Soru Mezhepler şirk midir? Gereklilik midir?

ilke

Paylaşımcı
Katılım
6 Kas 2017
Mesajlar
875
Tepkime puanı
188
Puanları
0
Ben mezhepli bir insanım ama kuran ve sünnete uygunluğunu test etme hakkım her daim saklıdır. Bazı durumlarda hanefiye uyarım. Mesela oruçlu iken kulağımı çubukla karıştırdığım olur, Şafide
bozar. Niyet konusunda imam rabbaniyi benimserim ama alışkanlık dille de yapıyorum ki dil ile terk etmeyi düşünüyorum.
Mezhebe değil konumuna itirazım var.
Mezhebin peygamber varisi ülemayı
ve ulul emr kurumunu sekteye uğratmasına itirazım var.
Mezheplerin geriye kalan faydalarına itirazım yok.
Zaten ulul emr ve ülema görevlerini yerine getirebilirse mezhep din uçurumu büyük ölçüde kapanır.

Müslüman sadece bir mezhebin hüküm ve görüşlerine göre ibadet edebilir. Öyle Arap Çorbası gibi biraz birinden, biraz diğerinden hüküm ve görüş tanımak MEZHEB TELFIKI olur ki, bu batıldır ve yasaklanmıştır ! Birz birinden, biraz diğerinden Ohhh ne alâ memleket değil mi ? Babanın bir akıllı uşağı sendin ! Kimsenin zekası seninki kadar sivri olmamış ! MEZHEB TELFIKI Mezhbesizliğin bir diğer uygulamasıdır ve böyle kişiler bir mezhebe asla bağlı sayılmazlar !
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,184
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Müslüman sadece bir mezhebin hüküm ve görüşlerine göre ibadet edebilir. Öyle Arap Çorbası gibi biraz birinden, biraz diğerinden hüküm ve görüş tanımak MEZHEB TELFIKI olur ki, bu batıldır ve yasaklanmıştır ! Birz birinden, biraz diğerinden Ohhh ne alâ memleket değil mi ? Babanın bir akıllı uşağı sendin ! Kimsenin zekası seninki kadar sivri olmamış ! MEZHEB TELFIKI Mezhbesizliğin bir diğer uygulamasıdır ve böyle kişiler bir mezhebe asla bağlı sayılmazlar !
Telfikin haram olduğuna da delilin yok, buda uydurulmuş bir şeydir
Sahabeler yıldız gibidir, hangisine uyarsan yolunu kaybetmezsin

Hacca giden hacılar tek mezhebi bırak, bazen dört mezhep yetmez
Şaz görüşlere göre bile hareket ettikleri olur
Şimdi şöyle böyle diyeceksin, yani lastik elinizde nasıl olsa..
Yahu tekfirci ihtiyar, hani telfik haram ve mezhepsizlerin yoluydu
Ozaman hacılar mezhepsiz mi oluyor

Git ezkarını çek, en azından tekfir günahını kazanmazsın
 

ilke

Paylaşımcı
Katılım
6 Kas 2017
Mesajlar
875
Tepkime puanı
188
Puanları
0
Hacılar sadece Müzdelifede zaryretten dolayı öğle ile ikindi, akşam ile de yatsı namazlarını cem ederek kılarlar.. Haccın başka hiç bir yerinde ve rüknünde mezheblerini terketmezler ! Sen Hac yaptın mı? Yaptınsa Haccın hangi şartında telfık yağptın veya sana hangi rükün için telfık yapmanı söylediler ? Hele bir anlat da senin Hac mı yaptığını yoksa, oyun mu oynadığını sana söyleyeyim !
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,184
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Hacılar sadece Müzdelifede zaryretten dolayı öğle ile ikindi, akşam ile de yatsı namazlarını cem ederek kılarlar.. Haccın başka hiç bir yerinde ve rüknünde mezheblerini terketmezler ! Sen Hac yaptın mı? Yaptınsa Haccın hangi şartında telfık yağptın veya sana hangi rükün için telfık yapmanı söylediler ? Hele bir anlat da senin Hac mı yaptığını yoksa, oyun mu oynadığını sana söyleyeyim !
Mesala şeytan taşlama şafiilere göre yapılır, tan yeri açılması beklenmez

