Soru Mezhepler şirk midir? Gereklilik midir?

Hakperest

Kıdemli Üye
İhvan Üyesi
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
6,611
Puanları
113
Şuan şafii mezhebine mensubum ama bir soru aklımı kemiriyor.
Dört mezhep değişik hükümler verebilmekte, kiminin sünnet dediğine kimi farz demekte; kiminin haram dediğine kimi helal diyebilmektedir.
Soru şu; bir alim kesin olmayan bir şeye kesin hüküm koyması caiz midir? Helal olması muhtemel bir şeyi haram adetmesi yetkisine sahip midir? Bu yetki gasbı olmaz mı? Yoksa bu durum nassa binaen mi yapılmaktadır?
Eğer bir nassa binaen olmasa yetki gasbı ve bir çeşit şirk olacağı aşikardır.
Bu konuda cevaplarınızı bekliyorum.
 

muallim08

Paylaşımcı Üye
İhvan Üyesi
Katılım
21 Eyl 2007
Mesajlar
6,915
Puanları
113
Mezhep mecburen ortaya çıkmış anlama ve yaşama biçimidir. Sünnete vakıf olma yeteneğine göre uygun şıkların ortaya çıkmasına mezhep denir.

Örneğin "kadın olsun erkek olsun yaptığına karşılık hırsızın elini kesin "ayetine göre hırsızlığın tanımı önemli. Elin nereden kesileceği ve hangi elin kesileceği önemli. Vereceğimiz cevaplar peygamber aleyhisselamin uygulamasına göre ortaya çıkacaktır. Dolayısıyla kuvvetle budur denen uctihatlar söz konusu.

Peygamberimiz ömründe sadece 1 defa hac yapmıştir. İkincisi olmadığı için bu uygulamayı kim nadil anlamışsa öyle uygulamıştır.

Sahabenin fakir olup olmaması, hadis usulü kriterlerinin farklılığı da sonuçlara etki etmiştir.
 

Hakperest

Kıdemli Üye
İhvan Üyesi
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
6,611
Puanları
113
Mezhep mecburen ortaya çıkmış anlama ve yaşama biçimidir. Sünnete vakıf olma yeteneğine göre uygun şıkların ortaya çıkmasına mezhep denir.

Örneğin "kadın olsun erkek olsun yaptığına karşılık hırsızın elini kesin "ayetine göre hırsızlığın tanımı önemli. Elin nereden kesileceği ve hangi elin kesileceği önemli. Vereceğimiz cevaplar peygamber aleyhisselamin uygulamasına göre ortaya çıkacaktır. Dolayısıyla kuvvetle budur denen uctihatlar söz konusu.

Peygamberimiz ömründe sadece 1 defa hac yapmıştir. İkincisi olmadığı için bu uygulamayı kim nadil anlamışsa öyle uygulamıştır.

Sahabenin fakir olup olmaması, hadis usulü kriterlerinin farklılığı da sonuçlara etki etmiştir.
Gayet mantıklı bir cevap ancak hala açıklar mevcut.
Sahabe dini neden sistematik hale sokmadı onları engelleyen bir şey var mıydı?
Onlar çok temkinli olmalarına karşın
Sonraki dönemlerde uçan kuş hakkında bile pat diye hükümler verilmiştir.
Gününümüzde mezhebin kuran ve sünnet önüne geçtiğini düşünüyorum. Veda hutbesinde peygamber sav sözlerimi aktarın diyor belki sizden daha iyi anlarlar diyor. Yani her dönemde önce kuran sonra sünnet sonra alimin görüşü serdedilmeli.
Malesef öyle olmuyor kuran rafta sünnet kitaplıkta mezhep pratiğe geçmiş haldedir.
Eğer öncelik kuran ve sünnet olsa ümmetin bu hale düşeceğine ihtimal vermiyorum
 

