Mahalle Mektebi Dergisi

ismail

Yeni
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Tepkime puanı
2,063
Puanları
0
Yaş
45
Mahalle Mektebi’nde 2. zil sesi



“Mahalle Mektebi” hayat ve edebiyat dergisinin 2. sayısı çıktı.



Gerçek ile hayal arasında
Hayatın akışından sıyrılıp gerçeğin kendisiyle yüzleşiyoruz. Gerçek ile hayal arasında bir an duraksıyoruz.
Allah, Allahu Ekber nidaları toz duman içinde kayboluyor. Derin bir sükûtun ve bekleyişin sonunda inşaallah sözleri dudaklarımızdan dökülüyor; inşaallah. İnşaallah sağ ve salim çıkarlar.
Ellerimizle inşa ettiğimiz binalar çökerken, kardeşlik, insanlık diriliyor, hikmet hayat buluyor.
Deprem çadırından bir ağabeyimizin sözleri zihnimde dönüp duruyor: “Âdemoğlu zalim, âdemoğlu mazlum!” diyor, “Nefsi var, kan dökücü, zalim; öleceği anı bilmeden, öleceğini biliyor, mazlum!” diyor ve devam ediyor: “Bir insan, sözü üç şekilde söylemeli: Birincisi dilden, ikincisi gönülden, üçüncüsü can-u gönülden.”
Biz de can-u gönülden milletimize sabır, ölenlere Cenab-ı Hak’tan rahmet diliyoruz.
“Mahalle Mektebi” hayat ve edebiyat dergisinin 2. sayısı çıktı. Arif Burun, Mehmet Uğurlu, Vural Kaya, Sümeyye Şeker, Suavi Kemal Yazgıç, Burhan Sakallı, Ayşe Büşra Erkeç, Rabia Boran bu sayıya şiirleriyle katılıyor.
Hüzeyme Yeşim Koçak, Muammer Ulutürk, Mahmut Sami Aldur, Hasan Arslan, Ali Akar, Aziz Karakuş, Fatma Ünal, Mürşide Kübra Doğan, İslam Doğan denemeleriyle yer alıyorlar.
Sanatta Usûl - Vüsûl İlişkisi isimli yazısıyla Fatih Özkafa hat sanatına ışık tutarken; Murat Ak, Fuzuli’nin olur redifli gazelinin matla beytini şerh eden bir yazısıyla Mahalle Mektebi’nde.
Televizyon üzerine yapmış olduğu çalışmalarıyla tanıdığımız Sedat Cereci Kapitalizmin Kutsal Kaftanı isimli yazısında televizyon, hayat ve toplum ilişkisini masaya yatırıyor.
Ülkemin Araplarına Dört Mevsim Bahar yazısında Atilla Yaramış ülkemizdeki Arap halkı ile ilgili olarak değerlendirmelerde bulunurken Nurettin Özel Kazakistan Almaata’dan, Tanrı Dağı’nın eteklerinden çağrıda bulunuyor.
İnternet çağında unutulmaya yüz tutmuş çocukluğumuzun oyunlarını Osman Bozdemir anlattıyor.
Mehmet Kahraman, Mustafa Bilgücü, Mehmet Uğraş, Müzeyyen Çelik, Ercan Harmancı ve Pakize Erbay bu sayının öykücüleri.
Hacıkaymak mahallesinin kuruluşu esnasında emeği geçen ve görüşleri alınması gereken Ali Akdeniz’le hoş bir sohbet gerçekleştirmiş Ali Işık.
İlk sayıda kadim dilde Konya’nın tarihi ve manevi özelliklerini anlatan Seyyah-ı Hayran Ziya Çelebi bu sayıda âdet ve ananelerden söz ediyor. Zeliha Üstün, Halil Cibran’ın Ermiş’ine dikkat çekmeye çalışıyor.
Murat Göçer’in Gassan Kenefani’den bir hikâye ve Hacer Totan’ın Ahmed Şamlu’dan bir şiir çevirisini okuyacaksınız.
M. Akif Kuruçay Işık Yanar ile Şemsiye Tamircisi üzerinden roman, hakikat, yabancılık ve mekân ilişkisi üzerine konuşmuş.
Alişan Demirci Nassima Chabane (Nesime Şaban) ve sanatını anlatıyor bize. Hayrullah Efendi’nin “Avrupa Seyahatnamesi” kitabından hareketle Osmanlı Türkçesini okurken yapılan hatalara dikkat çekiyor İbrahim Demirci.
Son olarak çizgi bölümünde Zafer Karakuş yer alıyor.
İrtibat: (332) 3425282 - 0532 7427513
[email protected]
[email protected]
Yeni Matbacılar Sitesi Yayın Cad. No:63 Karatay/KONYA

U.Kubilay Dündar haber verdi
 

ismail

Yeni
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Tepkime puanı
2,063
Puanları
0
Yaş
45
Her edebiyat dergisinin üslubu, karakteri farklıdır. Mahalle Mektebi’nin de öyle...



Mahalle Mektebi çıktığı ilk günden itibaren ilgi odağı olmaya artarak devam ediyor. İki ayda bir yayınlanan “hayat ve edebiyat dergisi” alt başlığından ziyade ismi ve misyonu ile dikkatleri cezb eden derginin yayın kurulunu usta edebiyatçılar oluşturuyor. Kimler yok ki burada: Abdullah Harmancı, İbrahim Demirci, Murat Kapkıner, Mehmet Uğurlu, M. Akif Kuruçay, Köksal Alver, İsmail Özen, Vural Kaya, Zafer Karakuş, Bekir Biçer, Muammer Ulutürk, Osman Bozdemir, M. Ali köseoğlu, Hasan Arslan ve diğerleri. Derginin dikkate şayan bir önemli özelliği ise genç yazarları tedrisatına alıp yetiştirme gayesi. Hani ismi ile müsemma diye bir deyim vardır ya, bu deyimi Mahalle Mektebi için söylememiz tam da yerinde olur.
İsmiyle müsemma bir mektep
mahalle-mektebi-3_1.jpg

Konya'da hayat bulan derginin yayın yönetmeni Ulvi Kubilay Dündar hocam, eli kalem tutan gençleri Konya Yazarlar Birliği Şubesi’nde bir araya toplayıp böyle bir dergi çıkarmayı planladıklarını ve dergide gençleri görmek istediklerini söylediğinde içim kıpır kıpır olmuştu. Marifet iltifata tabidir, sözünden hareketle gençler yazılarının usta kalemlerle yanyana yayınlandığını görünce iştaha gelmiyor değil doğrusu. Bir oturmamızda Abdullah Harmancı'nın şu sözü derginin isminin verdiği misyonu dimağlara da kazındığını gösterir nitelikte: "Dergide gençler olmazsa olmazlarımızdır, onlar önemli. Öncelik de onlarındır." Bu söz aslında her şeyi anlatır cinsten. Onlar mektepte üstad, gençler gelecek vaad eden talebe, dergi de ismi üzere: mektep.
Nice zaman sonra Necip Tosun
Mahalle Mektebi üçüncü sayısını 1 Ocak’ta çıkardı. Bu sayının heyecan verici bir yanı ise yıllardır (sanırım altı yıl) yazısını yayınlamayan Necip Tosun'un öyküsünü yayınlaması. Yeni sayıda söyleşisi de olan Necip Tosun'un uzun bir aradan sonra yazısını yayımlamak için Mahalle Mektebi’ni seçmesinin sebeb-i hikmetini kendisinin: “Ben Mahalle Mektebi’ni samimiyetini ve sıcaklığını seviyorum.” sözü anlatıyor sanırım.
İbrahim Demirci, Necip Tosun, Abdullah Harmancı, Köksal Alver, Vural Kaya, Hasan Arslan gibi usta edebiyatçıların ve gençlerin yer aldığı yeni sayı okurlarıyla buluştu. Ne diyelim, böyle bir mektebe ihtiyacımız vardı. Bereketi olması niyazıyla…
İslam Doğan dost meclisinden haber verdi
 

ismail

Yeni
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Tepkime puanı
2,063
Puanları
0
Yaş
45
Mahallede bir mektep: Mahalle Mektebi

mahalle-mektebi-sayi4.jpg



Konya'da güzel bir birlikteliğin mütevazı bir yansıması olan Mahalle Mektebi Dergisi, 4. sayısıyla okur karşısına çıktı.


