Hayrettin Karaman'ın Faiz Yorumu

korakademik

Ordinaryus
Katılım
17 Ağu 2009
Mesajlar
2,236
Tepkime puanı
63
Puanları
0
konumuz faiz di
açılış yeri yanlış
içerik yanlış
katkı deseniz sıfı

baydı artık.
 

Sabr-el-Hayat

Profesör
Katılım
19 Eyl 2006
Mesajlar
3,776
Tepkime puanı
6
Puanları
0
Esselamü aleyküm...

Büyük konusma basina gelir,

Büyük konusma kücülürsün...devam edebilir...

Birbirimize cevap verirken, yorum yazarken lüften burnumuz gögü delmesin, mütevazi ve adaletli olalim.

Her ne kadar fikirler ayrilsada, karsindakinin bir insan oldugunu, ve en önemlisi müslüman kardesin oldugunu, kalp kirmanin ne kadar kötü oldugunu unutmayalim lüüüttttffffeeeeeennnnn!!!

Allah cümlemizi razi oldugu kullarindan eylesin insallah...
 

fakiri

Kıdemli Üye
Katılım
14 Ocak 2007
Mesajlar
15,969
Tepkime puanı
355
Puanları
83
Konum
KOCAELİ
Bazı arkadaşlar her şeye faiz bulaştığını ifadeyle çeşitli suallerle faizi caiz göstermeye çabalamışlar. Bir defa, üzerinde yaşadığımız ülkenin ekonomik çarkı ve rejimin işleyişi dolayısyla insnaların iradesi dılında faize buılaşmaları ayrı şeydir; kendi irademiz ile faize bulaşmak çok daha ayrı şeydir.. Bunları sanki aynı durumlar gibi sunamayız bu biiiir ! İkincisi, devlet ya da dünya ekonomilerini faiz politikasına oturtmuş diye şimdi bu Allah'ın şiddetle yasakaldığı menhiyyatı "Efendim, bu devirde bulaşmadan yapamıyoruz ! " diyerek işleyecek myiiz ? O zman bizim zorluklar karşısında iman değerlerimizi kormak gibi bir amel-i salihimiz nasıl oluşacak ? Cennetin bize çok ucuza ve bir ulûfe giib sunulacağını mı zannediyoruz ? Hiçbir devirde hiçbir alim veya ulema faizin cevzlılığına fetva vermemiştir- vermez. Bugünkü alim diye ortada arzı endam eden modernist ilâhiyat profesörlerinin ne mezhepleri bellidir, ne de meşrepleri ! Bunların hiç birinin sözleri dinde senet olamayacağı gibi, sömzleriyle amle de edilmez. Hayretle görüyoruz ki, bazı çok bilmişler darul-harp fıkhını ülkemizde veya çalışmış oldukalrı yurt dışındaki devlette uygulamaya kalkıp faiz alınıp verilebilir gib tuhaf bir inanış içindedirler. Herşeyden önce bir yerin darul harp olması veya sayılması durumunda, müslüman olmayanlar harbi durumuna girer. Müslümanalr da çok sıkı bir disiplin içinde harbilerle ama sıcak,ama soğuk harp etmek durumundadırlar. Bu bağpköamda hiçbir müslüman günlük nafakasından fazla bir nakiti üzerinde bulundurmaz ve hiçbir şekilde tasarruf yapamaz. Yani, günlük havaicinden fazla olan bütün gelirini ve mulkunu harbilerle savaş kararı almış olan msülümanların komutanına veya imamına vermek zorundadırlar. Siz ne zannediyorsunuz ? İstediğin yeri darul harp ilân edip eşşek sıhhati içinde keyfince bir hayat yaşamayı sana armağan edeceklerini mi ? Vah size, yazık size ! Bir daha sakın ola ki, bu darul harp kavrmaını işkembesine doldurduklarıyla beraber bahseden kimseyi duymamış olalım ! Müslümanların Harp şartlarını uygulamanın bu kadar ve çok basit olduğunu kim söyledi size ?
Siz siz olun, dininize ait fıkıh bilgilerinizi ilmiyle amil olan ve çok şey bildiği halde, kendisine hiçbir şey bilmiyormuş intibaı ve havası veren alimelrimizden sorup öğrenin. Çok konuşan ve perde ve ekranları yahutta yayın organlarını sürekli işgal eden nefsinin zebunu olmuş reklâm ve şöhretseverlere de hiç itibar etmeyin.
 

