yaratılıs amacı

xazarXXX

Üye
Katılım
8 Kas 2006
Mesajlar
54
Tepkime puanı
0
Puanları
0
herkes katılsın
yunus emre derkı yaratılıs amacı Allah (c.c) kendının bı yansımasını gormus ve kendısıne asık olmıs bu vesıle ıle bır nur yaratmıs kı bu hz muhammet(sav) nuru ve bunu parcalara bolup evrenı yaratmıs .............
sızce yaratılıs amacı yunusn mu dedıklerı yorum yaparsanız bızde bırseyler ogrenırız tesekkurler
 
S

SaLtan

Guest
din lerin, toplumların, tepeden tırnağa kişilerin yaratıcı hakkındaki sezgiş inanış, düşünüş ve yorumlamaları farklılık arzedebiliyor. allah k kerimde 'ben size şah damarınızdan daha yakınım' diye bildiriyor.
yunus emre bunu söylemiş ise özünde hissettiği yaratıcının vasıfları soyut bir algılayışla ifade etmiş olabilir..
ihlas süresinde belirtilen ifade ile :
allah varlığı zorunlu olan ve bütün övgülere layık bulunan zatın adıdır. tektir, herşey ona muhtaçtır, doğurmamış ve doğrulmamıştır, hiçbir şey ona denk ve benzer değildir..
kelimenin kökeni hakkında bir çok farklı fikir ileri sürülse de islam alimleri allah'ın gerçek tapılması gerekenin hiç bir kelimeden türetilmeyen özel bir ismi, başka kelimelerden türetilmiş olsa bile islam inancında mabud'un özel adı haline gelerek eski anlamını kaybettiğini söyler.kimi dilbilimcilere göre allah kelimesi tapınılan, karşısında hayrete düşülen gibi manalara gelen ilah kelimesinin yahut gizlenmek ve duyuyla kavranamaz olmak anlamlarına gelen (lah) kelimesinin önüne (el) eki yani (harf-i tarif) getirilerek türetilmiştir. oryantalist kimi dilbilimcelere göre ise bu kelime cahiliye devri araplarının taptığı ay tanrısı el-ilah yahut el-lat tan, ya da aramice elahe kelimesinden türetilmiştir. sonuç olarak türetilmiş bir kelime olsa da olmasa da kullanımı özel isim halindedir. tanrı, ilah, dio gibi cins isim değildir.allah bir ilahtır evet ama her ilah adıyla anılan allah değildir, zaten islama göre ondan başka da ilah yoktur. ve bir çok eski medeniyette allah kelimesini anımsatan ma'bud isimleri bulunması da garip değildir zira müslümanlar inanıyor ki rabbimiz her devirde,her millete peygamberler göndermiştir ve onlar tabii ki o'nun özel ismini bir şekilde telaffuz etmiş ve insanların aklına yerleştirmiştir.
hristiyanlık ve musevilik tek tanrılı dinler olmasına rağmen islam inancının onlardan ayrıldığı en büyük fark inanılan ma'budun sıfatlarıdır.dolayısıyla islam dininden birinin tahrif edildiğine inandığı bu din mensuplarıyla aynı ilaha kulluk ediyoruz sözünü sarfetmesi tartışılır. mesela yahudi tanrısı yakup peygamberle güreşir yahut hristiyan tanrısı isa peygamberi kendine oğul edinmiştir.
kişi allah ı görmek istediği görebilir çeşit çeşit algılayış/anlayış beklenebilir. ancak bu durumda kısıtlı bilgi ve öğrenimlerimizle yaratıcıyı yorumlamaya kalkarsak çok boyutlu, belirsiz ufuklara kapı aralamış oluruzki;
dinlere ve allah ın peygamberlerine ihtiyaç kalmamış olacaktı...
 

mustafa

Profesör
Katılım
8 Haz 2006
Mesajlar
1,972
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Konum
Ankara
kardeş ben kullandığın kelimelerden bir şey anlamadım neden noktalı harfleri kullanmıyorsunuz?
 

