İcma ve Kıyas arasındaki farklar

Zeynep Özmen

Kevok_84
Katılım
7 Haz 2006
Mesajlar
3,306
Tepkime puanı
11
Puanları
0
icma ve kıyas arasındaki farkı ve bu ikisini birbirinden ayıran en önemli özellikleri nelerdir? :confused1[1]:
 

islamveinsan

Doçent
Katılım
28 Eyl 2006
Mesajlar
1,360
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Konum
Suvas
S.A

Dindeki 4 ana kaynaktan 3. ve 4. kaynaklardır...

Kıyas-ı fukaha olarak da anılan kıyas; Kitap, Sünnet ve İcma da olmayan hususların Alim kişilerce kıyas edilmesidir...

İcma; Sahabeden başlayan ve 1400 seneden beri gelen Müctehid ve Mücedditlerin ittifak ettikleri konulardır. İcma nın aslı sahabede cereyan eder.

İcma; Kur'an ve Sünnet den çıkarılmış hükümlerdir.
Kıyas; Kur'an, Sünnet de ve icma da bulunmayan hüküm/hususların ehlince kıyas edilip hüküm verilmesidir... Bu husus fetva makamıyla ilgilidir daha çok.

Selametle...
 
M

Murat Sâki

Guest
İslamveinsan kardeşim açıklamış saolasın bende biraz izah edeyim belki buda işinize yarar.

İCMA:İttifak etmek, görüş birliğine varmak, azmetmek, kasdetmek. Hz. Peygamber'den sonraki bir çağda amelî bir meselenin şer'î hükmü üzerinde İslâm müctehidlerinin birleşmesi.

Sahâbîler, karşılaştıkları yeni meseleler üzerinde ictihad yaparlardı. Hz. Ebû Bekir ve Hz. Ömer, özellikle âmme hukuku sahasında, istişareye başvurarak şûrâ ictihadı yaptırıyorlardı. Bu ictihadlar sonunda varılan ihtilafsız hükümler, ferdî hükümlerden daha kuvvetli sayılıyor, buna muhâlefet edilmiyordu. İşte bu çeşit hükümlere "İcmâ" adı verilir

KIYAS:Ölçmek, kıyaslamak, karşılaştırmak ve iki şey arasındaki benzerlikleri tesbit etmek, hakkında nass (âyet hadis) bulunan bir meselenin hükmünü, aralarındaki ortak illetten dolayı, hakkında nass bulunmayan meselenin hükmüne bağlamak anlamında bir fıkıh usulü terimi.

Aşağıdaki örnekler kıyasın anlaşılmasına yardımcı olur. Hz. Peygamber: "Hâkim, öf keli iken iki kişi arasında hüküm vermesin " (Buhârî, Ahkâm, 13) buyurmuştur. Buna kıyas yapılarak, Mecelle'nin 1812. maddesinde; "Hâkim gam ve gussa (keder) ve açlık ve galebe-i nevm (uykulu) gibi sıhhat-ı tefekküre (sağlıklı düşünmeye) engel olabilecek bir ârıza ile zihni müşevves (karışık) olduğu halde hükme tesaddî (teşebbüs) etmemelidir" denilmiştir. Hadiste geçen "öfke hâli" ile, Mecelle maddesindeki "üzüntü, keder, açlık ve şiddetli uyku halleri" arasındaki ortak illet, bu gibi hallerin sağlıklı karar vermeye engel teşkil etme ihtimali di


Eyvallah



 

ebkem

Baş Yücelik
Katılım
3 Ara 2011
Mesajlar
3,128
Tepkime puanı
321
Puanları
0
Arkadaşlar güzel izah etmişler. İcma'ın aksiyle amel etmek itikadi bir mesele midir diye hocama soru yöneltmiştim. İslam dairesinden çıkarır buyurdular. İcma asla nakz olunmaz. Şer'i ağırlığı nassa eş değerdir. Yani kitap sünnet kadar ameli hüküm taşır.

