HADISLERE TABI OLMANIN LÜZUMUNA DELALET EDEN PEK ÖNEMLI BIR HADISIN ETRAFLICA ACIKLANMASI
Sahih hadislerde Peygamber efendimiz defalarca acikca hatirlatmi$lardir ki, hadislerine tabi olmak hepimiz hakkinda kesin olan vaciblerdendir.
Yanliz Kur´an´la kalirsak dinin hükümlerinde büyük hata etmi$ oluruz.
Zira biz yanliz Kur´an´dan bütün hükümleri alamayiz. Bu güc,Allah´in vahyi ile desteklenmi$ bulunan $anli Peygamberimizin yüce hususiyetlerindendir.
Sahih hadislerinden biri – ki Ebu Davud´un Sünen´inde Irbad b.Sariye´den rivayet edilmektedir, $udur:
<Peygamber efendimiz bir gün bize Imam
olarak namazi kildirdiktan sonra mübarek yüzünü bize dönerek öyle bir va´z da bulundu ki, onun belagatinin tesiriyle hepimizin gözleri pi$manlik ya$lari düktü ve gönüllerimiz korkuyla doldu.
Bunun üzerine bir zat dedi ki: <Ya Resulullah! Bu mübarek vaziniz, karde$ ve arkada$larini birakip gidecek olan $efkatli bir kimseningüzel güzel ögütleri kabilinden olduguna göre bize tam bir esas te$kil edecek yüce emir ve tavsiyelerinizi bildirmeniz uygun olacak.>
Peygamber efendimiz tekrar söze ba$liyarak bütün ashaba hitaben buyurdular ki:
<Ben size önce takvayi (her bakimdan Allah´in rizasina aykiri olan davrani$lardan sakinmayi), sonra da vali tarafindan bir i$le görevlendirilen zat, Habe$´li bir köle de olsa, ona baglanip itaat etmeyi emir ve tavsiye ederim. Zira sizden uzun zaman hayatta kalanlar pek cok anla$mazliklar ciktigini göreceklerdir. Siz her zaman benim sünnetimi ve hidayette olan dört halifenin yollarini birakmayin. Bu sünnete iyi tutunun. Azi di$lerinizle onu pek Saglam tutun. Yeni cikma $eylerden uzak durun. Zira her yeni cikma $ey bid´at, her bid´at dalalet, her delalet (sahibi) de ebedi olarak cehennemdedir”.>
BU KABILDEN BA$KA BIRSAHIH HADISIN ACIKLAMASI
Yine Ebu Davud´la Tirmizi – ki ikisi de kütüb-ü sitte sahiplerindendir... Mikdad b. el-Esved´den rivayet ediyorlar ki Peygamber efendimiz $öyle buyurmu$lardir:
<Iyi biliniz ki, bana Kur´an verildigi gibi onun bir misli olan sünnet (yani hükümleri aciklamada onun benzeri bulunan hadisler) de verildi. Yine iyi biliniz ki, bazi gafil ve magrur kimseler va´z kürsüsüne veya amirlik makamina kurularak diyecek ki: <Siz ancak tesbit edilip korunmu$ bulunan $u Kur´an´a bakin; onda bulabildiginiz helali helal, harami haram bilin. Böyle inanarak amel edin.>
Allah´in Resul´u tarafindan haram kilnan $eyler bizzat Allah Teala´nin haram kildigi $eyler gibidir.
Bu hadisteki <recul-i $eb´an> (karni tok adam) kelimeleriyle Hz. Peygamber´in kasdettigi, $ehvetine dü$kün, magrur ve gafil olan$ahistir ki, daima tok olmakla vasiflandirilmasi, o reddedilen sözü cür´et etmenin sebebine i$aret ediyor. Nitekim filozoflar da<Devamli tokluk, gaflet getirir ve zekayi giderir.> diyorlar. Binaenaleyh $ifa´da Hz. Ai$e´den rivayet edildigine göre <Peygamber efendimiz hic bir zaman doyuncaya kadar yemek yememi$lerdir.>
Sahih hadislerde Peygamber efendimiz defalarca acikca hatirlatmi$lardir ki, hadislerine tabi olmak hepimiz hakkinda kesin olan vaciblerdendir.
