Üstün yetenekli çocuklarla ilgili ipuçları

ismail

Yeni
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Tepkime puanı
2,063
Puanları
0
Yaş
45

ABD'li bilim adamı Prof. Dr. James Delisle, üstün yetenekli çocukların kendilerine ne yapmaları konusunda ders verilmesinden hoşlanmadıklarını, fakat ne kadar yetenekli olurlarsa olsunlar onların hala çocuk olduklarını belirtti.


Delisle, ''Bu çocukların anne babaları tarafından belirlenecek sınırlara ihtiyaçları var. Onlara kırılgan porselen bebek gibi davranmayın'' dedi.
Bir özel okulun, anne babaları bilgilendirmek için Çırağan Sarayı'nda düzenlediği toplantıya katılan, çocuklar konusunda 250'den fazla makale ve 15 kitaba sahip Prof. Dr. Delisle, ''Üstün yetenekli çocukları anlamak'', ''Çocuğun karakter oluşumunda yapıcı rol oynamak'', ''Çocukların hedef ve hayallerinin gerçekleşmesinde yardımcı olmak'' gibi konularda bilimsel tespitlerini açıkladı.
Delisle, üstün zekalı çocukların tanımının, bazı ülkelerde yüksek akademik başarı demek olurken, kendisinin de dahil olduğu diğer tarafta da daha çok içten gelen, kişinin daha algılayıcı ve hassas olmasını sağlayan bir özellik olarak anlattı.
Ailelerin çocuklarının üstün yetenekli olup olmadıklarını ilk olarak kendilerinin fark edebileceklerini ifade eden Delisle, ''Eğer ilk çocuğunuz iki veya üç yaşında okumaya başladıysa bunun normal olduğunu düşünebilirsiniz. İkinci çocuğunuz olduğunda ve aynı şey bu çocuğunuz için geçerli olmadığında bu durumun farklı olduğunu anlayabilirsiniz'' diye konuştu.


-''OKULLARDA DAHA ÇOK ORTALAMA ÇOCUKLARLA İLGİLENİLİYOR''
Prof. Dr. James Delisle, çocukların farklılıklarını ebeveynlerin değil kendilerinin anne babalarına gösterdiklerini belirterek, onların bu yönlerini ortaya çıkarmakta iyi bir eğitimin çok önemli olduğuna dikkat çekti.
Üstün yetenekli çocuklara yönelik özel okullarda birçok ülkede sıkıntı olduğunu kaydeden Delisle, daha çok ortalama olan çocuklarla ilgilenildiğini daha sonra engelli ya da üstün yetenekli çocuklara alaka gösterildiğini dile getirdi.
Delisle, bazı ülkelerde üstün yetenekli çocuklarla hiç ilgilenilmediğine, onlar her halükarda başarılı olurmuş gibi bir düşünceye sahip olunduğuna dikkati çekerek, bunun çok iyi futbol oynayan birisine ''sen zaten iyi bir futbolcusun, antrenöre ihtiyacın yok'' demek gibi olduğunu ifade etti.
Üstün yetenekli çocukların, genelde okullarda zaten anlatılan konuyu bildikleri için sıkıldıklarını ve bunun onları bazen agresif yaptığını anlatarak, annelerin öğretmenlere çocuklarıyla yaptıkları şeyleri söyleyerek, onların yapmaktan zevk aldıkları etkinliklerin yapılmasının istenebileceğini bildirdi.


-''ÜSTÜN ZEKALI ÇOCUK = PROBLEMLİ ÇOCUK'' MU?
Prof. Dr. Delisle, üstün yetenekli çocuklarla ilgilenmekte çocukları anlayan öğretmenin çok önemli olduğuna dikkat çekerek, birçok öğretmenin üstün yetenekli çocukların eğitilmesi konusunda, öğretmenlik eğitimi sırasında bilgi edinmediklerini, bu yüzden de öğrenci sınıfta dersini yapmadığı zaman bilmeden de olsa ceza verdiklerini ifade etti.
Üstün yetenekli çocukların, genelde akıllarını meşgul tutacak bir şey aradıklarını anlatan Delisle, bunun da öğretmenleri sıkıntıya düşürdüğünü, bazı öğretmenlerin, üstün yetenekli çocukların kendilerinden daha çok bildikleri için rahatsızlık duyduğunu, 'üstün zekalı çocuk = problemli çocuk' algısının oluştuğunu dile getirdi.
Delisle, yetenekli çocukların kendileri gibi yetenekli çocukların bulunduğu ortamda olmasının önemine değinerek, bu durumda üstün yetenekli çocukların kendilerini daha rahat hissedeceklerini fakat bunu gerçekleştirirken çocukları normal hayatlarından da koparılmaması gerektiğini vurguladı.
Üstün yetenekli çocukların doğru yönlendirilmediği takdirde ileride yanlış yollara sapmasının muhtemel olduğunu söyleyen Prof. Dr. James Delisle, ''Eğer üstün yetenekli çocuklara doğru eğitim verilmezse, ileride suça yönelme ihtimallerinin yüksek olduğunu düşünüyorum'' dedi.
Üstün yetenekli çocukların ikna kabiliyetlerinin de çok kuvvetli olduğunu anlatan Delisle, ''Üstün yetenekli çocuklar kendilerine ne yapmaları konusunda ders verilmesinden hoşlanmazlar, fakat ne kadar yetenekli olurlarsa olsunlar onlar hala çocuklar. Bu çocukların anne babaları tarafından belirlenecek sınırlara ihtiyaçları var. Onlara kırılgan porselen bebek gibi davranmayın'' diye konuştu.
AA
 