Konya'da güzel bir birlikteliğin mütevazı bir yansıması olan Mahalle Mektebi Dergisi, 4. sayısıyla okur karşısına çıktı.
Mütevazı bir ekip olmasına karşın bir olmanın, birlik olmanın ve birlikten kuvvet almanın ilhamıyla ciddi bir görev yüklenen derginin başyazısındaki "Cahit Zarifoğlu'nun yolundan yürüyecek kalemler yontmak..." cümlesi, derginin duruşunu ve görevini net olarak ortaya koyuyor.
İsmiyle müsemma olan derginin şiir editörü, Vural Kaya. Usta hikâyeci Abdullah Harmancı ise derginin öykü editörü. Derginin düşünce yazılarını seçen Ulvi Kubilay Dündar, dergiye yön vermekte, toplayıcı kişiliği ile Mahalle Mektebi'nin yükünü taşımaktadır.
2 aylık çıkan Mahalle Mektebi'nin 4. sayısı oldukça şık; nitelik ve nicelik açısından da oldukça sıkı metinlerden oluşuyor.
Dergiye şiirleriyle Murat Kapkıner, Ali Emre, Rıdvan Ünal, Aziz Mahmut Öncel, A.Kerim Altun, Ertuğrul Rast, Mustafa Demir, Atilla Yaramış, Ümit Erdem, Umut Aydın katkıda bulunuyor. Ayrıca derginin yayın kurulunda bulunan İbrahim Demirci Eugène Guıllevic'ten, Ertuğrul Rast'ın ise Ryuichi Tamura'dan çeviri şiirlerle destek vermekte.
Öyküleri ile katkıda bulunanlar ise İsmail Özen, Hasan Arslan, Suavi Kemal Yazgıç, Mücahit Küçüksarı'nın tercümesiyle Tevfik Yusuf Avvad, Osman Bozdemir, Murat Çelik gibi isimlerden oluşuyor.
Şiir Mektebi bölümünde Vural Kaya genç şairlerin şiirlerini yorumlamakta ve bizce önemli bir işlevi yerine getirerek genç şairlere tavsiyelerde bulunmaktadır.
Mahalle Mektebi’ne katkıda bulunan diğer isimler ise şöyle Sait Mermer, Abdullah Harmancı, Ali Akar, Fatma Mahim, Mürşide Kübra Doğan, İslam Doğan, Muammer Ulutürk, Nurullah Turan, Bülent Keçeli, U. Kubilay Dündar, M. Mücteba Atçeken, Murat Ak, Aziz Karakuş, M. Sami Aldur, Burhan Sakallı, Zafer Karakuş, Veli Dönmez, Seyyah-ı Hayran Ziya Çelebi, Zeliha Üstün ve Ahmet Aksoy.
Okunası bir dergi Mahalle Mektebi... Okuyarak çok şeyin kazanılacağı bir dergi.

Muhammed Yasir Yazgan haber verdi
 

ismail

Yeni
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Tepkime puanı
2,063
Puanları
0
Yaş
45
'Mahalle Mektebi' dergisi



Mahalle Mektebi dergisi yeni tasarımıyla çıktı.

Ekim-Ocak 2012
Sayı : 7-8


İçindekiler





emre öztürk dut
rıdvan ünal anaekruh
ertuğrul rast kentte yerçekimi
betül aydın penceresi eksik günler
afrâ kutluğ benli ahmed issa'ya
mustafa köneçoğlu kıraat farkı
burhan sakallı ekim
vural kaya arınma festivali
vural kaya curnal günleri
mehmet uğurlu levm
rıfat eroğlu bir insanın nerede, ne zaman ve nasıl olursa olsun, ne
yaptığının analitik geometri esaslarına göre açıklanmasına giriş
ali bektaş şathiye
frithjof schuon halka
ryuichi tamura on üç saniye aralıklı ışık
mahmut arlı çizgi
köksal alver bitli
cemal şakar battaniye
aykut ertuğrul duvar
mehmet kahraman suya değiyor eğilince saçların
handan acar yıldız ateşe dönüşen gül bahçesi
duran çetin yağmur
recep ayık ben daha ne diyeyim?
numan altuğ öksüz başka biri olmuşsun
veli dönmez dilenci
mustafa çiftçi alman mühendisliği ve nermin
m. nezihi pesen guenon'dan seyyid hüseyin nasr'a...
duran boz evini türkülerle resimleyen yolcu
fatih özkafa sarayın bahçesi
vefa taşdelen felsefeden edebiyata
sait mermer freud' a mı ağlayalım, bergson'a mı gülelim
memduh özdemir yeni bir sınıfsal ideoloji olarak islamcılık
mahmut sami aldur yolculuk
muammer ulutürk rasim'siz bayram sabahı
ali akar firdevs yolu
murat ak nâbî fermâyed: usûl ile yürür hânendeler
hasan arslan yola koyulmamanın ağır vebali üzerine birkaç kelam veya
iran'da 14 gün
sedat cereci kendini özlemek
ismail detseli eski zamanlardan hatıralar, hikâyeler
ali ışık "zurnayı ekmeğe katık yapanlar"ın semti: macur pazarı...
ibrahim demirci anadolu yakası
abdullah harmancı "yoksa" için 15 not
gökçe özder tanpınar gözüyle yahya kemal poetikası
ahmet aksoy türk sinemasında bir film-noir ustası: onur ünlü
 

ismail

Yeni
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Tepkime puanı
2,063
Puanları
0
Yaş
45
Mahalle Mektebi’nin 9. sayısı çıktı!
9-kapak-face-1.jpg



İki ayda bir yayınlanan Mahalle Mektebi, Ocak ayında zengin bir içerikle 9. sayısını çıkardı.




İki ayda bir yayınlanan Mahalle Mektebi, Ocak ayında 9. sayısını çıkardı.
Hayat ve edebiyat alt başlığıyla okurlarına seslenen dergi, hayata ve edebiyata dair yazılarıyla yayın hayatını sürdürüyor. Dergide şiirleri Vural Kaya ve Mustafa Köneçoğlu, öyküleri Abdullah Harmancı ve İsmail Özen, denemeleri ise Ulvi Kubilay Dündar ve Köksal Alver seçiyor. Derginin ağırlığını genç kalemler oluşturuyor.
Yedinci sayı ile birlikte tasarımını değiştiren dergi daha dinamik bir görüntüyle okurlarının karşısına çıkıyor. Şiir, öykü, deneme, sinema, gezi, kitap yazılarıyla bütün okurlara seslenen Mahalle Mektebi, daha fazla okura ulaşmayı hedefliyor.
Bu sayıda Ertuğrul Rast, Akif Kuruçay’la şiirden şehirlere uzanan derinlikli bir söyleşi gerçekleştirdi. Şiirleriyle Akif Kuruçay, Ertuğrul Rast, Rıdvan Ünal, Afrâ Kutluğ Benli, Özgür İren Bayram, Mücahit Ocakden, Vildan Yüce, Vasfettin Yağız, Selami Ay, İlhan Kayhan, Mustafa Demir, Tayyib Atmaca, Mücahid Dündar ve Ali Bektaş derginin Ocak sayısında yer alıyor.
Mahalle Mektebi çeviri alanında da iddialı. İbrahim Demirci çevirisiyle Nizar Kabbânî, İbrahim Kunt çevirisiyle Furûğ Ferruhzad, Nurullah Koltaş ve Turgut Koç’un çevirileriyle James Joyce ile Mihail Nuayma dergide yer alıyorlar.
Öykülerde ise Cihan Aktaş, İsmail Özen, Yılmaz Yılmaz, Numan Altuğ Öksüz, Muhammet Manap, Müzeyyen Çelik, Emine Terzi dergiyi zenginleştiren isimler.
Murat Ak, Muammer Ulutürk, Köksal Alver, Fatih Kap, Ali Akar, Ahmet Taşğın, Hasan Arslan, Ümit Savaş Taşkesen, Gürkan Gülcemal, İsmail Özen, İsmail Detseli denemeleriyle yer alırken, Bekir Şahin Bulgaristan’da bir kitap sevdalısı ve koleksiyoner Akif Atakan'ı ve kültürel mirasımızı derginin sayfalarına taşıyor.
Seyyâh-ı Hayrân Ziyâ Çelebi, “yola koyulana gün ışımıştır” düsturuyla Dersaadet’ten Osmanlı’nın kurulduğu coğrafyaya uzanarak kadim dilde yazılarını devam ettirirken Ahmet Aksoy “Uzun Hikaye'' filmi üzerinden Osman Sınavı irdeliyor.
Tuna Akçay'ın fotoğrafları ve Mahmut Arlı'nın kendine has çizgisiyle dergi görsel olarak zenginleştirilmiş.
Birinci yılını geride bırakan dergi, ciddiyetle ve sorumluluk bilinciyle nitelikli eserler vermeye devam ediyor.
Mahalle Mektebi’ni okurlarEskişehir’de İnsancıl Sahhaf, Adımlar Kitabevi, Yediler Kitabevi; Konya’da Hüner, Çizgi, Bosna Enes, Endülüs kitabevlerinden; Batman’da Bilge Kitabevi’nden; Adana’da Şadırvan Kitabevi’nden; Bursa’da Gaye, Seriyye, Uludağ, Bkm, Asa kitabevlerinden; Rize’de Önce Kitabevi’nden; İstanbul’da Mephisto Taksim, Mephisto Kadıköy, Ağaç, İnkılap, Simurg ve Semerkand kitabevlerinden ve Kadıköy ve Üsküdar İskele gazete bayilerinden; Ankara’da İmge, Kurtuba, İhtiyar, Turhan kitabevlerinden; Kayseri’de Akabe Kitabevinden; Gaziantep’te Yaşar Cevizli gazete bayiinden; İzmir’de Yakın Kitabevi’nden; Malatya’da Fidan Kitabevi’nden ve Denizli’de Hicret Kitabevi’nden temin edebilirler.

