"Hepimiz Biraz Şamanız" Dedirten 17 Adet ve Gelenek

Mugalata

Kıdemli Üye
Katılım
10 Mar 2014
Mesajlar
4,252
Tepkime puanı
146
Puanları
0
Konum
izmir
Farkında olsak da, olmasak da kültürümüzün, yaşayışımızın, gelenek ve göreneklerimizin temelinde Şamanizm ve Tengrizm kökenli davranışlar vardır. Günümüzde bu davranışlar batıl olarak nitelendirilse bile, kökenleri araştırıldığında hemen hepsi manaya bürünür.

1. Kurşun Dökmek

54c0ac0c2e8a2cb8331f0ec9.webp

Kurşun dökme adeti de şamanizm geleneklerindendir. Şamanizm'de buna "kut dökme" denir. Kötü ruhlardan birinin çaldığı kutuyu "talih, saadet unsurunu" geri döndürmek için yapılan bir sihri ayindir.
2. Kırmızı Kurdele

54c0b44b38a7ce3c2c154c65.webp

Gelinliğin üzerine bağlanan kırmızı kurdeleler, nişan törenlerinde yüzüklere bağlanan kırmızı kurdeleler, okumaya yeni geçmiş çocukların yakasına takılan kırmızı kurdeleler; hep uğuru ve kısmeti temsil eder. Ayrıca kötü ruhların şerrinden korunma sağladığına inanılır.
3. Mezar Taşlarımız

54c0b507eebf332163656453.webp

Günümüzde toplumda ulu kabul edilen kimselerin ölümlerinden sonra ruhlarından medet ummak ve mezarlarının kutsanışı şaman geleneğin devamıdır.
Mezarlara taş dikilmesi ve bu taşın sanat eseri haline getirilecek kadar süslenmesi İslam coğrafyasında sadece Anadolu’da görülmektedir.
4. Dilek Tutmak

54c0b67070cb5f3638a169fe.webp

Dile tutmak da Şamanizm kökenli bir davranış şeklidir. Tabiat ruhlarının dileklerin gerçekleşmesine aracılık ettiğine inanılır.
5. Köpek Ulumasının Uğursuz Sayılması

54c0b7af9e202b9338782d8f.webp

Şamanizm’de köpek bir ruhun yaklaştığını uzaktan acı ulumayla haber verebilmektedir. Sıradan bir kişinin bu ruhu görmesi; onun pek yakında öleceğine işaret sayılır. Anadolu’nun kimi yerlerinde köpek uluması uğursuz sayılmaktadır. Köpeklerin bazı olayları önceden algıladıklarına ve bunu uluyarak anlattıklarına inanılır.
6. Nazar İnancımız

54c0b8612988ed862d6eb4ff.webp

Anadolu’da halk arasında “nazar” olgusu çok yaygın bir inanıştır.
Bazı insanların olağandışı özellikleri olduğu ve bakışlarının karşılarındaki kimselere rahatsızlık verdiğine, kötülük getirdiğine inanılır. Bunun önüne geçmek için “nazar boncuğu” “deve boncuğu” “göz boncuğu” vb. takılır. Bu inanış da Şamanizm'den kalmadır.
7. Kullandığımız Kilim Motifleri

54c0bcbee9c652ec2e3e5c9d.webp

Eski Türklerde bir Şamanın giysisine yılan,akrep, çıyan, kunduz gibi yabani hayvan şekilleri çizmesinin, bu hayvanları topluluğun yaşam alanlarından uzak tutmaya yardımcı olduğuna inanılır.
Günümüzde Anadolu’da Türkmen köylerinde dokunan halı, kilim, örtü ve perdelere işlenen desenler, giysiler üzerinde kullanılan motifler bu inanıştan kaynaklanır.
8. Mevlit ve İlahiler

54c0bf81995f45cd2fc292dd.webp

Şamanlar ayinlerinde davul ve kopuz kullanmışlardır. Müziksiz hayatın ve ayinlerin değişilmez bir parçasıdır. Oysa İslam dininde Kur’an'ın müzikle okunması kesinlikle günahtır. Şaman geleneğinin devamı olarak Anadolu’da Hz.Muhammed’in Hz.Ali’nin hayatları müzikle okunmaktadır
Mevlit ve İlahiler sadece Anadolu’da uygulanan müzikli anlatımlardır. İslam dininde ölünün ardından mevlit merasimi diye bir uygulama yoktur.
Osmanlı tarihinde ilk Mevlit, 1409-10 yıllarında Bursalı bir fırıncı ustası olan Süleyman Çelebi tarafından yazılmıştır.
9. Su İçerken Kafanın Elle Desteklenmesi

