Hâtemü'l-Evliyâ'nın Apaçık Alâmetleri Kur'an-ı Kerim'deki Bazı Âyet-i Kerime'lere ve Hadis-i Şerîf'lere Yerleştirilmiştir!

Yahayy

Kıdemli Üye
Katılım
25 Ocak 2014
Mesajlar
4,603
Tepkime puanı
147
Puanları
63
Konum
İstanbul
Yanlış hatırlamıyorsam farklı mezheplerde farklı fetvalar var...

Anlamaman normal...

Anlasan İmam Azam KS olurdun zaten

Asıl bu şekilde düşünme eğilimi sen de algı tahrifine neden oluyor farketmiyorsun.
Hadisçilerin İmam-ı Azam'ı en büyük tenkid argümanı aklı devreye sokması, Ehli Rey olması, dikkatini çekerim.
Biraz sebep sonuç ilişkisi kurmaya çalış, yoksa koskoca bir tenakuz yumağı ile karşı karşıya kalır,
mecazi ifadeler ile anlatılmak istenenleri, muhakemata dönüşmüş gibi yalan yanlış algılara kapılır gider insan.
 

Kurtuluş26

Profesör
Katılım
6 Ocak 2014
Mesajlar
860
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Web sitesi
islamikonular.weebly.com
Emrin olur... Başka bir derdin var mı..???

Ben tasavvufa karşı da bir şey yazmıyorum, senin yalanlarını, iftiralarını "ahali"ye arzediyorum...

Gittim sabah görüşürüz...

Kaç tane mesajını şikayet ettimde mesajlarını sildiler.Burada yalan iftira deyip durma.Nasıl lafları kıvırdığınıda gördük.
 

Son.Fedai

Kıdemli Üye
Katılım
12 Şub 2007
Mesajlar
6,367
Tepkime puanı
136
Puanları
63
Yaş
54
Konum
Gaziantep
Web sitesi
www.elibolyazilim.com
Asıl bu şekilde düşünme eğilimi sen de algı tahrifine neden oluyor farketmiyorsun.
Hiç sanmıyorum..

Sizin aklınıza fazla güvenmeniz ve bazı kimselerin fikirlerinden etkilenmeniz sizi nereye sürüklüyor farkında değilsiniz
Hadisçilerin İmam-ı Azam'ı en büyük tenkid argümanı aklı devreye sokması, Ehli Rey olması, dikkatini çekerim.
Hangi hadisçi imam azam KS yı eleştiriuormuş??

İmam Azam KS ın İmam Muhammed Bakır KS ile geçen konuşmasını biliyor musun?
Biraz sebep sonuç ilişkisi kurmaya çalış
Aynen sana tavsiye ederim bu yazdığını
 

Yahayy

Kıdemli Üye
Katılım
25 Ocak 2014
Mesajlar
4,603
Tepkime puanı
147
Puanları
63
Konum
İstanbul
Hiç sanmıyorum..

Sizin aklınıza fazla güvenmeniz ve bazı kimselerin fikirlerinden etkilenmeniz sizi nereye sürüklüyor farkında değilsiniz

Hangi hadisçi imam azam KS yı eleştiriuormuş??

İmam Azam KS ın İmam Muhammed Bakır KS ile geçen konuşmasını biliyor musun?

Aynen sana tavsiye ederim bu yazdığını

Başta Buhari olmak üzere, hadis nakilleri üzerinde sadece nakil usullerini dikkate alarak külliyat oluşturanlar
İmam-ı Azam'ı şiddetle tenkid etmiş, hatta tekfir etmişler, mesele ise belli usul kriterlerine "Rey'i" yani aklı mukayeseyi dahil etmesi.
Zaten Ehli Rey'in babası kimdir desen İmam-ı Azam denir.
Güzel kardeşim, bu konuya yeni giriyorsan alfabenin "a" sından konuya girmemiz gerek.
Buhari tam olarak İmam-ı Azam muarızıdır, içtihadlarını kesinlikle kabul etmemiş, amel etmemiştir.
Biraz tarih araştırırsan göreceksin.
 

Son.Fedai

Kıdemli Üye
Katılım
12 Şub 2007
Mesajlar
6,367
Tepkime puanı
136
Puanları
63
Yaş
54
Konum
Gaziantep
Web sitesi
www.elibolyazilim.com
Hadisçilerin İmam-ı Azam'ı en büyük tenkid argümanı aklı devreye sokması, Ehli Rey olması, dikkatini çekerim.


