Peygamberimizi diğer peygamberlerden üstündür diyen veya demeye getirenlere soruyorum.
Aşağıdaki ayetlerde neden Peygamberimizi Hz.İbrahime nisbet ediliyor?
Doğrusu, insanların İbrahim'e en yakın olanı, ona uyanlar ve bu peygamber ile iman edenlerdir. Allah, mü'minlerin velisidir. (Ali İmran Suresi, 68)
De ki: "Allah doğru söyledi. Öyleyse Allah'ı bir tanıyan (Hanif)ler olarak İbrahim'in dinine uyun. O, müşriklerden değildi." (Ali İmran Suresi, 95)
Sonra da sana, “Doğru yola yönelerek İbrâhim'in yoluna uy! O müşriklerden değildi” diye vahyettik.(Nahl 123)
Yine salli barik dualarında Hz.İbrahime verilenler Peygamberimizi için de isteniyor?
Bir üstünlük varsa kim üstün?
Allahümme Salli Duasının Anlamı
Allah’ım! Muhammed’e ve Muhammed’in ümmetine rahmet eyle ve şerefini yücelt. Aynı İbrahim’e ve İbrahim’in ümmetine rahmet ettiğin gibi. Şüphesiz övülmeye layık yalnız sensin, şan ve şeref sahibi de sensin.
Allahümme Barik Duası
Allahümme Barik Duasının Anlamı
Allah’ım! Muhammed’e ve Muhammed’in ümmetine hayır ve bereket ver. Aynı İbrahim’e ve İbrahim’in ümmetine verdiğin gibi. Şüphesiz övülmeye layık yalnız sensin, şan ve şeref sahibi de sensin.
Ali imran Süresi bir önceki ve sonraki ayetide ekliyelim.
67. İbrahim ne yahudi ne de hıristiyandı. Fakat o Allah’ı bir tanıyan dosdoğru bir müslümandı. Müşriklerden de değildi.
68. İnsanların İbrahim’e en yakın olanı, ona uyanlar ile, bu peygamber (Muhammed) ve müminlerdir. Allah müminlerin dostudur.
69. Kitap ehlinden bir tâife sizi saptırmak isterler. Oysa onlar ancak kendilerini saptırırlar da farkında olmazlar.
Şimdi İbni Kesir Tefsine Bakalım.
Hz. İbrahim'in Gerçek Yakınları
Allah Teâlâ yahûdî ve hıristiyanlann Hz. İbrahim hakkındaki mü*nâkaşalarını ve onlardan herbirinin Hz. îbrâhîm'in kendilerinden (ken*di dinleri üzere) olduğu iddiasını reddediyor. Nitekim Muhammed İbn îshâk İbn Yessâr der ki: Zeyd İbn Sâbit'in kölesi Muhammed İbn Mu-hammed'in... İbn Abbâs'dan rivayetine göre: Necrân hıristiyanları ve yahûdî hahamları Rasûlullah (s.a.) in yanında biraraya geldiler ve o'nun yanında münâkaşaya giriştiler. Hahamlar: İbrâhîm yahûdîdir. Hıristiyanlar da : İbrâhîm hıristiyandır, dediler. Bunun üzerine Allah Teâlâ: «Ey ehl-i kitâb İbrâhîm hakkında niçin münâkaşa ediyorsu*nuz?...» âyetini indirdi.
Ey yahûdîler siz nasıl olur da Hz. îbrâhîm'in yahûdî olduğunu iddia edersiniz? O, Allah'ın Tevrat'ı Hz. Musa'ya indirmesinden önce yaşa*mıştır. Ve siz, ey hıristiyanlar, nasıl olur da o'nun hıristiyan olduğu*nu iddia edersiniz? Hıristiyanlık, Hz. îbrâhîm'in zamanından çok son*ra ortaya çıkmıştır. İşte bu sebeple Allah Teâlâ : «Aklınız ermiyor mu?» buyuruyor.
Sonra şöyle devam ediyor: «Siz, hadi bilginiz olan şey üzerinde münâkaşa eden kimselersiniz. Ya bilginiz olmayan şey üzerinde niçin münâkaşa ediyorsunuz?»
Bu âyet, bilgisi olmayan şeyler üzerinde münâkaşa edenlere bir reddiyedir. Yahûdîler ve hıristiyanlar Hz. İbrâhîm (a.s.) hakkında, bil*gisiz oldukları halde münâkaşa ediyorlardı. Meselâ Hz. Muhammed (s.a.) in peygamberliğine kadar geçerli olmak üzere Allah'ın kendileri*ne, göndermiş olduğu dinle ilgili olarak bildikleri konularda münâkaşa etseler, bu onların hakkı olurdu. Halbuki onlar bilmedikleri konularda konuşuyorlardı. İşte Allah Teâlâ bunu onlara yasaklıyor ve bilmedik*leri konuları hâzır ve gâib olan her şeyi, işleri gerçek yönleriyle ve bü*tün açıklığıyla bilen Allah'a bırakmalarını emrediyor ve şöyle buyu*ruyor : «Halbuki Allah bilir, siz bilmezsiniz.»
Sonra devamla:
«İbrâhîm ne yahûdî, ne de hıristiyan idi. Fakat, o, Allah'ı bir ta*nıyan, şirkten kaçıp îmân'a yönelen gerçek bir müslüman idi ve müiş-riklerden de değildi.»
Bu âyet daha. Önce Bakara sûresinde geçen «Yahûdî veya nasrânî olun ki hidâyete eresiniz, dediler.» (Bakara, 135) âyeti gibidir.
Allah Teâlâ devamla buyuruyor ki;
Doğrusu îbrâhîm'e en yakın olanlar, o'na tâbi olmaya en çok hakkı olanlar, o'nun dinine uyanlar; şu peygamber Hz. Muhammed (s.a.) ve o'na îmân eden ansâr, muhacir ve bunlardan sonra gelen Muham*med ümmetidir. Allah mü'minlerin dostudur.
Saîd İbn Mansûr dedi ki: Bize Ebu'l-Ahvas... İbn Mes'ûd'dan ri*vayet etti ki, Rasûlullah (s.a.) :
Her peygamberin, peygamberlerden dostlan vardır.
Benim de pey*gamberlerden dostum, atam ve Rabbımın dostu olan İbrahim'dir., bu*yurdu, ve bu âyeti okudu: «Doğrusu îbrâhîm'e en yakın olanlar...» Allah Teâlâ: «Allah mü'minlerin dostudur» buyuruyorki gerçekte Al*lah, bütün peygamberlerine inananların dostudur.
[20]
Kaynak:Ebu’l-Fida İsmail İbn Kesir, Hadislerle Kur’an-ı Kerim Tefsiri, Çağrı Yayınları: 4/1278-1279
Bakara Süresi
129.“Ey Rabbimiz! Onlara kendi içlerinden senin âyetlerini okuyacak, onlara kitap ve hikmeti öğretecek, onları tezkiye edecek temizleyecek bir peygamber gönder. Şüphesiz ki Aziz ve Hakîm olan ancak sensin. ”
Hz. İbrahim(a.s) duası kabul olmuştur.
Hadis
“Ben dedem İbrahim’in duâsı, kardeşim İsa’nın müjdesi ve annemin rüyâsıyım.” buyurulmaktadır. (Ahmed bin Hanbel)
Diğer ayetler içinde tefsirlerden ve hadislerden faydalanabilirsin.
Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır ve İbni Kesir tefsirlerinden genellikle faydalanıyorum.Diğer tefsir kitaplarındanda faydalanabilirsin.