Kimileri tarafindan dedigi o kimseler de ulema kendiside ulema sinifin dan mi oda bu prof da zamanin alimi oldugu demek istemisler ne var bunda bir kimse imamdiye ve dinilecek ve cok kere bu söz ile de ister istemez kendisi de anilacak o zaten bizzat bir imam idi.
Eskiden bu zaman kadar yani günümüze kadar kadar imam-i azam denile gelmemis mi kendisi bu vakia mi yoksa degil mi bunun hakkinda suanda birarastirma yapsam cok degil birkac kisin ulema sinifindan onun nasilanip övdügünü versem ve böyle yapmak ile ortaya koysam o kisi de kabul eder mi söz de bir prof da olmus.
Bir insan düsünün ki o kadar cok seyleri var iken bu tek vasif bilene onu nasil büyük sahsiyet oldugunu da ortaya koymaz mi kimse 2500 den asagi bir rakam verdigini bilmiyorum ve 4000 bin kadar seyhinden bahis ediliyor bu kisiye imam-i azam denilmesin de kime denilsin bu zamanin en büyük alimi olmasin da kim olsun her asirda zamanin alimi var mi idi yoksa yok mu idi hatta derler bu gibi söz ile zamanin biricigi idi veya zamaninin alimi yada zamanin en iyi alimi veya en önde gelen alimi idi ve artik buna benzer diger sözler ile ve gecmis bu sözede takilmis sen daha imam-i azam ebu hanife´ nin gercek mana da taniman vede anlayip bilmem gerektigi sekilde bilmemissin ve senin yazidigin da bu cikar.
Onu o büyük imamlar ve mezheb imamlari övmüsler ve onun o üstülügünü kabul edip büyük bir imam oldugu ortaya koyarcasina tasdik etmisler ve misal olarak imam malik,safii,ahmed b. hanbel.
Bu sahsiyet yoksa hakki kemt mi ediyor böyle birisi birde genclere ders verecek ilim ögretecek bu mevzuda meseleyi de saptirmis oysa ki ilim okumus ve ögrenmis o makama gelmis yazik derim.
Rivayetin sağlamlığınıortaya çıkarmanın da yolları var.
Ebu Hanife"enbaşta Kur'an-ı Kerim'deki esaslara uygun olacak, ümmetin daha öncebelirlemiş olduğu sahih sünnete,hadislere ve akla uygun olacakgibi o hadise bir değer atfetmek suretiyle peygambere ulaştırmaklazım"der.Bunun dışındaki yolları kabul etmiyor. Diğermezhepler ise sadece senedin metnin doğruluğunu garanti ettiğinidüşünüyorlar ki bu son derece hatalıdır. Bu, işin sadece birayağını ortaya koyabilir.Asıl olan ise metnin kendisiolmalıdır.Sahih olduğunu iddia edeceksek Kur'an'da peygamber içinbelirtilen usve-i hasenesine(güzel örneklik)uygun bir metinolmalıdır.
Sahabe den gelen sözü almamis mi veya onlardan diledigini secmemis mi ve onlardan gelen fetvalari da almis mi vede onlarda amel etmemis mi bunlar oysa ki birer vakia dirlar.
Bazıhadisçiler Ebu Hanife'yi tekfir ederken Ehl-i Re'y ifadesinikullanıyorlar. Bu söylediklerinizi bu kavramla mı açıklıyoruz?
Bu dedigi gibi olsaydi onlar nasil ki imam-i azam ebu hanife yi tekfir etmisler ise yada o hakli oldugu hande onu tenkid de etmis olsaydilar sonraki gelen ulema tarafindan da onlar imam ebu hanife yi tekfir ettikleri ve tenkid ettikleri icin de ayni sekilde onlari da tekfir ve tenkid edenler gibi ederdiler.
Oysa ki tekfir diye bir vakia yok olsa denilir ve hangi sekilde neden ve zamanda nerde denilmis diye bize kadar da gelir idi ve Imam malik,ahmed b.hanbel bunlari onun büyüklügü kabul edip övmüsler nasil olurda onu tekfir ederler burda ise celis ki var bizim okudugumuz ve ögrendigimiz seylerin birer yalan olmasi gerekir sayet bu ise oysa ki bunda denilen seyde delil ister imam malik bizzat onun zamanda yasadi ve ondan sonra da öldü.
Nerde diyor hangi kaynak da ve kimden gelen haber ile ve bununda senedi kim tarafindan ne sekilde bize kadar gelmis bilmek gerekir sayet tekfir denilen böyle bir sey de var ise hakikaten de.
Ebu Hanife'nin gerekkendi döneminde gerekse sonraki dönemlerde Ehli Rey olduğu içinhadisçiler tarafından (İmam Malik, Ahmed bin Hanbel, SüfyanSevri, Buhari v.d.)
bid'atçılıkile suçlanmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Buithamlar, kendi tek yanlı görüşlerini dayatmaya yönelikanlayışlardır. Yani Ehli hadis sanki tek gerçekmiş gibi, onlarınyaklaşımı tek doğruymuş gibi düşüncelerdir. Bunlar günümüzdede var. Zaten bu düşüncede olanlar Ebu Hanife'nin ne demekistediğini bile tam anlamıyorlar. Yani hadis metinlerinin sübutuile ilgili Ebu Hanife'nin dediklerini onlar tam anlayamıyorlar vealgılayamıyorlar. O metot farklılığı bu tür suçlamalarıortaya çıkarıyor. Buda gayet doğal.
[Imam-i Azam Ebu Hanife Ve Sünnet ] diye konu var site bu bid´at meselesi orda isleniyor kim ve de kimlerde demis ise bizzat orda okunup ögrenilebilir bir misal olarak imam evzai nin onu daha tanimadan öncesi imam cafer sadik ve diger kisiler böyle sayilacak gibi onlarda ilkönce veya daha önce imam-i azam ebu hanife taniyip bilmediklari icin ilk tutamlari onu bir bid´atci olarak görüp kabul etmisler ve daha sonra onun görüs ve onunla konusup onun metodunu ögrendikten sonra hepsi birer pisman olmuslar ve o bid´atci olarak görüp degerlendime yaptiklari ve bu konuda fikirlerindeki o düsünce olsun ve o sözden dolayi da olsa tevbe etmislerdir.
[Not: Suanda Yesil olup yazilmis yazilarin hepsi bana aittir.]