Sigara Haram mi?

meyve

Asistan
Katılım
15 Eki 2006
Mesajlar
762
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Herşeyin fazlası zaten haram. Fazla yemek fazla içmek. boşa zaman geçirmek.
Şimdi ben sana diyorum. Adam ayda bir sigara içiyor. Veya çok sinirlendiği zamanlarda bir tane yakıyor ve rahatlıyor. Şimdi bu adama yarar sağlıyor demi.
1ayda 1 sigarada adama öyle bir zarar da vermiyor, dikkat ediyor ve çevresindekilerede dikkat ediyor ve ona verdiği parada devede kulak misali.
Bu şartlarda bu adama senin yaptığın haram diyebilirmiyiz diyemezmiyiz. Diyemezsek birşey hem haram hem de caiz olur mu? Ben buradan şunu anlıyorum ki. Sigara belli başlı şeylerden insanı harama götürür ve bunlar sağlanırsa haramdır. bunlar yoksa buna haram demek ne kadar doğru olur?

Sigara tüketimi, günümüzde hemen her yönüyle dehşetli bir seyir takip ediyor. Belki sigarayı haram kılan diğer sebepler bu dediğinizi doğrulayabilir.

Ama en mühimi, dev üretici firmaların, sigaranın içine tüketicide bağımlılık ve hatta ölümüne bir alışkanlık meydana getirmesi için, helâl–haram demeden ellerinden geleni yapmalarıdır.

Firmalar, hasis menfaatleri için, maalesef rekabete giriyor ve bu mekruh nesneye çaktırmadan haram katıyorlar.

Yani sigaranın azı da çoğu da haramdır neticesi çıkıyor ortaya :)
 

EbuMahir

Asistan
Katılım
7 Ara 2006
Mesajlar
286
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Katli vaciptir :O

Yani artik gulesim geliyor ve gercekten ciddiye bile alamaz oluyorum. Bu tur seylerle gelenleri...

Hele bir kardesimiz yukarda oyle bir kesin ifade ile yazmis ki alimlerden helali birak, mekruh gorusu bulabilirsen bas goz ustune demis. Sanki buraya alimlerin goruslerini kopyalasak kabul edeceklermis gibi...

Ehli sunnet vel Cemaat alimlerinden sadece bir kac tane bulabilirsiniz sigaraya haram diyeni. Genelde alimler mubah ve mekruh gorusu belirtmislerdir. Ama son zamanlarin vahabi ve sozde selefi alimleri sigaraya haram demislerdir. Bunlarin dedikleride bizi baglamaz...

Tahminimce asagidaki koyaladigimyazi daha once buraya aktarilmistir ama bazilari herhalde okumamislar ki hala inat ediyorlar onun icin ben tekraren kopyalayim;

Mısır’da, Maliki âlimlerinin büyüklerinden Ali Echüri hazretleri tütünün helal olduğunu bildiren kitap yazıp, dört mezhep âlimlerinin, tütünün helal olduğunu bildiren fetvalarını nakletmiştir.

Abdülgani Nablüsi hazretleri de tütünün mubah olduğunu bildiren, Essulhu beynelihvan kitabında diyor ki:
Tütün bazılarına zarar verirse, yalnız bunlara haram olur, başkalarına haram olmaz. Bal, safra hastasına zarar verir. Fakat, başkalarına haram değildir. Her şey aslında helaldir. Haram veya mekruh diyebilmek için, delil lazımdır. Şarap habislerin en kötüsü iken ve Resulullah İslamiyetin bildiricisi olduğu halde, şaraba haram demedi. Âyet-i kerime ile yasak edilmesini bekledi. O halde, tütün içmek mubahtır, helaldir. Kokusu ise tab’an mekruhtur. Şer’an mekruh değildir.

