ismail
Yeni
- Katılım
- 3 Mar 2007
- Mesajlar
- 20,475
- Tepkime puanı
- 2,063
- Puanları
- 0
- Yaş
- 45
Ğ Dergisi
8. sayı: “ey sentetik dilber!”
ğ manifestosu
“bırakın dedik
konuşulacaksa
karar konuşulacak bu sofrada
evet baba…”
Dünyada bir hayaletildi. Ğ hayaleti…
Dergiler adeta şair mezarlığı, başında kargalar nöbet tutmakta. Varolan boşlukta edindikleri geçici mekanlarını ve imtiyazlarını kaybetmemek adına hazin ve umutsuz bir çaba içinde “profesyonel dergicilik” deyip biçtikleri kendi donlarında “kadrolu yazarlar”ının gak’larını bir mahsülmüşcesine ortaya koyuyorlar. Konduğu dala şehvetle sarılan kargalar, kimi zaman serçeleri, kimi zaman bülbülleri ve hatta kimi zaman kendi hemcinslerini bertaraf ediyorlar.
Edebiyat zamandışı bir eylemdir. Artık damarlarımıza işlemiş tüketim anlayışının içine sığabilecek bir nesne değildir. Oysa dergicilik esnaflığa dönüşmüştür. Dergi dağıtmakla sakız satmanın yöntemleri, akıl sahiplerini tasalandıracak şiddette aynılaştırılmıştır. Ortak yöntemin adı: Pazarlama teknikleri! Sürekli reklamın, gösterişli ambalajın, yurt çapında dağıtım ağın olsun, tezgahın boş kalmasın. Güzel bir gülüşün, afilli bir ismin, sıradışı sözlerin, anlamsız dizelerin, romantik imgelerin, herkesin okuyabileceği fiyatta kitapların olsun, ismin piyasadan silinmesin.
Genç yazar yaptı mı saçmaladığı, acemilik ettiği, yıllanmış yazar yaptı mı “Üstad yine yeni bir şeyler denemiş” dendiği devir kapanmıştır. Bütün hiyerarşiler, kıdemler, kıdem aylıkları, çeteler, örgütler, üyelikler, üyelik aidatları, körler, sağırlar ve dahi birbirini ağırlamalar kaldırılmıştır. Edebiyatın parayla, nüfuzla, tirajla, okurla ilişkileri iptal edilmiştir. Kişisel çıkarlara, fasit ideolojilere alet edilmesi yasaklanmıştır.
İsimlerin üstünde yükselmiş eserler ve isimlerin ardına saklanıp, eserlerine gereken saygıyı göstermeyen, güvenmeyen yazarlar yok sayılmıştır. Yazar ve eser sonsuza kadar birbirinden ayrılmış, esere hak ettiği değer geri verilmiştir.
Kaybolduğunda, bozulduğunda, yırtıldığında telafi edebildiğiniz, yerine yenisini koyabildiğiniz bir şeyin kıymeti yoktur. Cemil Meriç, Bu Ülke’de der ki: “Şuursuz bir büyücü Gutenberg! Işığı paçavraya hapsetmiş. Yüzyılları kutularla doldurmuş Gutenberg’in çocukları, peygamberleri işportaya dökmüş; tuğla kadar değeri kalmamış dehanın. Eflatun, bir sokak kadını gibi her isteyenin yatağına koşuyor. Don Kişot futbol maçı biletinden ucuz.”. O halde, her derginin, kitabın, matbaa ürününün şahsiyet kazanması, sahibinde iyelik duyguları uyandırması, aynılarından ayrılması gerekmektedir. Bu da cildinden, kağıdından ziyade içeriğiyle mümkündür. İçerik; yalnız sayfalara basılmış yazılardan ibaret olmayıp, okuyana ve okunduğu hâle göre değişiklik gösteren bir mahiyettedir. Ancak böyle bir matbunun yerine yenisini koymak mümkün olmaz. Şu halde, alelade okuyuculuk da yasaklanmıştır.
