Kurandaki durak işaretlerinin ne manaya geldiğini biliyor musunuz???? | ihvan forum – Özgür Düşünce ve Paylaşım Platformu!

Kurandaki durak işaretlerinin ne manaya geldiğini biliyor musunuz????

The İmam

Asistan
İhvan Üyesi
Katılım
29 Kas 2006
Mesajlar
283
Puanları
0
Yaş
36
Web sitesi
theimamnbahesi.blogspot.com
“Mim / م ” : Bu harf vakf alametidir; yani bu alamete gelindiği zaman durmanın gerekliliğini gösterir. Burada durma gerekliliği şer’î değil, istılahîdir. Tıpkı ومايعلم تأويل إلا إلله ayetindeki إلا إلله ‘da durulmasının lüzumu gibi… Okuyucu إلا إلله ‘da durur, sonra da والارا سخون في العلم “den başlayarak okumasını sürdürür.

“Ta /ط “ : Bu harf, lüzum ve cevaz anlamı taşımaksızın mutlak manada durmak gerektiğini gösterir.

“Cim / ج ” : Vasl ve vakfetmenin tercihe göre caiz olduğunu gösterir bir alamettir. Fakat bu alamete gelindiğinde vakfetmek evla sayılmıştır.

“Sad / ص “ : Ruhsat alametidir; okuyucu, nefesinin yetmediği yerde durur, sonra da kaldığı kelimeyi tekrarlamadan, kaldığı yerden okumasını sürdürür.

“Ze / ز “ : Durmanın caiz olduğunun gösterir bir alamettir. Fakat vakfetmektense vasl etmek evla sayılmıştır.

“Lâmelif / لا ” : Durmanın caiz olmadığını gösterir bir alamettir. Manası, “durma!”dır. Çünkü henüz mana tamamlanmamıştır! Yapılan vakf ise, zaruret sebebiyledir. Okumaya, mutlaka üzerinde vakfedilen kelimenin iadesiyle başlanır. Eğer لا ayetin sonunda ise, vakfedilir sonra iade edilmez.

“Kaf /ق “ : Kurra’nın ekserisine göre vasl alametidir, buna rağmen vakf etmek de caizdir.

“Kıf / قف “ : Vakf hususunda emirdir; manası: “Latif bir biçimde dur!” demektir. Bu alamet durmanın vasl etmekten evlâ olduğunu gösterir. Amaç, vakfın manada faydası olduğuna işaret etmektir.

“Ayn / ع “ : Rüku’ alametidir. Okuyucu, namazda rüku’a varmak isterse, bu işarete geldiğinde rükua varması münasiptir. Çünkü bu alamet, bir konunun ya da kıssanın bitip yenisinin başladığına işarettir.

“Peş peşe gelen biri üstte üç noktalar / .. .. “ : Bu üç noktalar muanikada durmanın işaretidir. Okuyucu, eğer birinci üç noktada durursa, ikincisinde durmaz. Eğer birincisinde durmazsa, maksud mana sahih olsun diye ikinci üç noktalarda durur. Eğer ikisinde de durursa mana tamam olmaz!
 

ozti

Asistan
İhvan Üyesi
Katılım
19 Ağu 2006
Mesajlar
468
Puanları
0
Yaş
36
Kardeş çok kıymetli bilgiler bunlar Allah razı olsun senden
 

dostluk

Kıdemli Üye
İhvan Üyesi
Katılım
18 Haz 2007
Mesajlar
5,663
Puanları
83
Yaş
48
Ahmed ibni Kemâl pâşanın “rahmetullahi teâlâ aleyh” Kur’ân-ı kerîmin secâvendleri [ya’nî durakları] için yazdığı şi’r aşağıdadır:

cim:Câiz geçmek ondan, hem revâ,
durmak fekat, evlâdır sana!

ze: Câiz, onda dahî durdular,
geçmeği, dahâ iyi gördüler.

tı: Mutlaka durmak nişânıdır,
nerde görsen, orda hemen dur!

sat: Durmakda ruhsat var dediler,
nefes almağa izn verdiler.

mim: Lâzım durmak burada elbet
geçmede, küfrden korkulur pek!

lâ: Durulmaz! demekdir her yerde,
durma hiç! alma hem nefes de!

Bu tertîble oku, itmâm et!
sevâbın cümleye ihsân et!

[Ayn harfi, rükü’ demekdir. Ömer Fârûkun “radıyallahü anh” nemâz kıldırırken, ayakda okumayı bitirip, rükü’a eğildiğini gösterir. Ayn işâreti, hep âyetlerin sonunda bulunmakdadır. Lâ bulunan yerde durulursa, evvelki kelime ile birlikde tekrâr okunur. Âyet-i kerîme sonunda durunca, tekrâr edilmez.]
 

garip70

Ordinaryus
İhvan Üyesi
Katılım
30 Kas 2009
Mesajlar
2,779
Puanları
0
Allah razı olsun gayet bilgilendirici bir konu...
Sevgili kardeşlerim bir şey sormak istiyorum. Eğer yanlış anlamazsanız...
Sadece öğrenme merakından... Bilgilendirirseniz sevinirim...
Fatiha Suresinde ''ğayril mağdubi aleyhim'' den önce ''Lamelif'' var. Burada durulmaması lazım diye biliyorum. Ama orada durmayan imama da rastlamadım. Herkes orada duruyor... Bir sebebi var mı?
 

uykusuz

Kıdemli Üye
İhvan Üyesi
Katılım
18 May 2011
Mesajlar
7,798
Puanları
0
Allah razı olsun gayet bilgilendirici bir konu...
Sevgili kardeşlerim bir şey sormak istiyorum. Eğer yanlış anlamazsanız...
Sadece öğrenme merakından... Bilgilendirirseniz sevinirim...
Fatiha Suresinde ''ğayril mağdubi aleyhim'' den önce ''Lamelif'' var. Burada durulmaması lazım diye biliyorum. Ama orada durmayan imama da rastlamadım. Herkes orada duruyor... Bir sebebi var mı?
internette araştırdım bunu buldum, inşallah faydalı olur:

Kuranda lamelifle ilgili istisna olan tek yer vardır o da fatiha süresindedir.
lamelifin oldugu başka hiçbir yerde kuranda durulmaz.duruldugu takdirde geriden alınır
.burada geriden almaya gerek yoktur çünkü mana bozulmaz.başka yerlerde ise bozulur ve durulmaz.tecvid bir nevi türkçedeki noktalama işaretleri gibidir.okuyanlar manayı bilmediklerinden anlam bozulması olmasın diye imam secavend tarafından konulmuştur.
 
Üst