Doğuya Kültürel Yolculuğum..

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,217
Tepkime puanı
3,203
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Forum açık olduğu ve kültürel yolculuğum devam ettikçe, burayı başkalarına da açık hatıra günlüğü olarak kullanacağım. Dini tartışmalar kasdı olmamak kaydıyla sizler de edebi, düşünsel yada fikri yahut fiziksel sanat değeri olan paylaşımlar yapabilirsiniz.
Yolculuğum iran,afganistan, pakistan vd. islam ülkeleri başta olmak üzere belki kısmen hint, çin kültüründen de öğelere bulaşacağım. Planlı projeli bir tur olmayacak hatta bazen bazı düşünceler yada planlar yarım da kalacak. Yani kafam nereye eserse oraya uçacağım düşünce rüzganın kanadında. Umarım Allahtan cc güzel ve faydalı bir yolculuk olur.

cami2222222222.jpg
malezyada bir camii
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,217
Tepkime puanı
3,203
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
İlk destinasyonum bir roman. Romanın adı kelidar.
Dün edebi eser keşfine dalarken rastladım. İranlı yazar ve romancı Mahmud Devletabadi tarafından yazılmış ve 15 yıl emek sarf ettiği bu eser 10 cilt.
Kitap ilgimi çekti ve yarım yamalak yazısı bozuk bir pdf sini de buldum ama içeriği nedir tam olarak bilgim de yok. Ancak çok beğenilmiş bu kitabı tanımak istedim. Aslında şimdilik okumaya niyetim yok. Kısıtlı farsça dilimle akıcı bir şekilde 10 ciltlik bir romanı okumak şimdilik mantıklı gelmiyor.

şimdilik nette bulduğum kitapla ilgili açıklamaları buraya yazıp ilk destinasyonumuzu noktalayalım.

Gul Mehemedî Kurdî adında bir Kürd, haksızlığa, adaletsizliğe, ağalara ve İran devletine karşı başkaldırarak silahlı direnişe geçiyor.

Gul Mehemedi Kurdî’nin kendisi ve başından geçen olaylar gerçektir. Xorasan Kürdleri arasında dengbêjler vasıtasıyla mücadelesi dilden dile aktarılmış.
Gul Mehemedi Kurdî, Mişkalî adlı Kürd aşiretinin Kelmişî ailesindendir. Gul Mehemedî Kurdî, bir kız kaçırma olayına karışır ve kaçırma esnasında ölüm olayı yaşanır. İran askerleri vergi toplama bahanesiyle Gul Mehemedî Kurdî’nin evine gider, eşine sarkıntılık yaparlar. Aslında amaçları vergi değil, Gul Mehemedî Kurdî'yi yakalamaktır. Gul Mehemed bu sarkıntılık meselesini duyunca askerleri öldürür ve dağa çıkar…
Birçok eleştirmen, Yaşar Kemal’ın İnce Memeti (Hemedok) ile Mahmud Devletabadi’nin “Gul Mehemedi Kurdi” arasında bağlantı kuruyor.

execution_of_gol_mohammad1.jpg

Gul Mehemedi Kurdi, Xan Ömer ve arkadaşlarının cenazeleri yanında İran askerleri poz veriyor.
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,217
Tepkime puanı
3,203
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Takipteyiz. Yolcuğunuz bizlere de birseyler katacaktır.
inşallah Sayın Cenan bacım
doğunun kadim bir kültür ve medeniyeti var
inanış, kültür ve duygu derinliği çok geniş yelpazede
bu derinlikten faydalanmak lazım kanımca
acı, aşk, nefret, düşmanlık, dostluklar çıkardan uzak, samimi ve çok güçlüdürler.
Batının robotlaştıran yaşamının aksine yaşam berrak yaşanır

Elbette batının bilim ve benzeri güzel yanlarından faydalanırken,
doğunun ruh derinliğinden faydalanmamak ruhsal sığlığa ve bazı ruhi çöküşlere sebeb olabilir.

ruh derinliğinden acı, özlem, analık duygusuna bir örnek de paylaşalım bu mesajımda
daha önce de paylaşmıştım forumda ama tekrar paylaşmaya değer bir ağıt, hikaye

 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,217
Tepkime puanı
3,203
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Kültürü doğuran dindir yada dini doğuran dindir.
Eğer vahiy kaynaklı ise din kültürü doğurur, toplumu dizayn eder ama putları siz oyarsanız, helvadan tatlı putlar yapıp yersiniz. dolayısıyla batıl dinlerde kültürel geçmiş dini ortaya çıkarır.

