Hadis Tenkidi ile Hadis İnkarcılığı Arasındaki Fark

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
ya soru üstüne soru soruyorsun

Haram; Allah'ın yasakladığı ve yapılması kesinlikle yasak olan hususlardır.

Mekruh; Kötü, pis, zararlı, yapılması istenmeyen şeylerdir.

Soru üzerine soru sormayı ben de istemiyorum lakin büyük bir ustalıkla sorularımdan kaçıyor başka konulara dalıyorsunuz. Peygamberin yasağını çiğneyen günaha girmiş midir diye sordum siz evet dediniz. Yani Allahın haramını çiğneyen de günaha giriyor, Peygamberin yasağını da çiğneyen günaha giriyor. Bu konuda hem fikiriz.
 

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
off yaaa

Peygamber aynı zamanda bir devlet başkanıydı. Devleti ilgilendiren, halkın veya şartların maslahatı gereği bazı yasakları vahyin kapsamında olmayan yasaklamalarıdır. Hani sahabenin "bu senin sözün mü yoksa Allah'ın emri mi" şeklinde Peygamberin sözü gibi düşün.

Tamam ben de öyle düşünüyorum. Allahın sözü olmayan Peygamber sözünü çiğneyen Allah indinde günaha giriyor mu, giriyor. Bu konuda sizinle hem fikiriz.
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Sayın redvekabul sadece sorumu cevaplasanız nasıl olur? Tekrar sorumu sorayım:

Peygamberimiz sav. mesela erkeğe altın takmayı da haram etti. Bu haram veya senin deyiminle yasak Allah'ın razı olduğu bir yasak mıdır yoksa Allah'a rağmen Peygamberimizin koyduğu bir yasak mıdır? Bu yasağı Peygamber bir illete göre mi koydu bu illet kalktı mı? Kalktıysa buna kim karar verdi?


ben de zaten soruna cevap veriyorum ama sen cevabı anlamıyor ve beğenmiyorsun

eğer Allah'ın emrettiği bir yasak olsaydı sahabe buna karşı gelmezdi diyoruz
buradan ne anlıyorsun?

Evet bu yasağı Peygamber bir illete göre koydu, savaşta erzak ve asker taşıması nedeniyle eşek etinin kesilip yenmesini yasakladı.
 

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
ben de zaten soruna cevap veriyorum ama sen cevabı anlamıyor ve beğenmiyorsun

eğer Allah'ın emrettiği bir yasak olsaydı sahabe buna karşı gelmezdi diyoruz
buradan ne anlıyorsun?

Evet bu yasağı Peygamber bir illete göre koydu, savaşta erzak ve asker taşıması nedeniyle eşek etinin kesilip yenmesini yasakladı.


Eşek eti konusu değil de altının erkeğe haram (yasak) konusunu bize açıklar mısın?

Peygamberimiz sav. mesela erkeğe altın takmayı da haram etti.

Bu yasağı Peygamber bir illete göre mi koydu bu illet kalktı mı? Kalktıysa buna kim karar verdi?
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Ama konudan konuya geçiyoruz şu eşek meselesini bir halledelim önce sonra altın konusuna da geliriz.

Bak lafons sana çok daha çarpıcı bir hadis getireyim;

Abdurrahman der ki: Cabir bin Abdullah'tan:

"Sırtlan etini yiyebilir miyim?" diye sordum O da,
- Evet yiyebilirsin
- O avlanabilir mi?
- Evet avlanabilir.
- Sen bunu bizzat Rasulullah'tan işittin mi?
- Evet bizzat O'ndan işittim
," dedi.

(Tirmizi, Et'ime, 4)

Tirmizi der ki: "Ben bu hadisin sahih olmadığını Muhammed bin İsmail (Buhari)'ye sordum. O da sahih olduğunu söyledi."

Sırtlan gibi leşçi, insan eti yiyen, kemikleri dahi yiyen bir hayvan helal de Eşek gibi Sırtlana göre çok daha masum ve temiz bir hayvan haram öyle mi?


 

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
Ama konudan konuya geçiyoruz şu eşek meselesini bir halledelim önce sonra altın konusuna da geliriz.

