• Reklamsız versiyon için ÜYE OL

Saç Boyamak?

özzey

♥özlemzeynep♥
İhvan Üyesi
Katılım
7 Haz 2006
Mesajlar
3,116
Beğeniler
87
Puanları
0
#2
deriye su geçmesini engelleyen saç boyaları caiz değil,
su geçiren boyalar caiz, böyle saç boyaları satılıyor

siyaha boyatmak iyi değil derler, çünkü peygamber efendimiz bir adamın evleneceği kıza genç görünmek için sakalını ya da saçını siyaha boyadığını görmüş ve yasaklamış siyaha boyamayı

karşındakine yalan mahiyetinde değilse siyaha boyatmak caizmidir bilmiyorum, kesin birşey söyleyemem
 

fisebilillah

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
15 Tem 2006
Mesajlar
148
Beğeniler
0
Puanları
0
#3
beyaz saçları kınalamak müstehabtır."mekkenin fethi günü saçları beyazlıktan akyuşan otuna dönmüş olan ebu kuhafe,hz.peygamber'e getirildi.Resulallah(s.a.w)'bunu birşeylerle değiştirin,siyahtan kaçının."buyurdu.(müslim)
ibni abbas da şöyle demektedir:"resulallah'in yanına saçını kınalamış bir adam uğradı hz.peygamber:"bu ne güzel"buyurdu.sonrakına ve çivitle boyamış biri geldi.Resul-i ekrem:"bu ötekindne daha güzel "buyurdu.daha sonrada safra ile boyanmış biri geldi.Resulallah:"bu hepsindne daha güzel"buıyurdu.(ibni ebi şeybe,musannef)
saçları kınalamak mustehabtır ,ancak siyah mekruhtur.vesselam.
 
M

Murat Sâki

Misafir
#4
kına ile boya arasında fark varmıdır bunu anlamak lazım bazı boyalarda değişik maddeler olabiliyor bildiğim kadari ile bu halen araştırılıyor kesin bir şey söylemek çok zor.
 
A

ada

Misafir
#5
kınadan ziyade boya hakkında daha kapsamlı bilgisi olan varsa bilgilendirirse sevinirim
 
M

Murat Sâki

Misafir
#7
SaLtan' Alıntı:
peki ya sac ektirmek?
bilmiyorum diyanete baş vurmak gerek bu konu ile ilgili bir açıklama yapsın ançak benim tavsiyem orjinalının yerini tutmuyor artı saç derisinde rahatsızlıklara yol açıyor ve sonradan dökülebiliyorum hem zaten ölümlü dünya fani bedenin saçı dökülmesi normaldır bu gözle bakmak gerek :)
 

meftun

Paylaşımcı
İhvan Üyesi
Katılım
7 Haz 2006
Mesajlar
246
Beğeniler
4
Puanları
0
#9
ada' Alıntı:
kınadan ziyade boya hakkında daha kapsamlı bilgisi olan varsa bilgilendirirse sevinirim
Bazı boyalar saç dibinde tabaka oluşturabiliyor. Tabaka oluşturduğu takdirde abdest suyunun deriye ulaşması güçleşiyor. Bu nedenle saçımızı boyarken kullandığımız boyayı tabaka oluşturmayacak şekilde seçmemiz gerekir. Aksi takdirde abdeste manidir ve caiz değildir.

Boya kutusu üzerindeki açıklamalarda bu konuyla ilgili bişeyler yazıyordur belki bilemiyorum bakmak lazım, yada kuaförlerden öğrenebiliriz.
 

özzey

♥özlemzeynep♥
İhvan Üyesi
Katılım
7 Haz 2006
Mesajlar
3,116
Beğeniler
87
Puanları
0
#10
ada' Alıntı:
kınadan ziyade boya hakkında daha kapsamlı bilgisi olan varsa bilgilendirirse sevinirim
ada kardeşim,

boyada su geçiren boya olmasına dikkat edeceksin, mesela Koleston su geçiren bir markaydı galiba,yanlış hatırlıyo olabilirim, yine de aldığın yere sor ya da arkasında yazar belki

deriyi kapatan, yani deriye su geçmesini engelleyen saç boyaları ile gusül kabul olmaz, dolayısıyla onları tercih etmemen lazım, çünkü gusülde bir iğne ucu kadar bile kuru yer kalmamalı
 

fisebilillah

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
15 Tem 2006
Mesajlar
148
Beğeniler
0
Puanları
0
#11
Esma binti ebi bekir'den rivayet edildiğine göre,bir kadın hz.peygamber'e gelerek,"ya resulallah,benim gelinlik çağındaki bir kızım var.Geçirdiği kızamık saçlarını döktü.Peruk takabilir miyim?diye sordu.Resulalah(s.a.w);"ALLAH,PERUK TAKANA(VASİLE)DA TAKTIRANA (MUSTEVSİLE)DA LANET ETSİN."BUYURDU.(MÜSLİM,NEVEVİ ŞERHİ)

Vasile,kadına başkasının saçından saç ekleyen kişidir.mustevsile ise,peruk yapan kimseden bunu isteyen kadındır.
 

