REY
Rea fiilinden master olan re´y görmek, inanmak, bilmek sanmak ve sonunu dü$ünmek demektir. Bir isim olarak re´y; görü$, inanc, akil, tedbir anlamlarina gelir.
Daha sonra bu kelime, “mer´iyyun” ; görülen ve dü$ülen $ey anlaminda kullanildigi gibi, terim olarak; iyice dü$ünüp ta$indiktan ve dogru olan yönü ara$tirdiktan sonra ula$ilan görü$ve kanaat anlamina gelmektedir.
Sahabe ve Tabiiler re´yi; Kitab ve Sünnetin acikca cözüme kavu$turmadigi meseleleri, ayet ve hadislerin i$igi altinda hükmü baglamak icin tutulan yol olarak anlami$lardir.
Fikih usulünde re´y, hakkinda nas bulunmayan konularda $eriatin gösterdigi dü$ünme yollarindan gidilerek yapilan akli bir faaliyettir (Ibn Kayyim, I´lamu´l-Muvvakki´in, Misir 1995, I, 66;Ibn Sa´d, Tabakat, Beyrut 1960, II, 15, 375, 386; Ibn Hacer,el-Isabe, I, 302).
Re´y, ikiye ayrilir. İslam nazarinda övgüye deger bulunan re´y ve kinanan re´y. İslam´in ruhuna uygun olup, ciddi bir ara$tirma ve kafa yorma ürünü olan re´yler övülmü$tür. Bunlar fikih usulünde, ictihad derecesinde görü$lerdir.
Hubab b. el-Münzir (ö. 19/640), Bedir sava$ina cikildiginda Rasulullah´a, konakladigi yeri vahiyle mi yoksa re´yi ile mi sectigini sormu$,vahye dayanmadigi cevabini alinca sebeplerini anlatarak ba$ka bir yer tavsiye etmi$ti. Bunun üzerine Cebrail (a.s), Hubab´in re´yinin isabetli oldugu, haberini getirmi$tir (Ibn Sa´d, a.g.e., II, 15; Ibn Hacer, a.e.g., I, 302).
Hz. Peygamber Muaz b. Cebel´i (ö. 18/639) Yemen´e görevli olarak gönderirken ona; “Ne ile hükmedeceksin?” diye sormu$; Muaz da“Allah´in kitabi ile” cevabini vermi$tir. Hz. Peygamber;“Allah´in kitabinda bir hüküm bulamazsan?” buyurunca, Muaz;“Allah´in elcisinin sünnetiyle” demi$tir. Hz. Peygamber; “Ondada bulamazsan?” diye sormu$, Muaz ise; “Re´yimle ictihad ederim”cevabini vermi$tir. Bunun üzerine cok memun olan Hz. Peygamber; “Rasulunun elcisini, Peygamberinin razi oldugu $ekilde muvaffak kilan Allah´a hamd olsun” buyurmu$tur ($afii, el-Umm, VII, 273;Ahmed b. Hanbel, Musned, V, 230, 236, 242; Tirmizi, Ahkam, 3; es-Serahsi, el-Mebsut, XVI, 69, 70).
Ikinci kisma giren kinanan re´yler ise İslam´in ruhuna aykiri olanre´ylerdir. Hz. Ömer bu ce$it re´yleri kastederek; “Re´y sahiplerinden sakininiz. Cünkü onlar, Sünnetin dü$manidirlar; hadisleri ögrenip hifzetmekten aciz olduklari icin re´y ile konu$urlar ve böylece hem kendileri saparlar, hem de ba$kalarini saptirirlar” (Ibn Kayyim, a.e.g., I, 63, 91 vd.).
Rea fiilinden master olan re´y görmek, inanmak, bilmek sanmak ve sonunu dü$ünmek demektir. Bir isim olarak re´y; görü$, inanc, akil, tedbir anlamlarina gelir.
Daha sonra bu kelime, “mer´iyyun” ; görülen ve dü$ülen $ey anlaminda kullanildigi gibi, terim olarak; iyice dü$ünüp ta$indiktan ve dogru olan yönü ara$tirdiktan sonra ula$ilan görü$ve kanaat anlamina gelmektedir.
Sahabe ve Tabiiler re´yi; Kitab ve Sünnetin acikca cözüme kavu$turmadigi meseleleri, ayet ve hadislerin i$igi altinda hükmü baglamak icin tutulan yol olarak anlami$lardir.
Fikih usulünde re´y, hakkinda nas bulunmayan konularda $eriatin gösterdigi dü$ünme yollarindan gidilerek yapilan akli bir faaliyettir (Ibn Kayyim, I´lamu´l-Muvvakki´in, Misir 1995, I, 66;Ibn Sa´d, Tabakat, Beyrut 1960, II, 15, 375, 386; Ibn Hacer,el-Isabe, I, 302).
Re´y, ikiye ayrilir. İslam nazarinda övgüye deger bulunan re´y ve kinanan re´y. İslam´in ruhuna uygun olup, ciddi bir ara$tirma ve kafa yorma ürünü olan re´yler övülmü$tür. Bunlar fikih usulünde, ictihad derecesinde görü$lerdir.
Hubab b. el-Münzir (ö. 19/640), Bedir sava$ina cikildiginda Rasulullah´a, konakladigi yeri vahiyle mi yoksa re´yi ile mi sectigini sormu$,vahye dayanmadigi cevabini alinca sebeplerini anlatarak ba$ka bir yer tavsiye etmi$ti. Bunun üzerine Cebrail (a.s), Hubab´in re´yinin isabetli oldugu, haberini getirmi$tir (Ibn Sa´d, a.g.e., II, 15; Ibn Hacer, a.e.g., I, 302).
Hz. Peygamber Muaz b. Cebel´i (ö. 18/639) Yemen´e görevli olarak gönderirken ona; “Ne ile hükmedeceksin?” diye sormu$; Muaz da“Allah´in kitabi ile” cevabini vermi$tir. Hz. Peygamber;“Allah´in kitabinda bir hüküm bulamazsan?” buyurunca, Muaz;“Allah´in elcisinin sünnetiyle” demi$tir. Hz. Peygamber; “Ondada bulamazsan?” diye sormu$, Muaz ise; “Re´yimle ictihad ederim”cevabini vermi$tir. Bunun üzerine cok memun olan Hz. Peygamber; “Rasulunun elcisini, Peygamberinin razi oldugu $ekilde muvaffak kilan Allah´a hamd olsun” buyurmu$tur ($afii, el-Umm, VII, 273;Ahmed b. Hanbel, Musned, V, 230, 236, 242; Tirmizi, Ahkam, 3; es-Serahsi, el-Mebsut, XVI, 69, 70).
Ikinci kisma giren kinanan re´yler ise İslam´in ruhuna aykiri olanre´ylerdir. Hz. Ömer bu ce$it re´yleri kastederek; “Re´y sahiplerinden sakininiz. Cünkü onlar, Sünnetin dü$manidirlar; hadisleri ögrenip hifzetmekten aciz olduklari icin re´y ile konu$urlar ve böylece hem kendileri saparlar, hem de ba$kalarini saptirirlar” (Ibn Kayyim, a.e.g., I, 63, 91 vd.).