Bak lafons sana çok daha çarpıcı bir hadis getireyim;

Abdurrahman der ki: Cabir bin Abdullah'tan:

"Sırtlan etini yiyebilir miyim?" diye sordum O da,
- Evet yiyebilirsin
- O avlanabilir mi?
- Evet avlanabilir.
- Sen bunu bizzat Rasulullah'tan işittin mi?
- Evet bizzat O'ndan işittim
," dedi.

(Tirmizi, Et'ime, 4)

Tirmizi der ki: "Ben bu hadisin sahih olmadığını Muhammed bin İsmail (Buhari)'ye sordum. O da sahih olduğunu söyledi."

Sırtlan gibi leşçi, insan eti yiyen, kemikleri dahi yiyen bir hayvan helal de Eşek gibi Sırtlana göre çok daha masum ve temiz bir hayvan haram öyle mi?



Bazı haramlar vardır ki illa bunun insan vücuduna olan bir zarardan dolayı konmamıştır. Bu bir imtihandır. Rabbim bu haramlarla bizi sınar. Uyacak mıyız uymayacak mıyız diye.

Mesela yahudilere cumartesi balık avlama yasağı kondu. Diğer günler serbest ama piyasada bir tane balık yok, sadece cumartesi yasak ama o gün de denizde kum gibi balık var. Yani bir haram haramsa iş biz müslümanlar için bitmiştir. Önünü arkasını kurcalamayız işittik itaat ettik deriz. Yok illete göreymiş de yok illet kalkmış da buna bakmayız. Rabbim öküzü kesin dediğinde beni israil başladı rengini, yaşını, tarla sürüp sürmediğini sormaya. Az daha kesmeyeceklerdi. Oysa en başta peki deyip sıradan bir öküzü alıp kesselerdi iş bitmiş olacaktı. Şimdi gelelim altın meselesine:

Peygamberimiz sav. mesela erkeğe altın takmayı da haram etti. Bu haram veya senin deyiminle yasak Allah'ın razı olduğu bir yasak mıdır yoksa Allah'a rağmen Peygamberimizin koyduğu bir yasak mıdır? Bu yasağı Peygamber bir illete göre mi koydu bu illet kalktı mı? Kalktıysa buna kim karar verdi?
 

türkü

Kıdemli Üye
Katılım
18 Tem 2007
Mesajlar
4,973
Tepkime puanı
975
Puanları
0
peygamberde olan ilahi bağa "insanlar" tutundukça, hep birlikte Allah'ın ipine(yani kur'an ve "dinine/uygulayıcısına/p€ygamb€r€") sımsıkı sarılın ayetini yaşama geçirmiş olduğunu düşünüyorlar.. peygamberden ilahi bağı koparmakla is€, ileride onun yalnızca mütefekkir, komutan ve ne bileyim lider olma görüşüne yol açmış oluyorsunuz..yani bu dünyevi değil semavi. m€s€l€ ancak böyl€ anlaşılabilir. h€lal-haram koyma y€tkisi yalnızca Allah'a ait. p€ygamb€rin konumunu d€ğ€rl€ndirm€d€ insanların anlayışlarının bu ölçüd€ olacağını gör€bilm€k lazımdır. inanç buna muhtaçtır d€m€k ki.
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Şimdi gelelim altın meselesine:

Peygamberimiz sav. mesela erkeğe altın takmayı da haram etti. Bu haram veya senin deyiminle yasak Allah'ın razı olduğu bir yasak mıdır yoksa Allah'a rağmen Peygamberimizin koyduğu bir yasak mıdır? Bu yasağı Peygamber bir illete göre mi koydu bu illet kalktı mı? Kalktıysa buna kim karar verdi?

Hep sen soru soruyorsun bir soru da ben sorayım.

Madem erkeğe altın haram o halde sahabelerden yaklaşık 10 kişi kadar olduğu söylenen;

Talha bin Abdullah,
Sa'd bin Ebi Vakkas,
Süheyb,
Huzeyfe ve
Cabir bin Semure

neden altın yüzük takmışlardır? Bunlara göre helaldir de cumhura göre neden haram'dır?