İbni Abidin hazretleri devam ederek buyuruyor ki:
Tütün içmek Şafii’de haram değil, tenzihen mekruhtur. Hatta, zevce tütünü bırakınca, zarar görmezse, meyve gibi olur. Kocasının tütün parası vermesi lazım olur. Tütünü bırakınca, kadın zarar görürse, ilaç gibi olur.

Abdülgani Nablusi hazretleri diyor ki:
Tütün ve kahve için çeşitli şeyler söyleniyor ise de, sözün doğrusu, ikisine de haram ve mekruh dedirtecek bir sebep yoktur. Her ikisi de, (Âdette bid’at)dir. Herhangi bir sebep göstererek bunlara haram diyen kimse, âdette bid’at olan şeye haram demiş olur. Âdette bid’ate haram denilemeyeceğini, cumhuri ulema bildirmiştir. (Hadika s.143)

İsmail Hakkı hazretleri, ilk zamanlarında tütünün haram olduğunu yazmıştı. Çünkü, sultan Murad, tütün içmeyi yasak etmişti. İçen öldürülüyordu. Bu âlim, tütünü değil, tütün içmeyi, idama sebep olduğu için haram demişti. Hükümet, tütün yasağını kaldırdıktan sonra, yazdığı kitabında, tütünün haram olmadığını bildirmiştir. [Bursa’da Orhan kütüphanesinde bu kitap vardır.]

Hanefi âlimlerinden şeyh Muhammed Nihriri, uzman doktorun sözü ile veya tecrübe ile zarar verdiğini anlayan kimseye tütün içmek haram olur. Böyle kesin anlaşılmadıkça, helal olduğuna fetva vermiştir. Tütün hakkında bir hadis yoktur. Hanbeli âlimlerinden Meri bin Yusüf Mukaddisi, Tahkikul-burhan fi-şanid-duhan kitabında, başka zarar vermedikçe tütünün haram olmadığını, ateş dumanını ağza çekmek gibi olduğunu, bunun haram olacağını ise kimsenin bildirmemiş olduğunu yazmaktadır. Yeni meydana çıkan bir şey, mubaha benzerse mubah olur. Harama benzerse haram olur. Aklı olan bir din adamı, tütünü elbet mubahlara benzetir. Zarara sebep olmadıkça haram diyemez. Aklı gidermeyecek kadar tütün içmenin haram olmadığını dört mezhep âlimleri sözbirliği ile bildirmişlerdir. (Gayet-ül-beyan)

Tütün, aklı giderir veya zarar verirse yahut nafakası vacip olanın nafakasını terke veya namazın vaktini kaçırmaya sebep olursa, haram olur. Başkalarının içmesi haram olmaz. Uyuşturucu maddenin aklı gidermeyen kadar az miktarını satmak da caizdir. (Celal-ül-hak fi keşfi ahvali şiraril-halk)

Tütün içmek, alkollü içkiler ve afyon, morfin, esrar ve benzerleri uyuşturucu maddeler gibi, haram edilmemiştir. İbni Abidin, (Zebaih) kısmında, (Allahü teâlânın, helal ve haram diye açıklamadığı şey, Allahü teâlânın af ettiği şeylerdendir) hadis-i şerifini yazarak, haram olduğu bildirilmeyen ve haram edilmiş olanlara benzemeyen her şeyin mubah olduğunu göstermektedir.

Kötü alışkanlık, haram işlemeye alışmak demektir. Haram olmayan şeyi kullanmaya kötü alışkanlık denmez. Boğazına düşkün olanlar, yiyeceğe benzetilemez diyerek de tütünü kötülüyorlar. Tütün bitkisini yakıp, dumanını çekmek, ihtiyaç değil, caiz olmaz diyorlar. Günnük, ud ağacı, tütsü otunu yakıp koklamak mubahtır. Bunlar, yenmez, içilmez, caiz olmaz denemez. Ölülerde ve dirilerde kullanılması sünnet olan şeyi de, yakılıp dumanı savruluyor diye, kötülenemez. Bunlar ve pis kokulu otlar, Araf suresindeki, (Yerden çıkardığı ziynet) kelimesine dahil olunmuştur. İbni Abidin hazretleri buyuruyor ki:
(Çok yiyince sarhoş eden katı madde ve otların aslı temizdir, mubahtır.) (Redd-ül-muhtar 5/ 295)

