İlim Talebesi
Yasaklı
- Katılım
- 18 Ağu 2014
- Mesajlar
- 1,630
- Tepkime puanı
- 28
- Puanları
- 0
السؤال :
SORU
عن أبيه، أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يتنفس في الحمد ثلاث مرات. ما شرح هذا الحديث أنا لا أفهم؟
''Nebi(sav) Hamd'de üç kere nefeslenirdi.'' Bunun şerhi,açıklaması nedir? Hadisin ne demek istediğini anlamıyorum...
الإجابــة :
El-Cevâb
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعد:
Hamd Allaha mahsustur.Salat ve Selam Resulullaha,aline ve ashabına olsun.Soruya gelince :
فهذا الأثر ذكره عبد الرزاق في مصنفه كما هو مذكور في السؤال إسنادا ومتنا
Soruda isnad ve metin olarak zikredildiği gibi bu hadisi Abdurrezzak ,Musannef adlı eserinde zikretti.
، وقد ذكره في باب تعليم القرآن وفضله،
Ve Musannef Sahibi Abdurrezzak bu hadisi Babu Ta'limil Kur'anda(Kuran ta'limi babı)nda zikretmiştir.
وهو غير متصل الإسناد،
Senedi ğayri muttasıldır.
ومعناه فيما يظهر أن النبي صلى الله عليه وسلم كان له في الحمد أي في سورة الفاتحة ثلاث وقفات،،
Ve Zahiren bu hadisin ma'anası : Nebi(sav)'in hamd'da yani Fatiha Suresinde üç kere durduğudur.
وإن كان هذا هو المعنى , فهو معارض بما هو أصح منه من كونه صلى الله عليه وسلم كان يقف على رؤوس الآي
Şayet hadis bu ma'nada ise Nebi(sav)'in (ayeti başlarında durduğuna dair) rivayet edilen sahih hadislere aykıdır.
، وهذا ما نص أهل العلم على أنه السنة للقارئ
Bu İlm ehlinin kari(okuyucular) için sünnet nassı değildir.
قال ابن قدامة: والمستحب أن يأتي بها -أي بالفاتحة- مرتلة مُعْرَبَةً، يَقِفُ فِيهَا عِنْدَ كُلِّ آيَةٍ، وَيُمَكِّنُ حُرُوفَ الْمَدِّ وَاللِّينِ،
İbn Kudame şöyle demiştir :Fatihayı tertil ve irab ile okumak müstehaptır.Kişi her ayette durur.Harflerin meddini ve yumuşaklığını yerine getirir.
مَا لَمْ يُخْرِجْهُ ذَلِكَ إلَى التَّمْطِيطِ؛ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلا} [المزمل: 4] .
Temtit(Uzatma) ile alakalı bir hadis de rivayet edilmemiştir.Zira Allahu teala Kuranda ''Kuranı tertîl üzere oku'' buyurmuştur.
وَرُوِيَ عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ، «أَنَّهَا سُئِلَتْ عَنْ قِرَاءَةِ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - قَالَتْ: كَانَ يُقَطِّعُ قِرَاءَتَهُ آيَةً آيَةً: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» . رَوَاهُ الْإِمَامُ أَحْمَدُ، فِي (مُسْنَدِهِ). انتهى.
Ve Ümme Seleme(ra)'dan rivayet edildiğine göre : Kendisine Resulullah(sav)'in kıraati soruldu da şöyle cevap verdi : O kıraatini ayet ayet keserdi.Bismillahirrahmanirrahim , Elhamdu Lillahi Rabbim Alemin, Er-Rahmanir-Rahim , Maliki Yevmiddin . (İmam Ahmed Müsnedinde rivayet etmiştir) .
İbn Kudamenin sözleri burada son buldu.
وقال ابن القيم في كتاب الصلاة: وكان صلى الله عليه وسلم يقطع قراءته آية آية: يقف على {رَبِّ الْعَالَمِينَ} ثم يبتدئ {الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ} ويقف ثم يبتدئ: {مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ} على ترسل وتمهل وترتيل يمد "الرحمن" ويمد "الرحيم. انتهى.
İbn Kayyum da Kitabus Salât'da şöyle demiştir : Nebi(sav) kıraatini ayet ayet keserdi.Rabbil Aleminde durur sonra ''Errahmanirrahim'' der ve durur. Sonra Maliki yevmiddin der ve durur.Bunu Acele yapmadan,yavaş ve tertil ile okumak suretiyle yapardı.Rahmanı ve Rahim'i uzatırdı.
İbn Kayyimin sözleri burada bitiyor.
والله أعلم.
En doğrusunu Allah bilir. -