İki Dil İçin Ne Düşünüyorsunuz? | ihvan forum – Özgür Düşünce ve Paylaşım Platformu!

İki Dil İçin Ne Düşünüyorsunuz?

İki Dil Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?


  • Kullanılan toplam oy
    47

TakVa

Ordinaryus
İhvan Üyesi
Katılım
13 Nis 2007
Mesajlar
2,868
Puanları
0
Her Şey Tartışılabilmeli

Cumhuriyet Demokratikleşemiyor

Başka Dillerde Gündeme Gelsin

Korkulmamalı ve tartışılmalı. Başka dillerde gündeme gelmeli ve mümkün olup olmayacağı her kesin önünde tartışılarak anlaşılmalı. Talep sahipleri bu işin neden olacağını veya olamayacağını süreç içinde kabulleneceklerdir.
 

Mihenk

Asistan
İhvan Üyesi
Katılım
7 Ara 2006
Mesajlar
338
Puanları
0
Osmanlıca ve kürtçe ilkoulda seçmeli dil olmalı
 

TakVa

Ordinaryus
İhvan Üyesi
Katılım
13 Nis 2007
Mesajlar
2,868
Puanları
0
Said Nursî ve “iki dil”

Bediüzzaman Medresetüzzehra projesini gündeme getirdiğinde, eğitim diliyle ilgili formülünü “Lisan-ı Arabî vâcip, Kürdî caiz, Türkî lâzım” şeklinde ifade etmişti. (Eski Said Dönemi Eserleri, Münâzarat, s. 290)

Arapça gerekliydi, çünkü herşeyden önce mukaddes kitabımız bu lisanla nazil olmuş ve İslâm kültürünün temel kaynakları bu dille yazılmıştı.
Ayrıca İslâm toplumunda son derece önemli yere sahip olan kavimlerden biri de Araplardı.

Türkçe de aynı şekilde lâzımdı. Çünkü bu üniversite resmî dilin Türkçe olduğu bir ülkede tesis edilecek ve Türklere de hizmet verecekti.
Kürtçenin serbest olması ise, sunulan eğitimin Kürt çocuklarına da ulaşabilmesi için önemliydi.

Konuya ilişkin başka izahlarında, anadilde verilen eğitimin “taşa işlenen nakış” gibi silinmez izler bırakacağı (a.g.e, Divan-ı Harb-i Örfî, s. 165) ve müfredatın önce anadilde, sonra resmî dille verilmesi (a.g.e., Münâzarat, s. 211) gibi dikkat çekici hususları da ifade ediyor Said Nursî.

Dille ilgili olarak yaşanan sancı, sorun ve sıkıntıların sağlıklı çözümlerini gösteren temel esasları onun bu tesbitlerinde bulmak mümkün.
Bunlarda bir defa, meseleyi eğitim ve iletişim ekseninde ele alıp, insan ve toplum psikolojisinin ihtiyaçlarını öne çıkaran bir yaklaşım söz konusu.

Dayatmacı ve ideolojik bir tavır asla yok.
Bir taraftan resmî dili bir vâkıa olarak kabul ediyor ve tartışma konusu yapmıyor, diğer taraftan anadilin de ayrı şekilde fıtrî bir gerçek olarak görülüp ihmal edilmemesi gerektiğini söylüyor.

Eğer devlet başta olmak üzere bu konuyla ilgili olan herkes Bediüzzaman’ın yaklaşımlarını esas almış olsaydı, bugünlerde bir kez daha alevlenen “iki dil” tartışması ve sürtüşmesi olmazdı.

Ama ne yazık ki, en başta devlet, Kürtlere anadillerini konuşmayı dahi yasakladı. Özellikle ihtilâl dönemlerinde, Kürtçe konuşanlar büyük suç işlemiş gibi çok ağır baskılara maruz kaldı.

Ve böyle bir ortamda Kürtçe yayın ve eğitim gibi konulara sıra gelmesi zaten beklenemezdi.
Ama bu gayri insanî anlayışın ve yol açtığı uygulamaların yanlış olduğu, çok sonradan itiraf edilmeye başlandı. 12 Eylül lideri Kenan Evren ve kuvvet komutanlığı yapmış isimler, askerî okullarda kendilerine öğretilen “Kürtçe diye bir dil yoktur” iddiasının ve Kürtçeye konulan yasağın vahim hatalar olduğunu ikrar ve itiraf ettiler.