Bir kimseye zarar veren mubah şey, ona haram olur. Zarar vermediği kimselere haram olmaz. Aşırı içen bazı kimselere zarar verirse, bunların çok içmesi haram olur. Fakat, bunların az içmelerine ve zarar görmeyenlere de haram olur denilemez. Çoğu zarar veren şeyin azı da haram olur demek pek yanlıştır. Her şeyin çoğu zarar verir. Ekmeğin, suyun da çoğu, zarar verir. Bunun içindir ki, doyduktan sonra yemek haramdır. Fakat, çoğu zarar veriyor diye, az yemek, içmek, haram olur mu?

Abdülgani Nablusi hazretleri buyuruyor ki:
Yemesi, içmesi zararlı olanlar üçe ayrılır:
1- Öldürücü olanlar. Her zehir, cam tozu ve benzerleri böyledir. Bunları yemek, içmek haramdır.
2- Öldürücü olmayanlar. Toprak, çamur, kil ve benzerleri böyledir. Bunları çok yemek, içmek mekruh olup, zararsız miktarları mubahtır.
3- Organlarında zafiyet olanlara zarar verenler. Sağlam olanlara zarar vermezler. Bazı kimselere balık eti, süt, yumurta, biber gibi şeyler zarar verir. Bunlar, yalnız zarar verenlere haram, mekruh olur. Zarar vermeyenlere ise mubahtır. (Hadika)

Tütüne zararlıdır diyenler üçüncü maddeye dahil ediyorlar. Her içeni öldürücü bir zehir olduğunu bildiren bir ilim adamı yoktur. Tütündeki nikotinden dolayı, günde bir iki sigara içen zehirlenir diyen de yoktur. Çünkü bu söz, havada, boğucu olan karbondioksit gazı bulunduğu için, nefes alan zehirlenir demeye benzer. Nikotinden çok daha zehirli olan siyanür asidi, acı bademde de vardır. Bu zehirden dolayı acı badem yemek haramdır, mekruhtur diyen yoktur. Her şeyi fazla yemek, içmek zararlı olur. Aşırı tütün içmek elbette zararlıdır. Bunun için sigara herkese zararlıdır, kansere sebep olur diyerek, günde 1-2 sigaranın da zararlı olacağını sanmak, bu yüzden haram veya mekruh demek ilme aykırıdır.
Hanefi âlimi seyyid Ahmed Tahtavi diyor ki: Şafii âlimlerinin çoğu, tütüne tenzihen mekruh dedi. Hanefi mezhebinde, soğan, sarmısak gibi tenzihen mekruhtur.(Dürr-ül-muhtar haşiyesi)


Kisaltarak kopyaladim ama gormek isteyene zaten bu kadar yeter sanirsam...


Ya hep kendi kendime sigara tartismasina girmicem diyorum ama alimleri isin icine kattilarmi dayanamiyorum yine giriyorum...

Not; sunuda belirteyim, gunumuzun ehli sunnet vel cemaat alimlerinin cogunlugu sigaraya haram derseler o zaman basimiz gozumuz ustune kabul ederiz. Ama falan hoca demis, filan profosor soylemis, bunlarin bir baglayiciligi yoktur.

Allah'a emanet olun...
 

hirahos

Kıdemli Üye
Katılım
9 Kas 2006
Mesajlar
35,948
Tepkime puanı
483
Puanları
0
Yaş
55
EbuMahir abi teşekkürler abim..