garip70

Ordinaryus
Katılım
30 Kas 2009
Mesajlar
2,779
Tepkime puanı
309
Puanları
0
Faiz caiz oldu mu demiş, yoksa faiz helal oldu mu demiş... İkisi aynı şey değil.
 

arifan yolcusu

Profesör
Katılım
9 Ağu 2010
Mesajlar
1,303
Tepkime puanı
79
Puanları
0
Yaş
41
Konum
Dergah-ı Mualla
hayreddin karaman efsanesi de artık bitmiştir,
yada bitmek üzeredir...
bunları gördükçe cübbeli hocamı daha iyi anlamaya başlıyoruz
 

forumdayim

Profesör
Katılım
7 Eyl 2009
Mesajlar
1,156
Tepkime puanı
29
Puanları
0
Konum
almanya
Bazı arkadaşlar her şeye faiz bulaştığını ifadeyle çeşitli suallerle faizi caiz göstermeye çabalamışlar. Bir defa, üzerinde yaşadığımız ülkenin ekonomik çarkı ve rejimin işleyişi dolayısyla insnaların iradesi dılında faize buılaşmaları ayrı şeydir; kendi irademiz ile faize bulaşmak çok daha ayrı şeydir.. Bunları sanki aynı durumlar gibi sunamayız bu biiiir ! İkincisi, devlet ya da dünya ekonomilerini faiz politikasına oturtmuş diye şimdi bu Allah'ın şiddetle yasakaldığı menhiyyatı "Efendim, bu devirde bulaşmadan yapamıyoruz ! " diyerek işleyecek myiiz ? O zman bizim zorluklar karşısında iman değerlerimizi kormak gibi bir amel-i salihimiz nasıl oluşacak ? Cennetin bize çok ucuza ve bir ulûfe giib sunulacağını mı zannediyoruz ? Hiçbir devirde hiçbir alim veya ulema faizin cevzlılığına fetva vermemiştir- vermez. Bugünkü alim diye ortada arzı endam eden modernist ilâhiyat profesörlerinin ne mezhepleri bellidir, ne de meşrepleri ! Bunların hiç birinin sözleri dinde senet olamayacağı gibi, sömzleriyle amle de edilmez. Hayretle görüyoruz ki, bazı çok bilmişler darul-harp fıkhını ülkemizde veya çalışmış oldukalrı yurt dışındaki devlette uygulamaya kalkıp faiz alınıp verilebilir gib tuhaf bir inanış içindedirler. Herşeyden önce bir yerin darul harp olması veya sayılması durumunda, müslüman olmayanlar harbi durumuna girer. Müslümanalr da çok sıkı bir disiplin içinde harbilerle ama sıcak,ama soğuk harp etmek durumundadırlar. Bu bağpköamda hiçbir müslüman günlük nafakasından fazla bir nakiti üzerinde bulundurmaz ve hiçbir şekilde tasarruf yapamaz. Yani, günlük havaicinden fazla olan bütün gelirini ve mulkunu harbilerle savaş kararı almış olan msülümanların komutanına veya imamına vermek zorundadırlar. Siz ne zannediyorsunuz ? İstediğin yeri darul harp ilân edip eşşek sıhhati içinde keyfince bir hayat yaşamayı sana armağan edeceklerini mi ? Vah size, yazık size ! Bir daha sakın ola ki, bu darul harp kavrmaını işkembesine doldurduklarıyla beraber bahseden kimseyi duymamış olalım ! Müslümanların Harp şartlarını uygulamanın bu kadar ve çok basit olduğunu kim söyledi size ?
Siz siz olun, dininize ait fıkıh bilgilerinizi ilmiyle amil olan ve çok şey bildiği halde, kendisine hiçbir şey bilmiyormuş intibaı ve havası veren alimelrimizden sorup öğrenin. Çok konuşan ve perde ve ekranları yahutta yayın organlarını sürekli işgal eden nefsinin zebunu olmuş reklâm ve şöhretseverlere de hiç itibar etmeyin.


