spesifik
آزادی قید و بند
Hocam ben güzel sanatlar fakültesi seramik bölümünde öğrenciyim heykel yapmak konusunda sizden bilgi almak istiyorum.İslam gereği bu güne kadar insan figürleri yapmayıp sadece hayvan figürleri onlarıda sadece büst olarak yaptım. sizden daha detaylı bir bilgi yada bu konuda bilgi edinebileceğim eser isimleri alabilirsem memnun olurum. şimdiden teşekkür ederim. |
![]() |
Aziz ilim talibi, Heykel ve resim Allah Rasulü tarafından yasaklanmıştır. Bu yasağın illeti putperestliktir. Zira o dönemin insanı bir resim gördüğünde duramıyor, hemen ona tapma aklına geliyordu. Putperestlikten yeni çıkıldığı için Efendimizin bu hassasiyeti gösterdiği açık. Değilse, yere serilen üzeri resimli sergilere, üzerinde canlı figürleri olan perdelere ses çıkarmadığını da biliyoruz. SORU ŞU: Heykel (ve resim) yasağı MUTLAK, GEREKÇESİZ, İLLETİNE MEBNİ OLMAYAN, TAABBUDİ BİR YASAK MIDIR? Eğer bu suale evet dersek, o takdirde bu yasak her dönemde, her zemin ve zamanda katiyyetle uyulacak ve uyulmaması durumunda vebal oluşan bir yasak olur. Fakat Kur'an'da Hz. Süleyman'ın görkemli devletinden bahsedilirken olağanüstü mahir birilerinin onun için TEMASİL (heykeller) yaptığı ifade buyurulur (Sebe 13) Yine Enbiya 52. ayette ise Hz. İbrahim'in babasına ve kavmine "Bu TEMASİLE (HEYKELLERE) neden tapıyorsunuz" diye sorar. İSTİNBAT: Demek ki, Hz. Süleyman için yapılan da, Hz. İbrahim'in babasının ve kavminin taptığı da TEMASİL idi. Peki, Hz. Süleyman'ın sarayı için temasil yaptırmasından ne çıkar? Bu bize delil olur mu? Şu çıkar: Mutlak haramlar her şeriatta ve her zamanda haramdır. Bunlar beş emniyet/emaneti oluşturan can, akıl, din, nesil ve mal emanetlerine ihanet olan cinayet, alkol, şirk ve nifak, zina ve hırsızlık her dönemde yasaktır. İlletine mebni değildir, gerekçesine dayalı değildir. Bir peygambe böyle bir şey yaptırmış ise, bu yasağın MUTLAK DEĞİL MUKAYYET olduğunu gösterir. İlletine mebnidir. Eğer yapılan heykel ve resimlere tazim ediliyorsa, kesinlikle haramdır, yasaktır, aynı hükme girer. Bu manada Güney Kore'de lider KİM'in heykelini yapmayı misal verebilirim. Onun heykellerine tazim edildiği için aynı hükümdedir. Ülkemizde bazı siyasi kişiliklerin heykeli için de aynı şey geçerlidir. Fakat diğerleri aynı hükme girmez. Peki buradan heykel ve resimde hiç sorun olmadığı mı çıkar? Haaayıııııır? Yukarıdaki meselenin bir kısmıdır. İşin bir de İslam medeniyetinin kodları, müslüman zihninin işleyiş biçimi, İslam estetiği ve müslüman tasavvuru kısmı vardır. Esasen resim insanın eşyayı elde etme tutkusunun bir uzantısıdır. Heykel ise Eski Yunan'dan beri "MİMESİS"in en belirgin aracıdır. TANRIYI TAKLİT mantığına dayalı Yunan Heykel geleneği, özünde Tanrı'yla yarışan, Tanrı'ya "Ben de yaratırım" meydan okuyuşunun bir ürünüdür. Bir tür Prometheus kompleksi yani. Batı Hümanizminin temeli olan "İnsan her şeyin ölçüsüdür" küfrünü işte bu mantık icad etmiştir. İslam estetiği soyuttur. Bir müslüman heykeltraşın hareket noktası HAT olmalıdır. Hat sanatının kaynağı ise Kur'an'dır. Batı heykel sanatının ana objesinin kaba bir GERÇEKÇİLİK adına çıplak erkek ve kadın bedeni olması tesadüf değildir. Bu aynı zamanda bu sanatın günaha, hedonizme, aşüfteliğe alet edilmesidir. Tarihte Müslüman ressamların hattan minyatüre nasıl yumuşak geçiş yaptığı ve ortaya ne harika eserler koyduklarını inceleyiniz. Sizde müslümanca bir heykel sanatı dili oluşturunuz. Sizin duyarlığınızda olan heykeltraşlarla birlikte bloglar oluşturup meseleyi tartışınız. Sanat zamet hard değil soft olunca sanat olur. Bu meyanda hayvan figürleri tercihiniz de doğrudur. Allah kalbinizi hayra ve hakka rabtetsin. |
![]() |