bilal habeş
Asistan
- Katılım
- 29 Haz 2007
- Mesajlar
- 217
- Tepkime puanı
- 2
- Puanları
- 0
HZ.PEYGAMBERİN KUR’AN’I TEFSİR METODU-1
1- HZ.PEYGAMBER (SAV)’İN KUR’AN’I TEFSİR VAZİFESİ VE TEFSİRİNİN DEĞERİ.
Cenab-ı Hakkın rahmet ve hikmeti, ilahi kitabı insanlara vahiy suretiyle göndermeyi gerekli kıldığı gibi, vahye mazhar olan Peygamberin de onu bizzat açıklamasını dilemiştir. Kitap bazı inanmayanların istediği gibi, “elleriyle tutacakları kağıtlar” En’am 7 halinde gökten inseydi, insanlar onun emir ve hükümlerini ne şekilde tatbik edeceklerini layıkıyla bilemeyeceklerdi. Allah’ın kitabının mana ve ahkamını, Peygamberin izah etmesi bundan dolayı gereklidir. Cenab-ı Hak şöyle buyurarak Kur’an’ı tefsir etme vazife ve yetkiyi Peygamberine vermiştir:
“(Onları) Apaçık deliller ve kitaplarla (gönderdik). Sana da zikri (Kur'an'ı) indirdik ki, insanlara kendileri için indirileni açıklayasın ve onlar da iyice düşünsünler, diye.” Nahl 16/44
“Şüphesiz, Allah'ın sana gösterdiği gibi insanlar arasında hükmetmen için biz sana Kitabı hak olarak indirdik. (Sakın) Hainlerin savunucusu olma.”Nisa 4/105
“Biz Kitab'ı ancak, hakkında ihtilafa düştükleri şeyi onlara açıklaman ve inanan bir kavime rahmet ve hidayet olması dışında (başka bir amaçla) indirmedik” Nahl 16/64
“Ey Peygamber, Rabbinden sana indirileni tebliğ et. Eğer (bu görevini) yapmayacak olursan, O'nun elçiliğini tebliğ etmemiş olursun. Allah seni insanlardan koruyacaktır. Şüphesiz, Allah, kâfir olan bir topluluğu hidayete eriştirmez” Maide 5/67
Tebliğ iki üslupla yapılır: Birisi risaleti yani Kitabı tebliğ, diğeri de manalarını açıklamak ve bildirmek şeklinde olur.
“Sonra onu açıklamak da, bize aittir.”Kıyame/7 Bazı alimlere göre buradaki açıklamaktan murad, Hz.Peygamberin teybin (açıkça anlatma) ve tefsir etmesidir.
İbn Teymiyye, mezkur “insanlara kendileri için indirileni açıklayasın” Nahl 44 ayeti kerimesine dayanarak, Hz.Peygamberin, ashabına Kur’anın manalarını bildirmesi ve açıklaması vacip olur, demektedir. Et-Taberi bu ayet hakkında şöyle diyor:
“Cenab-ı Hakkın beyanından anlaşılıyor ki, Kur’anın bir kısmının te’viline (bir sözü görünen manası dışında yorumlama), yüce Resulün izahı olmaksızın ulaşmak mümkün değildir. Vücub (vacip bulunma), irşad şeklindeki emir çeşitleri, nehiy (yasaklama) çeşitleri, hak ve hadleri (şer’i ceza), mahlukatının diğerlerine karşı lazım gelen hükümleri ve benzeri ayetlerin ahkamı bu cümledendir. Allah’ın Resulünden bir nass (açık hüküm,kesin delil) olmadıkça, yahut ümmetini te’viline irşad edecek bir delalet (delil gösterme) varid (ulaşma) olmadıkça, bu hususlarda hiç kimsenin söz söylemesi caiz olmaz.”
Hz.Peygamber (sav)’in tefsiri, Kur’anın mücmel (hülasa edilmiş, öz halde) olan ayetlerini tafsil (etraflıca açıklama), umumi hükümlerini tahsis (has kılma), müşkilini (güçlük) tavzih (izah etme), neshe (hükmü kaldırma) delalet etme, müphem (belirsiz) olanı açıklama, garip kelimeleri beyan etme, tavsif (mahiyetini ve sıfatlarını ortaya koyma) ve tasvir (yazıyla veya başka ifade tarzıyla anlatma) ederek muşahhas (somutlaştırma) hle getirme, edebi incelikleri muhtevi (ihtiva eden) ayetlerin maksadını bildirme gibi belli başlı kısımlara nisbet eder.
Peygamberimiz de bir hadisinde şöyle buyurmaktadır:
“Şunu kat’i olarak biliniz ki, bana Kur’anı Kerim ve onun bir misli daha verilmiştir. Karnı tok bir halde, rahat koltuğuna oturarak: “”Şu Kur’ana sarılınız; onda helal olarak ne görmüşseniz onu helal kabul ediniz, neyi de haram görmüşseniz onu haram biliniz, diyecek bazı kimseler gelmek üzeredir.”
MEAL VE TEFSİR DEĞERLENDİRMESİ İÇİN DİNLEYİNİZ:
</TITLE><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1254"> <META NAME="description" CONTENT="Firaset.net Dünya'nin En Büyük Islami Portali Kuran-i Kerim Hadis Sünnet akaid video mp3 Klip ilahi film çizgi film arapça e-kart e-m