1. el-Berâ b. Âzib (r.a)'in parmağında altın bir yüzük vardı. Kendisine bu durum sorulduğunda bir ganimet taksimi esnasında bu yüzüğü Efendimiz (s.a.v)'in kendisine verdiğini ve "Allah ve Resulü'nün sana giydirdiğini giy" buyurduğunu söylemiştir.

2. Mus'ab b. Sa'd şöyle demiştir: "Talha b. Ubeydillah'ın parmağında altın bir yüzük gördüm. Suheyb'in parmağında altın bir yüzük gördüm. Sa'd'ın parmağında altın bir yüzük gördüm."

3. Tıpkı Talha b. Ubeydillah (r.a) gibi Sa'îd b. el-Âs (r.a) da öldürüldüğünde parmağında altın yüzük vardı.


Önce bana bu durumu izah et lütfen. Sakın onlar duymamış olabilir, hadisten haberleri yoktur deme. Dersen sahabeye dahi ulaşmayan hadisler Buhari'ye kadar nasıl ulaşmış diye sorarım ki eski tartışmaya geri döneriz.
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
peygamberde olan ilahi bağa "insanlar" tutundukça, hep birlikte Allah'ın ipine(yani kur'an ve "dinine/uygulayıcısına/p€ygamb€r€") sımsıkı sarılın ayetini yaşama geçirmiş olduğunu düşünüyorlar.. peygamberden ilahi bağı koparmakla is€, ileride onun yalnızca mütefekkir, komutan ve ne bileyim lider olma görüşüne yol açmış oluyorsunuz..yani bu dünyevi değil semavi. m€s€l€ ancak böyl€ anlaşılabilir. h€lal-haram koyma y€tkisi yalnızca Allah'a ait. p€ygamb€rin konumunu d€ğ€rl€ndirm€d€ insanların anlayışlarının bu ölçüd€ olacağını gör€bilm€k lazımdır. inanç buna muhtaçtır d€m€k ki.

sevgili türkü kardeşim biraz daha anlayacağımız şekilde sadeleştirirsen memnun olurum
 

türkü

Kıdemli Üye
Katılım
18 Tem 2007
Mesajlar
4,973
Tepkime puanı
975
Puanları
0
klavy€d€n kaynakli b'r sorunum var b'z'm ufak k'z hall€tm's valla n€ yazab'ld'ys€m zat€n o kadar d'y€c€g'm var
 

kilicarslan

Kıdemli Üye
Katılım
14 Mar 2013
Mesajlar
4,054
Tepkime puanı
41
Puanları
0
selam aleykum

lafons ve redvekabul pek konuyla alakasi yok konustugunuz seyin, ama söyle bir katkida bulunmak isterim.
Neyin haram oldugu KURAN´da ALLAH tarafindan aciklanmistir.
Buna göre bir görüse göre deniliyorki, bunlarin disinda kalanlara haram denilemez.
O zaman Rasullullah(s.a.v)´in zaman zaman koydugu yasaklari nasil anlayacaiz? Yine biriniz demistiki bazilarini devlet adami olmasi itibariyla koymustur. Bu bence de mümkün olan bir durum. Ancak su sekilde de olamaz mi?

Peygamberimiz, KURAN´in muhafizi ve onu en iyi bilen kisi, kimilerine göre de müceddidi, yani KURAN baglaminda ictihadda yapmaktaydi. Buna göre kuranin ögretisi dogrulutusunda bazi seylere yasak getirmistir, ancak bunlar "HARAM" seklinde yasaklar degildir, illeti ortadan kalkinca bu yasaklarida kaldirmistir, demek dogru bir tespitmidir? Tabii bunu örneklendirmek lazim.

Benim aklima gelene, bir kurban bayrami döneminde hekese etlerini saklamamalarini dagitmalarini söylüyor. Bir yil sonrada, bir eve misafir olunca "kurban etiniz" varmi diye sorunca, ev halki, " Ya.. Rasulullah, siz bize kurban etinin dagitmamizi emretmistiniz" diyorlar. Peygamberimiz´de onlara onu gecen sene söylemistim, o zaman cok fakir gelmisti, yiyecek sikintisi vardi, onun icindi" seklinde aciklama getiriyor.
 

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
Hep sen soru soruyorsun bir soru da ben sorayım.