islamveinsan

Doçent
Katılım
28 Eyl 2006
Mesajlar
1,360
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Konum
Suvas
ZÂRİYÂT SÛRESİ (56) Ben cinleri ve insanları, ancak bana kulluk etsinler diye yarattım.
 

melami

Paylaşımcı
Katılım
25 Eki 2006
Mesajlar
238
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Konum
İSTANBUL
Değerli dostlar Zeynep hatun bakın neler söylemiş;

Bilinmek istedin alem yarattın
Kendi suretinde Adem yarattın
Havva'yı Adem'e hem dem yarattın
Adem Havva adlı kullar bahane..

Açarsak
İlk bakışta Allah'ın insanlara,insanların da,Allah'a benzediği anlamı çıkıyorsa da,burada evvela suret nedir? onu bilmemiz lazımdır.Aşıklar,ehlullah,şeriata muhalif bir söz söylemezler.Resulullah Efendimiz bir hadisi şeriflerinde (Halakallahü ademe ala suretihi) buyuruyor. "Allahu Teala Adem'i kendi sureti üzerine halketti." Burada da suret diyor.Biz suret deyince bir şekil anlıyoruz,esasında suret şekil demek değildir.
Biraz evvel de dedik ki Allah hem manadır,hem surettir.Allah'ın mana oluşu zatı itibariyledir.Fakat zatı da suretlenmeyince idraki mümkün değildir.Onun için Resulullah Efendimiz (La tefekkerü fi zatillahi tefekkerü fi alaillahi) "Siz Allah'ın zatını tefekkür etmeyin ancak,sıfatlarını tefekkür edin" buyuruyor.Buradan şu anlaşılıyor.Zatı,sıfatlarından ayrı değildir.Siz sıfatlarda zatı ilahiyeyi arayınız.
Bu konuyu bir misalle açıklayacak olursak; bir elma çekirdeğinin içersinde elmanın ağacı,kökü,dalları,budakları inkar edilebilir mi? Edilemez.Çünkü o çekirdeğin içersinde bunların hepsi var.Var olduğu görünmüyor,ama biliniyor.Bunun tecrübesini yapacak olursak,yetiştirici evvela çekirdeği toprağın içersine atar.Isıyı,suyu,havayı verir.Bu durumda çekirdek filizlenir,sonra o filizler ağaç olur ve elmasını vermeye başlar.Bu misalden o çekirdeğin içersinde elma ağacının mevcut olduğunu ilmen anlayabiliriz.
Burada vermiş olduğumuz misalden anlaşılacağı üzere,Allahu Teala Hazretleri zatı itibariyle bir çekirdek gibidir.Sıfatlanması halinde suretlenmiş olur.Allah'ın varlığı da bu şekilde anlaşılmış olur.Nasıl o çekirdek,filizlenip büyüyünce ağaç oldu.Kendi meyvesini gösterdi ise,Cenabı Allah da zatını hayatıyla izhar edip açığa çıkardı.Ayrıca imiyle,duymasıyla,görmesiyle,iradesiyle,kudretiyle,kelamıyla zatını açıklamış oluyor.İşte Allah Adem'i kendi sureti üzere halk etti,denilmesinin manası budur.Suret sıfatlar demektir.Biraz önce dedik,Allah hem surettir,hem manadır.Zatı itibariyle manadır,sıfatları itibariyle de surettir.
İşte Allah'ın sıfatları bu saymış olduğumuz sıfatlardır.Bu sıfatlar nerededir? Eğer biz Allah'ın bu sıfatlarını arayacak olursak nerede bulabiliriz? Ancak insanlarda bulabiliriz.Bundan dolayı Mısri Niyazi Efendi Hazretleri bir nutkunda diyor:
Hakkı istersen yürü insana bak
Şemsi zat yüzünde rahşan eylemiş
Cenabı Allah kendi suretini Adem'de tecelli ettiriyor.Adem'e emanet olarak veriyor.Fakat,insan bu emanetin kendine verildiğini cehaletinden dolayı bilemiyor ve kendi malı gibi kullanıyor.Sonra da zalim ve cahillerden oluyor.Eğer bu sıfatları Cenabı Allah'ın kendisine emanet olarak verdiğini bilseydi,o emaneti iyi muhafaza eder ve emanete ihanet etmezdi.Nasıl ki bir insan arkadaşına bir emanet verir,arkadaşı da o emaneti canı gibi muhafaza eder,çünkü emanettir.Arkadaşı gelip o emaneti isteyecek.Fakat sen o emaneti kendi malın gibi kullanmış isen,arkadaşın sana kırılır,gücenir.Sen de emanete ihanet etmiş sayılırsın.
Demek ki kendi suretinde adem yarattın,denilmesindeki hikmet,Cenabı Allah'ın insanları kendi sıfatlarıyla halk etmesinden dolayı olmuş oluyor.
Bir insanın insan oluşu,bu sıfatlarladır.Muhiddini Arabi Hazretleri insana neden insan ve halife denildi? diyor.Cenabı Allah'ın tüm varlıklarını inhisar altına aldığından dolayı diyor.Demek ki Allah'ın mevcud olan varlığı sayılan,subut olan bu sıfatlarıdır.İnsanı insan yapan,bu sıfatlardır.İşte bu suret üzerine Cenabı Allah insanları halk etmiş oluyor.Bunları bilip anlayan,idrak eden bir kimse gerçekleri anlamış olur.Fakat kendisinde mevcut olan bu varlıkların Hakk'ın olduğunu bilmeyip de kendisinin olduğunu zanneden kimselere yarın bunun hesabı sorulacaktır.Çünkü Cenabı Allah bizlere soruyu,verdiği varlıklardan dolayı soracaktır.