Şafiler mebiti terkeder, abdesti hanefilere göre alır ve kadına temasla abdesti bozulmaz
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
4 mezhep haksa ve kişi bunlardan daha isabetli olduğunu düşündüğü herhangi birine uyuyorsa bu niye yasaklanmış veya yerilen birsey olsun ki. Sonucta hak olan bir görüşe uymuş oluyor. Ama yok beyimiz mezhep holiganligi yapacak.

Dediğim gibi önüme bir mesele gelirse kuran, sünnet ve mezheplerin görüşüne bakarım. Yetmez konuya dair alimlerin konuya yaklaşımlarına da incelerim en nihayetinde içime sinen görüşe göre amel ederim.. Amel ettigim sey hak dairesinde mi, evet. Ee o halde nedir sorun?
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,184
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
4 mezhep haksa ve kişi bunlardan daha isabetli olduğunu düşündüğü herhangi birine uyuyorsa bu niye yasaklanmış veya yerilen birsey olsun ki. Sonucta hak olan bir görüşe uymuş oluyor. Ama yok beyimiz mezhep holiganligi yapacak.

Dediğim gibi önüme bir mesele gelirse kuran, sünnet ve mezheplerin görüşüne bakarım. Yetmez konuya dair alimlerin konuya yaklaşımlarına da incelerim en nihayetinde içime sinen görüşe göre amel ederim.. Amel ettigim sey hak dairesinde mi, evet. Ee o halde nedir sorun?
Zaten sünnet olan budur
İnsanlar fetva verseler bile içine sineni yap diyor peygamber efendimiz

Kaldı ki insan kolayına geleni seçsin size ne
Hani mezhep çokluğu kolaylık içindi
Hani kolaylaştıracaktık

Bir dedikleri bir diğerini tutmuyor
Yama ha yama
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,184
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Peygamberimiz, bir konuda farklı fetvalar varsa o konuyu bir de kalbinize danışın, demiş midir?






Facebook'ta Paylaş Twitter'da Paylaş Linkedin'dePaylaş Pinterest'te Paylaş Whatsup'da Paylaş




Soru Detayı
Peygamberimiz, bir konuda farklı fetvalar varsa o konuyu bir de kalbinize danışın, demiş midir?
Sorularlaislami... tarafından Pt, 27/07/2009 - 00:00 tarihinde gönderildi