kardesim, siz faize benzerlik arzeden bu fazlaliklari velevki darül harpte almaya sizi kimse mecbur birakamaz...
durum bu olunca, darül harbin ne oldugu hususu olsun orda müslümanin tavri hususu olsun, hic biri bu günkü alimlerin indi fetvalarindan mütesekkil degildir... hanefi mezhebi mensubu olan alimlerin fetvalarindan istifade edilmistir... ama üzülerek görüyorumki sanki bu verilen fetvalari bu günkü alimlerin icadiymis gibi lanse ederek bühtanda bulunuyorsunuz...
 

arifan yolcusu

Profesör
Katılım
9 Ağu 2010
Mesajlar
1,303
Tepkime puanı
79
Puanları
0
Yaş
41
Konum
Dergah-ı Mualla
Karaman hocanın “var”ları ve “yok”ları3

Prof. Dr. Hayreddin Karaman hocanın, çağımızda tartışma korusu haline getirilmiş birtakım hükümler hakkındaki tavrının büyük ölçüde mevcut modern anlayışın belirleyiciliğinde şekillendiği dikkat çekiyor. Modernizm karşıtı bir konumda bulunduğunu sıklıkla dile getiriyor olsa da, ele aldığı konulara yaklaşım biçiminde kendisini açıkça ele veren nokta, hocanın da modern çağın ağır psikolojik baskısını hissediyor oluşu.
Bu söylediklerimin gerçeği yansıtmadığını düşünenlere, hocanın ilk yazıda zikrettiği, İngiltere'de çeşitli grupların katıldığı tartışma programı konusundaki değerlendirmeyi tekrar okumasını tavsiye edeceğim. O tartışmada -ki benzeri ortamlarda hemen hepimiz bir şekilde bulunmuşuzdur- anahtar kavram "şiddet"tir. Siz meselelerinizi bu kavramın belirleyiciliğinde konuşmayı kabul ettiğiniz anda başkalarının algı ve düşünme tarzını kabul etmiş oluyorsunuz. Bu da sizi getirip, bu algı ve düşünme tarzıyla çatışma teşkil eden İslamî hükümlerin gerçekten "İslamî" olup olmadığını tartışma noktasına bırakıyor.
Ele aldığınız hükümleri uygularsınız ya da uygulamazsınız, yahut onları bu çağda uygulanabilir bulursunuz ya da bulmazsız, bu ayrı bir mesele. Ama onları, İslam'dan tard etmeye, "bugün uygulanamaz, öyleyse İslam'da olmamalıdır" gibi bir anlayışın dışa vurumu olarak eleme/ayıklama işlemine tabi tutmaya da hakkınız olmamalıdır. Bunu yapan Muhammed Ebu Zehra da, Yusuf el-Karadâvî de, ez-Zerkâ da olsa fark etmez. (Neticede onların da modern çağın ağır baskısı altında hüreket ettiğini tesbit etmek zor değil.)
Söz konusu tartışma bağlamında hocanın söylemesi gereken şuydu: O programda Müslüman katılımcılara "İslam'da şiddet var mıdır" sorusunu soran gayrimüslimlerin tuzağına düşmemek gerekir. Öncelikle yapılması gereken şey, işbu "şiddet" kavramının kendisini tartışmaktır. Bir davranışın, hükmün, uygulamanın "kime ve neye göre şiddet" olduğuna kim karar verecektir? ABD dahil pek çok "çağdaş" ülkede halen yürürlükte olan idam cezası "şiddet" kavramının kapsama alanı içinde midir? Kur'an'ın "bizim için hayat içerdiğini" belirttiği "kısas" hükmünü, "Sahabe ya da daha sonraki nesiller için onda hayat olabilir, ama biz onda "şiddet" buluyoruz" diyerek redd mi edeceğiz? Esasen sizin "şiddet" kelimesiyle olumsuz bir anlam yüklediğiniz şeylerin, kaynağı, gerekçeleri, felsefesi ve sonuçları bakımından gerçekten negatif bir durum arz ettiğini söyleyebilir miyiz?
Savaşa gönderilecekler arasında yer alabilmek için boyu uzun görünsün diye ayaklarının ucuna basarak yükselen çocuk yaştaki sahabîleri anlatırken gözlerimiz dolar da, bunun "çağdaş" anlayışta "çocuk istismarı" ya da "çocukların şiddete maruz bırakılması" denen şeye tekabül ettiği söylendiğinde duvara toslamış hissederiz.
Yeri geldiğinde göreceğimiz gibi, recm uygulamasını hadislerle sabit olduğu için reddeder, ya da "ta'zir" kapsamında görürsünüz. Ama iş Kur'an nassıyla sabit "hadd-i sirkat"e geldiğinde ne yapacaksınız? "Çağdaş" anlayış hiç tereddüt etmeden bu cezanın da "insan onuruyla bağdaşmadığını", "şiddet içerdiğini" dolayısıyla "insanlık dışı" olduğunu söylemekte tereddüt etmeyecektir. Bu durumda ne yapacaksınız? "Hadd-i sirkat" hükmünün "tarihsel" olduğunu mu söyleyeceksiniz, yoksa esasen bunun da "hadd" değil, "ta'zir" olduğunu söyleyerek ondan kurtulmayı mı tercih edeceksiniz? Bu durumda "çarpılma" dediğiniz modernizmi besleyen/tahkim eden bir duruş sergilemiş olmayacak mısınız? Bu gidişin sonu nereye varacak?..
Bir sonraki yazıdan itibaren hocanın ele aldığı somut meselelere geçelim.