özzey

♥özlemzeynep♥
İhvan Üyesi
Katılım
7 Haz 2006
Mesajlar
3,116
Beğeniler
87
Puanları
0
#12
hastalık nedeniyle saçı dökülen kızın peruk takmasına bile izin vermemiş yani Peygamberimiz(s.a.v.)

etrafta da "okumak için peruk takmak caizdir" diye konuşanlar var bi de
günahı onların boynunaymış, sen günaha girmezmişsin vs vs..
 

Zeynep Özmen

Kevok_84
İhvan Üyesi
Katılım
7 Haz 2006
Mesajlar
3,306
Beğeniler
11
Puanları
0
#13
arkadaşlar yeterince bilgi sahibi oldum Allah razı olsun hepinizden
 

Yitik Lale

“Men dakka dukka”
İhvan Üyesi
Katılım
3 May 2010
Mesajlar
3,283
Beğeniler
810
Puanları
0
#14
Soru

Hz. Ebü Hüreyre (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resülullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Yahudiler ve hıristiyanlar (saçlarını) boyamazlar. Siz onlara muhâlefet edin." Buhâri, Libas 67, Enbiya 50; Müslim, Libâs 80, (2103); Ebü Dâvud, Tereccül 18, (4203); Nesâi, Zinet 14, (8,137); Tirmizi, Libâs 20, (1752). Bu hadis Tirmizi'de "(Saçınızdaki) aklıkların rengini değiştirin, yahudilere benzemeyin!" şeklinde gelmiştir. Bu hadislere bakarak saçtaki aklar boyanmalı mı?
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Hz. Ebû Hüreyre (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Yahudîler ve hıristiyanlar (saçlarını) boyamazlar. Siz onlara muhâlefet edin." (Buhârî, Libâs 67, Enbiya 50; Müslim, Libâs 80, (2103); Ebû Dâvud, Tereccül 18, (4203); Nesâî, Zînet 14, (8, 137); Tirmizî, Libâs 20, (1752).)
Bu hadis Tirmizî'de "(Saçınızdaki) aklıkların rengini değiştirin, yahudîlere benzemeyin!" şeklinde gelmiştir.

AÇIKLAMA: Hadis muhtelif tarîklerden gelmiştir. Ahmed ibnu Hanbel'in bir rivâyetinde, Ensâr'dan yaşlanmış, sakalları aklaşmış bir ihtiyarlar grubuna rastladığı vakit: يَا مَعْشَرَ اَنْصَارِ حَمِّرُوا وَصَفِّرُوا وَخَالِفُوا اَهْلَ الْكِتَابِ "Ey Ensar topluluğu (saçlarınızı) kızıla boyayın, sarıya boyayın ve Ehl-i Kitâb'a muhâlefet edin!" tavsiyesinde bulunur.


Taberânî'nin bir rivâyetinde: "Saçların renginin değiştirilerek yabancılara (eâcim) muhâlefet edilmesi" emredilir. Bu rivâyette "beyaz rengin değiştirilerek muhâlefet edilmesi" emredildiği ve boyanacak renk tahsisi yapılmadığı için bu rivâyete dayanarak siyah rengi de câiz görenler olmuştur. Ancak İbnu Abbâs ve Câbir (radıyallâhu anhümâ)'den rivayet edilen iki hadis saçların siyaha boyanmasını yasaklamaktadır. Hz. Câbir'in Müslim'de gelen hadisi şöyle: غَيِّرُوا هَذَا بِشَىءٍ وَاجْتَنِبُوا السَّوَادُ "Bunun sakalının rengini değiştirin, siyahtan sakının." İbnu Abbâs'ın Ebû Dâvud'daki rivayeti şöyle: يكُونُ قَوْمٌ يَحْضِبُونَ في آخِرِ الزَّمَانِ بِالسَّوَادِ كَحَواصِلِ الْحَمَامِ َ يَرِيحُونَ رَائِحَةَ الْجنَّةِ "Ahir zamanda, güvercin havsalası (1) gibi siyah renkle saçını boyayacak insanlar zuhur edecek. Onlar var ya cennetin kokusunu bile koklayamazlar." Bu iki rivâyeti esas alan Nevevî saçı siyaha boyamanın tahrîmen mekruh olduğuna hükmetmiştir. Taberânî'nin Ebû'd-Derdâ'dan yaptığı bir hadiste de: "Kim siyahla (saçlarını) boyarsa, Allah onun yüzünü Kıyamet günü siyah kılsın" buyurulmuştur.


El Halîmî, saçı siyaha boyamanın erkekler hakkında mekruh olduğuna, kocası sebebiyle kadının siyaha boyamasının mekruh olmadığına hükmetmiştir.


İmâm Mâlik: "Kına ve ketem ile boyamak câizdir, ancak siyahtan başka bir şeyle boyamak bence daha iyidir" demiştir. Ketem, bir bitki olup, saçlara siyah renk vermede boya maddesi olarak kullanılır. düşmanla cihad eden kimsenin saçlarını siyaha boyamasında kerâhet yoktur, ulemâ bu hususta ittifak eder.