Çinde görünen o ki bin yılların kültürü dini oluşturmuş ve kült atalar yada ölümsüzler, yenilmezler gibi kültürel ve evrenden bir parça yarı tanrıları oluşturur; yani ilah yok sadece putlar, ilahcıklar vardır.
Çinden vahiy dinlerine gelmeden önce arada sentez gib duran hinduizme bakınca evreni var eden bir tanrı olmakla beraber herşeyin tanrı olabileceği başka formlar da araya girer.
Sonrasında biraz daha yaklaşınca ilahi dine tanrıya çoklu ortak koşulmasından ortak bire düşer. zerdüşlükte iyi tanrının yanına kötüsü karşı tanrı rolünü oynar.

Biraz daha yaklaşınca tek tanrıya, Bir Allaha geçilir ama Allahın yeryüzündeki masumlar ve ruhbanlar araya kaynar. Bu noktada karşı yada lehte bir şey söylemek bu konu kapsamında doğru değildir. Zira ağırlık noktamız doğunun kültür kapsamında inancına da yolculuk yapmaktır.
Ali şeriatinin şianın ruhban sınıf ile sürtüşmesi. Yada tasavvuf çevrelerinin eleştirilmesi bu bağlamda görülebilinir.
Kültür ve geleneğin toplumsal ajanları(misyon üstlenme anlamında) ruhban sınıf ise; belki de din ile kültürün birleştiği noktadır. (Bu son noktaya karşı durduğum yada kabul ettiğim anlamı çıkmasın. Bu noktanın içte mi dışta mı arada mı? kaldığından emin değilim. Dediğim gibi burada inancı tartışmayacağım; kültürün bir alt katmanı olarak tanımaya çalışacağım.)

Görünen o ki Allahtan uzaklaştıkça birer katman daha araya girmekte ve Hakk'tan uzaklaşılmakta ve küfr karanlığında daha da derinleşilmektedir.


peking-1908167_640.jpg
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,217
Tepkime puanı
3,203
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::

afganistanda sade ötesi bir düğün
acaba peygamber efendimiz sav böyle olmasını mı isterdi günümüzde olsa
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,217
Tepkime puanı
3,203
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Orta çağdaki islam alim, şair, felsefeci vb münevverler batının edebiyat, sanat, biliminde büyük rol oynamışlardır.
Bunlardan biri de sadi şirazidir hikmet ve akıl dolu şiirlerini okumak lazım

Sadi şiraziden hikmetli seçme sözler;

"Kendi ahlakını düşmanından dinle; dostun gözünde her yaptığın iyidir."

"Eşeğini düşman, vergisini de sultan alıp gittikten sonra o memleketin tacında, tahtında ikbal kalır mı?"

Kötü insan başkasının üzüntüsü ile rahatlayandır.

"Ne etrafınızı kıracak kadar sert, ne de karşınızdakilere cesaret verecek kadar yumuşak olunuz."

"İlmini, dindarlığını gösteriş olsun diye yapan kimse, harmanı biriktirip ateşe veren gibidir."

"Kendi kusurunuzun hamalıyken, başkalarının kusurunu kınamayın."

"Efendi davul sesi ile uyanıyor, bekçinin gecesi nasıl geçti, nereden bilecek."

Meyvelerle yüklü dal, başını yere koyar.

"İnsan, ya insan gibi akıllıca söylemeli yahut hayvanlar gibi susmalıdır!"

On derviş bir kilimde uyurken iki padişah bir dünyaya sığmaz.

330px-Saadi_Shirazi.jpg
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,217
Tepkime puanı
3,203
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Alamut kalesi sahte tanrının sahte cenneti
zevkin, sefanın, suikastın, ayrılıkçık ve isyanın, sahte inanca dalıp, afyon içerek bilinci bulandırıp her şeye karşı durmanının erişilmez kalesi.

belki günümüzdeki ırkçı kürt ayrılıkçıların kandiline bir nebze benzetebiliriz.
beyinleri hakikatten sıyırıp, sahte cennette demlenmeye benzetebiliriz.

ne ilginçtir ki bu tür beyinlerin, kendilerini yarı tanrısal bir güç olarak, müritlerine göstermeleri; benzerliği ve amacı büyük oranda örtüşmektedir.

zamanın karmaşa yada kimi zaman zorbalığından yararlanıp sahte cennet sunarak beyinleri zehirleyen bu tür oluşumlar; toplumun bağrına sokulan kanser ve hançer gibidirler.

aslında bu yapılar tek başlarına vucuda gelemezler. arkalarında devasa finans aktarıcısı düşman güçler olur. kaosu da kullanarak topluma sızarlar, taki toplumsal yaralar kapanıp, sıhhat bulunca, muktedir bir sultan onların kellesini alana kadar.

