CHP 1 haftadır tanzim satışın nakliye bedelini ağzına doluyor. Neymiş efendim, devlet Mersin'den 4 liraya aldığı malı İstanbul'da nasıl 4 liraya satar.
Hemen hesap edelim:
Bir Tır 40 ton mal taşır
Mersin İstanbul arası 940 km'dir
Mazotun litresi 6 lira
Tırlar 100 km'de ortalama 35 litre mazot yakar
İşçi emek 1000 lira diyelim
Bu tır Mersin'den İstanbul'a kadar 35 x 9,4 = 329 litre mazot yakar. Bu da 329 x 6 =
1974 lira eder.
Bu Tıra 2 işçi ve 1 şoför 1 günde malı yükler ve İstanbul'a ulaştırır. Günlük yevmiyeleri en bonkör maaşla
1000 lira'yı geçmez.
940 km'de Tır'ın yıpranma bedeli (lastik, motor, şanzıman, fren balatası gibi işler aksamlar) maximum
300 lira
Velhasılı 40 tonluk sebzenin Mersin'den İstanbul'a geliş maliyeti en cömert şartlarda 3274 lirayı geçmez. Bunu şimdi 40.000'e bölelim çünkü 40 ton= 40 bin kg eder.
3274 : 40.000 = 0,8 lira, yani
8 Kuruş
Yani 1 kg sebzenin nakliye bedeli 8 kuruş. Yani Mersin'den 4 liraya aldıysan İstanbul'da bunun fiyatı 4,08 liradır... Tabi tüccar olarak yaparsan kârini de eklemen lazım. Eğer doymaz bir aç köpeksen kilosunu 4'e alıp 10 liraya satarsın, bir tırdan 6 x 40.000 = 240.000 lira kâr yaparsın. La bu işte baya para varmış
Görüldüğü gibi arkadaşlar hesap ortada. Bu esnaf tayfasının nakliye nakliye diye ağladıklarına bakmayın. Hoca takımının “safran çok pahalı” demesi gibi nakiyeyi ağızlarına sakız yapıyorlar. Biz salağız ya!
Tüketici olarak şunu bilin: Aldığınız malın kilosuna o kadar büyük bir nakliye bedeli binmiyor... Ha şu var, stiropor gibi hafif ama hacmi büyük mallarda bu çok masraflı olur. Veya inşaat malzemelerinde nakliye büyük ekonomik yüktür. Ama kilo kilo, gram gram tüketilen ürünlerin nakliye bedeli o kadar büyük değil.