Bir takım ulema içtihadın da hilafına küfürdür demişledir ama bu içtihad kavramının elastik yapısına tezad teşkil ettiğinden pek muteber görülmese de bir içtihadın aksine içtihadın da yine müçtehidlerce alınması gereken bir karar ile olması gerektiğini bilmem izaha lüzum var mı?Şimdi sahabi icmaı ile miraç hadisenin ruh meal cesed olduğu sabit iken Muhammed Hamidullah'ın müşteştiklerin öne sürdüğü gibi sadece rüyada ruh ile olmuştur demesi içtihad olmaz. Bunu kast ediyorum.
 

PUTKIRAN

Kıdemli Üye
Katılım
21 Eki 2009
Mesajlar
3,228
Tepkime puanı
189
Puanları
0
Konum
Ankara
Maide 49:
Aralarında ALLAH’ın indirdiğiyle hükmet. Ve onların hevalarına uyarak ALLAH’ın sana indirdiği Kuran’ın bir kısmından şaşırtmalarından sakın! Eğer yüz çevirirlerse, bil ki ALLAH, bazı günahlarından ötürü başlarına musibet getirmek istiyor. Ve kesinlikle insanların çoğu fasıktır.

Bu ayetle icma yı nasıl bağdaştırıyorsunuz?

 

Tahsin EMİN

Kıdemli Üye
Katılım
7 Şub 2012
Mesajlar
11,757
Tepkime puanı
490
Puanları
83
İcma da, ictihad da bir anlamda yorumdur...

Icma'da yorumlar bütünlüğü vardır diyebiliriz...

İctihad da ise farklı yorumlar bütünlüğü vardır...

Kıyas yorum değildir...

Allah serhoş verici özelliğinden dolayı şarabı yasaklamış.

Bira ne olacak... Falan isimdeki serhoş veren madde ne olacak...

Onlar da serhoşluk veren illetlerinden dolayı haram olacaktır kıyasen...

Bunları inkar küfür müdür..?

Yani farklı yorum yapanlar; öncülerden farklı olarak...

Allahü alem...
 

PUTKIRAN

Kıdemli Üye
Katılım
21 Eki 2009
Mesajlar
3,228
Tepkime puanı
189
Puanları
0
Konum
Ankara
Allah serhoş verici özelliğinden dolayı şarabı yasaklamış.

Bira ne olacak... Falan isimdeki serhoş veren madde ne olacak...

Allahü alem...

N
Vemin śemerâti-nnaḣîli vel-a’nâbi tetteḣiżûne minhu sekeran verizkan hasenâ(en)[SUP](k)[/SUP] inne fî żâlike leâyeten likavmin ya’kilûn(e)

AHL 67:
Hurmalıkların ve üzümlüklerin meyvelerinden kurdukları çardaklarda hem sarhoşluk verici içki, hem güzel bir rızık edinmektesiniz. Şüphesiz aklını kullanabilen bir topluluk için, gerçekten bunda bir ayet vardır.

NİSA 43:
Ey iman edenler, sarhoş iken, ne dediğinizi bilinceye ve cünüp iken de -yolculukta olmanız hariç gusül edinceye kadar namaza yaklaşmayın.



Yüce Yaratıcının kitabında açık kapı bulunmaz.

Sarhoşluğu bile tanımlıyor "ne dediğini bilmezlik".
 

Tahsin EMİN

Kıdemli Üye
Katılım
7 Şub 2012
Mesajlar
11,757
Tepkime puanı
490
Puanları
83
Bira helaldir o zaman... Bira içmek haram mı..?

Ya da serhoşluk vermeyecek kadar alkol tüketmek helal midir?
 

Tahsin EMİN

Kıdemli Üye
Katılım
7 Şub 2012
Mesajlar
11,757
Tepkime puanı
490
Puanları
83
Tamam da ben Almanya'da kaldım bir müddet, elin Alman'ı birayı su olarak kullanıyor, akşama kadar iki kasa birayı bitirmesine rağmen inşaatta ve falanca işlerde çalışabiliyor, serhoş olmuyor...

Helal midir bu şekilde alkol tüketmek?
 
Üst