Ertuğrul Rast haber verdi
 

ismail

Yeni
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Tepkime puanı
2,063
Puanları
0
Yaş
45
Mahalle Mektebi, 11




11. sayısına ulaşan Mahalle Mektebi; tarzı ve nitelikli yazarların yazılarıyla göze çarpıyor…

Mahalle Mektebi’nin 11. sayısı okurlarıyla buluştu. Derginin kapağı Sezai Karakoç’un “Biz koşu bittikten sonra da koşan atlarız.” dizelerini hatırlatıyor.
Önemli isimlerin bulunduğu sayıda, okurların beklentilerini karşılayacak nitelikte metinler var. Şiir ve öykünün ağırlıklı olduğu dergide deneme, inceleme, seyahat ve sinema yazıları bütün okurların beklentilerine cevap veriyor.

Bu sayının söyleşisine de dikkat çekmek gerekir. Mustafa Yıldız’la hayatın içinden, hayata dair yapılmış bir söyleşi var. “Her yazı bir doğum gibidir; insanı çoğaltır.” diyen Yıldız’la sıcak, hoş bir sohbet gerçekleştirilmiş.

Dergi Mustafa Köneçoğlu’nun “Eksik Empati’ şiiriyle açılıyor. Köneçoğlu “empati”yi yaşadığı çağa yöneltiyor, “en mesut insanlar fotoğrafhanesi”ni aramaya çalışıyor şiirinde.

Derginin neredeyse tamamını genç şairler oluşturuyor, bu bir dergi adına çok sevindirici bir durum.Murat Çelik, Afra Kutluğ Benli, Özgür İren Bayram, Ömer Avcı, Nergihan Yeşilyurt, Hakan Şahin, Nuray Kamer, Sibel Akın, Rıfat Eroğlu, Burcu Karakoç ve Ali Bektaş bu sayının şairleri.

Ayrıca Dylan Thomas, Muhammed el-Mağut ve Murat Nemet-Nejat’ tan çevrilen şiirleri görüyoruz bu sayıda. Mahalle Mektebi için çeviri önemli bir husus gördüğümüz üzere.

Abdullah Harmancı uzun bir aradan sonra “Gıcır Kitap Cix Telefon” öyküsüyle 11. sayının öykücülerinden. Dördüncü öykü kitabı çıkan bir yazarın kitapla temasına, heyecanına tanık oluyoruz öyküde. Bu tanıklık bir sorgulayış aynı zamanda. Öyküdeki şu cümle çok ilginç:

“Sen kimsin, kitapları milyarlara ulaşmışların yayında, sen kimsin, tarihi değiştirmiş kitapların yanında, sen kimsin, sen kimsin…”


Köksal Alver ise “Köprübaşı” öyküsü ile kalemini şehre, şehrin insanına çeviriyor. Neler görür insan, şehre bakınca? Duyduğu şey nedir? Onca insan köprüde ne arar? “Umutlarını mı, kayıplarını mı?”
On iki öykünün bulunduğu derginin diğer öykücüleri: Mehmet Kahraman, H. Yeşim Koçak, Duran Çetin, Meral Afacan Bayrak, Numan Altuğ Öksüz, İmdat Akkoyun, Emre Orhan, Elif Nihan Akbaş, Fatma Akkubak ve Safiye Gölbaşı.

Mustafa Arıcı ve Hasan Arslan yazılarında şehre adını yazdırmış insanları konu etmiş. Mustafa arıcı, İslahiye’de önemli çalışmalar yapmış, son zamanlarda özellikle Suriye’den gelen mültecilere yardımda önemli işler yapmış Mustafa Yıldız’ı ve çalışmalarını anlatmış.

Hasan Arslan ise haziran ayının ilk haftasında verilecek olan “Zemçi Çetinkaya Şiir Ödülü” nedeniyle dostu/arkadaşı Zemçi Bey’le kurduğu dostluğu ve şehir okumalarını okurlarıyla paylaşmış. “İnsan yaşadığı şehri sevebilmenin yollarını aramalı,” diyor Arslan. Zemçi Bey’le şehri nasıl yeniden var ettiklerini anlatıyor yazısında.

İki maktul sufi şair, Hallacı Mansur ve İsmail Ma’şuki; Murat Ak, genç yaşlarda öldürülen bu iki sufi şairi konu etmiş. Ali Akar ise “Şuara Suresi”nden hareketle kıssalardan bugüne yansıyan önemli gerçekleri yalın, anlaşılır bir şekilde okurlarına sunuyor.
Fatma Atıcı “Werther’in Acıları”yla gezdiği Frankfurt’u anlatıyor okurlarına. “İnsan insandan ne ister”e; oradan, “insan tanrı’dan ne ister”e gelen süreçte acının, ölümün ve algıların hayata yansımalarını okuyoruz Atıcı’nın yazısında.
Sinema yazılarında Ahmet Aksoy “Kelebeğin Rüyası” ile adından çokça söz ettiren oyuncu/yönetmen Yılmaz Erdoğan’ın “Vizontele” ile başlayan filmografisini inceliyor.
Derginin son yazısı “ortadakarışık”. Artık köşe haline geldiği anlaşılan “ortadakaşırık”ta Ertuğrul Rast, Hacı Şair ve Ücra dergilerinin son sayılarını değerlendiriyor, yeni çıkan kitaplardan altını çizdiği yerleri okurlarıyla paylaşıyor, bu sayıda İsmail Aslan’ı ve Emre Öztürk’ü konuk etmiş.
Evet, 100 sayfalık Mahalle Mektebi, 4tl ücretiyle ve nitelikli yazılarıyla güzel bir iş çıkarmış.
 

ismail

Yeni
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Tepkime puanı
2,063
Puanları
0
Yaş
45
Mahalle Mektebi, 12







Mahalle Mektebi 12. sayısı ile ikinci yılını tamamlıyor, 'hayat ve edebiyat' dergisi olma yolunda yürürken bunu her sayısıyla daha da pekiştiriyor. 12. sayısında güzel bir kapak fotoğrafı ile çıkan Mahalle Mektebi, Ece Ayhan’ın “geçer sokaktan bakışsız bir kedi kara” dizesine selam yolluyor.