Şunu da belirtelim ki, sadedinde olduğumuz hadiste mevzu bahis edilen "boyama", ne elbise ile ne de el ve ayaklarla ilgilidir. Çünkü, yahudîler bunların boyanmasını terketmiş değiller. El ve ayakların boyanması, erkekler hakkında tedavî maksadı dışında câiz görülmemiştir. Sahâbe, saç boyaması hususunda ihtilaf etmiş, kimisi boyamış, kimisi boyamamıştır. Resûlullah'ın boyayıp boyamadığı da ihtilâflıdır.


Görüldüğü üzere, saç boyama meselesinde, hem hadislerde hem de ulemâ arasında farklı durumlar gözükmektedir. Bu mevzuyu Nevevî, Müslim Şerhi'nde şöyle açıklar: "Kadı İyâz der ki: "Sahâbe ve Tâbiîn'den selef büyükleri, boyama ve kullanılacak boyanın cinsi husûsunda ihtilaf etmişlerdir. Bir kısmı: "Boyamayı terketmek efdaldir" demişler ve Resûlullah'ın saçlardaki akların rengini değiştirmeyi yasaklayan hadisini delil olarak göstermişlerdir. Çünkü Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) aklarının rengini değiştirmemiştir. Bu husus Hz. Ali, Hz. Ömer, Hz. Übey ve diğer bazılarından (radıyallâhu anhüm) rivâyet edilmiştir. Bir kısmı da: "Boyamak efdaldir" demiştir. Nitekim sahabe, Tâbiîn ve arkadan gelenlerden bir kısım büyükler saçlarını boyamışlar, kendilerine delil olarak da Müslim ve diğer hadis imamlarının kaydettiği hadisleri göstermişlerdir.


İşte bu sonuncu grup aralarında, boyanın cinsi husûsunda ihtilâf etmişlerdir. Bunların çoğu sarıya boyamayı uygun bulmuşlardır. Hz. Ali, İbnu Ömer, Ebû Hüreyre vs. bunlardandır. Bir kısmı kına ve ketem ile, bir kısmı za'feran ile bir kısmı siyah boya ile boyamışlardır. Siyahı tercih edenler arasında Hz. Osman Hz. Hasan, Hz. Hüseyin (yani Hz. Ali'nin iki oğlu), Ukbe İbnu Âmir, İbnu Sîrîn, Ebû Bürde vs. zikredilir."


Kadı İyâz (bu ihtilafları kaydettikten sonra) Taberânî'nin şu açıklamasına yer verir: "Doğrusu şudur: Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ın saçtaki akları boyamayı emreden ve yasaklayan rivâyetlerin hepsi sahîhtir. Aralarında tenâkuz da mevzubahis değildir. Hadislerdeki boyama emri Hz. Ebû Bekir'in babası Ebû Kuhâfe kadar yaşlanıp saçı sakalı ziyadesiyle ağarmış olanlar içindir. Yasak da henüz yeni ağarmaya başlayanlar içindir."


Kadı İyâz devamla der ki: "Seleften bazılarının saç boyamasına yer verip, bazılarının yer vermemesi meselesine gelince, bu da onların belirtildiği gibi ahvallerinin farklılığına bağlıdır. (Yani iyice ağaranlar boyamış, yeni ağarmaya başlayanlar boyamamıştır). Şurası muhakkak ki, boyama hususunda vârid olan emir ve nehiy bi'l-icma, vücûb ifâde etmez. Bundandır ki, bu konuda farklı görüşleri iltizam edenler birbirlerini tenkîd etmemişlerdir. Emir -nehiy ifade eden hadislerden birinin nâsih, diğerinin mensûh olduğunu söylemek de câiz değildir.


Gerek Kadı İyâz ve gerekse diğer ulemâ, meseleyi iki duruma irca ederek özetlemişlerdir:

1- Bir yerde saç boyama adeti varsa, buna uymamak dikkatleri çekeceğinden, şöhrete sebep olur, bu ise mekruhtur. Aksi de böyledir, yani boyama adetinin olmadığı bir yerde boyamak dikkat çekeceğinden mekruhtur.

2- Hüküm, ağaran saçın manzarasına bağlıdır. Yani, bir kimsenin ağaran saçı güzel bir manzara arzediyor, boyanma halinden daha nazif ve nezih görünüyorsa, boyamamak evladır, aksine akları çirkin ve iğrenç bir manzara arzediyorsa boyanması evlâdır.


Şâfiî mezhebinden olan Nevevî, Kadı İyâz'dan bu nakli yaptıktan sonra: "Doğru ve sünnete uygun olanı, mezhebimizin görüşü olarak kaydettiğim hükümdür" der. (Yani: "Kadın olsun, erkek olsun saçlarını kızıla veya sarıya boyamaları müstahabtır, siyaha boyamaları haramdır."
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

 
Üst