  • Erkek mi daha güçsüz kadın mı?
  • Namaz mı daha üstün, oruç mu?
  • Sidik mi daha pis, meni mi?
İmam-ı Azam Ebu Hanife Hazretleri (r.a) hac için yola çıkıp Medine’ye ulaştığında karşılaştığı Seyyid Muhammed Bâkır Hazretleriyle arasında şöyle bir konuşma geçer.
Seyyid Muhammed Bâkır:
-Sen kendi aklınca kıyas yaparak, Peygamber dedemin dinini ve hadislerini değiştiriyorsun, der.
- Böyle bir şey yapmaktan Allah’a sığınırım efendim. Lütfen oturunuz. Rasulullah’a olduğu gibi benim size de hürmetim var, der İmam-ı Azam. Seyyid Muhammed Bâkır’a yer gösterir.
Her ikisi de yerini aldıktan sonra Ebu Hanife Hazretleri söze başlar:
-Üç mesele soracağım. Birincisi şu: Erkek mi daha güçsüz kadın mı?
-Kadın erkekten güçsüzdür.
-Mirasta adamın payı kaç, kadının kaçtır?
-Erkeğin mirastaki payı iki, kadının birdir.
- İşte bu ceddin Peygamber s.a.v.’in sözüdür. Eğer onun dinini değiştirmiş olsam, benim akıl ve kıyas yoluyla, kadın daha zayıf olduğu için ona iki pay, erkeğe bir pay düşer derdim.


Ebu Hanife Hazretleri tekrar sorar, ikincisi:
-Namaz mı daha üstün, oruç mu?
-Namaz oruçtan üstündür.
-İşte bu da deden Rasulullah’ın sözüdür. Eğer ceddinin dinini akıl ve kıyasla değiştirmiş olsaydım, âdet halindeki kadının kılamadığı namazları kaza etmesini, orucu kaza etmemesini emrederdim.
Ebu Hanife Hazretleri üçüncü soruyu sorar:
-Sidik mi daha pis, meni mi?
-Sidik meniden pistir.
-Eğer deden Peygamber s.a.v.’in dinini kıyasla değiştirmiş olsaydım, sidikten dolayı gusletmek gerektiğini ve meniden dolayı da sadece abdest almak gerektiğini söylerdim. Fakat akıl ve kıyasla bu dini değiştirmekten Allah’a sığınırım.
Seyyid Muhammed Bâkır Hazretleri yerinden kalkar ve Ebu Hanife’yi kucaklar. Tebrik edip ona ikramda bulunur. (El-Mekki, Menâkı b; El-Kerderi, Menâkı b; İbnu Hacer el-Heytemi, El-Hayrâtü’l-Hisan)
http://www.ahmedcitlakoglu.com/?p=1818
 

Yahayy

Kıdemli Üye
Katılım
25 Ocak 2014
Mesajlar
4,603
Tepkime puanı
147
Puanları
63
Konum
İstanbul
  • Erkek mi daha güçsüz kadın mı?
  • Namaz mı daha üstün, oruç mu?
  • Sidik mi daha pis, meni mi?
İmam-ı Azam Ebu Hanife Hazretleri (r.a) hac için yola çıkıp Medine’ye ulaştığında karşılaştığı Seyyid Muhammed Bâkır Hazretleriyle arasında şöyle bir konuşma geçer.
Seyyid Muhammed Bâkır:
-Sen kendi aklınca kıyas yaparak, Peygamber dedemin dinini ve hadislerini değiştiriyorsun, der.
- Böyle bir şey yapmaktan Allah’a sığınırım efendim. Lütfen oturunuz. Rasulullah’a olduğu gibi benim size de hürmetim var, der İmam-ı Azam. Seyyid Muhammed Bâkır’a yer gösterir.
Her ikisi de yerini aldıktan sonra Ebu Hanife Hazretleri söze başlar:
-Üç mesele soracağım. Birincisi şu: Erkek mi daha güçsüz kadın mı?
-Kadın erkekten güçsüzdür.
-Mirasta adamın payı kaç, kadının kaçtır?
-Erkeğin mirastaki payı iki, kadının birdir.
- İşte bu ceddin Peygamber s.a.v.’in sözüdür. Eğer onun dinini değiştirmiş olsam, benim akıl ve kıyas yoluyla, kadın daha zayıf olduğu için ona iki pay, erkeğe bir pay düşer derdim.


Ebu Hanife Hazretleri tekrar sorar, ikincisi:
-Namaz mı daha üstün, oruç mu?
-Namaz oruçtan üstündür.
-İşte bu da deden Rasulullah’ın sözüdür. Eğer ceddinin dinini akıl ve kıyasla değiştirmiş olsaydım, âdet halindeki kadının kılamadığı namazları kaza etmesini, orucu kaza etmemesini emrederdim.
Ebu Hanife Hazretleri üçüncü soruyu sorar:
-Sidik mi daha pis, meni mi?
-Sidik meniden pistir.
-Eğer deden Peygamber s.a.v.’in dinini kıyasla değiştirmiş olsaydım, sidikten dolayı gusletmek gerektiğini ve meniden dolayı da sadece abdest almak gerektiğini söylerdim. Fakat akıl ve kıyasla bu dini değiştirmekten Allah’a sığınırım.
Seyyid Muhammed Bâkır Hazretleri yerinden kalkar ve Ebu Hanife’yi kucaklar. Tebrik edip ona ikramda bulunur. (El-Mekki, Menâkı b; El-Kerderi, Menâkı b; İbnu Hacer el-Heytemi, El-Hayrâtü’l-Hisan)
http://www.ahmedcitlakoglu.com/?p=1818