Dergi Bülent Keçeli'nin Allah'ın adamı isimli şiiri ile başlıyor. "Sen şimdi şehrin adamı olmayı deniyorsun / Hem şehrin adamı hem Allah’ın adamı" diyen Keçeli modern insanın hakikatle münasebetine temas ediyor, aynı zamanda Ertuğrul Rast’ın Keçeli ile söyleşisi de derginin sayfaları arasında. Bu sayının diğer şairleri: Ertuğrul Rast, Nazmi Cihan Beken, Betül Aydın, Tevfik Hatipoğlu, Nergihan Yeşilyurt, Ömer Avcı, Mustafa Demir, Afra Kutluğ Benli, A. Çağrı Bayındırlı, Dursun Göksu, Ömer Korkmaz, İsmail Söylemez, Ayşegül Öztürk ve Orhan Bademci. Mektep genç ve dinamik şair kadrosuyla şiir yolunda önemli işler yapıyor.


Çeviri edebiyatının Mahalle Mektebi’nde önemli bir yeri var: Ahmad Khalil'in tercümesi ile Muhammed el-Mâğut'un "Gölge ve Güneş", İbrahim Kunt'un tercümesi ile Muhammed Rıza Şefîî Kedkenî'nin "Varlık Zamanı", Gül Çiğdem'in tercümesi ile Francis Combes’in "Arap Devrimleri" ve Ali Bektaş'ın tercüme ve düzenlemesi ile Mevlana Celaleddin-i Rumi'nin "La ilahe illallah" redifli gazeli 12. sayıda yerini almış, okunmayı bekliyor.


Mahalle Mektebi’nin diğer bir özelliği hem öyküye hem şiire eşit önem vermesi. İlk öykü Mehmet Kahraman'ın “Beni Öldürme”si. Öykü, Kahraman öyküsünün temel dinamiklerini tüm sakinliğiyle birlikte çarpıcı bir dille ortaya koyuyor. Kişinin içsel çekişmeleri geçmişe dönük muharebeyi andıran muhasebe diyalogları ile zenginleşen öyküde modern insan kendini bulacaktır.

Ahmet Sarı "Yastığımın Altında Bıçak Sertliği" ile çocukça büyümeyi gözler önüne seriyor. Numan Altuğ Öksüz, "İnşallah bu öyküyü yayımlatacak bir yer bulurum" diyerek bitirdiği öyküsünde günümüz öyküsünün eksiklerini dile getiriyor. Genç yazar Hüsniye Uludağ, iki öyküsü ile öykücülüğünün geleceği için ümit vaad ediyor. İlker Aslan’ın "Oruç" isimli öyküsü tam zamanında dergideki yerini almış. Hüzeyme Yeşim Koçak "Solucan Meselesi", Elif Nihan Akbaş "Ruhun Perdeleri", Fatma Akkubak "Ayna", Safiye Gölbaşı "Değirmen", Faruk Yazar "Masanın Üstünde Bir Kurşun", Fatih Turanalp "Düşağacı", Cahit Suci "Üçüncü Sıra ve Kırmızı Gül" bu sayının diğer öyküleri. Ayrıca bu sayıda Turgut Koç tercümesi ile Hişam Mutavi'nin "1+1=Noktasız Soru İşareti" isimli çeviri öyküsü yer alıyor.


Bu sayıda dergilerde pek rastlanılmayan bir tür ile Vefa Taşdelen'in aforizmalarına yer verilmiş, dikkat çeken bir çalışma olmuş. Hasan Arslan "Bir İp Bulmalıyım" derken aslında Rasim Özdenören'in dediği gibi ipin ucunu gösteriyor okuyucuya. Ali Akar yazısında “Süleyman Kıssa”sını işliyor. Dergideki diğer denemeler Aziz Karakuş, İsmail Detseli, Ali Akar, Muammer Ulutürk, Harun Sönmez, İbrahim Kunt ve Hasan Karataş’a ait.


Kitap yazılarında ise Abdullah Harmancı bu sayıda Tomris Uyar'ı anlatıyor. Gökçe Özder "Ötekileştirme ve Temsil Sorunu Odağında Şarkiyatçilik" başlığıyla Edward W. Said'in “Şarkiyatçılık” kitabını incelerken, İsmail Özen, Aykut Ertuğrul'un “Mümkün Hikayelerin En İyisi” kitabı üzerine notlarını paylaşıyor. Ahmet Aksoy, Musa Mert'in "Ne Dedimse Kendime" isimli kitabını tanıtıyor.

Fatih Dere, Akira Kurosawa'nın Ikiru (Yaşamak-1952) filmini yorumlarken, Ahmet Aksoy “Güle Güle, Takva ve Adem’in Trenleri” filmleri üzerinden Türk sinemasında paradigmanın değişimi konusunu tartışmaya açıyor.


Ertuğrul Rast’ın köşe haline getirdiği “OrtadaKarışık” bölümünde B Planı (sayı 3) ve Sompla Ka (sayı 1) dergilerini, Hayriye Ünal’ın son kitabı “Aşk Ebediyyen Değişir”i ve Muzaffer Tayyip Uslu’nun “Şimdilik”ini görüyoruz.

Son olarak dergide İkbal Şenol'un, Filistinli bir gençle yaptığı söyleşi var, Filistinli genç hepimize sesleniyor: "Gençliğimden bugüne kadar hep Mescid-i Aksa’yı uzaktan seyretmek zorunda kaldım. Bütün diğer arkadaşlarım gibi. Ben Kudüs’e bugüne kadar üç defa gidebildim. Bunu düşünebiliyor musunuz? Kudüs’e, Mescidi Aksa’ya bu kadar yakın olup gidememek."
 

ismail

Yeni
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Tepkime puanı
2,063
Puanları
0
Yaş
45
zGFMgISQhl.jpg


Mahalle Mektebi Çıkar



Mahalle Mektebi Dergisi en iyi dergidir.




İki aylık "Hayat ve Edebiyat Dergisi" olan Mahalle Mektebi 3. yayın yılına 13. Sayı ile iyi bir başlangıç yapıyor. Edebiyat dünyasında emin adımlar atarak, sağlam izler bırakan Mahalle Mektebi Dergisi; şiir, öykü, söyleşi, inceleme ve deneme yazılarıyla yine seçkin bir sayı üretmeyi başarıyor. Yalnız sayısal ağırlığı ile değil yeni şiire dönük ağırlığını da hissettiren dergide ayrıca, [William Butler Yeats "Benlik ve ruhun diyalogu" ve "Tüm ruhların gecesi", Camile Aubade "Doğu", Tevfik Zeyyad "Burada kalacağız", Ali Şeriati "Bir çocuğun sıcak soluğu"] beş çeviri şiir bulunuyor.

Derginin bu sayısında ilk şiirlerini yayımlayan genç şairlere de yer veriliyor.

