Kur'an'ın yorumlanması !

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Kurân ise Allah tarafından gönderilmiş bir kitaptır ve onun üzerinde çalışma yaparken varılacak sonuçların insan ürünü değil, Allah'in hükmü olması gerekir. Burada gerçekler yukarıdaki tanımda yapıldığı gibi insan tarafından oluşturulmaz, Allah tarafından bildirilirler.

Nitekim insan tarafından oluşturulan ve gerçek olarak kabul edilen bir sonucun evrensel, zamanüstü ve değişmez olması da beklenemez. Bu yüzden sosyal bilimler zamana, kültüre, mekana göre değişiklik gösterirler ve hatta bu değişimi incelerler. Ancak Allah'ın kitabı tüm zamanlara hitap edebilmeli, evrensel, yani kültürlere göre değişkenlik arz etmeyecek yapıda olmalı ve asla değiştirilemeyecek hükümler içermelidir. Zaten bir dinin Allah'a aidiyetinin koşulları da bunlardır. Bu şartlar karşılanmıyorsa o din veya kitap Allah'a ait olamaz. Çünkü Allah'tan bu şartları karşılayamayacak bir kitap göndermesi beklenemez.

Günümüzde kemikleşmiş anlayışa göre bir kişi Kur'an üzerinde çalışıyorsa zaten yorum yapmalıdır, o kişinin işi ayetleri yorumlamaktır.

Bir hoca Kuran' dan bir şeyler söylüyorsa bu elbette kendi yorumu olmalıdır. O halde başka bir hoca da kendi yorumunu söyleyecektir.

Genel anlayış ne yazık ki bu şekilde yerleştirilmiştir. Bu anlayışın bir ürünü olarak, Kur'an üzerinde çalışan hocaların aynı konuda ortaya koydukları farklı yorumlar, birer "zenginlik"￾ olarak algılanır olmuştur. Aynı konuda ulaşılan sonuçlar birbirinin taban tabana zıttı olsa da durum değişmemektedir.

Durum böyle olunca bir tefsir profesörünün çıkıp Kurân'ın tamamına yakınını indirildiği döneme has kılması, bir başka tefsircinin Allah'ın söylediğine bakarak "söylemek istediğini" anladığını iddia etmesi de günlük rutinlerden kabul edilir olmuştur. Bu anlayışın belki de en hazin sonucu artık bir ayetin sadece Türkçe mealinin okunmasının bile "senin yorumun" karşılığını alıyor olmasıdır. Bunun tek sebebi de ilahiyat akademyası ve ilahiyatçı akademisyenler ve hocalardır.

Kuran'ı yorumlamak bu kadar normal bir şey olunca kendilerinde Kuran'ı tefsir etme yetkisi görecek kadar üstün cesaret sahibi hocalar ayetlere kendi zihinlerinde oluşturdukları kurguları rahatça söyletebilmektedirler. Yeter ki ne kadar gülünç olduğuna bakmaksızın yaptıkları yorumun sonuna "Allah en doğrusunu bilir" notunu düşsünler.

Allah'ın kitabına karşı takınılmış bu pervasız genişlik ve rahatlık, çevrelerinde kendilerini modern olarak gören kişilerden oluşan bir cemaat oluşturmak isteyen hocalara, Allah'ın kitabından asla onay almayan bir kolaylık sağlamaktadır.

Oysa Kuran Allah'ın kitabıdır ve onu açıklama, tefsir etme iddiası, Allah'ın apaçık olarak vasıflandırdığı kitabını açıklamaya muhtaç bıraktığını iddia etmek olacaktır. Böyle bir iddia Allah'ın kitabı için kullanılamamalıdır.

Yorumlama ve açıklama insan ürünü bilgiler için yapılabilir. Bu sebeple hiç kimse dairenin alan formülünü, merkezkaç kuvvetinin formülünü, Dünyanın üzerindeki cisimlere uyguladığı yerçekimi kuvvetini yorumlamaya, farklı şekilde anlamaya çalışmaz. Çünkü bunlar Allah tarafından belirlenmiştir. Evrensel ve zaman üstüdür.

İnsanın görevi Allahın belirlediği bu evrensel kanunları bulmak, öğrenmek ve kullanmaktır. Kuran da eğer Allah'n kitabı ise böyle olmak zorundadır. Bu yüzden Allah'ın dinini ve kitabını araştıran bilimler, asıl faaliyetleri insan üretimi bilgileri yorumlamak olan sosyal bilimlerin bir kolu olarak görülemezler.