Cevap
Değerli kardeşimiz,
Hz. Vabisa anlatıyor:
Hz. Peygamber (a.s.m)’e iyilik ve kötülük hakkında her şeyi sormak için yanına vardım. İki veya üç defa "Yanıma gel, yaklaş." diye buyurdu. Meclisteki insanların üzerinden adımlarımı atıp giderken, onlar, yerimde durmamı istiyorlardı. Fakat ben “Bırakın beni, bütün insanlardan bana daha sevgili olan Resulullah’a yakın olmak istiyorum.” dedim. Resulullah (a.s.m) da “Bırakın onu, ey Vabisa! Yaklaş.” diye buyurdu. Yanına yaklaşıp önünde oturdum. Bana “Senin niçin geldiğini ben mi söyleyeyim; yoksa sen mi soracaksın?” deyince, "Siz söyleyin.” dedim. “Sen iyilik ve kötülük hakkında soru sormak için geldin.” buyurdu. “Evet!..” dedim. Bunun üzerine üç parmağını göğsüme dokundurarak “Ey Vabisa! Kalbine danış, nefsine danış.” buyurdu ve bunu üç defa tekrarladı. Sonra da şöyle devam etti, “İyilik nefsin yatıştığı şeydir. Kötülük ise -insanlar sana fetva verseler bile- nefsi tırmalayan, sinede gel-gitler / tereddütler meydana getiren şeydir.” (Müsned, 4/228; Mecmâu'z-Zevâid, 1/175,10/297; Darimi, Büyu, 2; Süyûtî, Câmi’u’s-Sağîr, 1/40)
Aynı konuyla ilgili olarak Peygamber Efendimiz (asm) şöyle buyurmuştur:
“Seni işkillendiren şeyi bırak, işkillendirmeyene geç. Çünkü doğruluk iç huzuru verir, yalan da şüphe ve tereddüt doğurur.” (Tirmizî, Kıyâmet 60)
Allah Teâlâ’nın
“(Ey Muhammed!) Dinleyip de sözün en güzeline uyan kullarımı müjdele. İşte Allah'ın doğru yola ilettiği kimseler onlardır. Gerçek akıl sahipleri de onlardır.”(Zümer, 39/17-18)
ayeti de müminin bu vazifesine delâlet etmektedir.
Bu ayet ve hadisler nedeniyle, bazı alimler, içtihat edemeyecek kişilerin, müftülerin verdiği fetvalarda tercihte bulunmasını, alınan fetvanın vicdanı tatmin etmesini şart koşmuşlardır. (Gazzâlî, el-Müstasfâ, 2/390; Şâtıbî, el-Muvâfakât, 4/132-133)
İnsanın ruhunun derinliklerinde gözle fark edilmeyen, mikroskopla görülmeyen ve anatomi ve fizyoloji ilimlerinin tanımadığı gizli bir kuvvet daha vardır. İnsan bu manevi kuvveti içinde hisseder. Bu kuvvet; bir ışıldak (porjeksiyon) gibi insana yolunu gösterir, bir mıknatıs gibi onu iyiye doğru çeker ve bir öğretmenin sesi gibi onu kötülükten uzaklaştırır. İnsan bu gücün emrine karşı gelir veya aksini yaparsa, bu güç lehinde veya aleyhinde karar verir; ya rahat ve huzur kararı verir, ya da acı ve ızdırap hükmü verir.
Bu kuvvet işten önce, iş ile beraber ve işten sonra da bulunur; insanı görevini yapmaya ve günahtan çekinmeğe davet eder. İş ile beraber bulunur; insanı başladığı salih ameli tamamlamağa ve kötü işi terk etmeğe teşvik eder. İşten sonra bulunur; itaat etmişse insana neşe duygusu, isyan etmişse azap ve acı duygusu verir. (bk. Münavi, Feyzu'l-Kadir, 1/495-6)
İşte bu zamir veya vicdan yahut kalp dediğimiz şey, ahlak binasının temeli ve ayaklarıdır. Vicdan insanı hayra götürür, şerlerden alıkoyar ve ahlakı bekler.
Hiçbir toplum, kanun ve karar çıkarmakla -gerçi bunlarsız olmasa da- ilerlemez, düzene girmez ve mutluluğa ermez. Cemiyet ancak canlı kalplerle ve uyanık vicdanlarla ilerler, düzelir ve mutlu olur. Şöyle meşhur hikmetli bir söz vardır:
“Adalet kanunun metninde değil, hakimin vicdanındadır. İçimizde, bizi kötülüklerden çevirecek iyiliklere yönlendirecek vicdan olmadıkça, kanun bizi ıslah etmez.”
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
 

Cenan

Ordinaryus
Katılım
13 Eyl 2007
Mesajlar
3,059
Tepkime puanı
1,751
Puanları
113
Kısacası herkesin kendisine ait bir mezhebi olacak. Şimdi bu durumda evde 4 mezhebin fıkıh kitabınıda bulundurmamız gerekecek. Parmağımız kanadığında Şafi mezhebine, elimiz eşimizin eline değdiğinde hanefi mezhebine, olduda namazda dış etkenlerden dolayı güldük, maliki, hanbeli mezhebine...

