mü'HÜR
Ordinaryus
- Katılım
- 19 Eki 2010
- Mesajlar
- 2,563
- Tepkime puanı
- 422
- Puanları
- 0
- Yaş
- 37
Dikkat Esksikliğinde Gözlenen Şikayetler Ve Tanı Testleri
Dikkat eksikliği bozukluğu bireyin sosyal ve akademik hayatını olumsuz etkileyen bir sorundur. Aslında dikkatte bir eksiklikten ziyade kişinin dikkatini istemli olarak bir işleme,özellikle zihinsel uğraş gerektiren ve kişinin ilgi alanının dışında olan konulara -ki bu öğrencilerde sıklıkla ders çalışmadır- yöneltmekte ve sürdürmekte güçlük çekmesidir.
Dikkat eksikliği tek başına görülebildiği gibi Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunun bir parçası olarak da görülebilir. Okul öncesi çağlarda gözden kaçabilmekte, farkedilmesi okul hayatının başlamasıyla birlikte olmaktadır.
En sık rastlanan yakınmalar;
Dikkat eksikliğinin tanısı ayrıntılı psikiyatrik muayene, okul ve ebeveynden alınan bilgiler ışığında çocuk psikiyatristi tarafından konur.
Dikkatin Ölçülmesi
Dikkatin değerlendirilmesinde kullanılan çeşitli dikkat testleri vardır. Bu testler dikkati sürdürülebilmesi, dikkatin çelinebilirliği, dikkati yönlendirme becerisi gibi dikkatin alt bileşenlerini değerlendirir, tanı, tedavi ve takip sürecinde objektif değerlendirmeye katkı sağlar.
Dikkatin Değerlendirmesinde Yardımcı Testler
WISC-R: Bir çeşit zeka testidir. Çocuğun/gencin dikkat becerileri konusunda fikir verdiği gibi, öğrenme alanlarında yaşanan sorunlar hakkında da bilgi vericidir.
CPT: Özellikle dikkati sürdürme ve uygunsuz tepkileri bastırma becerisinin değerlendirilmesinde yardımcıdır.
Stroop: Dikkatin çelinebilirliği, SAT: Dikkatin yönlendirilebilmesi gibi becerilerin değerlendirilmesinde faydalıdır.
Dikkat eksikliği, Depresyon, Sınav Kaygısı ve Uyum Bozuklukluğu gibi durumlarda da sık gördümüz bir yakınmadır. Özgül Öğrenme Bozuklukluğu olan çocuklarda da Dikkat Eksikliği Bozukluğu/Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu sıklıkla birlikte görülebilmektedir.
Tedavi:
Dikkat eksikliği tedavisinde en önemli basamak tespitin doğru yapılmasıdır. Dikkat Eksikliği Bozukluğu/Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu ile depresyona/sınav kaygısına ikincil olarak yaşanan bir dikkat dağınıklığının tedavisi farklıdır. Sorunun kaynağına göre dikkat eğitimi,
bireysel psikoterapi, farmakoterapi, ebeveyne rehberlik ve danışmanlık yapılması ve eğitim başlıca kullanılan yöntemlerdir.
Uzm. Dr. Gökçe Küçükyazıcı
Çocuk ve Ergen Psikiyatristi
Dikkat eksikliği bozukluğu bireyin sosyal ve akademik hayatını olumsuz etkileyen bir sorundur. Aslında dikkatte bir eksiklikten ziyade kişinin dikkatini istemli olarak bir işleme,özellikle zihinsel uğraş gerektiren ve kişinin ilgi alanının dışında olan konulara -ki bu öğrencilerde sıklıkla ders çalışmadır- yöneltmekte ve sürdürmekte güçlük çekmesidir.
Dikkat eksikliği tek başına görülebildiği gibi Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunun bir parçası olarak da görülebilir. Okul öncesi çağlarda gözden kaçabilmekte, farkedilmesi okul hayatının başlamasıyla birlikte olmaktadır.
En sık rastlanan yakınmalar;
- Sanki aklı başka bir yerdeymiş gibi
- Soruları okumadan cevaplıyor
- Dersin başına oturamıyor
- Hiç tekrar yapmıyor
- Sınavlarda bildiği soruları bile yanlış yapıyor
- Çok basit işlem hataları yapıyor
- Çok dağınık
- Eşyalarını orda burda unutuyor
- Sık sık birşeyleri bahane edip dersin başından kalkıyor
- Başladığı işleri tamamlamakta güçlük yaşıyor
- Ödevlerini hep son ana bırakıyor
- Kendi başına ders çalışamıyor
Dikkat eksikliğinin tanısı ayrıntılı psikiyatrik muayene, okul ve ebeveynden alınan bilgiler ışığında çocuk psikiyatristi tarafından konur.
Dikkatin Ölçülmesi
Dikkatin değerlendirilmesinde kullanılan çeşitli dikkat testleri vardır. Bu testler dikkati sürdürülebilmesi, dikkatin çelinebilirliği, dikkati yönlendirme becerisi gibi dikkatin alt bileşenlerini değerlendirir, tanı, tedavi ve takip sürecinde objektif değerlendirmeye katkı sağlar.
Dikkatin Değerlendirmesinde Yardımcı Testler
WISC-R: Bir çeşit zeka testidir. Çocuğun/gencin dikkat becerileri konusunda fikir verdiği gibi, öğrenme alanlarında yaşanan sorunlar hakkında da bilgi vericidir.
CPT: Özellikle dikkati sürdürme ve uygunsuz tepkileri bastırma becerisinin değerlendirilmesinde yardımcıdır.
Stroop: Dikkatin çelinebilirliği, SAT: Dikkatin yönlendirilebilmesi gibi becerilerin değerlendirilmesinde faydalıdır.
Dikkat eksikliği, Depresyon, Sınav Kaygısı ve Uyum Bozuklukluğu gibi durumlarda da sık gördümüz bir yakınmadır. Özgül Öğrenme Bozuklukluğu olan çocuklarda da Dikkat Eksikliği Bozukluğu/Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu sıklıkla birlikte görülebilmektedir.
Tedavi:
Dikkat eksikliği tedavisinde en önemli basamak tespitin doğru yapılmasıdır. Dikkat Eksikliği Bozukluğu/Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu ile depresyona/sınav kaygısına ikincil olarak yaşanan bir dikkat dağınıklığının tedavisi farklıdır. Sorunun kaynağına göre dikkat eğitimi,
bireysel psikoterapi, farmakoterapi, ebeveyne rehberlik ve danışmanlık yapılması ve eğitim başlıca kullanılan yöntemlerdir.
Uzm. Dr. Gökçe Küçükyazıcı
Çocuk ve Ergen Psikiyatristi