“Allah gökte” demek küfürmüdür?

Murat Yazıcı

Ordinaryus
Katılım
10 Nis 2007
Mesajlar
2,230
Tepkime puanı
40
Puanları
0

Sonuncu yazısında şu değerlendirmeyi yapmaktadır:


"Nasslarda geldiği gibi inanırız; ta'tile de gitmeyiz, tevil de etmeyiz" sloganına sarılarak bu türlü rivayetleri sahih naklin ve selim aklın süzgecinden geçirmeden, olduğu gibi alıp itikat haline getirmenin yeterli dirayete sahip olmayanlar bakımından ne türlü sonuçlara yol açtığını görmek için Osman b. Sa'îd ed-Dârimî'nin Nakdu'd-Dârimî'sine bakmak yeterli.

ed-Dârimî, muarızlarının eş-Şa'bî'den, "Allah Teala (varlığıyla) Arş'ı doldurmuştur. Öyle ki Arş'ın, devenin inlemesi gibi inlemesi vardır" dediğini nakledip şöyle tevil ettiklerini söyler: "Arş Allah Teala'nın nimet ve lütuflarıyla öylesine dolmuştur ki bundan dolayı inler. Yoksa onun inlemesi, üzerine bir cismin yüklenmesinden dolayı değildir. Allah Teala göklere, yere ve dağlara "emanet"i yüklemiş, onlarsa onu yüklenmeye yanaşmamıştır. (Oysa) "emanet" cisim değildir…"

ed-Dârimî, eş-Şa'bî'nin sözünün muhaliflerince bu şekilde tevil edilmesine itiraz sadedinde şunları söyler: "Bu muarıza şöyle denir: (…) Sana göre Arş'ın üzerinde olan, Allah'ın nimet ve lütuflarıdır. (…) Eğer senin iddiana göre üzerinde Allah'ın nimetlerinden, lütuflarından ve emrinden başka bir şey yoksa, Arş nimet ve lütuflardan dolayı ne diye inlesin? Yoksa o nimet ve lütuflar sana göre taş, kaya ve demir torbaları mıdır da Arş onlardan dolayı inlemektedir?"

ed-Dârimî'nin, Arş'ın üzerinde cisimlere mahsus özelliklere sahip bir varlık bulunduğu, Arş'ın da onun ağırlığını taşımada zorlandığı için inlediği düşüncesini taşıdığı açıkça görülüyor. Zira Arş'ın; taş, kaya, demir gibi cisimlerin ağırlığı gibi bir ağırlık sebebiyle inlediğini söylemenin başka bir anlamı yoktur. Peki bu, Allah Teala'ya cisimlere mahsus özellikler atfetmekten başka nedir?
 

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
Murat yazıcı seni yeşil sahalarda daha fazla görmek isteriz.
 

Murat Yazıcı

Ordinaryus
Katılım
10 Nis 2007
Mesajlar
2,230
Tepkime puanı
40
Puanları
0
Muırat Kardeş bu açık küfür değilmidir...

Ehl-i sünnetin iki itikâd imâmından birincisi olan Ebû Mensûr-i Mâtürîdî rahimehullah (vefatı m. 944) diyor ki:

"Allahü teâlâya mekân isnad etmek şirktir."

Molla Aliyyülkârî Mirkat-ul-Mefatih'de (1892 baskısı, 2:137 = 1994 baskısı, 3:300) der ki:

"Seleften bir cemaatın tamamı ve ayrıca daha sonra gelen âlimler de dediler ki: Allahü teâlânın belli bir fizikî yönde olduğuna inanan kâfirdir. Bunu açıkça ifade eden el-Irakî, Ebu Hanife'nin, Malik'in, Şafiî'nin, Eşarî'nin ve [İbni] Bakıllanî'nin ortak görüşünün bu olduğunu söylemiştir."

Bkz.

http://muratyazici.blogspot.com/2008/02/allah-tel-iin-mekn-veya-yn-sylemek-caiz.html
 

muadh

Yasaklı
Katılım
1 Ara 2012
Mesajlar
434
Tepkime puanı
9
Puanları
0
"Semavat ve yere sığmadım, mümin kulumun kalbine sığdım."


Şimdi biz bu hadis karşısında ne diyecez?

Allah mümin kulların kalbine keyfiyetini bilmediğimiz bir şekilde sığar...

47:35 Sakın za’f göstermeyin. Üstün olduğunuz hâlde barışa çağırmayın. Allah sizinle beraberdir. Sizin amellerinizi asla eksiltmeyecektir.

Bak bu konuyu öğrendim galiba.Senin getirdiğin uydurma rivayeti bir kenara bırakıp ayet üzerinden gidelim

Şimdi deniliyor ki siz Allah arşın üzerine istiva ettiyi tevil etmiyorsunuz ama bu ayetteki sözü tevil ediyorsunuz.Denir ki hayır bu ayettteki Allah sizinle beraberdir sözü tevil edilmiyor.Çünkü tevil mecaz var demektir.Mecaz ise kelimenin asıl manasında değil uzak manasında kullanılması olarak tanımlanıyor.Oysa burdaki beraberdir kelimesi mecaz olarak değil yan anlam olarak kullanılmıştır.