54c0c227ec350ee739fe61be.webp

Bu da bir Şaman geleneği kalıntısıdır. Şöyle ki, su içerken insan akli başından kaçabilir diye kafa elle tutulurmuş.
10. Mezarlardaki Küçük Suluklar

54c0c3855c881c8c025b340e.webp

Mezarların ayak ucunda bulunan küçük suluklar; ruhların susadıkları zaman kalkıp oradan su içmeleri inancına dayanır. Ayrıca kuşların, böceklerin o suluklardan su içmesinin, ölmüş kişinin ruhuna fayda edeceğine inanılır.
Not: Şaman kültüründe, ayinlerde kullanılan yardımcı ruhlar, kuş biçiminde tasvir edilmişlerdir. Kuş biçiminde düşünülen bu ruhlar Şamanlara, gökyüzüne yapacakları yolculukta yardımcı olmaktadır.
11. Yukarıda Allah Var

54c0c4a5629151473b5a3575.webp

Tengrizm inancından kalmıştır. Bu anlayıştan dolayı dua ya da işaret ederken eller gökyüzüne açılır.
12. Sağ Ayak

54c0c629629151473b5a35b1.webp

Kapıdan çıkarken sağ ayağın önde olması da Şaman kültüründen kalma bir ritüeldir. Sol ayakla geçmenin kişiye uğursuzluk getireceğine inanılır.
13. Su Dökerek Uğurlama

54c0d720a4c3e5f33696ffe8.webp

Şaman kültüründeki suyun kutsallığı olgusunun doğurduğu adettir. Su berekettir, kutsaldır. “Su gibi çabuk dön, ak geri gel, ak çabuk, kazasız belasız git” demek için su dökülür gidenin arkasından.
14. Türbelere, Ağaçlara, Çalılara Bez ve Çaput Bağlamak

54c0c90bc8c48a1b31d68844.webp

Şamanizm inancında dilek dileme şekli. Küçük kumaş parçaları genel olarak ağaçlara çok önem verildiğinden ve yaşamın sembolü kabul edildiğinden ve yaşam üzerinde muazzam etkileri olduğu düşünüldüğünden, bunların dallarına bağlanır ve dileğin gerçekleşmesi beklenir.
Günümüz Türkiye’sinde bu eski gelenek halen devam etmektedir. Temelinde ise doğadaki her varlığın bir ruhu olduğu inancı yatmaktadır.
15. Tahtaya Vurmak

54c0d35e3ae7f3ba3f7b35b7.webp

Eski Türkler göçebe oldukları için, daha önce girmedikleri ormanlara girerken, ormandaki kötü ruhları kovmak için ağaçlara vurup bağırarak gürültü çıkarırlarmış. Bu davranış aynı zamanda doğa ruhlarına kötü olayları haber verip, onlardan korunma dilemek amaçlıdır. Tahtaya vurma adeti, sadece Türk kültüründe değil bir çok Avrupa kültüründe de vardır.
16. Ölünün Ardından Belirli Aralıklarla Toplanmak

54c0ce40202d19db0f3b0b09.webp

Birisi öldükten sonra evinde toplanıp dua okumak, bu toplanma işini 7, 21, 40 günde bir tekrarlamak gibi eylemler de Şaman kültüründen kalmadır.
Eski Türk inanışına göre ruh fiziki bedenini 40 gün sonra terk etmektedir. Vefat edenin “40’ın çıkması” deyimi vardır. Şamanizm’de ölen kişinin ruhu evi terk etsin, göğe yolculuğuna başlasın, öteki ruhlar doluşmasın diye insanlar ölen kişinin evinde toplanıp ayin yapar, yas tutarlar.
17. Çocuklara Doğadan Esinlenen İsimler Koymak