Ancak, bu işi takıntı haline getiren kardeşlerim diyorlar ki:

"Tütüne hüküm verilmiş olsa dahi sigara bundan ayrıdır.. Tütünde katkı maddeleri yoktur ve ona verilen fetvalar sadece tütünü bağlar.. Oysa sigarada onlarca katkı maddesi var ve bu sigarayı tütünden ayırır.. Ve sigara kesinkes Haramdır!" fetvasını veriyorlar..

Onlar bir kerre daha söylemeden ben söyliyem.. :D
 

EbuMahir

Asistan
Katılım
7 Ara 2006
Mesajlar
286
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Bir sey olmaz onceden sigaraya bir gusul aldirirsin katki maddeleri temizlenir :O
 

aHuZaR

Can kayıp can firarda
Katılım
27 Kas 2006
Mesajlar
6,438
Tepkime puanı
23
Puanları
0
Konum
Gönülistan
Bir sey olmaz onceden sigaraya bir gusul aldirirsin katki maddeleri temizlenir :O
HIC KOMIK DEGIL....:(

ciddi bir konu ile dalga gecmek konuya ve ,koyuya degerli fikirleri ile karsilik yazan arkadaslara saygisizliktir EbuMahir

Allah yürek akli ilede düsünmek nasip etsin...
 

meyve

Asistan
Katılım
15 Eki 2006
Mesajlar
762
Tepkime puanı
1
Puanları
0
İslâm âlimlerinin ekseriyeti, bu şekilde, yani başka herhangi bir katkı maddesinin katılmamış olduğu tütünü "kerahât"tan saymışlar, içilmesi mübah veya mekruh demişler.

Geçmişte kullanılan sarma sigara ile, günümüzde tüketilen fabrikasyon imalatı sigara arasında büyük farklar var.

Zaten hirahos kardeşim de zikretmiş bunu her ne kadar kabul etmese de :)
Ayrıca "takıntı" demişsiniz. Kim acaba takıntılı olan veya bir şeylere takılmış,saplanmış olan? ;)
 

EbuMahir

Asistan
Katılım
7 Ara 2006
Mesajlar
286
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Ya arkadaslar gozunuzu seveyim yeni bir sey cikarmayin simdi. Tutun sigaradan daha serttir. Icenler bilir. Saglik acisindan bakarsaniz sade tutun daha fazla zararli olabilir. Lutfen yani...
 

meyve

Asistan
Katılım
15 Eki 2006
Mesajlar
762
Tepkime puanı
1
Puanları
0
neye göre bu iddiada bulunuyorsunuz? Araştırma yaptınız mı? Veya bu dediklerinizi destekler bir tetkik neticesi getiriniz kardeşim :)
Yoksa reca ederim bu şekilde sadırdan konuşmayınıs :shake2[1]:
 

aHuZaR

Can kayıp can firarda
Katılım
27 Kas 2006
Mesajlar
6,438
Tepkime puanı
23
Puanları
0
Konum
Gönülistan
neye göre bu iddiada bulunuyorsunuz? Araştırma yaptınız mı? Veya bu dediklerinizi destekler bir tetkik neticesi getiriniz kardeşim :)
Yoksa reca ederim bu şekilde sadırdan konuşmayınıs :shake2[1]:
:) EbuMahir kac yillik tiryakisin ?
ve sana neler katti bu sigara illeti neden böyle savunuyosun
TEKEL bayisimisin ?

meyve :)
 

meyve

Asistan
Katılım
15 Eki 2006
Mesajlar
762
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Bırakalım bu mevzuları bence. Uzatmayla bir yere varılamıyor. Sonuç ortadadır. Emanete hıyanettir sigara gibi kötü alışkanlıklar. Kul hakkıdır aynı zamanda. Şahsen ben hakkımı helal etmiyorum umuma açık yerlerde (buna cadde, sokak, park vs. dahil) sigara tüketiminde bulunanlara :)
Yaratılış gayesini bilmemektir. Üstelik bunu mütedeyyin kesim savunuyorsa durum içler acısı :(
 

hirahos

Kıdemli Üye
Katılım
9 Kas 2006
Mesajlar
35,948
Tepkime puanı
483
Puanları
0
Yaş
55
Tabi, EbuMahir abimin iyi niyetinden kuşkum yok, gerginlik olmasın diye latife yapıyor..

