Ulaştırma Bakanlığı'nın Hürriyet'in Mavi Marmara Gemisi sorularına verdiği yanıtlar
22 Haziran 2010
MAVİ MARMARA isimli 600 yolcu kapasiteli gemi,
Türk Uluslararası Gemi
Sicilinde (TUGS) İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı adına kayıtlı
iken, 27.04.2010 tarihinde İnsan Hak ve Hürriyetleri ve İnsani Yardım
Vakfına satılmış olup, aynı tarihte yine söz konusu vakıf adına TUGS'a kayıt
edilmiştir.
Geminin T.C sicilinde bulunduğu dönemde tüm sertifikalarının geçerlilik
süresi 30 Aralık 2009 tarihinde dolmuş olup Geminin 5 yıllık genel bakım ve
kuru havuz bakım ve denetimleri yapılmadığı için
sefer yapamaz duruma gelmiş
kabul edildiğinden denize elverişliliği sonlandırılmıştır. Aynı gerekçeyle
geminin klası Türk Loydu tarafından 5 Ocak 2010 da askıya alınmıştır.
Geminin
yeni donatanı İHH, Denizcilik Müsteşarlığı
İstanbul Bölge
Müdürlüğüne yapmış olduğu sözlü başvuru ile, geminin tekrar uzak yol seferi
yapabilmek üzere yola ve denize elverişli hale getirilebilmesi için
yapılması gereken bakım ve onarımların ön tespitini talep etmiştir.
Denizcilik Müsteşarlığı GSK uzmanlarınca yapılan ön sörveyde ihtiyaç duyulan
bakım ve denetimler tespit edilerek kendilerine bildirilmiştir. Keza, Türk
Loydu da geminin klasının tekrar başlatılabilmesi için yapılması gereken
bakım ve onarımları bildirmiştir. İHH bu bakım ve onarımların zaman alacağı
ve muhtemelen yüksek mali külfeti nedeniyle bayrak değiştirme arayışına
girmiştir.
Geminin milli mevzuatımız çerçevesinde mevcut durumu ve sertifikaları ile
Türk Bayrağı altında uluslararası sefere çıkma imkânı olmadığından, Vakıf
yetkililerince, geminin mevcut durumu itibari ile uluslar arası sefere
çıkabilecek şekilde sertifikalandırabilecek yabancı ( denizcilik
literatüründe Elverişli Bayrak denilen ) bir bayrak devleti arayışı
neticesinde gemi sertifikalarını Comoros'tan 21.05.2010 tarihinde almış ve
gemiye Comoros bayrağı çekmiştir. Donatan ayrıca Türk Loydu klasından da
çıkmış ve gemi Yunan kuruluşu olan " Phoenix Register of Shipping adlı
klas kuruluşu tarafından yeniden klaslanarak gerekli belgeleri almıştır.
Bazı ülkelerin mevzuatı aynı anda çift sicil kaydına müsaade etmektedir.
Gemi donatanınca, Türk sicilinden terkin talebinde bulunulmadan Comoros
siciline kayıt yapılmıştır. Şu ana kadar gemi donatanı tarafından geminin
Türk Sicilinden terkin talebinde bulunulmadığından gemi halen aynı zamanda
Türk Sicilinde de kayıtlı bulunmaktadır.
Ülkemizinde taraf olduğu Uluslararası denizcilik teşkilatının SOLAS (Safety
of Life At Sea ) kuralları gereği bir geminin denize elverişliliği ve sefer
yapabilmesi için sahip olması gereken kriterler ve sertifikalar geminin
bayrağını taşıdığı Bayrak Devleti otoritelerince belirlenmekte ve
verilmektedir. Diğer ülkeler bayrak devletinin düzenlediği sertifikaları
kabul etmek ve tanımak durumundadır.
İSTANBUL ÇIKIŞI
Satışı ve bayrak değişikliğini müteakip donatan, geminin yeni Bayrak
Devletinin düzenlemiş olduğu belge ve sertifikalarla, bulunduğu
İstanbul
limanından 42 transit yolcu ve 29 Türk vatandaşı mürettebatıyla Comoros
Bayraklı olarak
Antalya limanına hareket için Liman Çıkış Belgesi talep
etmiştir. Gemiye Comoros Bayrağı ve D6FU2 Çağrı İşaretiyle aynı gün
(22.05.2010)
İstanbul Liman Başkanlığınca Liman Çıkış Belgesi verilmiştir.
Çıkış öncesi geminin tüm sertifikaları incelenmiş olup bir eksiklik
görülmemesi üzerine gidişine müsaade edilmiştir.
ANTALYA ÇIKIŞI
Gemi
Antalya limanına 25.05 2010 tarihinde varmış olup
Antalya'dan katılan
504 yolcu ile birlikte toplam 546 yolcu ve 29 personel ile
Antalya Liman
Başkanlığından almış olduğu 28.05.2010 tarihli Liman Çıkış Belgesi ile
28.05.2010 saat 00 35'te
Antalya'dan beyanında olduğu gibi Lübnan'a hareket
etmiştir. Daha sonra
Kıbrıs'ta CHALLENGER 1 isimli yattan katılan 14 yolcu
ile yolcu sayısı 560 olmuştur.
sonuç
Gemi
Sicilinde (TUGS) İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı adına kayıtlı
iken, 27.04.2010 tarihinde İnsan Hak ve Hürriyetleri ve İnsani Yardım
Vakfına satılmış olup, aynı tarihte yine söz konusu vakıf adına TUGS'a kayıt
edilmiştir.
belediyeden kim neden nasıl satın alınır.
ak parti ye onca destek verdiği söylenen cemaatler neden belediyeden destek alamamışlardır dı ihh alabiliyor.
Denizcilik Müsteşarlığı GSK uzmanlarınca yapılan ön sörveyde ihtiyaç duyulan
bakım ve denetimler tespit edilerek kendilerine bildirilmiştir. Keza, Türk
Loydu da geminin klasının tekrar başlatılabilmesi için yapılması gereken
bakım ve onarımları bildirmiştir. İHH bu bakım ve onarımların zaman alacağı
ve muhtemelen yüksek mali külfeti nedeniyle bayrak değiştirme arayışına
girmiştir.
hangi müslümanlık anlayışıdır ki bakımsız gemi ile uluslar arası sulara çıkma girişimi vardır.
amaç olay çıkarmaktı sanırım belki limandan bile çıkamamayı hedefliyorlardı.
3. sü ise israil in karşı çıktığı inşaat malzemeleri niye alındı
uluslar arası desteği tersine çevirebilecek eylemle kaç mütaahhit sevindirilmiştir.
eğer ambargo delincekse yanlarına tek bir yiyecek malzemesi bile alınsa sonuç aynı idi ambargo delincekti.
niye şehit haberleri yayınlandı hemen ölümlerin ardından
akıl yoksunluğumudur bunca vakıf yardımları heba edilmiştir.
bu resmen israil hükümetinin ekmeğine yağ sürmektir.
akla takılan soru ihh ülkemizin çıkarlarını göz ardı niye ediyor niyeti nedir?