Yazarı, okuyucusu ve aralarındaki bütün araçlarıyla bu camia, ivedilikle kendine çeki düzen vermeli, edebiyata yitirdiği itibarını yeniden iade etmenin yollarını ÂRAmalıdır.
Hal böyleyken;
Biz buradayız sevgili okur, ya sen nerdesin?
“bırakın dedik
konuşulacaksa
karar konuşulacak bu sofrada
evet baba…”
Dünyada bir hayaletildi. Ğ hayaleti…
Dergiler adeta şair mezarlığı, başında kargalar nöbet tutmakta. Varolan boşlukta edindikleri geçici mekanlarını ve imtiyazlarını kaybetmemek adına hazin ve umutsuz bir çaba içinde “profesyonel dergicilik” deyip biçtikleri kendi donlarında “kadrolu yazarlar”ının gak’larını bir mahsülmüşcesine ortaya koyuyorlar. Konduğu dala şehvetle sarılan kargalar, kimi zaman serçeleri, kimi zaman bülbülleri ve hatta kimi zaman kendi hemcinslerini bertaraf ediyorlar.
Edebiyat zamandışı bir eylemdir. Artık damarlarımıza işlemiş tüketim anlayışının içine sığabilecek bir nesne değildir. Oysa dergicilik esnaflığa dönüşmüştür. Dergi dağıtmakla sakız satmanın yöntemleri, akıl sahiplerini tasalandıracak şiddette aynılaştırılmıştır. Ortak yöntemin adı: Pazarlama teknikleri! Sürekli reklamın, gösterişli ambalajın, yurt çapında dağıtım ağın olsun, tezgahın boş kalmasın. Güzel bir gülüşün, afilli bir ismin, sıradışı sözlerin, anlamsız dizelerin, romantik imgelerin, herkesin okuyabileceği fiyatta kitapların olsun, ismin piyasadan silinmesin.
Genç yazar yaptı mı saçmaladığı, acemilik ettiği, yıllanmış yazar yaptı mı “Üstad yine yeni bir şeyler denemiş” dendiği devir kapanmıştır. Bütün hiyerarşiler, kıdemler, kıdem aylıkları, çeteler, örgütler, üyelikler, üyelik aidatları, körler, sağırlar ve dahi birbirini ağırlamalar kaldırılmıştır. Edebiyatın parayla, nüfuzla, tirajla, okurla ilişkileri iptal edilmiştir. Kişisel çıkarlara, fasit ideolojilere alet edilmesi yasaklanmıştır.
İsimlerin üstünde yükselmiş eserler ve isimlerin ardına saklanıp, eserlerine gereken saygıyı göstermeyen, güvenmeyen yazarlar yok sayılmıştır. Yazar ve eser sonsuza kadar birbirinden ayrılmış, esere hak ettiği değer geri verilmiştir.
Kaybolduğunda, bozulduğunda, yırtıldığında telafi edebildiğiniz, yerine yenisini koyabildiğiniz bir şeyin kıymeti yoktur. Cemil Meriç, Bu Ülke’de der ki: “Şuursuz bir büyücü Gutenberg! Işığı paçavraya hapsetmiş. Yüzyılları kutularla doldurmuş Gutenberg’in çocukları, peygamberleri işportaya dökmüş; tuğla kadar değeri kalmamış dehanın. Eflatun, bir sokak kadını gibi her isteyenin yatağına koşuyor. Don Kişot futbol maçı biletinden ucuz.”. O halde, her derginin, kitabın, matbaa ürününün şahsiyet kazanması, sahibinde iyelik duyguları uyandırması, aynılarından ayrılması gerekmektedir. Bu da cildinden, kağıdından ziyade içeriğiyle mümkündür. İçerik; yalnız sayfalara basılmış yazılardan ibaret olmayıp, okuyana ve okunduğu hâle göre değişiklik gösteren bir mahiyettedir. Ancak böyle bir matbunun yerine yenisini koymak mümkün olmaz. Şu halde, alelade okuyuculuk da yasaklanmıştır.
