Kurtaj Hk.

zebih

Kıdemli Üye
Katılım
22 Ara 2006
Mesajlar
4,033
Tepkime puanı
100
Puanları
63
Konum
kayseri
Hanefî mezhebinin aslina göre, azil yani meniyi rahmin disina atmak caiz degildir. Fakat müteahhir ulemâ, zamanin fitnesinden dolayi, korkan hakkinda azle fetva vermislerdir. bu takdirde mazeretsiz olarak azil, haram degil, mekruhtur. Ancak azil oldugu takdirde, tarefeynin rizasiyla olmasi gerekir.

Kemal Ibn-ul-Himam ve Ibnu Âbidîn'in de tasrih ettigi üzere, kadinin çocuk yapmamak için rahmini tikamasi, kocasinin izniyle caizdir. Izinsiz yapmasi haramdir. Nitekim kadinin izni olmaksizin erkegin azletmesi de böyledir. bu fetvâ dahi müteahhir ulemaya göredir; öncekiler buna ruhsat vermemislerdir.

Temelli olarak nesli kesmek, haramdir. Fakat 120 günden az müddette, üç ay zarfinda, kadinin çocuk düsürmesi mekruh; 120 günden sonra, ulemânin ittifakiyla haramdir. Yani çocuga insanî ruh geldikten sonra, katil sayilir.

Buna mebnî muasir ulemanin kism-i azâmîsi, birinci kirkta tenzihen mekruh; ikinci kirkta tahrimen mekruh; üçüncü kirkta haram oldugunu söylemektedirler.

Ibnu Âbidîn'in de icma' üzere naklettigine göre, ceninin ruh geldikten sonra düsürülmesi, katildir. Binaenaleyh ruh geldikten sonra, kürtaj da katildir.

Sâfiî mezhebinde Fetevâi Süleymânî Kürdî ve sâir kitablarinda, " Birinci kirkta çocugun düsürülmesi tenzîhen, ikinci kirkta tahrîmen mekruhtur, üçüncü kirkta haramdir. " denilmektedir.

Imam Gazâlî, meni halinde dahi ceninin düsürülmesini mübah görmemistir.

" Çünkü çocuk düsürmek, mevcut olabilecek bir canliya cinayettir. " demistir.

Yine Imam Gazâlî, mevcut çocugun zayiflamasi yahud tehlikeye girmesi; kanser gibi hastaliklarin bulunmasi; kadinin gebelige tahammülsüz hale gelmesi gibi hususlarda, mazerete mebnî azlin caiz oldugunu söylemistir.

Safiî mezhebinde, Iânet-ut-Tâlibîn'de de buna benzer söylenmektedir. Zerkesî, gebeligi engellemek için ilacin kullanilmasina fetva vermistir.

Büsbütün nesli kesmek hakkinda dört mezheb ulemasi fetva vermemistir.

Çünkü bu, nesil üzerine büyük cinayettir.

Iktibas : Teklîfî Hükümlerde ÖLÇÜLER Dilârâ Yayinlari Ismail ÇETIN
 
Üst