Fıkhi bir soruyla karşılaştığımızda "Hangi mezhepten istersiniz? Kolay, aklınıza yatandan mı yoksa bulunduğunuz toplulukta kabul görülen mezhepten mi?" diye soracağız?

Zaruri durumlar tamam anlaşılır lakin herkes kendi hevesine göre bir mezhep çıkarırsa toplum ne hale gelir? Bunu da hesaba katmak gerekir diye düşünüyorum.
 
Son düzenleme:

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,184
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Kısacası herkesin kendisine ait bir mezhebi olacak. Şimdi bu durumda evde 4 mezhebin fıkıh kitabınıda bulundurmamız gerekecek. Parmağımız kanadığında Şafi mezhebine, elimiz eşimizin eline değdiğinde hanefi mezhebine, olduda namazda dış etkenlerden dolayı güldük, maliki, hanbeli mezhebine...

Fıkhi bir soruyla karşılaştığımızda "Hangi mezhepten istersiniz? Kolay, aklınıza yatandan mı yoksa bulunduğunuz toplulukta kabul görülen mezhepten mi?" diye soracağız?

Zaruri durumlar tamam anlaşılır lakin herkes kendi hevesine göre bir mezhep çıkarırsa toplum ne hale gelir? Bunu da hesaba katmak gerekir diye düşünüyorum.
Madem mezheplerin çok olması kötü ozaman bire indirelim.

Adam istediği görüşe uysun, haram mı yani.
İsteyen ebu hanife, isteyen ebu yusuf, isteyen imam şafii, isteyen imam malik görüşüne uysun.
Sonuçta ictihad değil mi

Belki adam tüm ülemadan faydalanmak istiyor, engel ne izah eder misiniz?
 

Cenan

Ordinaryus
Katılım
13 Eyl 2007
Mesajlar
3,059
Tepkime puanı
1,751
Puanları
113
Yusuf Karadavi olsun dilediğini yapsın. Hoş onu mezhepsiz diye tekfir edenlerde var. Hocaefendi ilminin amili. Mezheplere hakim.

Bu tartışmadan kimsenin kazanacağı birşey yok. İş tekfire kadar gidiyor ki bu noktada kimse birşey kazanmaz.
 
Son düzenleme:

UBEYDUN

Ordinaryus
Katılım
16 Ara 2006
Mesajlar
2,548
Tepkime puanı
286
Puanları
0
Konum
göçmen
Evet beyhude ve hadsiz bir tartışma
Hadsizliğin ilk örneğini bizler havaric taifesinde gördük.Hüküm Allah’ındır deyiverdiler.Halbuki Kur’an’ı kendi reyine göre anlayıp, kendi reylerini Alkah tealanın hükmü haline getirdiler. O gün bugün bu düşünce yapısına sahip olanlar varlığını devam ettirdiler.
Din dört şeyle anlaşılır
Kur’an
Sünnet
İcma
Kıyası fukaha
Usuludin 4 şeyle tekamül eder
Akide
Ahlak
İbadat
Muamelat
Bu sayılanların cümlesi bir ilm neticesinde anlaşılabilir olduğundan
Ya siz bu kaynaklara ulaşabilir oolacaksınızve bunlarda istimbat edeceksiniz
Yada güvendiğiniz bir alime ittiba edeceksiniz
İttiba süreciniz ise zaruratı diniye olan şeyleri öğrenmekle geçecek
Şimdi bir kalkacak meselen imamı azamın görüşünü beğenmeyecek Neye istinaden? falanca kimse şöyle söylüyor
Siz falancayı daha ilmine güvenilir buluyorsanız , sorun yok tamda bunu söylüyoruz. Devam edin yolunuza
Lakin ilmen lakırdı seviyesinde olanın başkalarınında bu lakırdılara uyması için mücadele verene ne demek lazım?
İn lem testahyi fefal ma şi’te
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,184
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Evet beyhude ve hadsiz bir tartışma
Hadsizliğin ilk örneğini bizler havaric taifesinde gördük.Hüküm Allah’ındır deyiverdiler.Halbuki Kur’an’ı kendi reyine göre anlayıp, kendi reylerini Alkah tealanın hükmü haline getirdiler. O gün bugün bu düşünce yapısına sahip olanlar varlığını devam ettirdiler.
Din dört şeyle anlaşılır
Kur’an
Sünnet
İcma
Kıyası fukaha
Usuludin 4 şeyle tekamül eder
Akide
Ahlak
İbadat
Muamelat
Bu sayılanların cümlesi bir ilm neticesinde anlaşılabilir olduğundan
Ya siz bu kaynaklara ulaşabilir oolacaksınızve bunlarda istimbat edeceksiniz
Yada güvendiğiniz bir alime ittiba edeceksiniz
İttiba süreciniz ise zaruratı diniye olan şeyleri öğrenmekle geçecek
Şimdi bir kalkacak meselen imamı azamın görüşünü beğenmeyecek Neye istinaden? falanca kimse şöyle söylüyor
Siz falancayı daha ilmine güvenilir buluyorsanız , sorun yok tamda bunu söylüyoruz. Devam edin yolunuza
Lakin ilmen lakırdı seviyesinde olanın başkalarınında bu lakırdılara uyması için mücadele verene ne demek lazım?
İn lem testahyi fefal ma şi’te
Alimlerin çoğuna güveniyoruz
Ve getirdikdikleri delilleri temyiz edemeyecek kadar aptal da değiliz
En güçlü görüşü alırız buna engel olan nee
Faraza zayıfı seçtik, bunda problem ne
Bırak da kalp huzur içinde kendi seçsin