Bak güzel kardeşim elde yazılı metinler varken gene gidip menakıb kitaplarından kendine delil bulmuşsun.
Okuduğun kitabın adı menakıb bi kere menkıbe kitabı, oturup masa başında üretilmiş ara bulma menkıbeleri bunlar.
Sen İmamların kendi beyanlarını oku, menkıbecilerin değil, Menkıbe ile din mi olur, bu kitaplara bakarsan Abdülkadir Geylani Aslan sırtından inmez,
eve bile aslanla gelir, kapının önüne parkeder, bunlar delil değil, ilmi delil gerekir, eğer istiyorsan her taraf bilgi dolu.
 

Son.Fedai

Kıdemli Üye
Katılım
12 Şub 2007
Mesajlar
6,367
Tepkime puanı
136
Puanları
63
Yaş
54
Konum
Gaziantep
Web sitesi
www.elibolyazilim.com
Abdülkadir Geylani
Daha önce de yazdım

Mübareği bu işlere karıştırma

Buhari tam olarak İmam-ı Azam muarızıdır, içtihadlarını kesinlikle kabul etmemiş, amel etmemiştir.

Bismillahirrahmanirrahim
Elhamdulillahi rabbil Alemin vessalatu vesselamu ala seyyidina muhammedin ve ala alihi ve ashabihi ecmain.

SORU:Hanefi mezhebinin imamı İmam-ı Azam Ebu Hanife (r.a) sadece 17 hadis rivayet etmiştir. Bu onun hadiste zayıf olduğunu gösterir deniyor.

Bu konuyu açıklar mısınız.?

CEVAP:
Türkiye`de ve İslam coğrafyasının birçok yerinde İslam tarihi boyunca İmam-ı Azam (r.a)`e atılan bu iftira çok yaygındır. Lehte ve aleyhte birçok eserler yazılmış, makaleler neşredilmiştir. [1]

Konumuza girmeden önce İmam-ı Azam(r.a)`e yapılan itirazları ele almamız isabetli olacaktır.

Muhaddislerden Abdullah bin el-mübarek(r.a)`in "Ebu Hanife hadiste yetim idi" [2] dediği nakledilir. Halbuki bu ifade tenkid olabileceği gibi, övgü manasına da gelir. Çünkü arapçada yetim kelimesi babası ölmüş kimse anlamına geldiği gibi, tek ve benzersiz manasına da gelir.[3] Ebu Hanife (r.a)`i Abdullah bin el-mübarek (r.a)`in yaşadığı zamanda hadis konusunda tenkid edildiğine dair kaynaklarda birşey göremiyoruz. Dolayısıyla bu sözü övgü manasına hamletmek daha uygun olacaktır.

Ahmed ibni Hanbel(r.a)`de şöyle demiştir: "Ebu Hanife ve ashabı hadis konusunda cahildirler" [4] Ahmed ibni Hanbel(r.a)`in daha sonra bu tenkidi tavrından vazgeçtiğini gösteren bir ifadesi mevcuttur. Şöyle ki: "Şafii gelip aramızdaki ihtilafı kaldırıncaya kadar Hanefilerle lanetleşirdik." [5]

İbni Ebi Şeybe (r.a) de El musannef isimli eserinde "Ebu Hanife`ye reddiye" isimli bir bab açmış, 125 meselede Ebu Hanife`nin hadislere aykırı hüküm verdiğini ileri sürmüştür. Son Osmanlı şeyhu`l-İslamlarından Düzce`li Zahid el-Kevseri (r.a) "en nuketu`t-tarife fi`t-tahaddus an rududi İbni ebi Seybe ala Ebi Hanife" isimli eserinde bu iddiaları reddetmiş, bu konuda Ebu Hanife(r.a)`in ayet ve hadislerden kullandığı delilleri göstermiştir.