Bu sayının diğer şair ve şiirleri ise; Salim Nacar'ın "Garson ne kadar küstahsa yemek o kadar iyidir", Özgür Ballı'nın "Olmamış", Ertuğrul Rast'ın "Tacirizleğinin yarımkalan öyk", Nergihan Yeşilyurt'un "Bezgin otomatların marşı", Melih Tuğtağ'ın "Betonların insanları", Betül Aydın'ın "floyd’un ayini", Tevfik Hatipoğlu'nun "Hesaplar eksik tekrar sayım", Dursun Göksu'nun "Bana bir şehir biçtiler en fazla sen anla", Afra Kutluğ Benli'nin "Ulaşım sistemleri", Ömer Avcı'nın "Mayko", Ayşegül Öztürk'ün "Islak bir kuş", Emre Doğan'ın "Kavgam dünyamızdır", Orhan Bademci'nin "Şehir vakti", Vural Kaya'nın "Adeviyye şiiri", Hatice Kübra Ardıç'ın "İstikbalim: kim bilir boynudur bir karanfilin" ve Ömer Korkmaz'ın "Kaptan nuh’un kamarasından" isimli şiirleri.
* Mahmut Arlı, çizimleriyle renklendirdiği dergide klas bir çizim sunarken şiir ve öykülerin arasına da bir hat çekmiş oluyor.
* 13. Sayının öykü kapısı "Taşra Şairi" romanının yazarı Işık Yanar'ın "Uyuyan Yol" isimli öyküsü ile açılıyor. Açılan bu kapıdan -uyumayan/bazen de uyutmayan- öykücülük yolundan ilerleyip, zengin hayaller ile dolu toplam 12 öykü okuyoruz.
Hasan Harmancı; her şeyi yenilemeye, her şeyi tamamlamaya, her şeyi tanımlamaya çalışan yeni insan türüne kızan Ragıp Abi ile yaptığı ikindi sohbetlerinin öyküsünü yazıyor. Ragıp Abi gerçek bir kahraman mıdır? Bilinmez! Fakat Harmancı, O'nun gözüyle; kentin, binbir debdebe ile getirir gözüktüğü fakat yıkıp götürdüğü şeyleri hikaye ediyor ve bu hikaye biraz beton, biraz toprak, biraz insan, biraz çocuk kokuyor.
Ali Güney; eşini kaybeden bir doçentin hikayesini anlatırken, bir soru ile yola çıkarak başladığı öyküsünde, "Yüreğini kaybeden adamın başı sağ olur mu? / "Hayat bizi gençliğin düş turlarından erken mi indirdi?" ve " Hayat ‘markalı ama düşüncesiz’ yaşamak hevesine kurban edilmemeliydi değil mi ya? "sorularıyla bize başka bir hayal istikametini işaret ediyor.
Numan Altuğ Öksüz'ün de sorularını görüyoruz. Kapılar ve açılan yollardan bahsetmişken Öksüz'ün öyküsüne değinmeden olmazdı. Öksüz insanın hayatına dair sorgulamalarını bazen gizliden bazen de açıkça dillendirerek mahşer günü elimize tutuşturulacak olan kitabı nasıl yazıldığını sorgulamamızı istiyor ve yine bir soru ile bitiriyor öyküsünü “Peki, söyler misin; neden yalnızca yaşlı bir bünye gördüğünde gelir insanın aklına ölüm?
Bu sayının diğer öyküleri ise; Elif Nihan Akbaş'ın "Ben Ne Zaman Ölsem", Hüzeyme Yeşim Koçak'ın " Nuri Yüzünden", Meral Afacan Bayrak'ın "Düşevarım", Müzeyyen Çelik'in "Flu", Safiye Gölbaşı'nın "Boş Sandayle Egzersizi", Gökçe Özder'in "Yedi Çikolatalar", Fatih Turanalp'in "Yürüyen Adam" ve Fatma Akkubak'ın "Sömürülmüş Çocuklar Ülkesi" isimli öyküleri.
Vefa Taşdelen, derginin 12. sayısında başladığı aforizmalara bu sayıda da devam ediyor. Dileriz; "Yazarak düşünüyoruz. Zihnimizi yazarak var kılıyoruz. Yazar olmak demek, bir bilinç, bir göz, bir akıl, bir vicdan olmak demektir. Vicdanı sürekli diri kılmak demektir." diyen Vefa Taşdelen’i önümüzdeki sayılarda da görebiliriz.
Bu sayıda üç kitap incelemesi bulunuyor. Abdullah Kasay, Ömer Lekesiz'in "Sanat Bizim Neyimize", Mehmet Kahraman Necip Tosun'un "Öykümüzün Kırk Kapısı" - İbrahim Demirci ise Mustafa Kutlu'nun "Sıradışı Bir Ödül Töreni" isimli kitabını inceliyor.
Söyleşilerde ise; U. Kubilay Dündar, Sosyoloji Divanı dergisi editörü, Sosyolog ve Öykücü; Prof. Dr. Köksal Alver'i konuşturuyor. "Doğrusu hem sosyoloji hem öykü benim için iki ana damardır, birbirine akan damarlar, birbirini besleyen, bütünleyen damarlar. Her ikisini de çok önemsiyorum, her ikisinin bahşedilmiş olduğunu düşünüyor ve hamdediyorum. Sosyoloji ve edebiyatın aslında aktığı ark aynı gibi, sadece söylemleri ve dilleri farklı. İnsan ve toplum sorunları diye genellediğimiz meseleler toplamı hem öykünün hem sosyolojinin baktığı temel alan." diyen Alver ile sosyoloji, edebiyat ve hayata dair hoş bir sohbet gerçekleştiriyor.
12. Sayıda Filistinli bir öğrenciye sorular yönelten Muhammet İkbal Şenol ise bu sayıda Libyalı bir öğrenci ile söyleşiyor. Gerçekler, gayretler ve umutların birleştiği-yeşerdiği Libya hakkında samimi bir söyleşi yapılıyor.
Ali Akar, Kur'an'ı gündemimizde tutmaya devam ederken, Gürkan Gülcemal "Mutlak varlık: Nokta" başlıklı yazısında tasavvufi gelenek içinde Nokta'yı inceliyor.
Nizamettin Yıldız'ın "Sezai Karakoç'un Eserlerinde Şehir Düşüncesi", Ahmet Çelik'in "Kaşıkçı Ali Rıza Efendi'nin Konya Şiirleri" ve İsmail Detseli'nin "Gonya Gırsalında Dünürcülük Yapmak" bu sayının diğer yazılarından.
Mahalle Mektebi dergisini salt edebiyat dergisi kimliğinden kurtaran bir başka özelliği ise sinema yazıları. Bu sayıda yine iki sinema yazısı bulunuyor. Fatih Dere Polonyalı yönetmen Krzysztof Kieslowski’in "renkler" üçlemesinden "Mavi'yi" yazıyor. Ahmet Aksoy da "Yeşilçamdan Bugüne Yavuz Turgul Sinemasına Genel Bakış" başlıklı yazısı ile Yavuz Turgul'a yakın çekim uyguluyor.
Nergihan Yeşilyurt "İnsan Düğmesi" başlıklı köşesi ile sanat dünyasından ilgi çekici haberlere yer veriyor. Ertuğrul Rast "Ortadakarışık" yazılarına dördüncüsü ile devam ediyor. Rast, “dergilerdennot” kısmında; "Sosyoloji Divanı'nı" incelerken, Kitap bölümünde, İdris Ekinci'nin "Uyku Kuşu" [Ebabil Yayınları] ve Ergin Günçe'nin "Türkiye Kadar Bir Çiçek" [Can Yayınları] isimli iki şiir kitabını konuk ediyor.
Son olarak dergi kulislerinden aldığımız bir habere göre Mahalle Mektebi Dergi'si 14. sayıdan itibaren zaman zaman çeşitli dosyalara ev sahipliği yapacak ve ilk dosya “İbrahim Demirci” hakkında.



İzdiham
 

ismail

Yeni
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Tepkime puanı
2,063
Puanları
0
Yaş
45
7MKHgv4A1R.jpg

Mahalle Mektebi Dergisi çıktı



Mahalle Mektebi dergisi’nin Ocak-Şubat sayısı çıktı.

Şiir;
Henüz derginin kapağında iken, Dünya’dan başka alemlere açılan yeni bir kapının keşfedildiğini anlıyoruz. Kapak fotoğrafında Tuna AKÇAY imzasını görüp, bu yeni dünyaya ilerlerken bizi ilk karşılayanlar, Hayriye Ünal (Emrolunduğum Gibi) ve Vural Kaya (Bir Filmde Sığınakları Geçen Bir Şerit İçin) şiirleri oluyor.

Şiire çok önem verdiği ilk sayılarından itibaren net olarak izlenilen dergide, ilk şiirlerini yayımlayan şairlerin yanında derginin “Mektep” olma hüviyetini görünür kılan “Mektep’te” yetişmiş genç şairleri de okuyoruz. Her sayıda çeviri şiir yayımlayan dergi bu sayıda da; Mahmud Derviş’in “Irak’ın gecesi”ni İbrahim Demirci çevirisiyle, Muhammed Mâğût Micri’nin “Mushaf”ını Ahmed Khalil çevirisyle ve Aimé Césaire’in “Kanun Çıplaktır”ını Gül Çiğdem çevirisiyle edebiyatımıza kazandırıyor.

Sayının diğer şair ve şiirleri ise şöyle; Özgür Ballı “Misafir”, Hüseyin Karacalar “Çoklu Zeka Dramı”, Nergihan Yeşilyurt “Sabahların Gidişatı Üzerine Mülahazalar”, Ümit Güçlü “Sıvı Asfaltlar” Şafak Tarhan “Arka Mahallede”, Ömer Korkmaz “Söylence”, Afra Kutluğ Benli “Lanetin Habercisi” Elif Nuray “Tefsirsiz Kahır”, Enes Talha Tüfekçi “İlk Kan”, Özgür İren Bayram “Nazire”, Ertuğrul Demir “Beşinci Paragraf”, Ömer Faruk Kara “Bin Ya Da Bir Türlü Yaşamak”, Abdülkadir Yaylacık “Bizim Sessizliğimiz” Rıfat Eroğlu “La Havle”, Emre Doğan “Anlamsızlığın Simetriği”, Esra Haymanalı “Düşümde Uyar”, Vefa Taşdelen “Deprem Ağıtları”.