Sonraki süreçte bu yasak tedrîcen gevşetildi.
Ara ara, Kürtçe konuşanların kimi komutanlarca azarlanması gibi, eski reflekslerin hâlâ devam ettiğini gösteren tavırlar olsa da, genel eğilim serbestleştirme yönünde gelişti. Kürtçe kasetlerden devlet kanalında Kürtçe yayın aşamasına gelindi. Yetersiz Kürtçe kursları rağbet görmezken, bir üniversitede Kürtçe bölümü açıldı.
Ama temeldeki sorun hâlâ çözülmedi.

Türkçe bilmeyen ilkokul çocukları ile, Kürtçe bilmeyen öğretmenler arasındaki iletişim kopukluğunu giderecek formül hâlâ üretilemedi.
Oysa bu ideolojik değil, pedagojik bir sorun ve çözümün de o çerçevede bulunması gerekiyor.

Okul boykotları ve yerel düzeydeki emrivakiler gibi ideolojik ve provokatif çıkışlarla da; durumdan vazife çıkarıp, yine görev alanının dışına taşarak öfkeli üslûplarla yapılan resmî dil vurgulu açıklamalarla da bu çözüm bulunamaz.

Almanya başta olmak üzere Türklerin yoğun yaşadığı Avrupa ülkelerindeki Türk çocuklarının anadilde eğitim hakkı gündeme getirilirken aynı şeyin Kürtler için de söz konusu olduğu ifade edildiğinde, “Ama oradaki Türkler azınlık, burada Kürtler aslî unsur” argümanıyla konuyu geçiştirmeye çalışan yaklaşımlar da çözüm değil.

Üstelik böyle bir mantık, azınlığa lâyık görülen bir hakkın aslî unsurdan esirgenmesi gibi çok tuhaf ve çelişkili bir neticeye de yol açıyor.

Dolayısıyla, bu konunun, çözümü daha da geciktirip zorlaştıran ifrat ve tefritlerden uzak, insanî ve pedagojik eksende üretilecek dengeli ve gerçekçi formüllerle sonuca bağlanması lâzım.

Ve o formüllerin temel esasları Said Nursî'de.

kazım güleçyüz
 

Okyanus

Profesör
İhvan Üyesi
Katılım
11 Şub 2008
Mesajlar
1,317
Puanları
0
İki dil mi var bu ülkede sadece?
 

manifesto

Yasaklı
İhvan Üyesi
Katılım
23 Ara 2006
Mesajlar
0
Puanları
0
Kürtçenin öğretilmesinde bir sıkıntı yok.Ancak resmi hizmetlerde iki dil zorlama bir talep ve temel insan hakkı ile ilgisi olmayan siyasi bir hamle.
Fantazi
Karadeniz bölgesinde de elektrik faturalarını LAZCA mı yazalım..

Böyle bir şey doğru olmaz.Kürtler kendi dillerinde istediği gibi okuyup yazabilmeli ama resmi işlemler resmi işler tek dil üzerinden olmalı o da Türkçe.

Mesela bölgede ki eski köy isimleri geri gelebilir ama tabelalara bir kürtçe bir türkçe yazmak ülkede tahribata yol açar.
 

Okyanus

Profesör
İhvan Üyesi
Katılım
11 Şub 2008
Mesajlar
1,317
Puanları
0
İnsanlar anadillerini konuşabilmeli.
Ama insanlar dilleri üzerinden siyaset yapan istismarcılarıda tanıyabilmeli.
 

Rodî

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
25 Mar 2010
Mesajlar
81
Puanları
0
BM Evrensel Beyannamesine göre Anadilde eğitim bir însanın en temel hakkıdır..

Bunun tartışılması bîle gereksîzdîr..
 

-Muhammed-

Profesör
İhvan Üyesi
Katılım
18 Kas 2010
Mesajlar
1,740
Puanları
63
Anadilde konuşulur ama tek dilde anlaşılır :)
 

TakVa

Ordinaryus
İhvan Üyesi
Katılım
13 Nis 2007
Mesajlar
2,868
Puanları
0
BM Evrensel Beyannamesine göre Anadilde eğitim bir însanın en temel hakkıdır..

Bunun tartışılması bîle gereksîzdîr..
Önce ortak dil öğrenilir. Yani türkçe, yazışmalar ve eğitim için, siyaset için gereklidir. Ama seçmeli olarak, ikinci olarak tüm eğitim hayatında geçerli olmalı. isteyen ingiklizce, isteyen kürtçe arapça öğrenebilmeli.
 