Ya hanefisin ya şafii
Bu ancak fırkacılık olur
Hanefilik geçmişte ehli rey idi, mürcie olması ayrı konu
Ehli sünnet bile sayılmıyor du
Sağolsun sultanlar onlara kadıulkudat yaptıda ehli sünnet oldular

İslam bellidir kaynaklar bellidir ülema bellidir
Mezhepçiliğe gerek yok
Bırakın insanlar dilediği ictihadı seçsin
 

UBEYDUN

Ordinaryus
Katılım
16 Ara 2006
Mesajlar
2,548
Tepkime puanı
286
Puanları
0
Konum
göçmen
Alimlerin çoğuna güveniyoruz
Ve getirdikdikleri delilleri temyiz edemeyecek kadar aptal da değiliz
En güçlü görüşü alırız buna engel olan nee
Faraza zayıfı seçtik, bunda problem ne
Bırak da kalp huzur içinde kendi seçsin

Ya hanefisin ya şafii
Bu ancak fırkacılık olur
Hanefilik geçmişte ehli rey idi, mürcie olması ayrı konu
Ehli sünnet bile sayılmıyor du
Sağolsun sultanlar onlara kadıulkudat yaptıda ehli sünnet oldular

İslam bellidir kaynaklar bellidir ülema bellidir
Mezhepçiliğe gerek yok
Bırakın insanlar dilediği ictihadı seçsin
Herhangi bir hükmü isnadları ile birlikte kaynağından olma şartı ile getirebilirmisin
Yada şu olabilir Namazda ellerin nasıl durması gerektiği
 

UBEYDUN

Ordinaryus
Katılım
16 Ara 2006
Mesajlar
2,548
Tepkime puanı
286
Puanları
0
Konum
göçmen
Nasıl bilgi istediğimi şöyle olsun diye bir link aktarmak istiyorum
Bu aktarılanda yukarıda sahih bir din! beklentiniz olduğu imajı verirken aktardığınız bir hadisle ilgili
Daha aktardığınızın mahiyetini bilmeden din metodolojisi işaret ediyorsunuz. Bu benim yazdıklarınızdan kaynaklı izlenimim
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,184
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Herhangi bir hükmü isnadları ile birlikte kaynağından olma şartı ile getirebilirmisin
Yada şu olabilir Namazda ellerin nasıl durması gerektiği
Bugün ebu hanife ye dayandırılan görüşlerin günümüze sağlam geldiğine tam güvenebilir misin

