Naciye
Üye
- Katılım
- 21 Tem 2015
- Mesajlar
- 42
- Tepkime puanı
- 2
- Puanları
- 0
@Naciye kardeşim
http://islamdevleti.info/kitaplar/Islam_Sahsiyeti_Cilt_3/043.htm
linkte kıyas ile ne anlatıldığı izah edilmiştir...
özet ile:
“Kıyas” derken kast edilen, Şer’î kıyastır, aklî kıyas değil. Yani içerisinde onun itibar edilmesine delâlet eden Şeriattan bir emarenin bulunduğu kıyastır. Yani içerisinde belirli bir Şer’î nâss ile gelmiş Şer’î bir illetin bulunduğu kıyastır.
Aklî kıyas ise o; ortada kendisine delâlet eden belirli bir nâss olmaksızın Şeriatın bütününden aklın anladığıdır. Ya da ortada, hükme Şeriatın getirmiş olduğu bir sevk edici olmaksızın, sadece aklen benzerlikten dolayı bir hükmün bir hükme kıyas edilmesinden anlaşılandır. Bunun tamamı hiçbir şekilde caiz değildir.
Tabi doğrudur, bizim de kastettiğimiz şer'i kıyas. Şer'i hükümlerin dört ana kaynağından bahsettik: kitap, sünnet, icma, kıyas.Tarif yaparken de kitap, sünnet, sahabe ictihadları, icmaya bakılır demiştik, yani şeriatten emare olur böyle kıyasta., Tabi herkes bu kıyası yapamaz, yetkin alimler yapar. Verdiğiniz linkteki yazıda şöyle belirtiliyor:
''Müçtehid ya da mesele müçtehidi olmadıkça hüküm istinbad etmek için kıyas yapmak caiz olmaz. Tabi olan kimse ise, mukallidlerden sayılır, müçtehidlerden değil. Tabi olana kıyas ile hüküm istinbat etmesi caiz olmaz. Çünkü mukallidin kıyasla istinbad yapması caiz olmaz.''
Teşekkürler bu arada.