Yanliz Kur´an´la kalirsak dinin hükümlerinde büyük hata etmi$ oluruz.
Zira biz yanliz Kur´an´dan bütün hükümleri alamayiz. Bu güc,Allah´in vahyi ile desteklenmi$ bulunan $anli Peygamberimizin yüce hususiyetlerindendir.
Sahih hadislerinden biri – ki Ebu Davud´un Sünen´inde Irbad b.Sariye´den rivayet edilmektedir, $udur:
<Peygamber efendimiz bir gün bize Imam
olarak namazi kildirdiktan sonra mübarek yüzünü bize dönerek öyle bir va´z da bulundu ki, onun belagatinin tesiriyle hepimizin gözleri pi$manlik ya$lari düktü ve gönüllerimiz korkuyla doldu.
Bunun üzerine bir zat dedi ki: <Ya Resulullah! Bu mübarek vaziniz, karde$ ve arkada$larini birakip gidecek olan $efkatli bir kimseningüzel güzel ögütleri kabilinden olduguna göre bize tam bir esas te$kil edecek yüce emir ve tavsiyelerinizi bildirmeniz uygun olacak.>
Peygamber efendimiz tekrar söze ba$liyarak bütün ashaba hitaben buyurdular ki:
<Ben size önce takvayi (her bakimdan Allah´in rizasina aykiri olan davrani$lardan sakinmayi), sonra da vali tarafindan bir i$le görevlendirilen zat, Habe$´li bir köle de olsa, ona baglanip itaat etmeyi emir ve tavsiye ederim. Zira sizden uzun zaman hayatta kalanlar pek cok anla$mazliklar ciktigini göreceklerdir. Siz her zaman benim sünnetimi ve hidayette olan dört halifenin yollarini birakmayin. Bu sünnete iyi tutunun. Azi di$lerinizle onu pek Saglam tutun. Yeni cikma $eylerden uzak durun. Zira her yeni cikma $ey bid´at, her bid´at dalalet, her delalet (sahibi) de ebedi olarak cehennemdedir”.>
BU KABILDEN BA$KA BIRSAHIH HADISIN ACIKLAMASI
Yine Ebu Davud´la Tirmizi – ki ikisi de kütüb-ü sitte sahiplerindendir... Mikdad b. el-Esved´den rivayet ediyorlar ki Peygamber efendimiz $öyle buyurmu$lardir:
<Iyi biliniz ki, bana Kur´an verildigi gibi onun bir misli olan sünnet (yani hükümleri aciklamada onun benzeri bulunan hadisler) de verildi. Yine iyi biliniz ki, bazi gafil ve magrur kimseler va´z kürsüsüne veya amirlik makamina kurularak diyecek ki: <Siz ancak tesbit edilip korunmu$ bulunan $u Kur´an´a bakin; onda bulabildiginiz helali helal, harami haram bilin. Böyle inanarak amel edin.>
Allah´in Resul´u tarafindan haram kilnan $eyler bizzat Allah Teala´nin haram kildigi $eyler gibidir.
Bu hadisteki <recul-i $eb´an> (karni tok adam) kelimeleriyle Hz. Peygamber´in kasdettigi, $ehvetine dü$kün, magrur ve gafil olan$ahistir ki, daima tok olmakla vasiflandirilmasi, o reddedilen sözü cür´et etmenin sebebine i$aret ediyor. Nitekim filozoflar da<Devamli tokluk, gaflet getirir ve zekayi giderir.> diyorlar. Binaenaleyh $ifa´da Hz. Ai$e´den rivayet edildigine göre <Peygamber efendimiz hic bir zaman doyuncaya kadar yemek yememi$lerdir.>