Şeriat ve Hakikatin çizgisi

melami

Paylaşımcı
Katılım
25 Eki 2006
Mesajlar
238
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Konum
İSTANBUL
"Acı ve tatlı sulu iki denizi birbirine kavuşmak üzere salıvermiştir.Aralarında bir engel vardır;birbirinin sınırını aşamazlar." (Rahman 19-20) ayetini izah etmektedir. Ayetin anlamı şudur: Tatlı denizi ve acı denizi salıverdi.Bunlar,karşılaşıyorlar, yaklaşıyorlar, yüzeyleri birbirine temas ediyor.Fakat aralarında birbirine geçmelerine mani bir berzah (açıklık) vardır.Bundan dolayı biri diğerine karışarak onun özelliğini bozmaz.Yani sınırlarını geçemez ve aralarındaki engeli boğmazlar.
Burada iki denizden maksat şeriat ve hakikattir. Allah Teala onları salıvermiştir. Karşı karşıya gelirler, komşu olurlar, yüzeyleri birbirine dokunur. Öyle ki şeriatte bulunan her ilim ve amel hakikatte de bulunur. Hiçbiri o ilim ve amelden ayrılmazlar. Fakat yine de aralarında Allah'ın hikmeti ve kudreti icabı birbirlerine karışmalarına engel bir berzah vardır. Bu engel sebebiyle biri diğerine geçemez. Bu mani, iki taraf adamlarının vehimleridir. Yani bu iki ilim, aslında tek bir ilimden ibarettir. İki ilim itibar edilir. Bu itibardan dolayı, iki taraf erbabı arasında daimi bir ihtilaf vardır. Bunun zahirde misali dağ'dır. Dağ, dağ olması dolayısiyle tektir. Çıkışı ve inişi dolayısiyle ikidir. Çıkışı şeriate misal, inişi hakikate misaldir. Dağda yürümek, çıkan için zordur; inen için kolaydır. Ama dağın zirvesinde olan kimse çıkış ve iniş zahmetinden kurtulmuştur.
Bu engelden dolayı iki taraf ehlinden gizli kalan bir hikmet gereğince biri, diğerinin hükmünü kaldırmaz. Zira bu engel, iki cihanın imarı için konulmuştur. Bunun içindir ki tamamen birbirine geçip karışmazlar Şeriat ehli, hakikat ehlinin ilmini bilmediklerinden ve onları şeriate aykırı sandıklarından dolayı hakikat ehline karşı koyarlar.Tam kemale ermiş muhakkikler müstesna,hakikat ehli de şeriati hakikate aykırı görerek onu terk etmekte bir sakınca görmedikleri için şeriat ehline karşı koyarlar. Fakat dağın zirvesine ulaşan en yüksek kulelerde oturan arifler,A'RAF ehlidirler.Bu iki ilmin,bir tek ilim olduğunu, iki taraf erbabının gözlerindeki illet örtüsünden dolayı iki ilim gibi göründüğünü bilirler. Ve iki taraf ehlinin de haklarını verirler.
İki tarafın benzerliklerini açıklayarak, müşkillerini çözerek bu iki ilim erbabının arasını mümkün mertebe düzeltmeğe çalışırlar.
Her asırda bunların aralarını bulan kimseler mevcuttur. Eğer aralarını bulan kimseler olmasaydı, aralarında savaş olur, düzen bozulurdu. Bundan dolayı dır ki "Ahlak güzelliklerinin en iyisi, iki kişi arasını islah etmektir." denilmiştir. Bu iki ilim, sulh ile karışacak, birleşecek gibi olur, lakin aralarındaki berzah ile ayrılırlar. Ve böylece daimi olarak halleri birbirine tecavüz etmez. Ta ki birinin hükmü diğerini yenerek iki cihanın dengesi bozulmasın.

NİYAZİ-İ MISRİ

Demek oluyor ki her şey yerli yerinde allah zevkinizi arttırsın ....
 

dayi

Profesör
Katılım
15 Kas 2006
Mesajlar
1,918
Tepkime puanı
8
Puanları
0
Yaş
69
Herşey güzel çirkin yok..
Herşey tamam eksik yok..

bi Kamil abi zevk etmiş bu alemi..:shake2[1]:..melami abi saol..çok güzel oldu..bu foruma gereken bi yazıydı..teşekkür..inşallah okunma sayısı biraz kabarık olur..
 

noktacı

Üye
Katılım
15 Kas 2006
Mesajlar
54
Tepkime puanı
0
Puanları
0
"
Gerçi Allah'a ibadet de güzel
Zühd-ü takva bü kanaat de güzel
Halvet ehline keramet de güzel
Adem isen semme vech-ullahı bul
Kande baksan Ol güzel Allah'ı bul
"
Niyazi Mısri nin soylediği gibi , şeriatta güzel ama Allah'ın bizden razı olması için ,tüm meleklerin secde ettiği Adem olabilmek için ,işin hakikatine girmek ve Vech-ullaha ulaşmamız gerek.
 

dayi

Profesör
Katılım
15 Kas 2006
Mesajlar
1,918
Tepkime puanı
8
Puanları
0
Yaş
69
noktacı..:)..eywallah..HU
 

melami

Paylaşımcı
Katılım
25 Eki 2006
Mesajlar
238
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Konum
İSTANBUL
Gönül nedir bilene, gönül veresim gelir.
Gönülden bilmeyene, sersem diyesim gelir.
Aşk nedir, sevda nedir. Bunu bilmek gerektir.
Bunu bilen aşıkı , hergün göresim gelir.