WhatsApp Görsel 2024-05-19 saat 14.05.59_156e346c.jpg
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,217
Tepkime puanı
3,203
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::

acı mı
umut mu
şen şakrak mı
derd mi
nostalji mi
sadelik mi
enginlik mi

harman gibi bir doğu şarkısı
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,217
Tepkime puanı
3,203
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
her ihtişamın ardında koca bir bilgi, teknoloji, ustalık ve emek vardır. her emeğin ardında güç; her gücün ardında ise ya zulümı yada zulme karşı birleşme vardır.
ancak ne var ki çoğu ihtişamlı eserin temsil ettiği şey zulümdür. örneğin piramitler kölelerin kemikleri ve kafatasları üzerine inşa edilmiştir.
Babil asma bahçeleri ne üzerine kurulmuş bilmesem de dünya harikalarından biri olarak görülüyor.

alıntı bilgiler aşağıdadır

Babil'in Asma Bahçeleri, Helen kültürü tarafından listelenen Antik Dünyanın Yedi Harikasından biriydi. Çamur tuğlalardan inşa edilmiş büyük yeşil bir dağa benzeyen çok çeşitli ağaçlar, çalılar ve asmalar içeren artan bir dizi bahçe ile dikkate değer bir mühendislik başarısı olarak tanımlandılar. Bahçelerin Irak'ın Babil eyaletine bağlı Hille yakınlarındaki antik Babil kentinde inşa edildiği söyleniyor. Asma Bahçeler'in adı Grekçe: κρεμαστός; yükseğe asılı) kelimesinden türetilmiştir. "Asma" kelimesinden daha geniş bir anlama sahip olan ve teras gibi yükseltilmiş bir yapı üzerine dikilen ağaçları ifade eder.[1][2][3]

Bir efsaneye göre, Asma Bahçeler, Yeni Babil Kralı II. Nebukadnezar (MÖ 605 ile 562 yılları arasında hüküm süren) tarafından, Orta Çağ'daki eşi Kraliçe Amytis için İnsanlık Harikası olarak bilinen büyük bir sarayın yanına inşa edildi. Çünkü O memleketinin yeşil tepeleri ve vadileri olan memleketini özlüyordu. Bu, MÖ 290'da yazan Babilli rahip Berossus tarafından onaylandı, daha sonra Josephus tarafından aktarılan bir açıklamadır. Asma Bahçeler'in yapımı da efsanevi kraliçe Semiramis'e de[4] atfedilmiş ve alternatif bir isim olarak Semiramis'in Asma Bahçeleri denilmiştir.[5]

Hanging_Gardens_of_Babylon.jpg
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,217
Tepkime puanı
3,203
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Bangladeş;
İslamın karadan Çin'e dayanan en uçta kalan islam topraklarından, ufacık toprağına rağmen nüfusu iki katımız olan ülke.
Dünyada, toprak ölçüsü bakımından 92. sırada iken; 165 milyonu aşkın nüfusu ile 8. sırada yer almaktadır. Asıl nüfus müslümanlar ve resmi din İslamdır
En büyük ve başkenti Dakka 9 milyon insanı barındırır.

Bengal coğrafyası 13. yüzyılın başlarında Türk komutan Muhammed Bahtiyar Halaci tarafından fethedilmiştir (1204).
Bir süre ingiliz sömürgesinde kaldıktan sonra Pakistana bağlanır daha sonra Pakistandan ayrılmaya çalışır ve Hindistan’ın da olaya karışmasıyla Pakistan güçleri geri çekilmek zorunda kalmış ve böylece 16 Aralık 1971 tarihinde Bangladeş, Pakistan’dan ayrılarak bağımsızlığını ilan etmiştir.

Hâlihazırda Birleşmiş Milletler En Az Gelişmiş Ülkeler listesinde yer alan Bangladeş’te kişi başı ortalama yıllık gelir 2.000 dolar seviyelerindedir ve yoksulluk geniş toplum kesimleri için hâlâ en önemli ve kronik sorunların başında gelmektedir.