İbni Adiyy(r.a)`de Hanefilere karşı (hassaten Ebu Hanife`ye) taassupkâr davranan tenkitcilerdendir.[6]

Darakutni (r.a) süneninde "Ebu Hanife (r.a)`e hadiste zayıftır" demektedir.[7] Halbuki Darakutni (r.a)`in Şafii mezhebine karşı tarafgirliği ve Hanefi mezhebine karşı husumeti meşhurdur.[8]

Hatip el-Bağdadi(r.a)`de Ebu Hanife(r.a)`e karşı ayni tarafgir tenkitlerde bulunmuş, bu tenkitlerin haksızlığı pekçok alim tarafından reddedilmiştir.[9]

İmam-i Azam (r.a)`e bir tenkitte İmam-ı Buhari (r.a)`den gelmektedir.[10]

Ancak alimlerden çoğu Buhari (r.a)`i tarafgir bulmaktadır.[11]

O`nun bu tenkidinde muhaddislerin Hanefilere karşı muhalefetlerinin izlerini bulmak mümkündür. Çünkü, İmam Buhari (r.a) sahihinin 18 yerinde "kale ba`du`n-nas"(bazı kişiler dedi ki) diyerek Ebu Hanife (r.a)`in ictihadlarını tenkid etmiş, zımnen hadislere aykırı hüküm vermekle suçlamıştır.[12]

Tahanevi (r.a) İmam Buhari (r.a)`in Ebu Hanife (r.a)`e karşı taassubunda Nuaym bin Hammad ile olan arkadaşlığının tesiri olduğunu belirtmektedir. Çünkü Nuaym sünneti takviye sadedinde hadisler, Ebu Hanife aleyhinde hikayeler uyduran bir yalancı idi.[13]

Kevseri (r.a)`de Buhari (r.a)’in Ebu Hanife (r.a)`e karşı taassubunda bir sebep olarak şunu göstermektedir:

Buhari (r.a) gençliğinde Buhara’daki Hanefilerden fıkıh tahsil etti. 16 yaşında bu tahsilini tamamladı. Daha sonra hadis tahsili için yolculuklara çıktı. Dönünce Buhara alimleri onu kıskandılar. Bir fetvasını hatalı bularak onu Buhara`dan sürdüler. Bu yüzden İmam Buhari (r.a)`in Hanefilerle arası açıldı. Ebu Hanife (r.a)`ı hadiste zayıf bulup cerh etmesinde bunun tesiri olma ihtimali fazla görünmektedir. İmam Nesa-i (r.a) gibi büyük Hadis imamlarının düşmanlık besledikleri kişileri zayıf bulup cerh etmekten kurtulamamışlardır. [14]

[1] İ`lau`s-sünen,nasbu`r-raye
[2] Darakutni-sünen
[3] Arapça-Türkçe sözlük (Serdar Mutcali)
[4] Darakutni-sünen 1/324
[5] Tahanevi-Kavaid S:384
[6] Kevseri
[7] Darakutni-Sünen 1/323
[8] Leknevi -er-ref s: 3,5
[9] Leknevi -er`ref
[10] Buhari-Tarih`u-l kebir 5/81
[11] Leknevi- er`ref
[12] Buhari-Tarih`ul-kebir 5/81 (Burada şunu zikretmemiz gerekir ki Buhari`nin kale ba`zu`n-nas formülü kullandığı yerlerde -ki bunların sayısı,farklı itibarlara göre 22, 24,veya 25`dir.-Bu ifade ile tamamen itiraz maksadını güttüğünü ve muhatabının da sadece Ebu Hanife olduğunu söylemek mümkün görülmemektedir. El-Kesmiri bu konuda şöyle der "Buhari`nin bu ifadeyi kullandığı yerlerin hepsinde kastettiği kişi Ebu Hanife değildir. O bu ifade ile zaman zaman Muhammet bin el Hasan`ı, İsa bin Eban`ı, Züfer bin el Huzeyl`i veya İmam Şafii`yi de kastetmektedir. (Ebubekir Sifil, Modern İslam Düşüncesinin Tenkidi 2)
[13] Tahanevi -Kavaid 1/380
[14] Tahanevi-Kavaid 3/382
http://www.kubacami.com/konular/akademi/imami_azam1.htm
Al Menakıb dışında deliller

Kabullenebildin mi?
 

Yahayy

Kıdemli Üye
Katılım
25 Ocak 2014
Mesajlar
4,603
Tepkime puanı
147
Puanları
63
Konum
İstanbul
Menkıbeler masabaşında mı üretilmiştir?

Evet büyük kısmı masa başında üretilmiştir.
Tamam işte alıntıladığın yazı direkt olarak benim söylediklerimi destekliyor, herhalde okumadan yapıştırdın.
Gerçi başka kaynak olsa ne olacak, onlarda bile bile yalan üretecek değil, Buhari İmam-ı Azamı neredeyse tekfir etmiş, bunun nesini inkar edelim.
Hangi hadis imamları diye soran sendin, biz de cevap verdik, hadis imamlarının başı Buhari başta, ne cevap vermemi bekliyordun.
 

Son.Fedai

Kıdemli Üye
Katılım
12 Şub 2007
Mesajlar
6,367
Tepkime puanı
136
Puanları
63
Yaş
54
Konum
Gaziantep
Web sitesi
www.elibolyazilim.com
Evet büyük kısmı masa başında üretilmiştir.
Kurandan ayet delil gösterebilir misin?