54c0c84e629151473b5a360a.webp

Orta Asya Toplulukları (Eski Türkler) doğada bazı gizli kuvvetlerin varlığına inanmışlardır. Tabiat güçlerine itikad, hemen hemen bütün halk dinlerinde mevcuttur. Fiziki çevrede bulunan dağ, deniz, ırmak, ateş, fırtına, gök gürültüsü, ay, güneş, yıldızlar gibi tabiat şekillerine ve olaylarına karşı hayret ve korkuyla karışık bir saygı hissi eskiden beri olmuştur. Çocuklarımıza verdiğimiz isimlerin birçoğu da bu derin bağlardan kaynaklanmaktadır.
Kaynaklar:

http://koktengri.org/?page_id=13
http://www.ulakbilge.com/makale/pdf/1377466735.pdf
http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/742/9466.pdf
http://www.turkishstudies.net/Makaleler/49237456_29DönmezİbrahimHakan-vd-sos-415-426.pdf
http://www2.diyanet.gov.tr/dinisleriyuksekkurulu/Sayfalar/KuranTercumeMuzik.asp
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
11. Yukarıda Allah Var

54c0c4a5629151473b5a3575.webp

Tengrizm inancından kalmıştır. Bu anlayıştan dolayı dua ya da işaret ederken eller gökyüzüne açılır.

pek dogruyu yansitmiyor gibi

O Gökteki'nin, yeryüzünün bir gün gelip sarsılmaya başladığında sizi yutmasına izin vermeyeceğine emin olabilir misiniz? Mulk 16

Yahut, O Gökteki'nin, Benim uyarımın ne kadar (doğru) olduğunu size gösterecek olan ölümcül bir kasırgayı üstünüze salmayacağından emin olabilir misiniz? Mulk 17

ve daha benzer ayetleri (dogru veya yanlis tartismiyorum) buna hamleden tefsirler, gorusler var.
 

Verda

Gales
Katılım
9 Nis 2010
Mesajlar
10,917
Tepkime puanı
1,010
Puanları
0
Ay dede soyleminin de şamanizmden geldiğini duymustum, ben hala söylerim ama :)
 

talib

Kıdemli Üye
Katılım
11 Tem 2006
Mesajlar
21,906
Tepkime puanı
1,076
Puanları
0
Konum
İstanbul
İslam peygamber efendimiz ile ilkdefa gelmedi. Benzer şeyler olması normal
 

Kadir Razlık

Kısıtlı Erişim
Katılım
20 Ağu 2014
Mesajlar
2,280
Tepkime puanı
35
Puanları
0
Konum
manisa
Kurşun döktürmek

Sual: Kurşun dökmek, hurafe midir?
CEVAP
Hayır. Çöp yakıp, nazar değen çocuğun etrafında döndürmek ve korkmuş çocuğa mum, kurşun dökmek caizdir. Şifayı veren Allahü teâlâdır. (Hindiyye)


 

Kadir Razlık

Kısıtlı Erişim
Katılım
20 Ağu 2014
Mesajlar
2,280
Tepkime puanı
35
Puanları
0
Konum
manisa
Nazar boncuğu

Sual: Nazar boncuğu takmak caiz midir?
CEVAP
Evet caizdir.
İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki:
(Nazar değmemek için tarlaya kemik, korkuluk, hayvan kafası koymak caizdir. Bir kadın tarladaki mahsule nazar değmemesi için ne yapacağını sorunca, Resulullah (Tarlaya hayvan kafası as) buyurur. Bakan, önce bunu görüp tarladaki mahsulü sonra görür.) [Redd-ül Muhtar c.5, s.232 ve 275]
Bizzat nazar boncuğu veya hayvan kafası nazarı önlemez. Nazarı önleyen Allahü teâlâdır. Bakan kimse önce bunları görünce, gözlerinden çıkan zararlı şualar bunlara isabet eder. Nazarın gerçek olduğu âyet-i kerime ile sabittir. Hadis-i şerifte de (Nazar haktır)buyuruldu. (Müslim)

Erkek çocuğa
Sual: Erkek çocuklara da altın nazarlık takmak caiz midir?
CEVAP
Altını nazarlık olarak takmak caiz, süs olarak takmak caiz değildir. Maşallah yazılı altını, çocuğun yastığına veya beşiğine dikmek veya takmak, çok iyi olur. Nazarlık olduğu için üstüne de takmak caizdir.

 

spesifik

آزادی قید و بند
Katılım
18 Ağu 2007
Mesajlar
24,869
Tepkime puanı
4,114
Puanları
113
Konum
Hayâlistan/bul
Budizm ahlak ilkeleri de islamın içinde yer alır..
 

