Hakperest
Kıdemli Üye
Kiymetli kardeşlerim,
Ümmet ve ümmet anlayışı malesef Peygamber . döneminden çok farklı bir hale bürünmüştür. Mezhepleşme, hizipleşme, taassub başını almış yürümüştür; o kadar ki birbirimizi kafir görmeye, birbirimizin kanını dökecek hale gelmişiz. Bunun islamda karşılığı nedir? hükmü nedir? beraber irdelemeye çalışacağız.
Meseleye hükmü; yani farz mıdır? Farz ise ne şiddettedir? Bu sosyal emir, ameli hükümlere nazaran ne konumdadır? sorularıyla başlayalım isterseniz.
Başlangıç olarak sözü merhum Elmalılı Hamdi Yazır'a bırakıyorum. (sayın Hocamızın bunları söylediğini tam olarak teyyid edebilmiş değilim, vakıf olan kardeşlerimiz bilgilendirse müteşekkir oluruz) “[FONT=Cambria, serif]Ümmet, imam kökünden alınmış bir çoğul isimdir ki çeşitli insan gruplarına önder olan ve kendisine uyulan bir cemaat demektir. Yani bir imamın çevresinde sağlam bir birlik oluşturup düzenli bir şekilde faaliyet gösteren ve bu şekilde çeşitli insan grupları üzerine hâkim olan bir topluluktur… Bu şekilde hayra davet ve iyiliği emir, kötülüğü de men edecek bir topluluk ve imamet (önderlik) teşkili, Müslümanların imandan sonra ilk dinî farizalardır…”
Henüz sünnilerde tam olarak imameti dinde konumlandırmada açıklığa kavuşamadım; ancak şiada imamet, inanç esaslarındandır.
İslami vahdete muhalefetin, başlangıç olarak haramlığını, bir ayetle belirtip sözü almak isteyen diğer kardeşlere bırakmak istiyorum.
وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَأُوْلَـئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
[FONT=Times New Roman, serif]Kendilerine apaçık deliller geldikten sonra [/FONT][FONT=Times New Roman, serif]parçalanıp ayrılığa düşenler[/FONT][FONT=Times New Roman, serif] gibi olmayın. İşte onlar için[/FONT][FONT=Times New Roman, serif] büyük bir azap[/FONT][FONT=Times New Roman, serif] vardır.”[/FONT][FONT=Times New Roman, serif] Ali- İmran, 3/105
[/FONT]
Sebebleri bir yana alıp sadece ayeti ele aldığımızda kurtuluşumuzun olmadığı açıktır. Dayandığımız sebebler ise geçerli olup olmaması da ayrıca tartışılır.
Not: konuyu sabote eden anlamsız, ilmi dilden uzak ve taasubi mesajlar silinecektir.
Şimdilik söz almak isteyenler buyursunlar.[/FONT]
Ümmet ve ümmet anlayışı malesef Peygamber . döneminden çok farklı bir hale bürünmüştür. Mezhepleşme, hizipleşme, taassub başını almış yürümüştür; o kadar ki birbirimizi kafir görmeye, birbirimizin kanını dökecek hale gelmişiz. Bunun islamda karşılığı nedir? hükmü nedir? beraber irdelemeye çalışacağız.
Meseleye hükmü; yani farz mıdır? Farz ise ne şiddettedir? Bu sosyal emir, ameli hükümlere nazaran ne konumdadır? sorularıyla başlayalım isterseniz.
Başlangıç olarak sözü merhum Elmalılı Hamdi Yazır'a bırakıyorum. (sayın Hocamızın bunları söylediğini tam olarak teyyid edebilmiş değilim, vakıf olan kardeşlerimiz bilgilendirse müteşekkir oluruz) “[FONT=Cambria, serif]Ümmet, imam kökünden alınmış bir çoğul isimdir ki çeşitli insan gruplarına önder olan ve kendisine uyulan bir cemaat demektir. Yani bir imamın çevresinde sağlam bir birlik oluşturup düzenli bir şekilde faaliyet gösteren ve bu şekilde çeşitli insan grupları üzerine hâkim olan bir topluluktur… Bu şekilde hayra davet ve iyiliği emir, kötülüğü de men edecek bir topluluk ve imamet (önderlik) teşkili, Müslümanların imandan sonra ilk dinî farizalardır…”
Henüz sünnilerde tam olarak imameti dinde konumlandırmada açıklığa kavuşamadım; ancak şiada imamet, inanç esaslarındandır.
İslami vahdete muhalefetin, başlangıç olarak haramlığını, bir ayetle belirtip sözü almak isteyen diğer kardeşlere bırakmak istiyorum.
وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَأُوْلَـئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
[FONT=Times New Roman, serif]Kendilerine apaçık deliller geldikten sonra [/FONT][FONT=Times New Roman, serif]parçalanıp ayrılığa düşenler[/FONT][FONT=Times New Roman, serif] gibi olmayın. İşte onlar için[/FONT][FONT=Times New Roman, serif] büyük bir azap[/FONT][FONT=Times New Roman, serif] vardır.”[/FONT][FONT=Times New Roman, serif] Ali- İmran, 3/105
[/FONT]
Sebebleri bir yana alıp sadece ayeti ele aldığımızda kurtuluşumuzun olmadığı açıktır. Dayandığımız sebebler ise geçerli olup olmaması da ayrıca tartışılır.
Not: konuyu sabote eden anlamsız, ilmi dilden uzak ve taasubi mesajlar silinecektir.
Şimdilik söz almak isteyenler buyursunlar.[/FONT]