Tamam işte alıntıladığın yazı direkt olarak benim söylediklerimi destekliyor, herhalde okumadan yapıştırdın.
Gerçi başka kaynak olsa ne olacak, onlarda bile bile yalan üretecek değil, Buhari İmam-ı Azamı neredeyse tekfir etmiş, bunun nesini inkar edelim.
Hangi hadis imamları diye soran sendin, biz de cevap verdim, hadis imamlarının başı Buhari başta, ne cevap vermemi bekliyordun.
Senin dediklerini desteklemiyor

Senin bildiğin şeyin bazıları tarafından söylendiğini ama bunun yanlış olduğunu anlatıyor
 

Kurtuluş26

Profesör
Katılım
6 Ocak 2014
Mesajlar
860
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Web sitesi
islamikonular.weebly.com
Evet yalpalamayı bırak kardeş.
Varsa cevabın ver buyur, hayatında ,öngütten başkasını okudun dinledin mi hiç.
Buyur dilinin döndüğü kadarıyla tenkidlere ilişkin bir kısa şerh yap da dinleyelim seni.
38 ciltlik eserden söz ediyoruz.İçinde kuran meali ,tefsiri var.Birçok evliyaların hayatı ,eserlerlerinden alıntılar var.
Bir göz gezdirseydin bare.
http://www.hakikat.com/anayay.html

Bak bu eser"HAZRET-İ MUHAMMED
ALEYHİSSELÂM"
Bu eser, Pakistan Devleti tarafından 1997 yılında düzenlenen Dünya Sîret yarışmasında birincilik ödülüne layık görülmüş ve Muhterem Müellif'e bir liyakat belgesi verilmiştir.

Demekki neymiş beyenenler, okuyanlar ,takdir edenler ,teşekkür edenler varmış.Herkez okumadan sizin gibi zanla yazmıyor.


Bu yola girmeden öncede elbette okudumuz eserler vardı.Ben kendimi alim görmem.Fakat siz hiçbir alimide beyenmediniz.Ekliyoruz beyenmiyorsunuz benim sözlerim ne kıymeti olur?
Birçok kaynak ile size cevap verdik.Cevaplarıda mı okumadınız mı ne yaptınız?
 

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0
Bak güzel kardeşim elde yazılı metinler varken gene gidip menakıb kitaplarından kendine delil bulmuşsun.

Farketmez ki ;

Ebu Hanifenin Kuran ve Sünnetten önce aklı öne çıkardığı iddiasını çürütecek en büyük delil fetvalarıdır.

Fetvalarına baktığımızda bunlarla ilgili hadisleri görüyoruz.

Diğer husus kendisinin zaten Müsned adlı hadis eseri bulunmaktadır.Fakat kendisi hadis konusunda çok titiz davranmıştır.
 

Kurtuluş26

Profesör
Katılım
6 Ocak 2014
Mesajlar
860
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Web sitesi
islamikonular.weebly.com
Ahir zamanda:
Mezhepler inkar
Hadisler inkar
ledün ilmi inkar
cifr ilmi inkar
evliyalar,şeyhler,mürşidler... inkar
islam alimleri inkar.
şefaat inkar...
Liste yaz yaz bitmiyor.Peki siz inkarden başka ne yaptınız.Yani islam için ne faydanız oldu.
Ekledimiz evliyalar bellidir.Kimlerin düşman olduğu kimlerin sevdiği bellidir.
İslam alimleride bellidir.Kuranda belli sünnetde bellidir.İslamda bellidir ki değiştirmeye kimsenin gücü yetmez.

"Ümmetim benden sonra yetmiş üç fırkaya ayrılacak, bir fırka müstesna diğerleri hep ateştedir."
– Onlar kimlerdir ya Resulellah!
"Benim ve ashabımın yolunda olanlardır." (Ebu Dâvud)

Yolda belli .Siz yolunuza ben yoluma.Ne anlatsak fayda vermedi.

 

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0
Kulaktan duyma iftiralar...

Delil yok.....

3 gün sonra çıkar "Cevap veremediniz" derler bir de

Delilleri vardır bence , belki ileri derece kaynaklara vakıf olamadıkları için kaynakları direk orjinallerinden veremiyorlardır.

Ama vericekleri delillere Arapça kaynaklardan ben önceden baktım.Müsterih olsunlar :)

Nakledilen o rivayetler yani Ebu Hanife ile ilgili söylenilen -zem,kötü sözler,tekfir- ve bunları -İmam Malikin,Süfyanı Sevrinin,Buharinin söylediğini iddia ettiği rivayetlerin , senedleri vâh'tır(çürüktür/zayıftır) Nakleden raviler arasında kusurlu sayılanlar bulunmaktadır.

 

Son.Fedai

Kıdemli Üye
Katılım
12 Şub 2007
Mesajlar
6,367
Tepkime puanı
136
Puanları
63
Yaş
54
Konum
Gaziantep
Web sitesi
www.elibolyazilim.com
Delilleri vardır bence , belki ileri derece kaynaklara vakıf olamadıkları için kaynakları direk orjinallerinden veremiyorlardır.