Erdem Uygan
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Türk Dil Kurumu sözlüğünde yorum kelimesine şu anlamlar verilmiştir:

1. Bir yazının veya bir sözün, anlaşılması güç yönlerini açıklayarak aydınlığa kavuşturma, tefsir.

2. Bir olayı belli bir görüşe göre açıklama, değerlendirme.

Bu tanıma göre Allah'ın kitabını yorumladığını söyleyen bir kişi, onun anlaşılması güç olan yönlerini aydınlığa kavuşturduğunu iddia etmektedir. Yine aynı kişi Kurân'ı yorumlamakla kendi görüşüne göre açıklayıp değerlendirdiğini ileri sürmektedir. Ancak Rabbimiz Nebîsine bile böyle bir yetki vermediğini açıkça bildirmektedir:

Elif Lam Ra! Bu, her zaman doğru hükmü veren ve her şeyin iç yüzünü bilen Allah tarafından, ayetleri, hem muhkem kılınmış hem de açıklanmış bir kitaptır. Böyle olması, Allah'tan başkasına kul olmayasınız diyedir. (De ki: ) Ben de Allah tarafından size gönderilmiş bir uyarıcı ve müjdeciyim. (Hûd 11/1-2)

Ayette görüldüğü gibi Allah, Kuran'ı kendisinden başkasının açıklamasına izin vermemesinin sebebini "Allah'tan başkasına kulluk etmemizi önlemek" olarak ifade etmektedir. Diğer bir deyişle, bu ayete göre, Kuran'ı açıkladığını söyleyen kişi bir tür ilahlık iddiasında bulunmaktadır.

Kuran üzerinde çalışanların görevi onu açıklamak değil, ekipler oluşturarak Allah'ın yaptığı açıklamaya ulaşmaktır. Bunun nasıl yapılacağı, birbirini açıklayan ayetlerin nasıl belirleneceği ve metodun tüm ayrıntıları da yine Kuran'da Rabbimiz tarafından detaylı olarak açıklanmış, bu metoda "ilim", ulaşılacak sonuca da "hikmet" adı verilmiştir.[2]

Kurân'ı sadece Allah'ın açıklaması, ayetlerin yoruma açık olmadığını gösterir. Zaten hikmet doğru hüküm demektir ve her konudaki doğru hüküm yalnız bir tane olmak zorundadır. Bu da Kurân'ın yoruma açık olmadığını gösterir. Hikmetten bahseden ve Allah tarafından açıklanmış bir kitap için yorumdan bahsetmek imkansızdır.

Kurân'da geçen kavramların anlaşılması da yine aynı metodun uygulanması ile mümkündür. Bu da Kuran üzerinde çalışanların sözlüklere ve Kuran'in indirildiği döneme mahkum olmalarını önler. Diğer bir deyişle Kurân'a geçen her bir kavram yine bizzat Allah tarafından açıklanmış ve hatta örneklendirilmiştir. Kelimelerim anlamlarını ortaya koyan, sonra o kelimeleri kavramlaştırarak birer terim haline getiren, her bir terimi detaylı olarak tanımlayıp sarsılmaz bir incelik ve düzenle kullanan yine bizzat Rabbimizdir.

Bu durumda şu rahatlıkla söylenebilir; Kurân'ın sadece açıklamasını değil, yeryüzündeki bütün dillere çevirisini de bizzat Allah yapmaktadır. Çünkü kavramlarını kendisi tanımlayıp hangi anlamda ve nasıl kullanıldığını bizzat Kurân belirlemekte, herhangi bir insana söz hakkı tanımamaktadır.
İşte Kuranın sadece Allah tarafından ortaya konabilecek bu muazzam yapısını bilmediğimiz ya da göz ardı ettiğimizde ayetlere kendi kafamızdan meal vermeye başlarız.

Kelimeleri sözlükçüler, terimleri meal ve tefsirciler tanımlamaya ve yorumlamaya başlarlar. Sonuçta mealler Allah'ın kitabının meali olmaktan çıkar ve Kuran, mealcilerin at koşturduğu uçsuz bucaksız bir yorum çiftliğine döner. Meal ve tefsirler bu durumun sayısız örnekleri ile doludur. Kuranın böylesine özgürce yorumlanabilir bir kitap olarak algılanmasının nelere yol açtığına dair Hayat Kitabı Kuran Gerekçeli Meal-Tefsir adlı mealden bir örnek vermeye çalışalım...

[1] https://www.nedir.com/sosyal-bilimler
[2] İlim ve Hikmet Kavramları ile ilgili olarak Süleymaniye Vakfı Yaınlarından çıkan çalışmalarımıza ve ilgili TV programlarımızın youtube kayıtlarına kolayca ulaşmak mümkündür.
 

Kaçak

Yeni
Katılım
21 Ara 2012
Mesajlar
8,416
Tepkime puanı
896
Puanları
0
Senin eski nickin neydi yahu ...
dilimin ucunda diyemedim...
bu alıntı yaptığın amca kim ???
neyimiz oluyor ??
kaç kişiyi kesmiş bu amca ??
 

ilke

Paylaşımcı
Katılım
6 Kas 2017
Mesajlar
875
Tepkime puanı
188
Puanları
0
Bu adamda ne gibi bir meziyet veya ilim tesbit edildi de yazıları artık alıntılanıyor ? Merak ettim !.
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Yahu ne düşündüğünü söylesene kaçak
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Bu adamda ne gibi bir meziyet veya ilim tesbit edildi de yazıları artık alıntılanıyor ? Merak ettim !.