ilke

Paylaşımcı
İhvan Üyesi
Katılım
6 Kas 2017
Mesajlar
610
Puanları
43
İtikad bozuk olduktan sonra mezhebli veya mezhebsiz olmanın hiç bir kıymeti harbiyesi yoktur ! En önce itikadımız Ehl-i sünnet olacak !.. Ehl-i sünnet itikadının 60 maddelik bilâ kayd-u şart inanılması gereken akaid-i zaruriyyesi vardır. (Bakınız : Ehli Sunnet Akaidi Mehmed Zahit Kotku : Mehmet Zahit Kotku : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive ) Bu itikad maddelerinden bi-haber olup, itikadını bunlara göre düzenlemeyenlarin mezhebli veya mezhebsiz oluşları hiç önemli değildir !
Buraya yeni üye olduğum ilk zamanlara "Ehl-i Sünnet Akaidi" diye bir konu açmıştım da orada bu maddelerden
" Allah Teala dile ihtiyaç duymadan konuşur ve kelamı iki türlüdür.Biri ses ve harf olmadan, eskiden beri var olan ve her zaman kendi zatı ile birlikte olan kelamıdır." şeklinde sıralamıştım da sen sivri zekanla çıkıp bana "Allah cc zatını gördün mü ki dilsiz konuşur diyorsun.. Bu ne saygısızlık.. Allah cc dil yakıştırması nasıl hadsizlikse dilsiz demek de hadsizliktir. " demiştin ! Oysa, bu akaid maddesi bana ait bir şey değildi ! Yani, Ehl-i Snnet Akaidinden zerre kadara haberin ve nasibin yok şu anda ! Mezhebli veya mezhebsiz olman hiç farketmiyor ! Önce bunu bil !
 

Darul_Beka

Profesör
İhvan Üyesi
Katılım
17 Kas 2013
Mesajlar
1,992
Puanları
63
mealcilerin çok basit şark kurnazlığı
kuran
sünnet
mezhep
bu üç unsur sanki birbirinden bağımsız birbirinin alternatifi imiş gibi lanse ederler
başarırlarsa ortaya ne çıkar
yüzüne Türkçe okuma
ve milyarlarca mezhep
oysa ehli sünnet mezhepleri kuranın sünnetin uygulamasını sistematik hale getiren ekollerdir
bu konuda konuşmaktan gına geldi
bu malum zatlar
kendi makamalarını beğenmiyorlar
mezhebi yok saymakla mezhep imamı koltuğna
sünneti yok saymakla
haşa peygamber makamanı geçme
hevesleri vardır
mezhep yok sünnet yok bin yıldır oluşan ilmi birikim yok
oh ne rahat
oku yüzüne kuru meal
ver fetvayı
(hakperestin mealci yada mezhep karşıtı olup olmadığını bilmiyorum bu soruyu saflığına mı kötü niyetle mi sorup sormadığını da bilmiyorum)
 

muallim08

Paylaşımcı Üye
İhvan Üyesi
Katılım
21 Eyl 2007
Mesajlar
6,915
Puanları
113
Gayet mantıklı bir cevap ancak hala açıklar mevcut.
Sahabe dini neden sistematik hale sokmadı onları engelleyen bir şey var mıydı?
Onlar çok temkinli olmalarına karşın
Sonraki dönemlerde uçan kuş hakkında bile pat diye hükümler verilmiştir.
Gününümüzde mezhebin kuran ve sünnet önüne geçtiğini düşünüyorum. Veda hutbesinde peygamber sav sözlerimi aktarın diyor belki sizden daha iyi anlarlar diyor. Yani her dönemde önce kuran sonra sünnet sonra alimin görüşü serdedilmeli.
Malesef öyle olmuyor kuran rafta sünnet kitaplıkta mezhep pratiğe geçmiş haldedir.
Eğer öncelik kuran ve sünnet olsa ümmetin bu hale düşeceğine ihtimal vermiyorum
Peygamber aleyhisselam hayattayken kendisi tek yetkili merci olarak meseleleri çözüyordu. Ortaya çıkan her mesele vahiy alan bir peygamber tarafından doğru şekilde çözümlenebiliyordu. Peygamberimiz ismet sıfatıyla ve Cebrail aleyhisselam ile korunmuş şekilde karar veriyordu. Ama onun ahirete irtihaliyle beraber yeni sorunların çözümü içtihad ehline kaldı.

