Kelam!!!

spesifik

آزادی قید و بند
Katılım
18 Ağu 2007
Mesajlar
24,869
Tepkime puanı
4,114
Puanları
113
Konum
Hayâlistan/bul
Kaderin olmadığı ,insanların ezelde fiillerinin belirlenmediği fikrini ilk ortaya atan : Mabed el Cüheni

Görüşleri kaderiyye mezhebinin aslını oluşturan kişi : Gaylan Dımaşki

İrade hürriyeti konusunda ki fikirleri mutezilenin adalet prensibinin teşekkülünde önemli rol oynayan alim : Gaylan Dımaşki

İlahi sıfatlar,Halkul Kuran, İnsanların fiilleri konularını tartışmaya açan ilk kelamcı Cad bn Dirhem

Allah'ın ahirette görülebileceğini savunanlar ;Ebu Hanife
- Hasan Basri

Ebu HANİFE akaid konularında İmam Malikten istifade etmemiştir.

Kuran Mahluktur diyenler ; CA'D bn Dirhem Cehm safvan

İnsanın fiilleri gerçekleştirilirken iradesi yoktur,suyun akması ,yaprağın düşmesi gibi mecburidir görüşü Cehm bn Safvan a aittir.


vs vs
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,185
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
peki kelam ne demek
bu kavramı, terim anlamıyla bize biraz açıklar mısınız?
kelam ilmi ehemmiyeti hakkında görüşleriniz nelerdir
 

spesifik

آزادی قید و بند
Katılım
18 Ağu 2007
Mesajlar
24,869
Tepkime puanı
4,114
Puanları
113
Konum
Hayâlistan/bul
Bir fikri , bir manayı tam olarak ifade eden söz lafız ,konuşma olarak tanımlanmış.. Konusu islam dininin inanç alanı. İnanç ve teorik alan diyebiliriz..

Konularına göre de üç esası içine alır.. İlahıyyat ,nubuvvat ,semiyyat... Akli ve nakli delillerle islam inançları ile ilgili şüpheleri ortadan kaldırmaya, ispat etmeye çalışan bir ilim..

Şahsen teslimiyetçi bir bakış açısına sahibim.. Vahiyde mantık aranmasını isabetli bulmuyorum. Ama insanoğlu sorgulayan kafasına yatmayanı elinin tersi ile itebilen bir varlık.Bu ilmin uzmanları bir çok meseleye ışık tutmuş olmalılar..


Batıl inançların bertaraf edilmesi açısından bu ilimle iştigal müsbet görünüyor ama İmam Azamın bu ilimle uğraşmak caiz değildir demesi yabana atılmamalı..
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,185
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Bir fikri , bir manayı tam olarak ifade eden söz lafız ,konuşma olarak tanımlanmış.. Konusu islam dininin inanç alanı. İnanç ve teorik alan diyebiliriz..

Konularına göre de üç esası içine alır.. İlahıyyat ,nubuvvat ,semiyyat... Akli ve nakli delillerle islam inançları ile ilgili şüpheleri ortadan kaldırmaya, ispat etmeye çalışan bir ilim..

Şahsen teslimiyetçi bir bakış açısına sahibim.. Vahiyde mantık aranmasını isabetli bulmuyorum. Ama insanoğlu sorgulayan kafasına yatmayanı elinin tersi ile itebilen bir varlık.Bu ilmin uzmanları bir çok meseleye ışık tutmuş olmalılar..


