Kazâ ve kadere iman

ummuhan

Kıdemli Üye
Katılım
1 Eyl 2007
Mesajlar
12,943
Tepkime puanı
1,042
Puanları
0
Konum
Arz
Kazâ ve Kader:

Kader sözlükte "ölçü, miktar, bir şeyi belirli ölçüye göre yapmak ve belirlemek" anlamlarına gelir. Terim olarak "yüce Allah'ın, ezelden ebede kadar olacak bütün şeylerin zaman ve yerini, özellik ve niteliklerini, ezelî ilmiyle bilip sınırlaması ve takdir etmesi" demektir. Allah'ın ilim ve irade sıfatlarıyla ilgili bir kavram olan kader, evreni, evrendeki tüm varlık ve olayları belli bir nizam ve ölçüye göre düzenleyen ilâhî kanunu ifade eder.
Sözlükte "emir, hüküm, bitirme ve yaratma" anlamlarına gelen kazâ, Cenâb-ı Hakk'ın ezelde irade ettiği ve takdir buyurduğu şeylerin zamanı gelince, her birisini ezelî ilim, irade ve takdirine uygun biçimde meydana getirmesi ve yaratmasıdır. Kazâ Allah'ın tekvîn sıfatı ile ilgili bir kavramdır.
 

talib

Kıdemli Üye
Katılım
11 Tem 2006
Mesajlar
21,906
Tepkime puanı
1,076
Puanları
0
Konum
İstanbul
Kur'an-ı Kerim'de iman esaslarını topluca bildiren ayetlerde kader ve kazaya iman esası zikredilmez. Ancak ehli sünnete göre, Allah Teala'nın mukaddes sıfatlarına iman, kader ve kazaya imanı gerektirir. Çünkü "kader", allah Teala'nın "ilim" ve "irade" sıfatına, "kaza" da, "tekvin" sıfatına racidir. Bu sıfatlara inanan bir mü'min kader ve kazaya da inanır, inanmalıdır.

Ehli sünnetin, kaderi iman esaslarından biri kabul etmesi, esas itibariyle, iman esaslarını topluca bildiren hadise dayanır. -Cibril hadisinde geçen ifade:-

"İman; Allah'a, meleklerine, kitaplarına, Peygamberlerine, ahiret gününe inanmandır. Kadere, hayrın ve şerrin Allah'tan olduğuna inanmandır."

Mutezile, iman esaslarını beş madde olarak kabul eder. Kadere imanı bir iman esası olarak kabul etmez.

Kadere imanın, âhâd hadislerle sabit olduğu, âhâd hadislerin ise zan ifade ettiği, kesinlik ifade etmediği, dolayısıyla akaid ilminde delil olmayacağı şeklinde bir itiraz şöyle cevaplandırılabilir. Bu hadislerin delalet ettiği anlam, kesinlik ifade eden ayetlerle desteklenmektedir. Kesin delillerle desteklenen zanni deliller de kesinlik ifade eder ve akaidde delil olarak kullanılabilir.

Prof. Dr. Mehmet Bulut; Delilleriyle İslam Akaidi, Erkam Yayınları

Yeni çıkan bu eseri tüm kardeşlere tavsiye ederiz. Mukayeseli Kelam kitabı olmaktan ziyade ehli sünnetin görüşlerinin tafsilatlı olarak anlatıldığı bir akaid eseridir ki herkese lazımdır. Mehmet Bulut Hocaefendi İzmir'de yaşamakta ve zahiri ve batını ilimlerde kardeşlere hizmet etmektedirler. Rabbim ilminden istifade etmek nasip etsin.

Eserin temini için:

http://www.erkamalisveris.com/delilleriyle-isl%C3%A2m-ak%C3%A2idi-p-43361.html?osCsid=109d7c89a042d5044a8b7477fa9b4d65
 

Hikem

Kıdemli Üye
Katılım
31 Ağu 2009
Mesajlar
6,073
Tepkime puanı
702
Puanları
0
Talib , güzel bir noktayı dile getirmiş..İmanın rükünleri(Şartları değil!) 5 diyen birisi hata etmiş sayılırmı?Yani Kader ve Kazayı zikretmese?Talibinde aktardığı gibi, Allaha imanı zikreden bir kişi, dolayısıyla Kader ve Kazayada imanı ifade etmiş olur.Zira Kader Allah Tealanın ilim sıfatına racidir.
 
Üst