Örneğin Kuranı Kerimin kitap haline getirilmesi peygamberimiz den sonra oldu. Savaşlarda hafız sahabelerin şehit olmaları Kuranı Kerimin kitap haline getirilmesi ihtiyacını doğurdu. Hz Ömer'in gündeme getirdiği konuya Hz Ebubekir peygamberin kitap haline getirmediğini ben nasıl getirebilirim cevabını verdi. Sonuçta zorunluluk gereği kitap haline getirildi. Başka çare yoktu. O yüzden bu içtihadı eleştirmenin anlamı yoktur. İyi niyetle içtihad edip isabet eden iki edemeyen bir sevap kazanır. Diğer meseleleri de buna kiyas edebiliriz.
 

UBEYDUN

Ordinaryus
İhvan Üyesi
Katılım
16 Ara 2006
Mesajlar
2,487
Puanları
83
Mezheb bir metedoloji dir.
Herkesin böyle bir aidiyetten bahsetmesi doğru olmaz.
Mevcud insanlar iki kısımdır. Mukallidler ve muhakkikler.
Mukallidin herhangi bir konuda görüş serdetmesi de caiz değildir.
Dinini öğrendiği kimsenin mezhebine tabi olmuştur
Mesela ben şafiyim diye bir cümle kurmak
Dinini öğrendiği kimseye olan güveninden kaynaklı ise müsbet değil böyle bir pratikten gelfiği için şse menfi dir
Adama sorarlarlar hanefilerde ne eksiklik gördün diye.
İstimbat kuyudan su çıkarmak gibi mana olup mevcut delillerden hüküm çıkarma gibi kabiliyeti olmayanın söyleyeceği herşey sadece kendi ile ilgilidir
Dinin hükümlerini gerek akide gerekse fıkıh konuları onun konuşacağı bir şey değildir.
Ne yapacak Müslüman hiç konuşmayacakmı denilirse elbette güvendiği itimad ettiği alimlerin görüşlerini emri bil maruf sadedinde nakledebilir. Tartışma yapmaz
Çünkü muhtelefun aleyh olanın merkezi olmaz
 
Son düzenleme:

Orhan Çelik

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
19 May 2019
Mesajlar
19
Puanları
13
Şimdi şöyle bir şey var mezhebler arasindaki ayrılıkların hiçbiri itikadi meselelerde olmamıştır haşa dört mezhebte ehli sünnet akidesi üzeredir değil mi ?
Ameli noktalarda ortaya çıkan farklılıklar müctehidlerin ictihadlaridir ki bu da belirtilen gibi isabet ederse on etmezse bir sevap şeklindedir. Ihtilafu ümmeti rahmetun vasiatun ummetimin ihtilafi genis bir rahmettir. Ameli noktadaki ihtilaflar biz insanlarin karşısına birer kolaylik olarak çıkmakta. Müctehid in vasıflarını da unutmamak lazım bu bahsettiğimiz mübarek zatlar normal insanlar değiller.
 

Hakperest

Kıdemli Üye
İhvan Üyesi
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
6,611
Puanları
113
Peygamber aleyhisselam hayattayken kendisi tek yetkili merci olarak meseleleri çözüyordu. Ortaya çıkan her mesele vahiy alan bir peygamber tarafından doğru şekilde çözümlenebiliyordu. Peygamberimiz ismet sıfatıyla ve Cebrail aleyhisselam ile korunmuş şekilde karar veriyordu. Ama onun ahirete irtihaliyle beraber yeni sorunların çözümü içtihad ehline kaldı.

