Bedrin_Aslanı
Profesör
- Katılım
- 20 Haz 2006
- Mesajlar
- 1,792
- Tepkime puanı
- 3
- Puanları
- 0
şirk ve idol kavramlarına biraz değinelim.. en güzel anlatan'da ali şeriati olmalı
konumuzla direkt alakalı değil gerçi herkes bir nebzede olsa vahiy şule'lerinden alabilir..
müslümanın yaptığı davranışlar, koyduğu tavırlar bir ilke gözönünde tutulduğu başka bi deyişle o ilke ile değer kazanır .o da tevhid dir. namaz'ımız ,oruc'umuz veya dediğniz gibi iyilik sever olmamız ,yardımsever olmamız,birbirimizi sevmemiz nefretimiz bu ilke ile kaim'dir. tevhid'siz bir din nasıl mümkün olabilir. adem ve havva'nın yeryüzüne inmesiyle başlayan insanın ve islamın tarihi, son peygambere kadar ara kesitte birçok peygamberle bu ilke üzerine bina edilmiştir.kuran'ı açıp bakan ve bütün bahsi geçen peygamberlerin hayatına göz atan birisi rahatlıkla şunu görecektir. bütün peygamberlerin kavimlerine gönderildiğinde ilk cümleleri şu olmuştur. ey kavmim benim de rabbim sizinde rabbiniz olan allaha ibadet edin çünki sizin ondan başka gerçek ilahınız yok. ilke bu. küfür örtmek demektir. çiftçilere ekinin üzerini örtmelerinden dolayı kafir denir, keza gecenin görünür şeyleri görünmez kılması nedeniyle geceye de kafir ismi verilir.tarih boyunca hiç bir dinsiz toplum görülmemiştir.ateist fertler olabilir zira bunlara dehriler adı verilir. kuran'da böylelerine sadece bir yerde cevap verilir. bu kuranın ciddiye aldığı bişey değildir. ve ateistlerin bile dini vardır. tarih boyunca kavga allahın dini ile diğer dinler arasında olmuştur.diğer dinlerin ortak özleliği şirk dini olmasıdır.şirk de bizim anladığımız gibi putperestlik değildir. putperestlik şirkin sadece özel bir biçimidir. zira kuran putperestliği eleştirirken şirkin putperestlik olarak algılanmasını önlemek için genel hatlarla bahseder. şirk dininin toplum hayatına tezahürü egemenler tarafından halkı köleleştirme , sınıflara ayırma, statükoyu meşrulaştırma şeklinde olmuştur. musa a.s ın kavminde firavun siyasi gücü temsil eder, ve kuran'da firavunun halkına ene rabbikum ul ala dediğinden bahsedilir. yani ben sizin en yüce rabbinizim.firavun bu sözle şunu demek ister; sizin hayatınız için kuralları ben koyarım, nasıl yaşayacağınıza neye inanacağınıza nasıl bir hayat sürmeniz gerektiğine, ben karar veririm. Allah'ın dini bunu geçersiz kılmak üzere gönderildi. zira allah'ın dininde insanlar eşitti ve insanlar'ın nasıl yaşaması gerektiği ile alakalı kanunları Allah koyardı. yine musa'nın yıkmak için gönderildiği toplumda karun parayı serveti temsil eder. karun bir çeşit maliye bakanıdır. malın paranın biraz sonra bahsedeceğimiz belamı baura'ların emriyle bir sınıfın imtiyazına kullanılmasına diğerlerinin servet sahiplerinin köleleri olmasına hizmet eder. musa'nın yıkmak üzere geldiği toplumsal yapıda belamı baura toplumu enbüyük din adamıydı.bir topluluk diğerini yoksun kılabilir ,kendileri için ayrıcalıklar kabul ettirebilir ama bunun zorbalıkla sürmesi zordur. işte şirk dininin genel karakteri itibarıyla belamı bauralara düşen görev budur. itaata çağırmak,satükonun devamını sağlamak için halkı uyutmak, bir fosseptik çukurunun içinde olduğu halde halka iyilk yapmasını tavsiye etmek, isyandan alıkoymakkısacası uysallaştırmak. son peygambere kadar gelinen süreçte bu böyle oldu. son peygamber'in (yani peygamberimizin) toplumunda ise. egemenliği ele geçiren bir grubun kendisinin gerçekten inanmadığı putprestlik ve şirk inancıyla halka bu şekilde olmalarının bir çeşit kader olarak sunulduğu ve kutsal mekanlarda olmaları hasebiyle senenin büyük bölümünde panayırlarla dışarıdan gelen insanların putları ziyaret ederek elde ettikleri ekonomik ve siyasi kazanımları meşru göstermek adına bir çeşit elitizm ve üstünlük iddialarına karşın allah onlara hz Muhammed'i gönderdi.hz Muhamed'in vefatından üç yüzyıl geçmemiştiki şirk dini yine kendini gösterdi. emevilerin kaderci bi anlayışla mal yığmaları toplumu sömürmeleri, uydurma rivayetlerle ve cebriyye diye çıkardıkları akımla oldu. günümüze kadar gelinen süreçte islamın ta ilk yıllarından fetihlerle müslüman olan kitlelerin topluca islama girmesi ilk müslümanlar gibi kuran'i bir bilince safha safha ulaşmalarını engelledi. dolayısıyla kendi kültürlerinden kalan cahiliye adetlerini islama bulaştırmaları zor olmadı. iranda zerdüşt dininin son aşamaları, türklerin atalar kültürü, şamanizm dini vs diğer topluluklar vahiy islamından kültür islamına geçilmesine sebep oldu. bunun doğal uzantısını toplumumuzda ve diğer toplumlarda görebiliriz. baba, pir, şeyh, derviş , devletin kutsallığı, asker millet ,inziva, fildişi kulelerine çekilme, staükoyu meşrulaştırma ve başlangıcı peygamber zamanına dayanan peygamberin nehyettiği tasavvufun türlü şekilleri.özetle bahsedilen konu bu.. isteyenler şu kaynaklara bakabilir.tasavvuf ve islam ; ibrahim sarmış, vahiyden kültüre; celalettin vatandaş, dine karşı din;ali şeriati.
Bu yazıyı nereden bağladın şeyhlere dervişlere onu anlayamadım kardeş.