ummuhan

Kıdemli Üye
Katılım
1 Eyl 2007
Mesajlar
12,943
Tepkime puanı
1,042
Puanları
0
Konum
Arz
-''ÜSTÜN ZEKALI ÇOCUK = PROBLEMLİ ÇOCUK'' MU?

Üstün zekalı çocuk "artı özürlü" demişti bir okul müdürü.....
 

ismail

Yeni
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Tepkime puanı
2,063
Puanları
0
Yaş
45
Çocuğun dahi olduğunu nasıl anlarsınız

Aylık kültürel aile dergisi Moral Dünyası dergisi ocak ayının kapak konusu olarak üstün zekâlı ve üstün yetenekli çocuklar konusunu işledi. Dergi, üstün zekâlı ve üstün yetenekli çocukların keşfedilmesi ve değerlendirilmesi konusunda önemli bilgiler veriyor.

Moral Dünyası dergisinden yapılan açıklamada üstün yetenekli ve üstün zekâlı çocukların sadece bir toplumun değil tüm insanlığın ve uygarlığın gelişmesi için çok önemli olduğuna vurgu yapılarak "İnsanlık tarihi ve medeniyet bu insanların yaptığı buluşlar ve icatlar üzerinde yükseliyor. Dolayısıyla üstün zekâlı ve üstün yetenekli çocukların keşfedilerek topluma ve insanlığa kazandırılması büyük önem arz ediyor. Her ne kadar üstün zekâlı çocukların tüm dünyadaki ve ülkelerdeki oranı yüzde 2 olsa da yetenekli olmak için üstün zekâlı olmak gerekmiyor. Hatta denebilir ki herkesin bir yeteneği var, önemli olan onu keşfedebilmek." denildi.

Üstün zekâlı ve üstün yetenekli çocukların bu özelliklerini gösteren bazı bulguların olduğu belirtilen dergide, üstün zekâlı çocukların yaşıtlarına göre daha erken yürümeye başlarken yine yaşıtlarına göre daha az uyku ihtiyacı duyduğu; resim yeteneği olan bir çocuğun suluboya materyalleriyle ilgilenmeyi severken müzik yeteneği olan çocuğun ise ritimlerden hoşlandığı belirtildi. Bu noktada anne-babanın çocuklarındaki bu dâhilik ve yetenek belirtilerini görmeleri ve çocuklarını sahip olduğu zekâ veya yetenek doğrultusunda desteklemeleri gerektiği vurgulanan dergide "Anne-babanın çocuklarındaki zekâ veya yeteneği keşfetmeleri tek başına bir işe yaramıyor. Denebilir ki işin asıl zor kısmı bundan sonra başlıyor. Aileler keşif sonrasında çocuklarını zekâ ve yetenekleri doğrultusunda hem uygun eğitim hem de uygun davranışlarla desteklememeliler, çocuklarındaki zekâ ve yeteneğin beslenmesi için ellerinden geleni yapmalıdırlar." tavsiyelerinde bulunuluyor.

Derginin üstün zekâlı ve üstün yetenekli çocukları işlediği kapak dosyalarında Prof. Dr. Adnan Kulaksızoğlu, üstün zekalı ve üstün yetenekli çocukların dünyadaki ve Türkiye'deki durumlarıyla ilgili çok çarpıcı tespitler yaparken Uzman Pedagog Adem Güneş ve Özel Yetenekliler Eğitmeni Didem Rümeysa Sezginer, çocukların üstün zekâlı ve üstün yetenekli olup olmadığının hangi davranışlarından anlaşılabileceğini ve bu çocuklara verilmesi gereken eğitimi anlatıyor. Dergide ayrıca üstün zekâlı ve üstün yetenekli çocuklar ve aileleriyle yapılmış röportajlara da yer veriliyor.

- Çocuğunuz dahiyse ne yapmalısınız?

- Ünlü dâhilerin dâhilik serüvenleri?

- Dahi çocukların aileleri ne kadar bilinçli?

- Prof. Dr. Adnan Kulaksızoğlu:
“Dâhilerimizi keşfedip değerlendirmede çok geç kaldık”

- Üstün zekâlı ve üstün yetenekli çocuk kimdir?

- Uzman Pedagog Adem Güneş:
"Her çocuk yeteneklidir, önemli olan onu keşfetmektir"


Haber 7
 
Üst