Örneğin Kuranı Kerimin kitap haline getirilmesi peygamberimiz den sonra oldu. Savaşlarda hafız sahabelerin şehit olmaları Kuranı Kerimin kitap haline getirilmesi ihtiyacını doğurdu. Hz Ömer'in gündeme getirdiği konuya Hz Ebubekir peygamberin kitap haline getirmediğini ben nasıl getirebilirim cevabını verdi. Sonuçta zorunluluk gereği kitap haline getirildi. Başka çare yoktu. O yüzden bu içtihadı eleştirmenin anlamı yoktur. İyi niyetle içtihad edip isabet eden iki edemeyen bir sevap kazanır. Diğer meseleleri de buna kiyas edebiliriz.
Peygamber sav döneminde de bazı sahabelerin musahafı vardı sanıyorum

Yeni şeyler değil bizzat eski şeyler yani peygamber dönemi uygulamalarında değişik hükümler var. Kiminin haram dediğine kimi helal diyor. Kiminin sünnet dediğine kimi mekruh diyor.

Yani ihtilaflı yeri neden uygulayıcıya bırakmıyor, kendi hükmünü dayatıyor.
Alim nassı sunsun, Uygulayıcı kendi seçsi
 

Hakperest

Kıdemli Üye
İhvan Üyesi
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
6,611
Puanları
113
Şimdi şöyle bir şey var mezhebler arasindaki ayrılıkların hiçbiri itikadi meselelerde olmamıştır haşa dört mezhebte ehli sünnet akidesi üzeredir değil mi ?
Ameli noktalarda ortaya çıkan farklılıklar müctehidlerin ictihadlaridir ki bu da belirtilen gibi isabet ederse on etmezse bir sevap şeklindedir. Ihtilafu ümmeti rahmetun vasiatun ummetimin ihtilafi genis bir rahmettir. Ameli noktadaki ihtilaflar biz insanlarin karşısına birer kolaylik olarak çıkmakta. Müctehid in vasıflarını da unutmamak lazım bu bahsettiğimiz mübarek zatlar normal insanlar değiller.
İtikadi mezhepler de var
Eşari, maturidi, mutezile, batinilik, sufizm vb.
 

Hakperest

Kıdemli Üye
İhvan Üyesi
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
6,611
Puanları
113
Meselâ varsayalım bir şey şari' tarafından helal kılınmış olsun; adamın biri aklını kullanarak haram desin; bu haram hatta büyük günah olmaz mı? Kimi yerde Mezheplerin yaptığı bu değil mi?
İhtilaf olunan yerde neden hüküm veriyor ki? Belki şari' bilerek net hüküm vermemiştir ki herkes takva ölçüsünde olanı kendine alsın yada anlama gücü gelişsin yada dinde herkes fakih çabasında olsun.
 

ilke

Paylaşımcı
İhvan Üyesi
Katılım
6 Kas 2017
Mesajlar
610
Puanları
43
Adam, İslâmiyet Dairesinden içeri henüz girmemiş-girememiş halâ millete yol haritası çiziyor !
 

ilke

Paylaşımcı
İhvan Üyesi
Katılım
6 Kas 2017
Mesajlar
610
Puanları
43
Allah a cc kitaba, Rasûlü’ne iman edip sünneti kabul ediyorum
Ahirete iman ediyorum
Kaza ve kadere iman ediyorum

Neden beni tekfir ediyorsun anlayamadım

Seni ben değil, Ehl-i Sünnet Uleması İslâma kabul etmiyor ! Gösterdiğim delilleri kaale almıyor ve yazdıklarımı da okumuyorsun ! Bak burada- aşağıya delili tekrar yazıyorum. Ve neden kabul görmediğini oradan iyice bir öğren ! ,Bu forumda bazılarına Cami hocalığı yapa-yapa bıktım artık !

İşte link : Ehli Sunnet Akaidi Mehmed Zahit Kotku : Mehmet Zahit Kotku : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive
 

Hakperest

Kıdemli Üye
İhvan Üyesi
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
6,611
Puanları
113
Seni ben değil, Ehl-i Sünnet Uleması İslâma kabul etmiyor ! Gösterdiğim delilleri kaale almıyor ve yazdıklarımı da okumuyorsun ! Bak burada- aşağıya delili tekrar yazıyorum. Ve neden kabul görmediğini oradan iyice bir öğren ! ,Bu forumda bazılarına Cami hocalığı yapa-yapa bıktım artık !