Yazarı, okuyucusu ve aralarındaki bütün araçlarıyla bu camia, ivedilikle kendine çeki düzen vermeli, edebiyata yitirdiği itibarını yeniden iade etmenin yollarını ÂRAmalıdır.
Hal böyleyken;
Biz buradayız sevgili okur, ya sen nerdesin?
ŞİİR
Çarpılmış Bir Kitaptan Çöküntüler, – Cihat Duman • 4
Dil – Oğuzhan Yıldız • 6
Kof Aklın Eleştirisi – Selman Bayer • 8
Ben ve Şehir – Murat Ekinci • 10
Divana Giriş – Yavuz Türk • 11
İvedi Secde – Elif Zehra Kandemir • 12
İtirazlar – Enes Malikoğlu • 13
Hatalı Sevişme – Kadir Yanaç • 14
Kahkaha Efekti – Kadir Yanaç • 15
Çarpılmış Bir Kitaptan Çöküntüler, – Cihat Duman • 4
Dil – Oğuzhan Yıldız • 6
Kof Aklın Eleştirisi – Selman Bayer • 8
Ben ve Şehir – Murat Ekinci • 10
Divana Giriş – Yavuz Türk • 11
İvedi Secde – Elif Zehra Kandemir • 12
İtirazlar – Enes Malikoğlu • 13
Hatalı Sevişme – Kadir Yanaç • 14
Kahkaha Efekti – Kadir Yanaç • 15
SÖYLEŞİ
Kadir Yanaç’ın Oğuzhan Yıldız’la Konuştuğudur • 16
Kadir Yanaç’ın Oğuzhan Yıldız’la Konuştuğudur • 16
SORUŞTURMA
Şiir Cemaatleri • 20
Abdulbaki Akpınar
Adnan Dizer
Ali Celep
Ayşegül Tözören
Gökhan Arslan
Hakan Arslanbenzer
Murat Üstübal
Osman Konuk
Selman Bayer
Şiir Cemaatleri • 20
Abdulbaki Akpınar
Adnan Dizer
Ali Celep
Ayşegül Tözören
Gökhan Arslan
Hakan Arslanbenzer
Murat Üstübal
Osman Konuk
Selman Bayer
Cemaatlerin ‘Bengi Dönüş’ü ve Şiir – Celal Fedai • 34
HİKÂYE
Serçeler Diyorum – Ahmet Büke • 38
Örtü – Hasan Kaya • 40
Akvaryumda Bir Ebleh – Banu Kaba • 43
… Bir Başarı Öyküsü – Mustafa Çevikdoğan • 50
Keyfe Kader Kahvesi – Aykut Ertuğrul • 62
Serçeler Diyorum – Ahmet Büke • 38
Örtü – Hasan Kaya • 40
Akvaryumda Bir Ebleh – Banu Kaba • 43
… Bir Başarı Öyküsü – Mustafa Çevikdoğan • 50
Keyfe Kader Kahvesi – Aykut Ertuğrul • 62
ÇEVİRİ
Hugo Von Hofmannsthal
Dağ Köyü – Mehmet Kandemir • 69
Sergüzeşt (Erlebnis) – Elif Zehra Kandemir • 72
Hugo Von Hofmannsthal
Dağ Köyü – Mehmet Kandemir • 69
Sergüzeşt (Erlebnis) – Elif Zehra Kandemir • 72
Ruznâme – Abdullah Faruk Gönüllü • 74
Birinci Mektup – Yahya Kurtkaya • 76
Birinci Mektup – Yahya Kurtkaya • 76
SÖYLEŞİ
İskele Dergisi (İlk Sayı) – M. Fatih Kutan • 79
İskele Dergisi (İlk Sayı) – M. Fatih Kutan • 79