Madem erkeğe altın haram o halde sahabelerden yaklaşık 10 kişi kadar olduğu söylenen;

Talha bin Abdullah,
Sa'd bin Ebi Vakkas,
Süheyb,
Huzeyfe ve
Cabir bin Semure

neden altın yüzük takmışlardır? Bunlara göre helaldir de cumhura göre neden haram'dır?


1. el-Berâ b. Âzib (r.a)'in parmağında altın bir yüzük vardı. Kendisine bu durum sorulduğunda bir ganimet taksimi esnasında bu yüzüğü Efendimiz (s.a.v)'in kendisine verdiğini ve "Allah ve Resulü'nün sana giydirdiğini giy" buyurduğunu söylemiştir.

2. Mus'ab b. Sa'd şöyle demiştir: "Talha b. Ubeydillah'ın parmağında altın bir yüzük gördüm. Suheyb'in parmağında altın bir yüzük gördüm. Sa'd'ın parmağında altın bir yüzük gördüm."

3. Tıpkı Talha b. Ubeydillah (r.a) gibi Sa'îd b. el-Âs (r.a) da öldürüldüğünde parmağında altın yüzük vardı.


Önce bana bu durumu izah et lütfen. Sakın onlar duymamış olabilir, hadisten haberleri yoktur deme. Dersen sahabeye dahi ulaşmayan hadisler Buhari'ye kadar nasıl ulaşmış diye sorarım ki eski tartışmaya geri döneriz.


Hayhay tabiki izah ederiz. İçki yasaklanana kadar kaç tane sahabi içki içmişti? Yasaklandıktan sonra içki bitti. Aynı şekilde altının haram kılınmasından önce bazı sahabelerin altın takması çok normal çünkü o ana kadar bir yasak yok. İşte bu kadar çok kitap okuyorsun ama 5 yaşındaki çocuğun bile bilebileceği bir meseleyi göremiyorsun. Tıpkı filin burnuna konan sineği görmemesi gibi.
 

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
selam aleykum

lafons ve redvekabul pek konuyla alakasi yok konustugunuz seyin, ama söyle bir katkida bulunmak isterim.
Neyin haram oldugu KURAN´da ALLAH tarafindan aciklanmistir.
Buna göre bir görüse göre deniliyorki, bunlarin disinda kalanlara haram denilemez.

Bakın kardeşlerim benim davam şudur:

Efendimize Cebrail as. sadece ve sadece Kuran vahyi mi getiriyor?

Bazıları evet diyor. Ben de hayır diyorum. Cebrail as. namaz kılmaktan abdest almaya kadar efendimize sahabe kılığında geliyor ve bizzat uygulamalı öğretiyordu.
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
selam aleykim

lafons ve redvekabul pek konuyla alakasi yok konustugunuz seyin, ama söyle bir katkida bulunmak isterim.
Neyin haram oldugu KURAN´da ALLAH tarafindan aciklanmistir.
Buna göre bir görüse göre deniliyorki, bunlarin disinda kalanlara haram denilemez.
O zaman Rasullullah(s.a.v)´in zaman zaman koydugu yasaklari nasil anlayacaiz? Yine biriniz demistiki bazilarini devlet adami olmasi itibariyla koymustur.
Bu bence de mümkün olan bir durum. Ancak su sekilde de olamaz mi?
Peygamberimiz, KURAN´in muhafizi ve onu en iyi bilen kisi, kimilerine göre de müceddidi, yani KURAN baglaminda ictihadda yapmaktaydi. Buna göre kuran ögretisi dogrulutusunda bazi seylere yasak getirmistir, ancak bunlar "HARAM" seklinde yasaklar degildir, illeti ortadan kalkinca bu yasaklarida kaldirmistir, demek dogru bir tespitmidir?

Ve aleykum selam

Konuyla alakası olmaz mı
Biz bu tür yasak bildiren hadisleri o günkü şartlara göre konmuş yasaklar olduğunu kabul ediyor
ve günümüzde bir geçerliliğinin olmadığını ama aynı şartlar oluştuğu takdirde yine geçerli olacağını söylüyoruz ama karşı taraf bunu hadis inkarcılığı olarak görüyor.