Kadılığı belli endişelerle red ettiği halde öğrencisi kabul etmiştir
Ve ebu yusufla çeliştiği bir sürü nokta var
Peki ebu yusuf kadılığa gelince bu korkular yersiz miymiş
Bana abbasi sultanlarından tam bağımsız kaldığı güvencesi verebilir misin
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,184
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Nasıl bilgi istediğimi şöyle olsun diye bir link aktarmak istiyorum
Bu aktarılanda yukarıda sahih bir din! beklentiniz olduğu imajı verirken aktardığınız bir hadisle ilgili
Daha aktardığınızın mahiyetini bilmeden din metodolojisi işaret ediyorsunuz. Bu benim yazdıklarınızdan kaynaklı izlenimim
Reycilere yada ehli esercilere ters gelen bir çok hadise zayıf denmiş,
şaşılacak bir durum değil


İyilik nefsin yatıştığı şeydir. Kötülük ise -insanlar sana fetva verseler bile- nefsi tırmalayan, sinede gel-gitler / tereddütler meydana getiren şeydir.” (Müsned, 4/228;

Şimdi bu hadisi getirsem, yine altını oyarsın
Zaten hep böyle yaptırmıştır mezhepçikik

Şia kaynağı başka
Ehli hadis başka
Reyciler başka muamele etmiştir
Dolayısıyla tek mezhebe kör ittiba sakıncalıdır

Hatta bazı konularda bilhassa siyasi konularda sünniliğin ötesini de araştırmak lazım
Zira sultanların kaç hadis bertaraf ettiği meçhuldür
Çünkü tedvin ali oğulları ile uğraşıldığı dönemlerde gerçekleşmiştir
 

UBEYDUN

Ordinaryus
Katılım
16 Ara 2006
Mesajlar
2,548
Tepkime puanı
286
Puanları
0
Konum
göçmen
:)
Cevabın olacakmı?
Yoksa riv riv riv
Bir mümeyyiz akıl sahibi olduğunu iddia ediyorsun :)
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Mezhepte taassup ve meşrepte cehalet, acilen izale edilmesi gereken bir hastalık olduğu halde, bu yolun biraz meşakkatli olması bu tip insanları kolaya talip olmaya itiyor.

Zaten beyimizin hak ve hakikata talip olmak gibi bir derdi de yok, o işin kolayında, uydum mezhebime deyip paçayı yırtıyor kendince. Halbuki siyer kitapları, kaynaklar yüzyıllardır önümüzdedir tıpkı Kuran gibi. Aç, araştır, oku. Ama yok ugrasamaz, "O çok büyük alimdir, biz anlayamayız"dan başka bir argümanı da yoktur ha.

Kusura bakma, ben kendi zekama güveniyorum, birileri aksini iddia ediyorsa o kendi öz gerzekliğindendir, bizi bağlamaz.
 

UBEYDUN

Ordinaryus
Katılım
16 Ara 2006
Mesajlar
2,548
Tepkime puanı
286
Puanları
0
Konum
göçmen
Bu foruma 2006 senelerinde üye oldum
islamla şereflendiğimiz için herkeslin bu şerefe nail olması için kendimizce,cahil aklımızca didinip duruyorduk
İsabetli yanlarımızda vardı hata ettiklerimizde.
Ogün bugün üzerine pek bir şey koyamasakta müslümanlığımıza , bendeki en büyük değişim dokunamadığımız,işitemediğimiz,göremediğimiz kimseleri bu mecralarda müslüman zannetmemek. Önceden yazmaya karşıdakini müslüman ön kabulu ile başlardık
Fetöden sonra dahada iyi anlaşıldıkı buralarda yazan herkes müslüman ve şerefli değil. Belki yapılacak iş ehli küfre davet olabilir. Çünkü onlar burada yazan çok kimseden dinimize fazlaca zarar veremezler
 
Üst