Ama vericekleri delillere Arapça kaynaklardan ben önceden baktım.Müsterih olsunlar :)

Nakledilen o rivayetler yani Ebu Hanife ile ilgili söylenilen -zem,kötü sözler,tekfir- ve bunları -İmam Malikin,Süfyanı Sevrinin,Buharinin söylediğini iddia ettiği rivayetlerin , senedleri vâh'tır(çürüktür/zayıftır) Nakleden raviler arasında kusurlu sayılanlar bulunmaktadır.

Bizim içimiz rahat hamdolsun

Olmayan düşünsün
 

Yahayy

Kıdemli Üye
Katılım
25 Ocak 2014
Mesajlar
4,603
Tepkime puanı
147
Puanları
63
Konum
İstanbul
Delilleri vardır bence , belki ileri derece kaynaklara vakıf olamadıkları için kaynakları direk orjinallerinden veremiyorlardır.

Ama vericekleri delillere Arapça kaynaklardan ben önceden baktım.Müsterih olsunlar :)

Nakledilen o rivayetler yani Ebu Hanife ile ilgili söylenilen -zem,kötü sözler,tekfir- ve bunları -İmam Malikin,Süfyanı Sevrinin,Buharinin söylediğini iddia ettiği rivayetlerin , senedleri vâh'tır(çürüktür/zayıftır) Nakleden raviler arasında kusurlu sayılanlar bulunmaktadır.

Şimdi olmadı kurtubi haktan değil tarafgirlikten yana olduğunu açık ettin.
Gününümüz hadis üzerinde ehilleşmiş uleması dahil Buhari-İmam-ı Azam ihtilafının uydurma olduğunu iddia etmemiştir, eden kayda değer birilerini getir görelim.

O kadar ki bu konuda İmam-ı Azamı müdafa için yazılan apolocyalar mevcut, bunların en eskilerinden biri
Abdülgani el-Meydânî ed-Dımeşkî'nin “Keşfu'l-İltibas Ammâ Evredehu'l-Buhârî alâ Bâzı'n-Nâs” ı.

Hadis tarafı İmam-ı Azama olan teveccühten dolayı olayı yumuşatma ehliminde olup, bunlar müçtehidler arası ihtilaflardır, ikisi de müçtehiddir birbirlerini tenkid etmeleri normaldir şeklinde yanaşsalar dahi, Buharinin iddiaları pek öyle ilmi tenkid kapsamında filan değildir, kafanı kuma gömme kurtubi kendini inandırabilirsin gönlün rahat olsun diye ama meselenin hakikati asla böyle değildir sen de biliyorsun, işinize gelip işinize gelmeyeni zayıftır bilmem nedir diye kenara atmış gibi yaparak meseleyi halletmiş olmuyorsunuz.
aşağıdaki sözler bizzat Buhari'nin İmam-ı Azam hakkındaki görüşleridir, bu konuda ihtilaf bile yoktur. Çoğu ara bulucu sadece imam-ı Azam değil, Ehl-i Rey dese bile o daha kötü zaten, Rey'i kıyasa alan tüm ekolü başta İmam-ı Azamı alıyor demektir.

1- “Güvenilmez Adam.” (Tarihul Kebir c. 8 s.81)

2- “Sapık Mürcie Mezhebinin Mensubu.” (Tarihul Evsat c.2 s.93)

3- “Küfründen dönmesi için iki defa tövbeye çağrılan adam.” (Kitabuz Zuafa s.132)

Bunlar nasıl ilmi tenkid, küfür ile suçlamak ne zamandır ilmi tenkid oldu.

Sen kafanı kuma gömüyorsun Kurtubi, hadi biri uydurmdır, zayıftır aşağıda verdiklerimin hepsi uydurma mıdır yaz ea görelim, biraz iz'an ister bunu demek. kitabın kendi yazarı, yani İmam Malik olsun, İbni şeybe olsun, Ahmed ibn-i hanbel olsun, Adilberr vs kendi ifadeleri ile bunları söylemişler nakil değilki zayıf olsun, bizi mi uyutacaksın ayakta.

“Allah ona lanet etsin! İslam’ın can damarlarını, bir, bir kopardı. Müslümanlar arasında ondan daha şerir biri doğmamıştır.” (İbni Abdulbirr, El İntika s.149-150) İbnül Carud ise Ebu Hanifeyi tanıtırken şu korkunç sözü söylüyor: “Müslüman olup olmadığı tartışmalıdır.” (El İntika s.150)


İbn Ebi Şeybe: Sanıyorum Ebu Hanife Yahudi idi (Hatib 13/413)

*İmam Malik ise şöyle demiştir:
“Ebu Hanife, İslam bünyesinde doğanen şerir varlıktır.*Bu ümmete, fikirleri yerine kılıçla vursaydı daha iyi olurdu.”(El İntika s.150)