Kadir Razlık

Kısıtlı Erişim
Katılım
20 Ağu 2014
Mesajlar
2,280
Tepkime puanı
35
Puanları
0
Konum
manisa
Fetva'i iskembe'i kubra
6- İslam âlimlerinin sözlerini, fıkıh kitaplarını ve fetvalarını tazim etmesi gerekirken tahkir etmek. Mesela (İmam-ı a'zamın kıyası hak değildir) demek. Fetvayı yere çarpmak. Hadis ve tefsir kitaplarını yere fırlatmak.
 

Kaptan

Mecra Yazarı
Katılım
9 Ocak 2012
Mesajlar
15,445
Tepkime puanı
1,111
Puanları
0
Konum
Giresun
Neydi onun adi, Saadet'i Ebediyye pardon Felaket'i Ebediyye

Evet evet Felaket'i Ebediye'den iskembe'i kubra fetvalari
 

adams77

Kanalizasyoncu
Katılım
14 Haz 2013
Mesajlar
25,874
Tepkime puanı
2,059
Puanları
113
Konum
Mars
hayır, büşra doğru söylüyor. şeker vermekle benzerliği yok.

Biraz düşünmeni talep ediyorum. Dediğimi anlayabilmen için yahudi ve hristiyanlığın birer din olmadıklarını ve mutlaka şirk içinde olduklarını görmen gerekiyor. Eğer birisi inancının içinde şirk barındırıyor ise iyiliğine iyilik diyemezsin ve bunuda islam ile bağdaştıramazsın!!
 

Mugalata

Kıdemli Üye
Katılım
10 Mar 2014
Mesajlar
4,252
Tepkime puanı
146
Puanları
0
Konum
izmir
Biraz düşünmeni talep ediyorum. Dediğimi anlayabilmen için yahudi ve hristiyanlığın birer din olmadıklarını ve mutlaka şirk içinde olduklarını görmen gerekiyor. Eğer birisi inancının içinde şirk barındırıyor ise iyiliğine iyilik diyemezsin ve bunuda islam ile bağdaştıramazsın!!

yani sen islamın da hak din olarak gördüğü ve sonradan bozulduklarını iddia ettiği diğer semavi dinlerin içinde taşıdığı ahlakı beğenmemek gerektiğini mi ileri sürüyorsun? çok tutucu ve muhafazakar bir düşünce geldi bu bana. marslı adams böyle değildi. :)
 

adams77

Kanalizasyoncu
Katılım
14 Haz 2013
Mesajlar
25,874
Tepkime puanı
2,059
Puanları
113
Konum
Mars
yani sen islamın da hak din olarak gördüğü ve sonradan bozulduklarını iddia ettiği diğer semavi dinlerin içinde taşıdığı ahlakı beğenmemek gerektiğini mi ileri sürüyorsun? çok tutucu ve muhafazakar bir düşünce geldi bu bana. marslı adams böyle değildi. :)

biraz ciddiyet lütfen

lafı nasıl tutucu ve muhafazakara taşıdın anlayamıyorum?

Hak din islamdır ve dünya üzerine gelen bütün insanlardan islama uymaları ve tabi olmaları istenir fakat zaman ile insanlar tek bir ümmet iken ayırılıklara hiziplere parçalara bölündüler sonucunda bazılar hak din islamdan saptılar bu sapıcıların iki temel ismi vardır.

1- yahudiler haşa üzeyir Allah 'ın oğludur dediler şirke düştüler yaptıklarının bir faydasını göremeyecekler

2- hristiyanlar haşa İsa Allah 'ın oğludur dediler şirke düştüler yaptıklarının bir faydasını göremeyecekler

şimdi sen geçici dünya hayatını baz alarak iyilikten bahsediyorsun ben burada ne kadar iyilik yaparsam o kadar bonus alırım karşılığıda lolipop şeker olur çizgisinde bakıyorsun galiba!! Yaptığın iyiliği bu dünya ile sınırlı kalmaması gerekiyor AHİRET 'i düşün yalnız düşünürken sana anlatılan bozulmuş manası ve anlamında değil yani şeker verecem manasında değil

lütfen biraz ciddiyet herşeyin yeri ve zamanı var. marsta da zaman döngüsü var!!
 
Üst