Abicim her ikisi de olabilir dediğiniz de olabilir, sonucu etkileyen bir durum yok.

Düşünsenize açlık ve sefalet diz boyu, peygamber ve sahabeler orucu açacak yemek bulamıyor karınlarına taş bağlıyorlar ve böylesi açlığın kol gezdiği bir yerde biri çıkıyor ipek elbise ile dolaşıyor diğeri de ellerinde altın yüzükler? Peygamber demez mi "utanmıyor musun sen, millet yemek bulamazken senin böyle dolaşman doğru mu"

Komşusu açken tok dolaşan bizden değildir. Müslümanlar açlık çekerken bir başka Müslümanın zenginlik alameti olan şeyleri üzerinde taşıyıp onlar arasında dolaşması ahlaki değildir.

Olay budur abi.
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Hayhay tabiki izah ederiz. İçki yasaklanana kadar kaç tane sahabi içki içmişti? Yasaklandıktan sonra içki bitti. Aynı şekilde altının haram kılınmasından önce bazı sahabelerin altın takması çok normal çünkü o ana kadar bir yasak yok. İşte bu kadar çok kitap okuyorsun ama 5 yaşındaki çocuğun bile bilebileceği bir meseleyi göremiyorsun. Tıpkı filin burnuna konan sineği görmemesi gibi.


Yani sen şimdi beni salak yerine koyduğunu zannediyorsun öyle mi? Yahu daha bunu anlamayacak kadar nasipsiz birisin diyorsun? :D Beni tanıyamamışsın lafons. Şimdi yazacaklarımı dikkatli oku.

Yukarıda sahabeden el-Bera b.Azip aynı zamanda "erkeklerin altın yüzük takması haramdır" şeklinde bir hadisi de nakleder. Yani konuyu bilmeyen biri değildir.

Ayrıca altın yüzük takan sahabelerden Suheyb'i gören Hz Ömer ona kızıyor fakat Subeyh diyor ki; "Bunu senden daha hayırlısı olan Peygamber gördü bir şey demedi" sana ne oluyor babında sözler söylüyor. Demek ki o da biliyordu.

Ve daha başka hususlar da var ki sadece bunlar dahi , benim değil senin konuya vakıf olmadığını gösteriyor.

Yani kusura bakma ama sen sallamışın hem de az buz değil.
 

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
Ayrıca altın yüzük takan sahabelerden Suheyb'i gören Hz Ömer ona kızıyor fakat Subeyh diyor ki; "Bunu senden daha hayırlısı olan Peygamber gördü bir şey demedi" sana ne oluyor babında sözler söylüyor. Demek ki o da biliyordu.

Rica etsem bu yazınızın kaynağını alabilir miyim?
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Rica etsem bu yazınızın kaynağını alabilir miyim?

estğ. veririm tabi

en-Nesai / Zinet

ayrıca Ebubekir Sifil 'de bunu bir yazısında zikretmişti, bulursam getiririm, bakmam lazım. Hani bizim için Sifil ölçü değildir ama senin için ölçü olduğundan söyledim.
 

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
estğ. veririm tabi

en-Nesai / Zinet

ayrıca Ebubekir Sifil 'de bunu bir yazısında zikretmişti, bulursam getiririm, bakmam lazım. Hani bizim için Sifil ölçü değildir ama senin için ölçü olduğundan söyledim.

Aklın yolu birdir,

Ebubekir Sifil böyle diyor:

Hz. Peygamber (s.a.v) Suheyb (r.a)'in parmağındaki altın yüzüğü, erkeklere altın yüzük kullanımını yasaklamadan önce görmüş ve serbest olduğu (hatta bizzat kendisi de taktığı) için bir şey dememiş olabilir. İlgili rivayetlerde zikredildiği gibi önceleri Hz. Peygamber (s.a.v) de altın bir yüzük edinmiş ve takmıştır. Ancak bazı rivayetlerin bildirdiğine göre bu durum 3 gün devam etmiştir. Dolayısıyla Efendimiz (s.a.v) Suheyb (r.a)'in parmağındaki altın yüzüğü bu süreç içinde görüp bir şey dememiş olabilir.
 
Üst