Arkadaşlar, şu son iki gündür yaptığım okumaların neticesi şudur:

Alimlerimiz bu konuda çeşitli hükümler vermiş, çeşitli görüşlerde bulunmuşlar..

Herhangi bir hüküm vermek, ittifaktan yani çoğunluktan söz etmek mümkün değildir..

Sözünü dinleyeceğimiz bir hoca efendi, ilmiyle tanınmış bir kimsenin bu konudaki görüşünü kendimiz tutalım ama buna dayanarak hükmü herkese yaymaya, herkes için şart koşmaya çalışmayalım..

Allah bilir bu işi bu asrın müceddidi mutlaka çözecek kesin durumunu bildirecektir..

(Bu sözlerden herhangi bir imada bulunduğum düşünülmesin; zira bu asrın müceddidi kimdir ya da kim olacaktır kesinlikle bilmiyorum)
 

EbuMahir

Asistan
Katılım
7 Ara 2006
Mesajlar
286
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Hic yakistiramadim. Yani fikhi bir konuyu yazisirken sirf baska gorusleri savunanlari, sigara ictigi icin savunuyormus gibi, yani icilen sigaraya kilif uyduruyormus gibi gosterilmesi, ilmi bir davranisi birakalim, islami ahlaktan bile cok uzak bir davranistir... :uzgunum[1]:
 

nebevi

Asistan
Katılım
14 Ocak 2007
Mesajlar
209
Tepkime puanı
0
Puanları
0
kısaca nın uzuncası

. ne Kuran ı Kerimde,nede sünnet i seniyyede .nede icma i ümmette ,kısaca haramdır.denilmeyen mevzuuda siz kısaca haram diyemessiniz.Yanlışş.kısaca ile ifade edilen seyler uzun anlatılan fakat sonucu aynı olan şeylerdir.anlamanız ümidiyle.:rtfm[1]: tahrimen mekruh.ve tabiiki cok zararlı.mümine yakışmaz.daha net ifadelerdir.
 

nebevi

Asistan
Katılım
14 Ocak 2007
Mesajlar
209
Tepkime puanı
0
Puanları
0
. insan öyle bir varlıkki taviz tavizi getiriyor.daim takva dan ayrılmamak en güzeli.yanlız umumun bulunduğu yere fetva ve takva yazılıp birbiriyle ayırt edilmeli.iki yönü açıklanıp n güzeline teşvik edilmeli.teşviğe yanlış bilgi ve terim sızmamalı.:shake2[1]:
 

piddikkk

Üye
Katılım
12 Ocak 2007
Mesajlar
30
Tepkime puanı
0
Puanları
0
hayrettin karaman hocamiz sigara haram demistir ve de dedillerini sunmustur
fethullah gulen hocamiz haramdir demistir ve de goruslerini sunmustur
zamn dan okuyabilirsiniz haberibulursam linki veririm
 

Bedrin_Aslanı

Profesör
Katılım
20 Haz 2006
Mesajlar
1,792
Tepkime puanı
3
Puanları
0

Allah bilir bu işi bu asrın müceddidi mutlaka çözecek kesin durumunu bildirecektir..

(Bu sözlerden herhangi bir imada bulunduğum düşünülmesin; zira bu asrın müceddidi kimdir ya da kim olacaktır kesinlikle bilmiyorum)

Ben biliyorum kardeş.:O
 

hirahos

Kıdemli Üye
Katılım
9 Kas 2006
Mesajlar
35,948
Tepkime puanı
483
Puanları
0
Yaş
55
Kim abim? Söyleyebilür müsen? :O
 
Üst