TakVa

Ordinaryus
İhvan Üyesi
Katılım
13 Nis 2007
Mesajlar
2,868
Puanları
0
Kürtçenin serbest olması ise, sunulan eğitimin Kürt çocuklarına da ulaşabilmesi için önemliydi.


Türkçe bilmeyen ilkokul çocukları ile, Kürtçe bilmeyen öğretmenler arasındaki iletişim kopukluğunu giderecek formül hâlâ üretilemedi.

Oysa bu ideolojik değil, pedagojik bir sorun ve çözümün de o çerçevede bulunması gerekiyor.

kazım güleçyüz
Bu tesbitler çok önemli
 

veri

Yasaklı
İhvan Üyesi
Katılım
8 Kas 2010
Mesajlar
0
Puanları
0
olaya kürtçe olarak yaklaşmak hataya düşürebilir.
ülkede herkesin istediği dilde konuşma, yazma, öğrenme hakkı olabilmeli

Türkçe öğrenmek istemeyene zorla öğretemezsiniz.
bölünme endişeleri yüzünden bazı haklardan taviz vermemeliyiz.
bölünme endişesi de yersiz
onlarca yıldır yapabildikleri ortada.
 

veri

Yasaklı
İhvan Üyesi
Katılım
8 Kas 2010
Mesajlar
0
Puanları
0
ortak dil niye önemli

biri anlatabilir mi?
uluslararası ihalelerde teklifler ingilizce verilebiliyorken
bunun türkçeye çeviri masrafı ilgili şirket üstleniyor
aynı şekilde kendi öz vatandaşımız dilekçesini başka dilde vermek istiyor ve masrafını çekiyorsa kendisi bilir.

özgürlüklerden zarar gelmez.
endişelenmeyin
şunca olay oldu.
halkımız hiç isyan etti mi?
birkaç kendini bilmezin çağırışlarına bakmayın.
sayıları bir elin parmağını hiçbir zaman geçemedi.
 

TakVa

Ordinaryus
İhvan Üyesi
Katılım
13 Nis 2007
Mesajlar
2,868
Puanları
0
olaya kürtçe olarak yaklaşmak hataya düşürebilir.
ülkede herkesin istediği dilde konuşma, yazma, öğrenme hakkı olabilmeli

Türkçe öğrenmek istemeyene zorla öğretemezsiniz.
bölünme endişeleri yüzünden bazı haklardan taviz vermemeliyiz.
bölünme endişesi de yersiz
onlarca yıldır yapabildikleri ortada.
Türkçe ortak dil olarak kalmalı, öğretmenler doğuda eğeitim veremiyor. Öğretmen kürtçemi öğrensin o yaştan sonra, küçük çocukların Türkçe öğrenmesi daha kolay.

Aileler sırf ideolojileri yzünden evde çocuğa türkçeyi yasaklıyorlar. ÇOCUK TÜRKÇEDE GELİŞEMİYOR BU YÜZDEN

O halka inmek ve konuşmak lazım, onların gönüllerini almak lazım. BU JENERASYON İLE SORUN AŞILIRSA, DEVAMINDA HİÇ BİR SORUN YAŞANMAZ.
 

ibrahimi

Has Uşak
İhvan Üyesi
Katılım
19 Haz 2006
Mesajlar
23,463
Puanları
0
Yaş
34
İki dil üç dil beş dil farketmez.Bu ülkede yaşayan her insanın istediği dili konuşma hakkı mevcuttur.Ama resmi dil Türkçe'dir.Almanyada nasıl Türkler Türkçe konuşabiliyorsa bir kürt çerkez de burada kendi benimsediği dili konuşabilir diye düşünüyorum.
 

manifesto

Yasaklı
İhvan Üyesi
Katılım
23 Ara 2006
Mesajlar
0
Puanları
0
Ortak dil elbette önemlidir önemiz olur mu?.
Farklı etniklerden gelsekde farklı anadillere sahip olsak da bir millet olmamızda en önemli aktördür ortak dil..

Şimdi Kürtçeyi elbette öğrenecekler okuyacaklar bu tartışılmaz ancak Kürtçenin Türkçenin alternatifi gibi ortaya sürülmesi ve dil üzerinden farklı politikalar peşinde koşulması sağlıklı değil.