Yan anlam Mecaz anlam sıklıkla yan anlam ile karıştırılır. Yan anlamların her biri, sözcüğün gerçek anlamlarından biridir ve birincil anlamla (temel anlamla) yakından ilişkilidir.(wikipedia)

Şimdi benim bir fikirde seninle beraber olmam da gerçek anlamdır seninle aynı odada beraber bulunman da gerçek anlamdır.Burda hangi gerçek mananın verileceği siyak sibağa bakılarak bulunur.Burda mecaz olmadığı için tevil yoktur.Dolayısıyla yine tevil yapılmamaktadır
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Bak İmam Şevkani senin gibi düşünenlere ne diyor;

Kuran'da mecazın olmadığını söyleyenler zahirilerdir. Devamında bizim de aynen katıldığımız şu tespiti yapıyor; Bu zahirilerden gelen, insafa sığmayan, aklın ve anlayışın kabul etmeyeceği bir meseledir.

Velhasıl; Kuran'da mecaz vardır yanlış tevil yoktur.
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Ayrıca; Biz burada mecaz'ın asıl anlamını alıyoruz. Yani birine ben seninleyim dendiğinde hemen bizi bu konuda desteklediğinin ve yardım edeceğini anlıyoruz.

Mesele bu kadar basit aslında ama birileri aklını çalıştırmak yerine illa mezhebi ve meşrebi gereği anlamaya kalkışınca iş karışıyor.
 

muadh

Yasaklı
Katılım
1 Ara 2012
Mesajlar
434
Tepkime puanı
9
Puanları
0
Koçum muadh haklı çıkmak için bin bir dereden su getirmişsin. Koçum derken yanlış anlama mecazen söyledim yoksa koç olduğunu kastediyor değilim. (Mecaz konusuna açıklık getirmek için böyle bir giriş yaptım lütfen yanlış anlama)

Bak İmam Şevkani senin gibi düşünenlere ne diyor;

Kuran'da mecazın olmadığını söyleyenler zahirilerdir. Devamında bizim de aynen katıldığımız şu tespiti yapıyor; Bu zahirilerden gelen, insafa sığmayan, aklın ve anlayışın kabul etmeyeceği bir meseledir.

Velhasıl; Kuran'da mecaz vardır yanlış tevil yoktur.

ben Kur'an da mecaz yoktur demedim.Onu ebu zerka diyor ve ibn teymiyye den ve başka alimlerden naklediyor.ibn teymiyye sadece sıfatlarda mecazı inkar etmiştir diyenlerde var.Neyse şimdi bu mecaz ve yan anlamı (türkçe kaynaklardan) biraz araştırdım ve kafam karıştı.Asıl arap dilinde mecaz ve gerçek anlam nasıl ayırt ediliyor ona bakmak gerek.O kadar kolay mevzu değil.Lakin verdiğim örnekteki beraber kelimesi kesin mecaz değil ve yan anlamdır.Ha bunun dışında mecaz var mııdır .Allahu alem.

Mesela Ebu zerka Allah ın ipi kelimesinin mecaz olmadığını çünkü mecazın bir kelimenin uzak anlamına hamletmek olduğunu ipin de mesela din diye uzak anlamının olmadığını bunun kinaye olduğunu söylüyor mecaz olmadığını söylüyor.

Doğadaki nesnelerin adlarının ya da bu nesnelerle ilgili sıfatların, insanlar için kullanılması bu sözcüklere yan anlam kazandırır.


Bu anlamda sen bana koçum dediğin zaman bu mecaz değil yan anlam oluyor türkçecilere göre
 

Havas

Kısıtlı Erişim
Katılım
19 Ocak 2012
Mesajlar
4,432
Tepkime puanı
71
Puanları
0
Bak İmam Şevkani senin gibi düşünenlere ne diyor;

Kuran'da mecazın olmadığını söyleyenler zahirilerdir. Devamında bizim de aynen katıldığımız şu tespiti yapıyor; Bu zahirilerden gelen, insafa sığmayan, aklın ve anlayışın kabul etmeyeceği bir meseledir.

Velhasıl; Kuran'da mecaz vardır yanlış tevil yoktur.

zahiri olmak yada olmamak çok önemli değil aziz kardeşim@red ve kabul,

kuranda mecaz varmı yokmu? çok tartışmalı bir konu..Hatta filolojik olarak arapca'da mecaz olmadığı şeklinde yorumlarda var...
 

garip70

Ordinaryus
Katılım
30 Kas 2009
Mesajlar
2,779
Tepkime puanı
309
Puanları
0
Allah göktedir diye ayetler var...
Peki ''GÖK' deyince ne anlıyorsunuz merak ediyorum...

Senin için gök, başının üstü...
Peki sana göre dünyanın öbür tarafındaki insanın göğü neresi? Senin altın olmuyor mu?