Batıl inançların bertaraf edilmesi açısından bu ilimle iştigal müsbet görünüyor ama İmam Azamın bu ilimle uğraşmak caiz değildir demesi yabana atılmamalı..

islamda "bilmediğimiz şeylerin ardına düşme" yoktur
ve "eğer atalarımız yanlış yolda iseler" sorusunu biz de kendimize sormalıyız

işte bu noktada kelam başlar

kuranda kelam örneklerini çok yerde görebilirsiniz
mesela iki tanrı olması varlıkta düzeni bozacağı
kemiklere kim can verecek sorusu vs

"düşünmez misiniz?!"
"akletmez misiniz?!"
işte bu iki emri uyguladığınız anda kelam yapmanız başlamıştır zaten

tabi dini kelama indirgemek de doğru değildir
kelam, akideyi korur
akide/iman, ameli gerektirir
dinde asl olansa iman ve ameldir
kelam ise sebebtir, araçtır
 

spesifik

آزادی قید و بند
Katılım
18 Ağu 2007
Mesajlar
24,869
Tepkime puanı
4,114
Puanları
113
Konum
Hayâlistan/bul
Kuran mahluk mudur, Kader çizilmiş midir ? İrade de hürriyet var mı yok mu ?
Bu tür sorguların biraz hudut çizgisinin ötesinde olduğunu düşünüyorum..

Bilmediğin şeyin ardına düşme ! vahyi bir emirdir ... Ayet olması lazım...
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,185
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Kuran mahluk mudur, Kader çizilmiş midir ? İrade de hürriyet var mı yok mu ?
Bu tür sorguların biraz hudut çizgisinin ötesinde olduğunu düşünüyorum..

Bilmediğin şeyin ardına düşme ! vahyi bir emirdir ... Ayet olması lazım...

ümmet, çoğu zaman metodsal ve stratejik hareket zaafı yaşamıştır

onlar da tartışılmaz diye bir şey yoktur, kural olarak
ancak kardeşliğe, ümmet olmaya engel olduğu an
artık tartışmak haram olur

fakat islama fikri saldırı maksadlı
bu sorular sorulursa
bunları cevaplamak kimi zaman farzı kifaye halini bile alabilir
 

spesifik

آزادی قید و بند
Katılım
18 Ağu 2007
Mesajlar
24,869
Tepkime puanı
4,114
Puanları
113
Konum
Hayâlistan/bul
Bu konuları tartışanlar öldürülmüş tek tek ...
Ve müçtehidler bir hüküm karşısında görüşlerinde fetva belirlemişler..
Fetvalar taban tabana zıt ...birine göre helal diğerine göre haram
zıt görüştekiler canhıraş kendi helallik veya haramlıklarını savunacaklar.
haram olduğuna inanan bir kişiye helal bir bakış veremezsiniz ...tahammül etse kafi
insanoğlu tahammül dahi etmiyor malesef..
kader inkar anlayışını yeni dönem alimleri çıkardılar sanıyordum oysa menşeiii taaa tabiuna kadar..
 

Ahter

Kıdemli Üye
Katılım
1 Eki 2009
Mesajlar
5,252
Tepkime puanı
186
Puanları
0
Konum
antalya
Bir fikri , bir manayı tam olarak ifade eden söz lafız ,konuşma olarak tanımlanmış.. Konusu islam dininin inanç alanı. İnanç ve teorik alan diyebiliriz..

Konularına göre de üç esası içine alır.. İlahıyyat ,nubuvvat ,semiyyat... Akli ve nakli delillerle islam inançları ile ilgili şüpheleri ortadan kaldırmaya, ispat etmeye çalışan bir ilim..

Şahsen teslimiyetçi bir bakış açısına sahibim.. Vahiyde mantık aranmasını isabetli bulmuyorum. Ama insanoğlu sorgulayan kafasına yatmayanı elinin tersi ile itebilen bir varlık.Bu ilmin uzmanları bir çok meseleye ışık tutmuş olmalılar..


Batıl inançların bertaraf edilmesi açısından bu ilimle iştigal müsbet görünüyor ama İmam Azamın bu ilimle uğraşmak caiz değildir demesi yabana atılmamalı..

İmamı azamın kelama karşı olduğu ifade edilmiş..Bu konuda açıklama lutfederseniz memnun olurum..
 
Üst