Osmanlıda bir çok dil konuşulurdu..
Arapça farsça ispanyolca ermenice kürtçe....

Padişah dahi bir çok dili konuşurdu
ama devlet işlerinde ne arapça ne farsça nede kürtçe konuşuldu devletin dili Osmanıca idi ve yazışmalar belgeler fermenlar osmanlıca idi.
Bu yüzden iki dilli yaşam dayatmadan öte değil..
 

TakVa

Ordinaryus
İhvan Üyesi
Katılım
13 Nis 2007
Mesajlar
2,868
Puanları
0
İki dil üç dil beş dil farketmez.Bu ülkede yaşayan her insanın istediği dili konuşma hakkı mevcuttur.Ama resmi dil Türkçe'dir.Almanyada nasıl Türkler Türkçe konuşabiliyorsa bir kürt çerkez de burada kendi benimsediği dili konuşabilir diye düşünüyorum.
Almanyada eğitim dili türkçe değil sanırım.
 

veri

Yasaklı
İhvan Üyesi
Katılım
8 Kas 2010
Mesajlar
0
Puanları
0
Türkçe ortak dil olarak kalmalı, öğretmenler doğuda eğeitim veremiyor. Öğretmen kürtçemi öğrensin o yaştan sonra, küçük çocukların Türkçe öğrenmesi daha kolay.

Aileler sırf ideolojileri yzünden evde çocuğa türkçeyi yasaklıyorlar. ÇOCUK TÜRKÇEDE GELİŞEMİYOR BU YÜZDEN

O halka inmek ve konuşmak lazım, onların gönüllerini almak lazım. BU JENERASYON İLE SORUN AŞILIRSA, DEVAMINDA HİÇ BİR SORUN YAŞANMAZ.
sadece tek dil öğrenenlerin çekeçeği sıkıntıya razılarsa onların bileceği.
öğretmelerin kürtçe eğitim vermeleri için sizce kaç kelime bilmeleri gerekir.
eğitim dilimiz zaten ortak:) ingilzce terimlerden oluşuyor.

7 dil bilen dedelerimiz vardı.
dediğim gibi kürtçe olarak olaya bakarsak yanlış yaparız.
 

ibrahimi

Has Uşak
İhvan Üyesi
Katılım
19 Haz 2006
Mesajlar
23,463
Puanları
0
Yaş
34
Bunu kimse kabul etmez merak etmeyin.Türkçe ana ve ortak dildir resmi dildir.Gerisi faso fiso.
 

TakVa

Ordinaryus
İhvan Üyesi
Katılım
13 Nis 2007
Mesajlar
2,868
Puanları
0


sadece tek dil öğrenenlerin çekeçeği sıkıntıya razılarsa onların bileceği.
öğretmelerin kürtçe eğitim vermeleri için sizce kaç kelime bilmeleri gerekir.
eğitim dilimiz zaten ortak:) ingilzce terimlerden oluşuyor.

7 dil bilen dedelerimiz vardı.
dediğim gibi kürtçe olarak olaya bakarsak yanlış yaparız.
Ama bakın kürt aileler okulda ; örneğin hece fişlerinideki ayşe, fatma gibi isimleri bile protesto ediyorlar.

Hece fişlerine rojda helin gibi isimlerde konulabilir.

Seçmeli olarak kürtçe derste konulabilir.

Arpça yaygın oralarda arapça dersler, kur'an dersleride olabilir. Kitabımız ortak dilimizde yansıtıyor, o da etkili olabilir insanların gönlünü almada.

Ama resmi dilin Türkçe olduğunuda onlara kabul ettirmek için ayrıca bir çaba gerekir.
 

Rodî

Üye
İhvan Üyesi
Katılım
25 Mar 2010
Mesajlar
81
Puanları
0
Önce ortak dil öğrenilir. Yani türkçe, yazışmalar ve eğitim için, siyaset için gereklidir. Ama seçmeli olarak, ikinci olarak tüm eğitim hayatında geçerli olmalı. isteyen ingiklizce, isteyen kürtçe arapça öğrenebilmeli.
Buna kimsenin îtirazı yok zaten..

Türkçe zorunlu olarak tüm ülkede öğretîlecek.. Ancak Türkçenîn yanında eğitim öncelîklî olmak üzere hayatın her alanında Kürtçe, Lazca, Çerkezce vs. dîllerîde anayasal güvence altında yurttaşlara öğretîlecek..

Dostça..!!
 
Üst