Ya da uzaya çıkalım...
Ne taraf gök...
Hay Allah... :)


Millet birbiriyle kavga edecem derken benim soru araya kaynadı.:)

Şöyle bir güncelleyim. Belki biri cevap verir... :)
 

bi husben

Kıdemli Üye
Katılım
7 Mar 2007
Mesajlar
5,664
Tepkime puanı
322
Puanları
83

Hay Allah... :)


Millet birbiriyle kavga edecem derken benim soru araya kaynadı.:)

Şöyle bir güncelleyim. Belki biri cevap verir... :)

sen anlaşılan bi yerlere varmak istiyorsun.Allah nasıl gokte olurd iye gok asağıdamı yukarıdamı sagdamı soldamı dıye buraya varmak istiyorsun değilmi?
 

muadh

Yasaklı
Katılım
1 Ara 2012
Mesajlar
434
Tepkime puanı
9
Puanları
0
adamlar diyor ki Allah ın sıfatları hakkında teşbihe düşmek küfürdür.Evet doğru peki

Hiç bunlardan Allah ın sıfatlarını iptal etmek de küfürdür diyen gördün mü?Yok
 

bi husben

Kıdemli Üye
Katılım
7 Mar 2007
Mesajlar
5,664
Tepkime puanı
322
Puanları
83
adamlar diyor ki Allah ın sıfatları hakkında teşbihe düşmek küfürdür.Evet doğru peki

Hiç bunlardan Allah ın sıfatlarını iptal etmek de küfürdür diyen gördün mü?Yok

Benimde anlamadığım işi dolandırıp ibni yetmiyeye getirmeleri
halbuki ibni teymiyenin dediğini imam ebu hanıfe ımam malik imam safii imam ahmed selef ulema en onemliside resullulahın hadisleri mevcuttur bu konuda.kuran ayetleri mevcut.o kadar delilden sonra başka tevillere sapmanın anlamı ne .
 

MÜTEŞEKKÜR

Kıdemli Üye
Katılım
17 Ağu 2009
Mesajlar
6,938
Tepkime puanı
198
Puanları
0
Yahu kardeşlerim.Bu sitede yaşı küçük ve henüz bu konular hakkında tek bir kelime bilgisi bile olmayanlarımız var.Niye hala tartışmaya devam ediyorsunuz?Bunlar özel tartışılacak konulardır.Allah hakkında şek ve şüphe uyandıracak tartışmalardan artık ne zaman vazgeçeceksiniz?
 

bi husben

Kıdemli Üye
Katılım
7 Mar 2007
Mesajlar
5,664
Tepkime puanı
322
Puanları
83
Yahu kardeşlerim.Bu sitede yaşı küçük ve henüz bu konular hakkında tek bir kelime bilgisi bile olmayanlarımız var.Niye hala tartışmaya devam ediyorsunuz?Bunlar özel tartışılacak konulardır.Allah hakkında şek ve şüphe uyandıracak tartışmalardan artık ne zaman vazgeçeceksiniz?

Murat yazıcı sagolsun .Bu tur konuları işlemekten haz alıyor .
 

MÜTEŞEKKÜR

Kıdemli Üye
Katılım
17 Ağu 2009
Mesajlar
6,938
Tepkime puanı
198
Puanları
0
Ehl-i sünnetin iki itikâd imâmından birincisi olan Ebû Mensûr-i Mâtürîdî rahimehullah (vefatı m. 944) diyor ki:

"Allahü teâlâya mekân isnad etmek şirktir."

Molla Aliyyülkârî Mirkat-ul-Mefatih'de (1892 baskısı, 2:137 = 1994 baskısı, 3:300) der ki:

"Seleften bir cemaatın tamamı ve ayrıca daha sonra gelen âlimler de dediler ki: Allahü teâlânın belli bir fizikî yönde olduğuna inanan kâfirdir. Bunu açıkça ifade eden el-Irakî, Ebu Hanife'nin, Malik'in, Şafiî'nin, Eşarî'nin ve [İbni] Bakıllanî'nin ortak görüşünün bu olduğunu söylemiştir."

Bkz.

http://muratyazici.blogspot.com/2008/02/allah-tel-iin-mekn-veya-yn-sylemek-caiz.html

ARTIK BU KONU DA BİR ŞEY YAZMAYALIM.

Herkes Allah'a karşı şirk işlemekten korksun.İmanını ve itikadını düzeltsin.Şek ve şüphelerden uzak dursun istiyoruz...
 

lafons7275

Kıdemli Üye
Katılım
19 Şub 2013
Mesajlar
21,533
Tepkime puanı
342
Puanları
0
Konum
İzmir
adamlar diyor ki Allah ın sıfatları hakkında teşbihe düşmek küfürdür.Evet doğru peki

Hiç bunlardan Allah ın sıfatlarını iptal etmek de küfürdür diyen gördün mü?Yok

Muadh sana birisi Allah nerededir? diye sorsa ne cevap verirsin.
 

kilicarslan

Kıdemli Üye
Katılım
14 Mar 2013
Mesajlar
4,054
Tepkime puanı
41
Puanları
0
salam alaykum

bu tür konular cok su götürür. GEcmistede oldugu gibi bu tür konularin gündeme gelmesi, fitnelere yol acmistir.
Daha öncelikli konulara yönelmek daha isabetli olur.
 
Üst