İlim ilim bilmektir,
İlim kendin bilmektir.
Sen kendin bilmezsin,
Bu nice okumaktır.

Okudum,bildim deme,
Çok taat kıldım deme.
Kişi,Hakk'ı bilmezsin,
Ha bir kuru emektir..

Yunus kaç asırdan beri uyandırmaya çalışıyor. Hepimizin uyanmasına vesile olur İNŞALLAH....


HAKLA KALIN HAKİKATLE KALIN....
 

noktacı

Üye
Katılım
15 Kas 2006
Mesajlar
54
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Hz. Muhammed miraç ettiğinden Allah la arasında gecen diyalogta, "Ya Muhammed ben bu alemi senin için yarattım" derken , cevap olarak "Sen kendin için yarattın ben bir hiç'im" demiştir.
Peygamber bile alemin yaratılmasında bir önemi olmadığını söylerken , biz nasıl bi BENLİK'le , gelmekteki amacımız cennete gitmek , namaz kılmak , oruç tutmak 'mış gibi ben bunları yaptım Allah benden razıdır diyip , Allahla pazarlık yapabiliyoz. Amaçla ilgili Kuran-ı kerim deki "Bilinmekliğimi istedim alem yarattım , insan suretinde adem yarattım." denmektedir.Burda 2 soru oluşuyor :

1) Bilinmeklik sadece yukarda bir yerde Allah var her yeri goruyo işte diyerek maddeleşen, sınırlanan bir Allah mıdır ? ; değilse başka neyini bilcez bildircez ?

2)İnsan suretinde diyerekten görünenlerin sadece suret olduğunu belirtip , yaratılışın insanlar için değil ademler için olduğu soylenmiştir. Ademle , insan arasında fark olduğu kesinleşmiş oluyor oyleyse bu fark nedir ? Amacı gerçekleştirebilmek için nasıl adem olcaz??
 

xazarXXX

Üye
Katılım
8 Kas 2006
Mesajlar
54
Tepkime puanı
0
Puanları
0
evvela selamunaleykum noktacı aslında bende bu konuda fazla bılgı sahıbı deılım zıra amacım ogrenmekle sınırlıydı soruna cevap verecek kadar yeterlı deılım bende bu soruyu kafamı kurcalıyo dıye bılenlerden yardım almak maksadıyla sordum eyvallah
 
Üst