KONUYLA İLGİLİ OLDUĞUNU DÜŞÜNDÜĞÜM ŞU OLAYDA DERS VERİCİ:
2- Cebrail Aleyhisselamın kusursuz, eksiksiz ve çok yakışıklı genç bir delikanlı şeklinde(Razi, ilgili ayetin tefsiri) Hz. Meryem annemize görünmesinin bir çok hikmeti vardır.
Yalnız olarak kapalı bir yerde bulunan Hz. Meryem bir anda böyle birini görmekle imtihan edilir. Nitekim olayla ilgili ayetler şöyledir:
"Kitapta Meryem’i de an! Hani o, ailesinden ayrılıp doğu tarafında bir yere çekiliverdi. Onlarla kendisi arasına bir perde gerdi. Biz de ona Ruhumuzu gönderdik de, ona kusursuz, mükemmel bir insan şeklinde görünüverdi. Meryem irkildi ve “Ben” dedi, “Rahmana sığındım senden. Eğer Allah’tan korkup haramdan sakınan bir kimse isen çekil yanımdan!” (Meyem Suresi, 16-18)
Böyle konuşması, Meryem'in İffetine ve takvasına işaret ediyordu. Çünkü Cebrail'in insanı baştan çıkaran o güzel görüntüsü karşısında Allah'a sığınmıştı. Zira Cebrail'in o güzel biçimde Meryem'in karşısında belirmesi, Allah tarafından onun imtihan edilmesi ve iffetinin denenmesi içindi. Hz. Meryem de bu imtihanı kemaliyle verdi.
Diğer taraftan Hz. Meryeme bir kadın şeklinde görünseydi Rahmana sığınması olmayacaktı. Böylece Hz. Meryem her durumda Allahı'ın huzurunda olma duygusuyla yaşadığını gösteriyor ve aklına gelen ilk şeyin Rahman'a sığınmak olduğunu bildiriyordu:
"Meryem dedi ki: Eğer saygılı biri isen, senden Rahman'a sığınırım!"
Bu sözden anlaşılıyor ki, Hz. Meryem buluğ çağını aşmış, bir erkeğin yanına gelmesinin ne anlama geldiğini, orada cinsel ahlâk bakımından bir problem yaşanacağını fark etmişti. Bu durumda ne yapması gerektiğini, hatta karşısındaki beşere ne söyleneceğini de biliyordu.
a) "Eğer saygılı biri isen." Bizim "saygılı" diye tercüme ettiğimiz kelime, aslında "sakınmak" anlamına gelen "takva" kelimesi ile aynı köktendir. Dolayısıyla âyet: "Allah'tan sakınan biri isen" demektir. Hz. Meryem kendi ana dilinde takva kelimesini/kavramını biliyordu ve kullanıyordu. Bu nedenle karşısındaki insanın sakınma duygusuna hitap ediyordu.
b) "Senden Rahmân'a sığınırım"
Hz. Meryem, Allah Teala'nin Rahman ismini de biliyordu ve kötülüklerden O'na sığınılacağının kültürünü de almıştı. Yani kötülüklerden Allah'a sığınılacağını ifade edecek kadar din eğitimi almıştı.
Ayrıca bu vesile ile gelecek nesillere dersler de veriliyor:
Bu âyette özellikle kadınlara ve kızlara kimsenin bulunmadığı bir yerde bir erkekle baş başa kalınca, cinsellik bakımından bir tehlike sezince, erkeğe ne demesi gerektiği öğretilmektedir. Hz. Meryem, karşısındaki erkeğin sakınma duygusuna, takvasına hitap ederek, kendisinin de Allah'a sığınmasını örnek ile anlatmakta, onların beyinlerine bunu kazımaktadır.
Selam ve dua ile...
Editör
www.sorularlaislamiyet.com
2- Cebrail Aleyhisselamın kusursuz, eksiksiz ve çok yakışıklı genç bir delikanlı şeklinde(Razi, ilgili ayetin tefsiri) Hz. Meryem annemize görünmesinin bir çok hikmeti vardır.
Yalnız olarak kapalı bir yerde bulunan Hz. Meryem bir anda böyle birini görmekle imtihan edilir. Nitekim olayla ilgili ayetler şöyledir:
"Kitapta Meryem’i de an! Hani o, ailesinden ayrılıp doğu tarafında bir yere çekiliverdi. Onlarla kendisi arasına bir perde gerdi. Biz de ona Ruhumuzu gönderdik de, ona kusursuz, mükemmel bir insan şeklinde görünüverdi. Meryem irkildi ve “Ben” dedi, “Rahmana sığındım senden. Eğer Allah’tan korkup haramdan sakınan bir kimse isen çekil yanımdan!” (Meyem Suresi, 16-18)
Böyle konuşması, Meryem'in İffetine ve takvasına işaret ediyordu. Çünkü Cebrail'in insanı baştan çıkaran o güzel görüntüsü karşısında Allah'a sığınmıştı. Zira Cebrail'in o güzel biçimde Meryem'in karşısında belirmesi, Allah tarafından onun imtihan edilmesi ve iffetinin denenmesi içindi. Hz. Meryem de bu imtihanı kemaliyle verdi.
Diğer taraftan Hz. Meryeme bir kadın şeklinde görünseydi Rahmana sığınması olmayacaktı. Böylece Hz. Meryem her durumda Allahı'ın huzurunda olma duygusuyla yaşadığını gösteriyor ve aklına gelen ilk şeyin Rahman'a sığınmak olduğunu bildiriyordu:
"Meryem dedi ki: Eğer saygılı biri isen, senden Rahman'a sığınırım!"
Bu sözden anlaşılıyor ki, Hz. Meryem buluğ çağını aşmış, bir erkeğin yanına gelmesinin ne anlama geldiğini, orada cinsel ahlâk bakımından bir problem yaşanacağını fark etmişti. Bu durumda ne yapması gerektiğini, hatta karşısındaki beşere ne söyleneceğini de biliyordu.
a) "Eğer saygılı biri isen." Bizim "saygılı" diye tercüme ettiğimiz kelime, aslında "sakınmak" anlamına gelen "takva" kelimesi ile aynı köktendir. Dolayısıyla âyet: "Allah'tan sakınan biri isen" demektir. Hz. Meryem kendi ana dilinde takva kelimesini/kavramını biliyordu ve kullanıyordu. Bu nedenle karşısındaki insanın sakınma duygusuna hitap ediyordu.
b) "Senden Rahmân'a sığınırım"
Hz. Meryem, Allah Teala'nin Rahman ismini de biliyordu ve kötülüklerden O'na sığınılacağının kültürünü de almıştı. Yani kötülüklerden Allah'a sığınılacağını ifade edecek kadar din eğitimi almıştı.
Ayrıca bu vesile ile gelecek nesillere dersler de veriliyor:
Bu âyette özellikle kadınlara ve kızlara kimsenin bulunmadığı bir yerde bir erkekle baş başa kalınca, cinsellik bakımından bir tehlike sezince, erkeğe ne demesi gerektiği öğretilmektedir. Hz. Meryem, karşısındaki erkeğin sakınma duygusuna, takvasına hitap ederek, kendisinin de Allah'a sığınmasını örnek ile anlatmakta, onların beyinlerine bunu kazımaktadır.
Selam ve dua ile...
Editör
www.sorularlaislamiyet.com