Öykü;
Biri tercüme, biri uyarlama olmak üzere dergide toplam on üç öykü bulunuyor. Bu sayıda da başarılı öykücülerin yanında ilk öykülerini okuduğumuz genç kalemler var.

Mehmet Kahraman “Azar Azar Biriken” öyküsüyle başlıyor öykü dosyası. Kahraman zaman, yer ve olay algısını ters yüz ederek hasta eşini kaybeden Hikmet’in öyküsünü kendi içinde çelişip duran bir karakterin gözünden anlatıyor.
Numan Altuğ Öksüz’ün öyküsü “Ölümsüzlüğün Sırrı”. Ders gibi bir öykü okuyoruz. Geleceğe kalmak, ölümsüzlüğün sırrına ulaşmak için iki roman yazan kahramanımız yayınevlerinden aldığı red cevapları üstüne kuruyor kütüphanesini ve dersini tam burada veriyor.

Ali Güney’in “Çiçek Uykusu” isimli öyküsünde ise şair bir dedenin evine konuk oluyoruz. Şiir üzerine yoğunlaşılan pasajlar ayrıca dikkate değer olan öyküde çocuklar, torunlar ve büsbütün bir hayat karşılıyor bizi. Öykünün sonu ise mahallesinde yeterince tanınamamış bu yaşlı şairimiz için yazılmış olsa da, birçok sanatçının akıbetini anlatıyor.
15. Sayının diğer öyküleri ise şunlar; Elif Nihan Akbaş “En Hazin Ayrılık Şarkısı”, Rabia Boran “İki Öykü”, Muhammet Manap “Enkaz”, Hüsniye Uludağ “Yürüyordum”, Serpil Tuncer “Bir Elmanın İhaneti” İsmail Isparta “Kaçış”, Alperen Mercan “Bahara Beş Kala”, Mehmet Emin Gül “Çingene”, Mesude Açıkgöz “Üçler”, Hacer Özdemir “Kapat Gözlerini”, İbrahim Kunt “Yakın Ya Da Uzak” (uyarlama), Ülfet el-İdilbî Selman’ın “Pijama”(çeviri).


Söyleşi;
Bu sayıda iki söyleşi bulunuyor. İlk söyleşiyi Gökçe Özder, ikinci kitabını yayımlayan “öyk-cü” Gökhan Yılmaz ile yapıyor. İkinci söyleşide ise U. Kubilay Dündar, Doç. Dr. Vefa Taşdelen’i konuk ediyor. Akademisyen, şair/yazar, düşünür olarak Türk düşünce hayatında ve edebiyatında hususi bir yeri olan Taşdelen ile uzunca bir sohbet gerçekleştiriliyor.


Dosya;
14. sayısında İbrahim Demirci dosyası yapan derginin bu sayısında, her birimizin hayatında varlıkları veya yoklukları ile tartışmasız özel bir yere sahip olan “Dedelerimizi” konu ediyor. Dosyada toplam on iki yazı bulunuyor. Köksal Alver’in editörlüğünü yaptığı dosyada, “Dede” tüm yönleriyle ele alınırken dedesizlik bahsi de işleniyor.

Köksal Alver’in “Dede İmgesi” başlıklı yazısıyla açılıyor dosya. Alver, Dede’nin sosyolojik portresini çizerken hayat içerisindeki yerini, kendi içinde ve geçmişten günümüze doğru yorumluyor.

Mustafa Aydın “Dedeye Bir Bakış” yazısıyla, “aile ve dede”, “din bağlamında dede”, “bir sosyal unsur olarak dede” ve “görülmesi gereken gerçek” alt başlıklarında birçok yönüyle “Dede”yi inceliyor.

İbrahim Demirci, yazısının başlangıcından itibaren bizleri tarih koridorlarında ellerimizden kelimelerin tuttuğu bir yolculuğa çıkarırken, Dede’yi –ve ilişkili kavramları- etimolojik olarak inceliyor.

Abdullah Harmancı, edebiyatımızda dedenin torun gözünden işlendiği tespiti ile başladığı yazısında birçok örnekle “Türk Edebiyatındaki Dede”yi işliyor.

Hasan Harmancı ise; “Dedeliğe Övgü” başlıklı yazısında, dedelerin hayatı tecrübe edişlerini, bu tecrübeler neticesinde karşılaştıkları ve duydukları her zorluk karşısında, çehrelerinde ancak tatlı bir tebessüm oluştuğunu, tatlı bir tebessüm bırakacak bir üslup ile aktarıyor.

Dosyada ayrıca, M. Zeki Saka “Dedemin Saati”, Ömer Korkmaz “Dedesizlik”, Vedat Aydın “Dedem” , Mahmut Atay “Dedeler ve Torunlar”, Murat Ak “Bozkırlı Merhametli Muzdarip”, Müzeyyen Çelik “Demir Hafız: Dedem”, Vural Kaya “Dedemi Anlatmak…” yazıları bulunuyor.


Kitap/Sinema/Deneme;
Necip Tosun, Abdullah Harmancı’nın 1998-2013 yılları arasında yayımladığı öyküye ilişkin yazılarını topladığı “Kurmacanın Büyülü Sureti” kitabını yazıyor. Mehmet Kahraman, İsmail Özen’in 1996-2013 yılları arasında yazdığı öykülerinden derlediği “Günler Ne Kadar Kısaldı” isimli öykü kitabını inceliyor. Faruk Turğut ise Köksal Alver’in 2013 yılında yayımladığı “Mahalle” kitabını yazıyor.

Abdullah Kasay, “Dikkat, Felsefe Çıkabilir!” başlıklı yazısıyla bu sayıda bir şiiri, bir denemesi ve bir söyleşisi bulunan Vefa Taşdelen’in “Felsefeden Edebiyata” kitabını inceliyor. Böylece dergi 15. Sayısında küçük bir Taşdelen dosyası da yapmış oluyor.

Her sayısında şiir, öykü ve denemelerin yanında sinema yazılarına da ağırlık veren derginin bu sayısında Ahmet Aksoy “İçinizi Yakacak Bir Taşra Hikayesi” başlığı altında Atalay Taşdiken’in yönetmenliğini yaptığı bir çok festivalden en iyi film, en iyi erkek oyuncu ve jüri özel ödülü alan “Mommo Kız Kardeşim” filmini yazıyor.
Ali Akar, “Ankebut” suresini yazarken Allah’ı ve onun bizelere kelamı olan Kur’an’ı gündemimizde tutmaya davet ediyor. Toplum mühendisliği ürünü yapay gündemlerle meşgul edildiğimiz, çok çeşitli kaynak ve şekillerle durmadan bulandırılan zihinlerimizle, yönünü bulamayan yığınlara dönüşüyorken, Ali Akar’ın yazısı sadra şifa oluyor.

Nergihan Yeşilyurt’un merakla beklenen “İnsan Düğmesi” köşesi ikinci kez okurla buluşuyor.
 

ismail

Yeni
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Tepkime puanı
2,063
Puanları
0
Yaş
45
Mahalle Mektebi




16. sayısı ile okurlarının karşısına çıkan Mahalle Mektebi, edebiyatta merkez ve taşra algısının değiştiği, sorgulandığı günümüzde, tartışmalardan uzak kalarak, nitelikli edebiyat üretmek ve edebiyatın hayat ile temasını koparmamak gayretinde. Derin bir dergicilik kültürü ile tanıdığımız Konya’dan “Merhaba” diyor.