Sadettin Kaynak..
 

fani

Üye
Katılım
4 Ara 2006
Mesajlar
51
Tepkime puanı
0
Puanları
0
“Sakın soyma anı nâmahrem içre
Yüzü suyu hayâsıdır şeriat”
NİYAZİ MISRİ HZ.
 

AşK_€r

arabeskçi
Katılım
20 Kas 2006
Mesajlar
3,711
Tepkime puanı
23
Puanları
0
Yaş
44
Konum
yersiz-yurtsuz
Zahidin bir parmagini kessen döner haktan kacar,görki su miskin asigi yüzerler dahi aglamaz
NESİMİ

melami abi teşekkürler.
 

ankakusu

Asistan
Katılım
28 Kas 2006
Mesajlar
254
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Konum
İSTANBUL KÖYÜ
KOCA MISRİ ne güzel yazmış yaklaşık 400 yıl geçmiş aradan hala anlıyamamışız. Yazık bize.. .
 
Katılım
30 Ocak 2007
Mesajlar
51
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Aşıka eşyada esma görünür
Cümle esmadan sema görunur
Bu niyazidende mevla görünür
Adem isen sümme vechullahı bul
Kande baksan ol güzel allahı bul
Mevlayı bul

Mirsi k.s bir ummanıdı Ümmi sinanıdı şıhı kubbu cihanıdı .
 
Katılım
30 Ocak 2007
Mesajlar
51
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Aşıka eşyada esma görünür
Cümle esmadan sema görunur
Bu niyazidende mevla görünür
Adem isen sümme vechullahı bul
Kande baksan ol güzel allahı bul
Mevlayı bul

Mirsi k.s bir ummanıdı ümmi sinanıdı şıhı kubbu cihanıdı
 

dayi

Profesör
Katılım
15 Kas 2006
Mesajlar
1,918
Tepkime puanı
8
Puanları
0
Yaş
69
Mirsi k.s bir ummanıdı ümmi sinanıdı şıhı kubbu cihanıdı..alıntı..


Mısri..olacak..sefhen yazılmış sanıyoruz..Niyazi Mısri Efendi..:shake2[1]:
 

Arifane

Profesör
Katılım
27 Kas 2006
Mesajlar
843
Tepkime puanı
15
Puanları
0
Yaş
56
Konum
Bursa
hallaççı mansur hakka yürüdükten sonra mana aleminde bir müridi allah cc. sorar ya rabbi. niçin efendime ceza kestiniz bir yanlış mı yaptı enel hak demekle, hayır yanlış yapmadı sadece balı açıkta sattı.
 

dayi

Profesör
Katılım
15 Kas 2006
Mesajlar
1,918
Tepkime puanı
8
Puanları
0
Yaş
69
Şeş cihetten münezehtir..haşa hiç bir şeyin misli değildir..

Şeş cihettende müşahade edilen ''O''dur,gayri değildir..

bi kamil abinin zevki..;)

HU...
 

Arifane

Profesör
Katılım
27 Kas 2006
Mesajlar
843
Tepkime puanı
15
Puanları
0
Yaş
56
Konum
Bursa

batıni alemde şeş cihet altı makamdır zahirde ise dört tarafımız yer ve gök her ne yana dönersek feyennema tuvveli fesemma vecullah onu görmektir murat
 

ankakusu

Asistan
Katılım
28 Kas 2006
Mesajlar
254
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Konum
İSTANBUL KÖYÜ
Hak Teala Hazretlerinin en büyük mertebelerinden olan hüviyyet mertebesinin, ayrıca bir menbai varmış, çıktığı bir yer var imiş. O hüviyyet manbaı bulunmalı , o menbadan içilmeliymiş. O zaman bekaya çıkıp Hakk'ı zahir olarak görülürmüş. Hakk'ı zahir görebilmek için, sırrı hüviyyet menbaından içmek lazımmiş ki, bu da her kişiye mahsus değilmiş. Ancak Allah'ın murat ettiği kimseler için bu mümkün olabilir miş. Cenabı Hakk'ın hüviyyetine mazhar olan dünyada bir tane bulunurmuş o iki olamazmiş. İşte onu bulupda ondan içenler, varlık alemine yükselip Hakk'ı zahir olarak görürler miş

Bir kamil abinin rüyasıymış... HU
 
Üst