Kış mevsiminde iyi beslenmenin püf noktaları | ihvan forum – Özgür Düşünce ve Paylaşım Platformu!

Kış mevsiminde iyi beslenmenin püf noktaları

ismail

Yeni
İhvan Üyesi
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
20,475
Puanları
0
Yaş
42
Uzmanlar, kış ayının gelmesiyle birlikte, hastalıklara karşı vücut direncini arttırmada, sağlıklı beslenmenin önemine dikkat çekiyor. Beslenme ile ilgili yapılması gerekenler...


Kış mevsiminde insanların daha az enerji harcadığına vurgu yapan Adıyaman Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Başkanı Doç. Dr. Vedat Çınar, "Kış aylarında, havaların da yağışlı ve soğuk olmasının etkisiyle fiziksel aktivitelerimiz azalır, harcadığımız enerji de dolaylı olarak azalmaktadır.

Bununla birlikte beslenme düzenimizde de biraz daha ağır yağlı ve kalorili besin tüketiminde artış gözlenir ve fazla kiloların kısa zamanda kazanılmasına neden olur. Kış aylarında, hareketsizlik fazla kiloların kısa zamanda üzerimize yerleşmesine neden olur"
dedi.

Acaba neden kış aylarında kilo alırız? Sorusuna yanıt veren Doç. Dr. Çınar, "Bunun cevabı çok açık. Öncelikle yaz aylarında yaşamakta olduğumuz hareketliliğimizi kışın kaybederiz. Çoğumuz kış aylarında vaktimizi evimizde ya da ev gezmelerinde geçiririz.

Dolayısıyla aktivitemiz ve bazal metabolizma hızımız azalır ve harcanandan daha fazla enerji alımı ile kilo almaya başlarız. Kış aylarında kilo almanın ikinci bir nedeni de gündüzlerin kısa ve gecelerin uzun olmasıdır. Gecenin uzunluğu atıştırma alışkanlığımıza olumsuz etki edebilir.

Diğer bir taraftan dikkat edilmesi gereken nokta ise kapalı kalın giyeceklerin kilolarımızı örtüyor olmasıdır. Kamufle edilmiş kilolar yaz ayları gelip de açığa çıkıncaya kadar dikkatimizden uzak kalmış olur.

Buna soğuk havalar nedeniyle kapalı mekanlardan çıkmamak ve hareketsizlik de eklenince kış, beraberinde fazla kiloları da getirmiş olur. İşte bu nedenle kış aylarında vücut yağlanmaya diğer dönemlere göre çok daha fazla meyil içerisinde olmuş olur"
diye konuştu.


SAĞLIK VE BESLENMEYLE İLGİLİ YAPILMASI GEREKENLER
Çınar, sağlık ve beslenmeyle ilgili önerileri şu şekilde sıraladı:
"Kış mevsiminin vazgeçilmezleri arasında olan kuru baklagillere kış aylarında sofralarımızda mutlaka haftada en az 2 gün yer veriniz. Kuru baklagiller çok iyi bir protein kaynağı olduklarından dolayı, yemeklerimize lezzet vermek ve besleyici değerini artırmak için eti protein yönünden fakir olan sebzelerle beraber tüketin.

Kış mevsimiyle beraber baş gösteren grip, bronşit, soğuk algınlığı gibi hastalıklardan korunmak için antioksidanlardan zengin beslenerek bağışıklık sistemimizi daha çok güçlendirmeliyiz.

Bu aylarda çok bol bulunan turunçgil, havuç, brokoli, kabak, Brüksel lahanası, yeşilbiber, karnabahar, mandalina, maydanoz, roka, tere, meyvelerin tüketilmesi ile bu vitaminleri sağlayabilirsiniz. Taze sıkılmış meyve suları, vücudumuzu gribal enfeksiyonlara karşı korumasında etkilidir. Meyve suları bekletilmeden hemen içilmelidir. Bol bol salata tüketilmelidir. Salatalar hazırlanınca hiç bekletilmemelidir. Bekletildiğinde C vitamini kaybı hızlı olur. Bu vitamin ısı, ışık gibi etkenlerden kolayca etkilenir.
Kış aylarında kahve, çay gibi içecekler yerine bitki çayları ve C vitamini yönünden zengin olan kuşburnu çayını tercih ediniz. Yağlı yiyeceklerden uzak durulmalıdır. Özellikle katı yağ olarak bilinen tereyağı, margarin tüketiminden kaçınılmalıdır.

Yemeklere eklenecek zeytinyağı ve sıvı yağlar dikkatli tüketilmelidir. Fındık, ceviz, badem gibi yağlı tohumlar, sıvı yağlar, kuru baklagiller, tahin gibi besinler E vitamini yönünden zengindir. Balık, balık yağı, fındık ve cevizde bulunan omega-3 yağ asitleri güçlü bir antioksidandır ve bağışıklık sisteminin güçlenmesinde etkilidir.

Ayrıca zeytinyağı, fındık yağı gibi yağlarda bulunan omega-9 yağ asitlerinin de bağışıklık sistemimiz üzerine olumlu etkileri vardır. Yumurta, süt, yoğurt, peynir, et grubu gibi yüksek protein içeren gıdaların düzenli tüketimine önem gösterin. Kış aylarında güneş ışıklarını çok daha az alabildiğimizden ötürü, D vitamininden yoksun kalmakta ve D vitamini gereksinimlerimizi karşılamakta güçlük çekmekteyiz.
Kemik ve diş gelişimi için de önemli olan D vitaminin diğer bir kaynağı balıktır. Bu nedenle haftada en az 2 kez düzenli balık tüketmeliyiz. Havanın güneşli olduğu günlerde 20 dakika kadar güneş ışığından direkt yararlanmalıyız."
Kış aylarında da yaz aylarında olduğu gibi fiziksel aktivitelerin yapılması gerektiğini vurgulayan Çınar, buna ilaveten egzersiz yapılmasının da yeterli olacağını sözlerine ekledi.

İha
 

ziruh

Kıdemli Üye
İhvan Üyesi
Katılım
22 Kas 2007
Mesajlar
5,245
Puanları
113
eyvallah abi, dikkat edilmesi bir konu sağlığımız için

sağolasın...
 
Üst