Edebiyat dergilerinin hatıralar dünyası Dergi Büroları’nı dosya konusu yapan dergi, bu dünyanın bir atlasını hazırlıyor.
Şiir;
“Yine tellere takılıyor uçuşan yüreklerimiz / Kanamak için bahane mi gerek?” mısralarını ve Naci El Ali çizimlerini hatırlatan kapak fotoğrafı ile açılan derginin ilk şiiri Murat Özel’e ait. "Hafif Yaralama" başlığını taşıyan şiir başlığına muhalif hareket ederek, atladığımız birçok gerçekliği yaralarımızı da tazeleyerek gösterirken bizi iç sayfalara uğurluyor.
Nergihan Yeşilyurt’un “Romantizmin İcadı” bizi ikinci şiir olarak karşılarken, üçüncü şiirde bizi bir sürpriz bekliyor: Bir yıla yakın zamandır şiir yayımlamayan Şeyma Aydın’ın “Başka” isimli şiirini okuyoruz. Ertuğrul Rast ise tek kelimelik mısralardan oluşan “Bir İnsan Niye Kanar Sorusuna Aranılan Cevaptır” şiiri ile bu sayıdaki yerini alıyor.
Sonraki sayfalarda bizi Burhan Sakallı, Rıdvan Ünal, Dursun Göksu, Melih Tuğtağ, Özgür İren Bayram, A. Çağrı Bayındırlı, Rengin Hazal, Merve Keskin karşılıyor. Aleyda Jeneska’nın ve Ömer Onaylı’nın ilk şiirlerini de dikkate değer buluyoruz.
Şiir çevirileri de ilgiyle takip edilen dergi bu sayıda, Muhammed El-Mâğut’un “Hainlik Projesi” şiiri ile John Montague’nin “Âdem Elması” isimli şiirini edebiyatımıza kazandırıyor.Öykü;
Mektebin 16. sayısında biri çeviri olmak üzere toplam on bir öykü bulunuyor. Her sayısında gençlere özel önem veren dergi bu sayısında, ilk kez öyküsü yayımlanan Ebuzer Şamil’in, “Soyutlaşan Somutluk” öyküsünü okurla buluşturuyor.
Derginin öykü sayfaları Mehmet Kahraman’ın “Unutulmayanlar” isimli öyküsüyle açılıyor. Uzun öyküler ile tanıdığımız Kahraman bu sayıda okuyucusunu şaşırtarak küçürek bir öykü yazıyor.
Numan Altuğ Öksüz “Şeref Madalyası”yla derginin ikinci öyküsünü yazıyor. Öykü zor zamanlar olan doksanların son yıllarında bir Milli Eğitim Müdürünün görevden alınmasını konu ediyor.
Ali Güney’i bu sayıda iki öykü ile görüyoruz. Dergi Büroları başlıklı dosyada “Bizim Öykümüz” ismiyle ve dergi kadrosuna ithafen yazdığı öyküsü; dergi bürolarındaki edebiyat sohbetlerinden, hayatın içine, hayatın içinden edebiyat ütopyasına koşarken, sanatçının ikilemini de incelikli üslûbuyla yansıtıyor. Öyküler bölümünde yer alan “Rüya Penceresi”nde bir şair adayının rüyasını konu ediyor.
Bu sayının diğer öykücüleri ve öyküleri ise şöyle; Hüzeyme Yeşim Koçak “Martin Lings’in Kedisi”, Orhan Onuk “Lavanta Kokusu “, Meral Afacan Bayrak “Kadife Ses”, İlker Aslan “Sis”, Hacer Özdemir “İki Öykü”, Mustafa Alperen Mercan “Düğme Düğme Uykusuzluk” ve çeviri eser olarak Hişam Mutavi “Döngü”.
Söyleşi;
Dergide iki söyleşi bulunuyor. İlk söyleşiyi Ertuğrul Rast “Şiirden Poetikaya” başlığı altında Hakan Şarkdemir ile gerçekleştiriyor. Şarkdemir şöyle diyor: “Bir şairin kaderi, gerçek anlamda bir şairin kaderi, milletinin kaderiyle çakışıktır diye düşünebiliriz. En azından klâsik ve modern şair için bunu söyleyebiliriz.”
İkinci söyleşi Mahalle Mektebi’nin hayatla temasının da bir kanıtı. Üç yıldır zulüm altında bulunan Suriye’den bir genç ile gerçekleştiriliyor. Muhammet İkbal Şenol’un söyleştiği Ubada Yusuf, Suriye gerçeğine tüm çıplaklığı ile dokunuyor.
Dosya;
Dergi nedir sorusundan başlayıp genişleyen dosyada dergi bürolarının; edebiyatın ve sanatkârlığın hakkını vermek adına birer mektep olma özelliğinden, söz ustaları ile bir arada olmanın verdiği neşeye, çokluk izbe pasajlarda güçlük ile açılan dergi bürolarının şehrin havasına ve gönüllere kattığı incelikten, edebiyat dünyasının kurucu çevreleri olması işlevine kadar birçok konu ele alınıyor.
Diriliş, Edebiyat, Mavera, Yedi İklim, Hece, İpek Dili, Edebiyat Ortamı, Aşiyan, Hasret ve Divan gibi dergilerin büroları çeşitli yönleriyle ele alınıyor.
Kitap / Deneme / Sinema /Tiyatro;
Abdullah Kasay bu sayıda külliyat hacminde eserleri ile yaşayan kıymetli yazarlarımızdan Rasim Özdenören’in tabelaların yönlendirdiği günümüz insanı için yazılmış olan “Kent İlişkileri” kitabını ele alıyor.
Gökçe Özder ise “İçeriğin Estetikle İmtihanı” başlığını kullanırken, sayının söyleşi konuğu Hakan Şarkdemir’in Modern Epik Üzerine yazılarından oluşan Kahramanın Dönüşü isimli kitabını yazıyor.
İbrahim Alan, Ziya Paşa’nın “Dolaştım Mülk-i İslam’ı Bütün Viraneler Gördüm” mısrasını başlık olarak kullanıyor ve kendini yıkan Mısır gerçeğinden İslam dünyasına bakıyor.
Muammer Ulutürk “On Yıl Arası Takvimden Notlar”ından bugün henüz kırkına ulaşmış olan neslin de ortak notlarını yazıyor. Betül Ok “Şair Yabancılığı”, Emre Tan ise “Cenin” isimli denemesi ile okurla buluşuyor. Tayyip Atmaca “Demek Gidiyorsun Reis”, Ayşe Köroğlu “Dünyam / Boşluk”, Rukiye Yürüç “Zilletten Visâle Satranç”, Atilla Yaramış “Nur Üstüne Nur” sayının diğer denemeleri.
Sinema yazılarında Fatih Dere 1953 yapımı, yönetmenliğini Yosujiro Ozu’nun yaptığı “Tokyo Hikâyesi”ni yazıyor. Japon sinemasının Akira Kurosawa ile beraber en büyük iki yönetmeninden biri olan Ozu’nun ismiyle müsemma filmini tüm yönleriyle ele alınıyor.
Yusuf Dinç “Kenan’da yok ışık; cimri ve antigone” başlıklı yazısıyla bu sayının tiyatro bölümünde yer alıyor. Nergihan Yeşilyurt ise “İnsan Düğmesi” köşesinde üçüncü kez edebiyat dünyasından haberleri yazıyor.
Son olarak bu sayıda ilk kez “Hayat Edebiyat” başlığı ile derginin çeşitli faaliyetleri hakkında haberler aktarılıyor.























 

ismail

Yeni
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Tepkime puanı
2,063
Puanları
0
Yaş
45
Mahalle Mektebi Dergisi 2015 yılının ilk sayısı ile çıktı. İki ayda bir yayınlanan ve 21. Sayısını hazırlamış bulunan daha önce İbrahim Demirci, Ahmet Sarı gibi şahıs dosyaları yapan derginin bu sayısında dosya konusu Sosyolog Prof. Dr. Köksal ALVER.


