Kaptan
Mecra Yazarı
Mü'minler gerçekten felah bulmuştur; Onlar namazlarında hûşû içinde olanlardır. (23/1-2)
NAMAZI DOSDOĞRU KILMA METODU (1)
Namaz takva eğitiminde motor güç gibidir. Namazını düzelten takvanın diğer birçok alanlarında da mesafe kateder. Bu nedenle takva eğitiminde 'kilit ibadet' namazdır. Namaz Allah ile ilişkilerimizi geliştirmenin en ideal yöntemidir.
Alak suresinin son ayeti namazın esas hikmetine değinmektedir: 'Secde et ve yaklaş.' Zira namazın içinde zikir, tespih, dua, hamd, şükür, sabır, huşu, sevgi, korku vb. Allah ile ilişkilerde geçerli olan bütün boyutlar komprime bir şekilde bulunmaktadır. Namazı ikame etmek Allah ile ilişkileri her gün beş kere güçlendirmek anlamına gelmektedir.
Fakat buna rağmen namaz hakkı verilerek eda edilmeyen ibadetlerin başında gelmektedir. Bunun sebebi ise namazın icra süresince kişinin bütün konsantrasyonunu talep etmesi ve bunu sağlamanın (nefis kaynaklı) görece zorluğudur. Ayrıca bu sorunu çözmek için gereken çabayı sarfetmiyoruz.
Bu da sorunun ikinci sebebidir. Üzerine gitmeyişimizde nefsimiz tarafından kullanılan 'ancak bu kadar yapabiliyoruz' şeklindeki 'aklileştirme' büyük bir rol oynamaktadır. Halbuki bu nefsin bir vesvesesidir. Bu vesveseye ikna olup sonuçta namaz dosyası rafa kaldırılmaktadır. Böylece en önemli ibadetimizin/Allah'a yaklaşma vasıtamızın dinamiğinden kendimizi mahrum bırakıyoruz.
Namaz 'Allah'ın huzuruna çıkmak' olduğundan huzuruna çıkacağımız varlığa olan sevginin, saygının ve korkunun ölçüsünde O'nun 'huzurunda geçireceğimiz dakikalar' huşu içinde geçer. Bu nedenle namaz eğitiminde önce Allah sevgisi, saygısı ve korkusu duygularının güçlendirilmeleri gerekmektedir. Bu konuları önceki yazılarda işlemeye çalıştık.
Sevdiğimiz, saydığımız, hürmet ettiğimiz birisinin yanında nasıl ki huzur/saygı(huşu) içinde duruyor, hemen oradan ayrılmak istemiyorsak tıpkı bunun gibi namazımızda da aynı haleti ruhiyeyi kuşanmalıyız. Allah kendi huzurunda, huzur içinde durulmaya sevdiğimiz bütün insanlardan daha layık değil midir?
Her eylem ayrı bir bilinç gerektirir. Allah sevgisi ve korkusu konusunda bilinçlenen kişinin bu bilincinin, zihni disiplin gerektiren namaz eylemine mutlaka bir yansıması olmakla birlikte bire bir yansımayabilir. Çünkü her eylemin kendine göre bir zorluğu vardır. İnsanın o eylemde başka bir boyutunu çalıştırması gerektirmektedir.
Cömertçe infak eden bir insan eşine ve çocuklarına karşı merhametli bir baba ve eş olmayabilir. İnfakı iyi becermesi, o konuda nefsini terbiye etmiş olması diğer konularda da iyi olacağı anlamına gelmemektedir. Bu nedenle namazın da kendine göre uygulanması gereken disiplinleri ve yöntemleri bulunmaktadır.
Bu konuyu üç ayrı yazıda ele alacağız:
1. Namazı dosdoğru kılabilmek için ana tavsiyeler bu yazıda işlenecek
2. Namazı dosdoğru kılabilmek için takviye edici tavsiyeler
3. Sünnet/nafile namazlarının takva eğitimindeki rolü
Bu yazıda konuyu dört ana başlık altında işleyeceğiz:
A. Namazın motivasyonunu sağlam oluşturmak
B. Namaza başlamadan önce ruhi-manevi hazırlık
C. Namaz esnasında uygulayacağımız esas metodlar
D. Namaz sonrası muhasebe metodu