Tahsin EMİN
Kıdemli Üye
- Katılım
- 7 Şub 2012
- Mesajlar
- 11,757
- Tepkime puanı
- 490
- Puanları
- 83
Helali ve haramı belirleme dinin sahibinin, yani Allah'ın hakkıdır.
“Dillerinizin yakıştırma yalanlarıyla şu helaldir, bu haramdır deyip Allah'a iftira etmeyin…” (16/17).
“Helal, Allah'ın kitabında helal kıldığı, haram da Allah'ın kitabında haram kıldığıdır. Sükût ettiği şeyler ise bağışladıklarındandır” (Hadisi şerif, Müstedrek).
Hz. Peygamber'in görevi Allah'ın ona vahyettiklerini ve öğrettiklerini açıklamaktır. Bu görevi ona Allah vermiştir.
Allah haramı da helali da kitabında ya bizzat kendi açıklar ya da elçisine açıklatır. Elçisi de işte bu anlamda haram ve helal koymuş olur. Çünkü Allah adına ve mecazen de olsa o da Şâri', yani şeriat koyucudur. Hakiki Şari' ise sadece Allah'tır.
“Rasul, nebî ve ümmi olan peygambere uyanlar, onu yanlarındaki Tevrat'ta ve İncil'de de bulurlar. O onlara marufu emreder, münkeri yasaklar, tayyib olan şeyleri helal kılar, habis olan şeyleri haram kılar, onların zorluklarını ve üzerlerindeki engelleyici bağlarını kaldırır…” (7/157).
O halde Hz. Peygamber'in açıklaması ister Kurânı Kerim'de var olan bir şeyin duyurulması olsun, isterse Allah'ın ona verdiği yetki ve kabiliyetle bizzat kendinden olsun fark etmez, hepsi Allah'tandır. Yani haram helal sünnetle de sabit olabilir.
“Peygamber tayyib olan şeyleri helal kılar, habis olan şeyleri haram kılar” denmesinin anlamı budur. Yani Allah ona neyin tayyib, neyin habis olduğunu öğretmiştir, o da bunların hükmünü O'nun öğretmesiyle açıklamıştır. Mesela o eşek eti haramdır demişse onun habis olduğu kendisine öğretildiği için öyle söylemiştir.
Prof. Dr. BESER, Faruk
“Dillerinizin yakıştırma yalanlarıyla şu helaldir, bu haramdır deyip Allah'a iftira etmeyin…” (16/17).
“Helal, Allah'ın kitabında helal kıldığı, haram da Allah'ın kitabında haram kıldığıdır. Sükût ettiği şeyler ise bağışladıklarındandır” (Hadisi şerif, Müstedrek).
Hz. Peygamber'in görevi Allah'ın ona vahyettiklerini ve öğrettiklerini açıklamaktır. Bu görevi ona Allah vermiştir.
Allah haramı da helali da kitabında ya bizzat kendi açıklar ya da elçisine açıklatır. Elçisi de işte bu anlamda haram ve helal koymuş olur. Çünkü Allah adına ve mecazen de olsa o da Şâri', yani şeriat koyucudur. Hakiki Şari' ise sadece Allah'tır.
“Rasul, nebî ve ümmi olan peygambere uyanlar, onu yanlarındaki Tevrat'ta ve İncil'de de bulurlar. O onlara marufu emreder, münkeri yasaklar, tayyib olan şeyleri helal kılar, habis olan şeyleri haram kılar, onların zorluklarını ve üzerlerindeki engelleyici bağlarını kaldırır…” (7/157).
O halde Hz. Peygamber'in açıklaması ister Kurânı Kerim'de var olan bir şeyin duyurulması olsun, isterse Allah'ın ona verdiği yetki ve kabiliyetle bizzat kendinden olsun fark etmez, hepsi Allah'tandır. Yani haram helal sünnetle de sabit olabilir.
“Peygamber tayyib olan şeyleri helal kılar, habis olan şeyleri haram kılar” denmesinin anlamı budur. Yani Allah ona neyin tayyib, neyin habis olduğunu öğretmiştir, o da bunların hükmünü O'nun öğretmesiyle açıklamıştır. Mesela o eşek eti haramdır demişse onun habis olduğu kendisine öğretildiği için öyle söylemiştir.
Prof. Dr. BESER, Faruk