Ebuşşeyh Tabakat
Dedi ki: Asım b. Yezid’i şöyle derken işittim Sufyan es-Sevri söyledi ki: Ebu Hanife hem sapık hemde saptırıcı idi.(Ebuşşeyh Tabakat 2/110)

Ahmed b.Hanbel Kitabul-İlel
Sufyan es-Sevri: Ebu Hanife’nin iki kere tevbeye davet edildiğini nakleder. (Ahmed b.Hanbel Kitabu’l-İlel.II/69/428-32)

Malik b.Enes: Ebu Hanife az kalsın dini yıkacaktı der. (Ahmed b.Hanbel Kitabu’l-İlel.II/69/428-32)

Hammad bin Seleme: Ebu Hanife bir şeytandı: Hz Peygamber’in sözlerini kendi görüşlerine dayanarak reddederdi (İbn Adi el-Kamil fi Zuafair-Rical.8/239)(Ahmed b.Hanbel İlel II/68/428
II/246/1775)

Ebu’l-Hasan el-Eş’ari: Sufyan es-Sevri İmam Ebu Hanife’nin hocası Hammad bin Ebu Süleyman’dan şu sözü nakletmiştir: O Müşrik Ebu Hanife’ye söyle ben ondan tamamen beriyim onunla hiçbir ilişkim yoktur (Eşari.el-İbane.77)

İmam Buhari et-Tarihul-Kebir
İmam Buhari: Ebu Hanife Murcii’dir rey ve hadisleri terk edilmiştir (Buhari et-Tarihul-Kebir VIII.81)

İmam Müslim b Hacac Kitabul Kuna vel Esma
İmam Müslim şöyle der: Ebu Hanife Numan b Sabit rey sahibidir Hadisi muztaribtir ve fazla sahih hadisi yoktur (İmam Müslim b Hacac Kitabul Kuna vel Esma .31)

"Cerh ve ta'dil ehlinin filozofu İbn Hibban, zekâsı ve hıfzı doğuda ve batıda darb-ı mesel olan İmam-ı Azamı, donuk ravi ashabından herhangi bir gafil gibi kabul ediyor. Sözünde hakikatin kokusu bile yok. Bu da taassuptan bir başka renk". [1474] Kevseri

İbn Adi el-Kamil fi Zuafai’r-Rical
İmam Malik: Ebu Hanife dini mahveden hastalıklardan biridir.(İbn Adi el-Kamil fi Zuafair-Rical.8/237)

İbn Ebi Davud:Ebu Hanife’ye saldırı ve onu itham, İslam ümmetinin icma noktalarından biridir: Basra’nın fıkıh imamı Eyyüb es-Sahtiyani onun aleyhinde konuşmuştur.Küfe’nin imamı Süfyan es-Sevri öyle Hicaz bölgesinin imamı Malik bin Enes öyle Mısır’ın imamı Leys bin Sa’d öyle Şam?ın imamı Evzai öyle Horasan’ın imamı Abdullah bin Mübarek öyle Kısacası yeryüzünün her yanındaki İslam uleması onun hakkındaki kanaati menfidir.(İbn Adi el-Kamil fi Zuafair-Rical.8/241)

İbn Abdilberr el-İntika
Sufyan bin Uyeyne: Allah ona lanet etsin: İslam’ın can damarlarını bir bir kopardı Müslümanlar arasında ondan daha şerir biri doğmamıştır.(İbn Abdilberr el-İntika/149-150)

İbnül-Carud: Müslüman olup olmadığı tartışmalıdır.( İbn Abdilberr el-İntika.150)

Abdullah bin Mübarek şöyle diyor: Biz önceleri onu tanımıyorduk ve sohbetlerine devam ediyorduk.Ne zamanki onu yakından tanıdık kendisini terk ettik.( İbn Abdilberr el-İntika./151)

Hatib el-Bağdadi Tarihu Bağdad’da şöyle der: Onun hakkında dinin hem esaslarına hem de fürüatına ilişkin şecaatleri yüzünden çok sözler söylenmiştir.Gerçek şu ki Ebu Hanife bütün ilmi kudretine rağmen bizim bu eserimizde tanıttığımız ulema gibi örnek alınacak bir insan değildir
(Hatib el-Bağdadi 13/371-372)

Sufyan es-Sevri:Zındıklığından dönmesi için iki kez kafirliğinden dönmesi içinse defalarca tövbeye çağrıldı.(Hatib el-Bağdadi 13/382-383)

İmam Malik: Benim için Ebu Hanife’nin sözüyle hayvan pisliği arasında hiçbir fark yoktur. (Hatib el-Bağdadi Tarihu Bağdad.13/411)

Ebu Davud Süleyman es-Sicistani şöyle diyor: İmam Malik Şafii ve İbn Hanbel Ebu Hanife?nin dalalet içinde olduğunda ittifak etmişlerdir.(Hatib el-Bağdadi Tarihu Bağdad 13/383-384)