Kapakları merakla beklenen derginin bu sayısı da beklentileri boşa çıkarmayacak gibi. Başkent'den bir minyatür olarak karşımıza çıkan kapak "Bir başkent, her zaman başkenttir" sözünü doğruluyor. Öykülerle açılan dergi şiirler, sinema yazıları, Mektep Konuşmaları ve Hüseyin Su, Abdullah Harmancı, Hilmi Uçan'ın da yazılarının bulunduğu geniş dosyası ile yine arşivlik bir sayı hazırlamış.
Şiir; İkisi çeviri olmak üzere toplam 12 şiirin bulunduğu dergide şiir dosyası Ali Berkay'ın "Révélation Magnétique" şiiriyle açılıyor. "Adım Ali, herhangi bir şeyin kapısı değilim" diyen Berkay iddialı bir şiirle çıkıyor. Ertuğrul Rast "Kafes Hayatıdır Anlatılan" şiirinde "uzaklardan çıkıp gelen bir adam"ınşiirini yazıyor. Anıl İbrahim Bakırcı, "Sevgiliye Nutuk" şiirine devam ediyor. İkincisi bölümü yayımlanan şiir de Bakırcı "Barışmadan kavgamla galip çıkarak / En keremli yenilgiyi hüküm adında sırlayarak" derken, Türk şiirine yeni bir soluk getirecek izlenimi veriyor. Yunus Emre Altuntaş biçimiyle öne çıkan "7edi" başlıklı şiiriyle dosyada yer bulmuş. Ömer Korkmaz ise "Kız Kulesinden İniş İzni"nde "İki dünya arasında bir yerde soluyorum" diyor. Vural Kaya ise Cahit Zarifoğlu'na selam durmuş "Şimdi Göğümüzden Bir Kuş Geçer Hafifleriz" başlıklı şiiriyle. Diğer şair ve şiirler ise şöyle; Hakan İsfa Şahin, "Beni Bir Defa Telgraf Çekerken Vurdular", Yağız Yalçınkaya, "Vaat Edilen Kesret", Abdurrahim Hâdi Bıyıklı, "Tüm Kırılmış Deniz Atları", Ahmet Sarı, "Kuş Seslerinden Bir Çadır" Gül Çiğdem, Kateb Yacine'nin "Selam" şiirini, Hasan Bozdaş ise Maung Zarni'nin henüz başlığında okurunu etkileyen çarpıcı bir şiir olan "Mülteciler İçin Yurt Yok" şiirini çevirmiş. Öykü; Mahalle Mektebi'nin 21. sayısında dokuz öykü bulunuyor. Yunus Develi'nin "Bir Küçük Teftiş" adlı öyküsü insanın şehirle savaşını anlatıyor. Mustafa Çiftci ise "Hişman Pahma" adlı aşk öyküsüyle güzel bir metin hazırlamış. Ali Güney ise Mehmet Gürhan'a ithaf ettiği "Üçüncü Yüz" öyküsünde hüznü konuşturuyor. Senem Gezeroğlu'nun "Her Şey Yersiz Yerinde" başlıklı öyküsü ise sıradışı biçemiyle dikkat çekiyor. Yine öykü dosyasında Safiye Gölbaşı, "Bi Umut Gökkuşağı İspinozu", Sıddık Yurtsever, "Vebal", Birsen Sulubulut, "Ankara", Recep Ayık, "Tehlikeli Bir Öykü", Meral Afacan Bayrak, "Velev ki Eylül" adlı öyküleriyle yer alıyor. Dosya; Mahalle Mektebi'nin bu sayısının dosya konusu, sosyolog ve öykücü "Köksal Alver". Seyfettin Kurt ve Ejder Ulutaş’ın hazırladığı ve 19 yazının bulunduğu dosya; Köksal Alver biyografisi ile açılıyor. Dosya, Hüseyin Su'nun "İki Ucu Açık Kalemler" yazısıyla devam ediyor. Oldukça kapsamlı olan dosya; sıcak ve okuyucuyu yormayacak metinlerden oluşuyor. Hilmi Uçan "Hayatın Özünü Kavramak" başlıklı yazısında Köksal Alver'in hikayelerindeki sıcaklık üzerinden bir bahis açmış. Mehmet Ali Aydemir ise "Köksal Alver’in Sosyolojik Düşüncesine Giriş Denemesi: Sosyolojinin Kadrajında Hayatın Fragmanlarını İzlemek" yazısında sosyolojiyi hayret ve muhabbet makamında konumlandıran Köksal Alver'i anlatmış. Hüseyin Çil, edebiyatçının sosyolojisini Köksal Alver üzerinden yazmış, bu iki alanın birleşiminin nasıl olduğunu dile getirmiş. Ahmet Koyuncu, "Köksal Alver ile Kenti Keşfetmek" başlıklı yazısında Alver'in kenti anlama çabasından hareket ediyor. Mehmet Kahraman "Köksal Alver Öyküsü"nü yazmış, Abdullah Harmancı ise "Köksal Alver Estetiği"ni. Faruk Turğut'un hazırladığı "Bir Hoca Portresi" ise dosyanın ilgi çekici yazılarından. Bir bibliyografya ve fotograf albümü de dosyada yer alıyor. Cemile Sümeyra, "Eş Olmak", Hasan Harmancı, "Bir Köksal Alver Genellemesi", Seyfettin Kurt, "Uzun Bir Dersten Anladıklarım", Fatih Uslu, "Köksal Alver ile Yolculuk", Abdulkadir Erkal, "Bir Hüsn-i Tahattur-ı Mâzi", Cemal Ocak, "Yüksek Heyecan", Ejder Ulutaş, "Bölümdeki Duraklar ve İlişkilere Dair İzlekler" ve Hasan Harmancı, "Köksal Alver’in Dostları" ile geniş hacimli dosyada bulunan isimler. Söyleşi/Sinema/Deneme; 21. sayısında iki söyleşisi bulunuyor. Vural Kaya, Müzeyyen Çelik'le Ejder Ulutaş ise Köksal Aver ile söyleşiyor. Vural Kaya, Müzeyyen Çelik'le "Kamu Baş Rüyacısı"nı konuşmuş. Sadece kitapla sınırlı kalmayan söyleşide çok fazla alana temas edilmiş. Çelik, yazmayla alakalı bir soruya "Çünkü yazdığınızda bir organınızı söküp sokağa atıyorsunuz sanki." şeklinde cevap vermiş. Köksal Alver dosyası içinde yer alan ikinci söyleşiyi Ejder Ulutaş gerçekleştirmiş. Sosyoloji, edebiyat, hayat, kent gibi bir çok konuya değinilen söyleşide, Alver, " Sosyoloji ile edebiyatın merkezinde aynı gerçeklikler var; insan-toplum ve tabii bu katmanların devasa unsurları, kategorileri, versiyonları, dağılımları." diyor.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]--> Geçtiğimiz ay aramızdan ayrılan Emre Tan'ın "Küflü Bir Küfür" yazısı ile başlıyor deneme dosyası: "Şehrin insanı! Seni kurtaracak bir Nuh yok değil aslında bu tufanda. ". Daha çok öyküleriyle tanıdığımız Elif Nihan Akbaş ise "İçimdeki Çocuğa Yaşam Dersleri"ni yazmış. Yunus Emre Altuntaş ise "Kazan Kültürü" yazısıyla gezi notlarına devam etmiş. Muammer Ulutürk bir başka gezi yazısıyla Paris'ten izlenimlerini yazıyor. Ahmet Çelik, "Ali Emîrî’nin Medhiye-i Mevlânâ’sı" ile tozlu raflarda kalmış bir kasideyi yazıyor. Abdullah Kasay, toplumların ideal'e ulaşma isteğini, batı-doğu izleğinde ele almış. Aziz Mahmut Öncel, bu sayıda şiiri bulunan Yunus Emre Altuntaş şiirini, son kitabı "Huzursuz Rabıta" bağlamında değerlendirmiş. Gül Çiğdem ise George Orwell'in ünlü eseri "1984"'ü değerlendirmiş kitap inceleme köşesinde. Ahmet Aksoy sinema yazılarına devam ediyor. "Yozgat Blues Kime Neyi Anlatıyor" yazısıyla, Yozgat Blues'i inceliyor. Mektep Konuşmaları; Mahalle Mektebi yazarlarının hazırladığı Mektep Konuşmalarının beşincisinde Ali Berkay Bircan, Ömer Korkmaz ve Abdullah Kasay "Edebiyat ve Etik"i konuşuyor. Oldukça zor bir konuya eğilen Bircan, Korkmaz ve Kasay, günümüz edebiyat dünyasındaki sıkıntıları da dile getirmişler. Ayrıca bu alandaki literatüre de hakim bir konuşma olmuş.
Son olarak Mektep okurlarının heyecanla karşıladığı bir bölüm olan alıntı köşesinde, Cahit Zarifoğlu''nun "Yaşamak" kitabından bir bölüm yer alıyor. Zarifoğlu, "Alman Kültür Merkezi “Genç şairler toplantısı” adı altında bir program düşünüyormuş. Mehmet Fuat önayak oluyormuş. Tam bilmiyorum biri danışmanlık yapıyor elbet." şeklinde başlayan bir toplantı anısını anlatıyor.
 
Üst