milli gazete
 

girdap

Ordinaryus
Katılım
8 Şub 2007
Mesajlar
2,541
Tepkime puanı
252
Puanları
0
Hayreddin Karaman'ın faiz konusundaki görüşleri çokça eleştiriliyor. Eleştiri ilim ehlince yapılırsa tabiki faydalı olur. Aksi şekilde hocayı silip atmak insafsızlık olur.
Günümüz şartlarında, alternatif bir ekonomi modeli sunmadan önümüze getirilen her fikre karşı çıkarak hangi meseleyi çözebiliriz?
Apaçık belli ki, bu sistemde de müslüman işadamları var, müslüman tüccarlar, zenginler, memurlar, bir şekilde para işlerinin içinde aktif olarak bulunmak zorunda olanlar var.. Bu da banka ve benzeri yapıları kullanma zorunluluğu getirmiş. Devletle ve bankalarla para ilişkilerinde ise, daha önce çözülmemiş, yeni durumlar o kadar çok çıkmış ki ortaya, birilerinin bunlara çözüm üretmesi, yani fetva vermesi gerekir olmuş.. Karaman hoca da kendisine güvenerek bu zor göreve talip olmuş.
Söylemek istediğim, "faiz haramdır" deyip işin içinden çıkmakla olmuyor, alternatif modeller ortaya koymak, faize düşmeden bu sistem içinde ayakta kalabilmenin yollarını aramak zorundayız. Bunun için de müslüman alimlere çok büyük sorumluluk düşüyor.
 