İşte link : Ehli Sunnet Akaidi Mehmed Zahit Kotku : Mehmet Zahit Kotku : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive
Yahu kuran ve sünnet beni kabul etsin yeter.
İmanın şartları belli, kotku manifestosuna ihtiyacım yok
 

ilke

Paylaşımcı
İhvan Üyesi
Katılım
6 Kas 2017
Mesajlar
610
Puanları
43
Yahu kuran ve sünnet beni kabul etsin yeter.
İmanın şartları belli, kotku manifestosuna ihtiyacım yok
Zavallılığının ve cehaletinin farkında bile değilsin ! Bir defa konuyu, bir müslümanın asla açamayacağı absürd ve eksantirk bir başlıkla açmışsın ! Mezhebler şirk miyiş, Gerekli miymiş ? Daha bunu tefrik edememişken nasıl oluyor da İslâma dahil oluyorsun doğrusu şaşmamk mümkün değil ! Kuran ve Sünnet seni nasıl kabul etsin ?
Al sana ayet :
Kendisince doğru yol apaçık belli olduktan sonra Peygambere aykırı hareket eden ve İNANANLARIN (MÜSLÜMANLARIN) YOLUNDAN BAŞKA BİR YOLA GİDEN kişiyi döndüğü yolda bırakırız ve cehenneme atarız; orası, ne de kötü yerdir.)

Al sana Peygamber sözü :
 

Hakperest

Kıdemli Üye
İhvan Üyesi
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
6,611
Puanları
113
Zavallılığının ve cehaletinin farkında bile değilsin ! Bir defa konuyu, bir müslümanın asla açamayacağı absürd ve eksantirk bir başlıkla açmışsın ! Mezhebler şirk miyiş, Gerekli miymiş ? Daha bunu tefrik edememişken nasıl oluyor da İslâma dahil oluyorsun doğrusu şaşmamk mümkün değil ! Kuran ve Sünnet seni nasıl kabul etsin ?
Al sana ayet :
Kendisince doğru yol apaçık belli olduktan sonra Peygambere aykırı hareket eden ve İNANANLARIN (MÜSLÜMANLARIN) YOLUNDAN BAŞKA BİR YOLA GİDEN kişiyi döndüğü yolda bırakırız ve cehenneme atarız; orası, ne de kötü yerdir.)

Al sana Peygamber sözü :
Sünni şii vs diye bölünen sensin ağa
Sünniler sultanlara ram oldu
Çil yavrusu gibi başsız kalmış bana
Cemaatten ayrılmaktan söz ediyor
Komiksin dede
 

ilke

Paylaşımcı
İhvan Üyesi
Katılım
6 Kas 2017
Mesajlar
610
Puanları
43
Sünni şii vs diye bölünen sensin ağa
Sünniler sultanlara ram oldu
Çil yavrusu gibi başsız kalmış bana
Cemaatten ayrılmaktan söz ediyor
Komiksin dede
Ulemanın eserine manifesto diyen ben miyim sen misin ? Sen hangi muteber müslümanın yolundasın söyle de bilelim ? Hem kelsin, hem de fodul !

Sana Kurandan, Hadisten delil getirdik, müslüman olsan "Amenna işittim, iman ettim." derdin !
Kel olduğun halde fodulluk yapmazdın!
 

Hakperest

Kıdemli Üye
İhvan Üyesi
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
6,611
Puanları
113
Ulemanın eserine manifesto diyen ben miyim sen misin ? Sen hangi muteber müslümanın yolundasın söyle de bilelim ? Hem kelsin, hem de fodul !
Keşke manifesto bile olsaydı
Keşke ülema dik durabilseydi
 
Son düzenleme:
Üst