Kimi yerde bu imamlardan bazıları kişiliğinin iyiliğinden, ilim meclisi icra ermesinden, bireysel olarak müspetliğinden bahsederler ama dinde huccet olmasına ilişkin görüşleri bunlardır. Bunlar sadece bir kısmı Kevseri'nin İbn-i Hibbanın tenkidlerini içeren bir takım iddiaları var ki dergi olur ondan.
Kaldıki İmam-ı Azama nispet edilen Hanefi mezhebininde mota mod kendi derlemeleri olduğunu düşünmüyorum, peşinden onun adına hanefi mezhebini derleyenler ebu yusuf hocasının reddedip bedelini canıyla ödediği kadılığı kabul etmekle kalmayıp Hocasını, içtihadda ve dinde zayıflıkla itham etmiş, İmam Muhammed le birlikte hanefi fıkhını oluşturmuş, İmamı Azam değil, Yusufi-Muhammedi mezhebi denilmeliydi adına aslında.

İmam-ı Azam'ın iki kale sözü onun neden günümüz din bağnazları tarafından bu meselenin anlaşılamadığının bayraklarındandır.


Peygamber’den hadis nakleden herhangi bir kimseyi reddetmek, Hz. Peygamber’i reddetmek veya tekzip etmek demek değildir.*Bilakis, Hz. Peygamber adına bâtılı rivayet eden kimseyi reddetmek demektir.


"Bu bizim söyleyebildiğimiz en güzel sözdür. Kim bizim sözümüzden daha doğru bir söz getirirse, o hakikate bizimkinden daha yakındır" dediği; "Senin bu verdiğin fetvalar doğruluğunda hiç şüphe olmayan hakikatler midir? " diye sorulunca da; "Bilmiyorum belki de yanlışlığında hiç şüphe olmayan yanlıştır"


Yeter mi @Son.Fedai, @Kurtubi evet alalım cevaplarınızı hangileri uydurmaymış bu imamların kendi eserlerinde yazdıklarının.
 

Tahsin EMİN

Kıdemli Üye
Katılım
7 Şub 2012
Mesajlar
11,757
Tepkime puanı
490
Puanları
83
Ben de bir cümleyle ifade edeyim:

İmam Azam Ebu Hanife kendi usulü ekseninde, hadisleri de rafarans alsa, daha çok O'nun yaptığı, Kur'an'ı Usul'ü ile yaorumlaması ve akabinde de karar vermesidir.

Yani daha çok "farz" ve "vacip" hükmümnde safiyane Kur'an'ı refarans almıştır dersek yanılmayız. Ya da çoğunda...

Mesela abdestin farzlarında, İmam Azam Ebu Hanif'e hariç, diğer bütün müctehidler - istisnasız - "hadis"i de krıter alarak hükmü "farz"a tekabül ettirmişlerdir.

İmam Azam Ebu Hanife ise sadece Kur'an'a bağlı kalmış abdestin farzlarını 4'le sınırlandırmıştır.

Dolayısıyla diğer ülama, hangi konuda olursa olsun, hadisleri İmam Azam Ebu Hanife'nin çok çok fevkinde merkeze aldıklarından,

Ebu Hanife'yi topa tutan olmuşlardır...

Bunda gücenecek bir şey yoktur. Gayet normal.

Bugün "Kur'an'cı" şeklinde bir hitap varsa, bu hitap bir anlamda İmam Azam Ebu Hanife'ye de - kısmen - uymaktadır.

NOT

Şu da yanlış anlaşılmasın, İmam Azam Ebu Hanife, sünnet eksenli hadislerden de taviz vermemiştir... Bunu da ifade edeyim...
 

İlim Talebesi

Yasaklı
Katılım
18 Ağu 2014
Mesajlar
1,630
Tepkime puanı
28
Puanları
0

Vallahi sen o sözleri daha bana atmadan 10-15 saat önce ben o sözlerin arapçalarını bulmuştum :)

:) Yani Senedlerini bulmak için..

Nakil ilminde İsnad diye birşey vardır.Verdiğin Hatip El Bağdadi kitabındaki o rivayetlerde hepsinde kusur vardır.Raviler arasında zayıflık vardır.İsnadları son derece çürük olanlar vardır.

İstersen Senedlerinin tahlillerini Arapça olarak göndereyim. :)


و قد ضعفه كثير من جهابذة الحديث وهذه أقوال الأئمة فيه: قال البخاري فيه "كان مرجئا سكتوا عنه وعن رأيه وعن حديثه " التاريخ الكبير (8/ 81)

Buhariye gelince :)

Hadis Alimlerinin çoğunluğu Buharinin ve Diğer Hadis İmamlarının Ebu Hanife için söyledikleri o sözlerin senedlerinde zayıflık olduğunu ayrıca belirtmişlerdir :)
 
Üst