fakiri

Kıdemli Üye
Katılım
14 Ocak 2007
Mesajlar
15,969
Tepkime puanı
355
Puanları
83
Konum
KOCAELİ
Hayreddin Karaman'ın faiz konusundaki görüşleri çokça eleştiriliyor. Eleştiri ilim ehlince yapılırsa tabiki faydalı olur. Aksi şekilde hocayı silip atmak insafsızlık olur.
Günümüz şartlarında, alternatif bir ekonomi modeli sunmadan önümüze getirilen her fikre karşı çıkarak hangi meseleyi çözebiliriz?
Apaçık belli ki, bu sistemde de müslüman işadamları var, müslüman tüccarlar, zenginler, memurlar, bir şekilde para işlerinin içinde aktif olarak bulunmak zorunda olanlar var.. Bu da banka ve benzeri yapıları kullanma zorunluluğu getirmiş. Devletle ve bankalarla para ilişkilerinde ise, daha önce çözülmemiş, yeni durumlar o kadar çok çıkmış ki ortaya, birilerinin bunlara çözüm üretmesi, yani fetva vermesi gerekir olmuş.. Karaman hoca da kendisine güvenerek bu zor göreve talip olmuş.
Söylemek istediğim, "faiz haramdır" deyip işin içinden çıkmakla olmuyor, alternatif modeller ortaya koymak, faize düşmeden bu sistem içinde ayakta kalabilmenin yollarını aramak zorundayız. Bunun için de müslüman alimlere çok büyük sorumluluk düşüyor.

Faize harm deyip işin içinden çıkılmıyormuşmuş ! Ne yapalım o halde ? Fazii helâlleştirmek için finans kurumları gibi kelime ve bizans oyunlarıına mı başvuralım ? Alternatif modeller ortaya koymak lazımmış ! Sanki müslüman olarak böyle bir görevimiz varmış gibi !. İslâmı mıncıklamak ve kuralalrını delmek için uğraşmanızın elbetteki mükâfatın (!) göreceksiniz ! Hiç merak etmeyin bu konuda !. :confused1:
faizin alternatifini Rabbimiz zaten ortaya koymuş. Ayette "Allah size faizi haram, Alış-Verişi ise helâl kıldı" diyor. Aleternatifi şimdi öğrendin mi mirim ?
 

girdap

Ordinaryus
Katılım
8 Şub 2007
Mesajlar
2,541
Tepkime puanı
252
Puanları
0
Faize harm deyip işin içinden çıkılmıyormuşmuş ! Ne yapalım o halde ? Fazii helâlleştirmek için finans kurumları gibi kelime ve bizans oyunlarıına mı başvuralım ? Alternatif modeller ortaya koymak lazımmış ! Sanki msülüman olarak böyle bir görevimiz varmış gibi !. :confused1:
faizin alternatifini Rabbimiz zaten ortaya koymuş. Ayette "Allah size faizi haram, Alış-Verişi ise helâl kıldı" diyor. Aleternatifi şimdi öğrendin mi mirim ?

Böyle bir görevimiz yok mu? Biz bu toplumda yaşamıyor muyuz? Ekonomik ihtiyaçlar bizim için de ihtiyaç değil mi?
Yok, öğrenemedim. Ayet genel çerçeveyi belirler. Ortada sorun var ki, bu kadar tartışma, görüş, arayış ortaya çıkıyor. Parayı koruyacak, paranın önemini yitirmemesini sağlayacak, aynı zamanda da faizden uzak tutacak alternatif bir model oluşturulmalı diyorum.
 

ummuhan

Kıdemli Üye
Katılım
1 Eyl 2007
Mesajlar
12,943
Tepkime puanı
1,042
Puanları
0
Konum
Arz
kimse cevab vermemiş biz güncelleyelim :)
hududullahın tarihsel kronolojisi
kıyamete kadar devam edermi

