihadlardır.Eger bir mumin ornegin ramazan ayında oldugu gibi bir mumin ramazının başında bir niyet getirerek butun aya bedel oruc tutarve bunda hiç bir sakınca yoktur,bu maliki mezhebine goredir.Burada maliki mezhebini kişinin kolayına geldiğinden dolayı uygulayabiliriz.Yani ALLAH(c.c) mumine kolaylık ister,zorluk istemez.Bir mumin surekli bir biçimde laubaliliğe kaçmadan ve eger mezhepler hakkında bilgisi var ise istediğine uymasında bir sakınca yoktur;ama lakin eger sadece kendi mezhepi hakkında bilgisi var ise o zaman diğerlerine başvurmaması daha iyi olur...bu konuda ustadların takındıgı bir ornekle yetineceğiz;İmam şafii,İmam-ı azamın mezarını ziyarete gider ve orada ikindi namazının sunnetini selam vermeden dort rekat kılar,talebelerin ya ustad sen niiçin iki rekat kılıp selam vermedin sorusuna karşılık ustad şu tarihi cevabı verir;vallahi ben şu mezarın içinde yatan ustadın ictihadıyla ictihadlandım ve ondan haya ettim.Eger onlar yapıyorsa...
Çok güzel. Fakat Ramazanın her gününe ait niyet hangi şart altında kişiyi zor durumda bırakır ve ya sıkıştırabilir ki.
Bence konu daha zaruri konumlarda ancak alternatif olarak kullanılmalı.
İmam şafii örneği çok güzel ve yerinde ancak bu bir takva olayıdır. Eğer şafii mezhebinde ikindi namazının sünnetini 4 rekat kılmak yasak değilse pekala çok güzel. Ancak her konuya böyle yaklaşmamak lazım.
Tarikat ehlinin bu konuda şöyle bir yaklaşımı var. Takva yolunu ilerletmek için birbirine engel olmayan mezhep ihtilafları sırf saygı ve takva niyetli olarak aynı anda uygulanabilir. Örnek : Akşam namazının vakti Beyazlık kaybolana kadardır Hanefi hükmü varken imam şafinin Kırmızılık kaybolana kadar hükmünü uygulayarak namazı erken kılmak imam şafiye saygının en güzel belirtisidir.
Ancak bunu uygulayan kimse Yatsı namazınıda Beyazlık kaybolduktan sonra kılarak her iki imamın sözünede uyabilir. Tehlike şurada Eğer Akşamı erken kıldığı halde Yatsıyıda beyazlık kaybolmadan erken kılarsa vakitin farz oluşundan dolayı namazı fasid olma riski taşır.
Ancak birbirine muhalif hükümlerde mutlaka kendi mezhep imamına uymakta büyük fayda vardır. Çok zaruri durumlar meydana gelmeden karşı görüşü uygulamak yanlış yola sevkedebilir.Örnek: Vucudundan kan çıkan bir hanefi nasıl olsa şafilerde bu durum abdesti bozmuyor böyle namaz kılayım cümlesini hangi şartlarda kurabilir. bir düşünelim.(Kanaması hiç durmasa dahi bu durumun hanefi mezhebinde bir çözümü vardır)
Buradan zeygue isimli kullanıcıya bir mesajım var. Daha önce Abdest ile ilgili konuda 4 doğru olabilir konulu mesajım hakkındaki olumlu veya olumsuz mesajınızı alamadım. Bu mesajım tamamen sertlik içermeden oldukça emek verilerek yazılmış bir mesajdı.Medeni insanlar bir soruyu sorup sonra sanki hiç olmamış gibi bir not dahi düşmeden bırakmamalı diye düşünüyorum.Desin ki olmamış veya ikna olmadım. Siz ne dersiniz.?
Ayrıca :Bu konudaki şu fikrinize katılmıyorum :
"
Müctehidlerin hükümlerine değil de, delillerine tâbi olan tahsilli müslümanlar, delillerini incelemek sûretiyle birden fazla mezhepten yararlanabilirler"
Böyle yapanlara mezhepsiz dendiğini bilmiyor gibisiniz.
Ve böyle yapanların önünü kesmak için olsa gerek mezheplerin ihtilaf konularındaki görüş ve delillerini anlatan bir kitap bulamazsınız."
Elcevap: Biz böyle kişilere mezhepsiz demiyoruz. Sadece ...
delillerine tâbi olan tahsilli müslümanlar ifadesinin
tahsil şartları bizim için biraz ağır o kadar. Bu tahsil şartları olmadan bu işleri yapanlar ise maalesef ya YAŞARİYYE veya BEYAZIYYE veya benzerleri gibi yeni bir mezhebe dahildirler yada kendi isimleri ile yeni bir mezhebe girmişlerdir. Yada Ben kendim delillerimi kurandan çıkartırım diğer mezhepler batıldır diyen mezhepsizlerdir. Bu bile bir mezheptir.
Mezheplerin ihtilaflarını yazan bir çok kitap var daha önce yazmış idim. Ömer nasuhi bilmenin büyük ilmihali bile bu konuda çok iyi bir başlangıç kitabı. Ayrıca büyük tefsir ve fıkıh külliyatları çok iyi kaynaklar. Bunları internet üzerinde arama yaparak bulabilirsiniz. Direk kitap adını arasam bulurum ama Benim hedefim bu değil çünkü Hanefi mezhebinin hükümlerini daha doğru düzgün bilmezken , Bildiklerimi uygulayamaz bir halde iken , Kimseye birşey öğretemezken kalkıpta ihtilaflara çalışmak bana ters geliyor. "Çölde önce su bulup hayatta kalmak lazım Evimizi sonra yaparız."
Allahın selamı rahmeti ve bereketi üzerinize olsun.