Konu hakkında yorum yapacaksan buyur kardeşim seni dinleyelim. Yok serinlemek istiyorsan hiç havamda değilim.
 

ilke

Paylaşımcı
Katılım
6 Kas 2017
Mesajlar
875
Tepkime puanı
188
Puanları
0
Konu hakkında yorum yapacaksan buyur kardeşim seni dinleyelim. Yok serinlemek istiyorsan hiç havamda değilim.


Peki o zaman; işte yorumum !
Kuran-ı kerim hakkında yorum yapmak herkesin harcı ve işi değildir ! Buna ancak ulu'l-elbâb denilen (yani ilimde derinleşenler) alimler yorumda bulunabilirler ! Bunların haricindeki insanların sözleri kusura bakmayın ama zırva olur !
 

Kaçak

Yeni
Katılım
21 Ara 2012
Mesajlar
8,416
Tepkime puanı
896
Puanları
0
Yahu Red ....
bunca uzun uzun neden yazmış sevgili yazar ...
getireydi 3 ayet herkes anlayaydı...
bunca yoruma , kafa konforunu bozmaya ne gerek vardı ???
kaldı ki keşke ilgili linki vermeseydin , linkten önce daha karizmatikti :)
otursun oturduğu yerde , yeni şeyler söyleyeceğim ıkınmasına girmesin, popüler olmasına gerek yok , zirvede bırakmış orada kalsın da ....
ve sende artık şu keskin kenarlarını törpüle biraz ...
din hayatın kendisidir dersin, insanların tamamının Arapça muallimi olmasını dilersin ....
tutarlı ol , benim yoruma ihtiyacım var benim kafa çok basmaz ve ene mafi malum Arabia ....
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
İyi de azizim konuyu daha irdelemeden hemen kesip ativerdin.
Karizmayi birak simdi kisilerle degil sözleriyle ilgileniyoruz.
Aslinda yazinin devaminda bu farkli yorumlamalara cok güzel örnekler verilmisti ama hani uzun olur diye paylasmamistim.

Mesele su kardesim; Mustafa Öztürkder ki; kuran spekulasyona acik bir metin midir?

Yani kuran kendisini farkli yorumlayan esari'ye, mutezile'ye harici'ye, selefi'ye, cebriye'ye,
ehl'i sünnete hepsine birden sen haklisin der mi. Malum hepsi kuran referansli yorumlardir.
Mesela kader meselesi gibi, bir görüse göre kader nereye savruyorsa bizi oraya gideriz (cebriye).
Insan kendi yaratir kendi yapar (mutezile). Hem ondan biraz hem bundan biraz diyen esari.
Bu konular fikhin degil kelamin konusudur dikkatinizi cekerim. Hani "ya bunlar tali meselelerdir" diyenlere soyluyorum.


Neyse isim cikti...
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Geldim aynı gidecem aynı :)

yorumlari gormuyormusun, kimle neyi tartisacagiz
biri karizma der digeri de ehli sünnet de ehli sünnet
ihvan dersen kendi aleminde
Büsra sinavlarla kafayi bozmus
Nefahtü cay, börek telasinda
cemali kayboldugu mistik alemin hazzi pesinde
ebu dersen hepsi burada, gitti gidiyor, satti satiyor
bir digeri sana gelince, riv riv de riv riv kardesim ya :D

bir ben miyim cefa ceken :)
 

adams77

Kanalizasyoncu
Katılım
14 Haz 2013
Mesajlar
25,879
Tepkime puanı
2,059
Puanları
113
Konum
Mars
yorumlari gormuyormusun, kimle neyi tartisacagiz
biri karizma der digeri de ehli sünnet de ehli sünnet
ihvan dersen kendi aleminde
Büsra sinavlarla kafayi bozmus
Nefahtü cay, börek telasinda
cemali kayboldugu mistik alemin hazzi pesinde
ebu dersen hepsi burada, gitti gidiyor, satti satiyor
bir digeri sana gelince, riv riv de riv riv kardesim ya :D

bir ben miyim cefa ceken :)

Seninle kimse bir şey tartışamaz ki :) aynanın karşısına geçsen aynadaki kendine bile iki kelime edersin herhal

riv riv riv
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Seninle kimse bir şey tartışamaz ki :) aynanın karşısına geçsen aynadaki kendine bile iki kelime edersin herhal

riv riv riv

ben delimiyim aynada kendi kendime konusayim
cok mu daraldim cikiyorum sokaga " ey millet basimiza tas yagacak, uyanin bu gafletten" diyorum
 
Üst