Geçenlerde Pelin Batu (inal Batunun artizcik kızı) da benzer şeyler söylemişti İslam da bazı konuların güncelleştirilmesi ile ilgili... " mesela domuz eti eskiden haram mış neden? çünkü domuzlar pis şeyler -kendi pisliği ölen yavrusu ...v.s gibi- yiyorlarmış ondan oysa şimdi gayet hijyenik besleniyorlar " gibi akla zarar bir yorumda bulunmuştu.... merak eden balun batu domuz açılımı diye aratabilir gogula :)
 

reis

Kıdemli Üye
Katılım
15 Eki 2006
Mesajlar
10,901
Tepkime puanı
414
Puanları
0
Konum
Karadeniz
(...)
faizin alternatifini Rabbimiz zaten ortaya koymuş. Ayette "Allah size faizi haram, Alış-Verişi ise helâl kıldı" diyor. Aleternatifi şimdi öğrendin mi mirim ?
Senin bahsettiğin bu alternatif hangi sistem için geçerli???
Bütün işlerin faizle görüldüğü bir sistemde alış-veriş yapmaya kalkışta gör bakalım dünya kaç bucakmış..
Sırf bu sebeple batan ya da elindeki sermayeyi mum gibi eritip sıfırlayan bi dünya insan tanıyorum ben...
Müslüman "ekonomik enayi" mi???
 

agbi

Yasaklı
Katılım
2 Kas 2006
Mesajlar
25
Tepkime puanı
382
Puanları
0
Konum
İzmir
hayreddin karaman efsanesi de artık bitmiştir,
yada bitmek üzeredir...
bunları gördükçe cübbeli hocamı daha iyi anlamaya başlıyoruz

BU KİNİNİZ NEDİR ?

Şimben sana MISIR dan alınan Krediyi anlatsam , Kağıt Fabrikasını anlatsam APIŞIR KALIRSIN.Hele Hele Mısır dan alınan Kredi kullanımı anlatsam AFALLARSIN Haa ben Krediyi TENKİT mi ediyorum haşa HADDİME değil.TENKİT etme selahiyetinide kendimde bulamıyorum.

Senin de HADDİNE DEĞİL.

İşinize geldimi MAHMUT EFENDİ cemeatine Hocalarına sarılırsınız FAKAT MAHMUT EFENDİ CEMEATİNİ 2 nci VATİKAN EMELLERİ İÇİN ortadan kaldırma sosyal siyasi hamlelerde yoksunuz yoksunuz demeyeyim YOKSUN ve buda bana GÖRE ÇIKARLARINIZA GÖRE HAREKET ETTİĞİNİZ ANLAMINA GELİR..
 

Erkam.

Kıdemli Üye
Katılım
25 Mar 2007
Mesajlar
8,441
Tepkime puanı
259
Puanları
83
Konum
BURDUR
Bir müftü yardımcısı vardı Allah razı olsun. Adam diyo ki eskiden bizim paralar maaşlar elden verilirdi. Şimdi bankalara yatıyor. Bizim paramıza da faiz karışıyor biz bunun günahını çekeceğiz dedi. Demek ki faizin haram olduğunu söyle(bile)n de var..
 

agbi

Yasaklı
Katılım
2 Kas 2006
Mesajlar
25
Tepkime puanı
382
Puanları
0
Konum
İzmir
Kefilsiz Bireysel Kredi %0,95 aylık faiz oranı ve 149 TL masrafla kredi fırsatı Citibank'ta! www.citibank.com.tr/kredi
e-Vadeli Hesap Garanti'de Garanti'de e-Vadeli TL/Döviz Hesabı Açmak Çok Kolay. Acele Edin! www.garanti.com.tr/e_Vadeli_hesap
Konut Kredisi Hesaplama Size En Uygun Ev Kredisini Mortgage Uzmanı Garanti Belirliyor



İLGİNÇ DEĞİLMİ ?

Faiz konusun başında GOOGLE reklamları

Acaba konuyu tartışmaya getiren ADMİN ERDEM bu duruma ne der ?

Şimdi gelelim konumuza

EMEKLİ MAAŞI ALANLAR & SAĞLIK HİZMETLERİNDEN Faydalanan bireyler TAKVA ile yaşıyorlarsa EMEKLİ MAAŞI almamalı veya SAĞLIK HARCAMALARINI kendileri yapmalı.

FAİZİN TOZU Haramdır aksini kimse söyleyemez YALNIZ Fetva ile yaşayıp TAKVA ile yorum yaköakta bana göre NEFSİN ürünüdür.
 
Üst