1971 yılında Hindistan’ın da desteğiyle bağımsızlığını ilan etmesinin ardından, Muciburrahman yönetiminde sosyalist bir anlayış benimsenmiş ve ülkede Müslümanlara ve İslami yapılanmalara karşı büyük baskılar uygulanmıştır. Bangladeş yönetiminin İslami yapılanmalara, özellikle Pakistan ve Hindistan’da oldukça etkin olan Cemaat-i İslami teşkilatına karşı sert tutumu, 2010’lu yıllarda uygulanan siyasi idam kararlarıyla devam etmiştir.

Cemaat-i İslami (Urduca: جماعتِ اسلامی), Pakistan'da bir İslamcı siyasi partidir. Parti 1941 yılında Ebu'l A'lâ el-Mevdudî tarafından kurulmuştur.[2] Partinin amacı yasal kademeli ve siyasi süreç boyunca Pakistan'ı şeriat hukuku ile yönetilen bir İslam devleti yapmak olup kapitalizm, liberalizm, laiklik, sosyalizm ve faize karşıdır.[3] Partinin lideri emir olarak anılır.[4] Çok büyük bir halk desteğine sahip olmamasına karşın Diobendi ve Berelvi hareketleri ile birlikte Pakistan'daki en büyük İslamcı hareketlerden biri olarak kabul edilir.

1971 Bangladeş Kurtuluş Savaşı sırasında parti Bangladeş'in bağımsızlığına karşı çıkmış olup üyeleri çeşitli savaş suçları işlemiştir. 1975 yılında Bangladeş kolu kurulmuştur.
180px-Jamaat-e-Islami_Pakistan_Flag.svg.png
 
Son düzenleme:

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,217
Tepkime puanı
3,203
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
burada başkent Dakkan'ın varoşlarını geziyor. başkkentin 22 milyon olduğunu söylüyor burada. Acaba çok sert bir iç göç mü oldu. 2022 sayımı üstteki veri 9 milyon olarak açıklanmış.

 

Cenan

Ordinaryus
Katılım
13 Eyl 2007
Mesajlar
3,072
Tepkime puanı
1,763
Puanları
113
Kafiristan'ı duydunuz mu? Yıllar önce duyduğumda çok şaşırmıştım.
Pakistan ile Afganistan arasında kalan bir bölge. Halkı çok tanrılı dine inanan Kalashlar.

Oralara da yolculuğu düşünebilirsiniz. Karşınızda ilginç bir millet bulacaksınız.
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,217
Tepkime puanı
3,203
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Kafiristan'ı duydunuz mu? Yıllar önce duyduğumda çok şaşırmıştım.
Pakistan ile Afganistan arasında kalan bir bölge. Halkı çok tanrılı dine inanan Kalashlar.

Oralara da yolculuğu düşünebilirsiniz. Karşınızda ilginç bir millet bulacaksınız.
ilginç
ilk kez duyuyorum sayın bacım
acaba Kürtçe kevır yani taş
yada farsça kewir çöl kelimesinden mi almış adını

ilk fırsatta bakarım inşallah
 

Cenan

Ordinaryus
Katılım
13 Eyl 2007
Mesajlar
3,072
Tepkime puanı
1,763
Puanları
113
Büyük bir ihtimalle iki Müslüman devletin arasında yaşadıkları için, ordaki müslümanlar tarafından bu topluluğa çok tanrılı inançlarından dolayı "Kafir-istan" adı verilmiştir.

Kendilerine "Kalaşlar" diyorlar ve bu isimle biliniyorlar. Soylarının İskender'e dayandığı, Helen, İran, Hint karışımı bir ırk olduğu da söyleniyor.

Çok farklı, ilginç dini insnçları var, cenaze törenleri var.

Gerisini size bırakıyorum.
 

Cenan

Ordinaryus
Katılım
13 Eyl 2007
Mesajlar
3,072
Tepkime puanı
1,763
Puanları
113
Bayramınız mübarek olsun.

Afganistan'dan gelmiş, Tacik-Özbek birine sordum Kafiristan'ı. Pakistan bölgesinde yaşayanlar bu adı alıyormuş. Afganistan tarafında yaşayanlarda İslam'ı kabul etmiş ve "Nuristan" adını almışlar.
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,217
Tepkime puanı
3,203
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Bayramınız mübarek olsun.

Afganistan'dan gelmiş, Tacik-Özbek birine sordum Kafiristan'ı. Pakistan bölgesinde yaşayanlar bu adı alıyormuş. Afganistan tarafında yaşayanlarda İslam'ı kabul etmiş ve "Nuristan" adını almışlar.
sizlerinde bayramınız mübarek olsun Cenan bacım.
imana, tıpkı kültüre olduğu gibi; yerin, şehrin, bölgenin etkisi olması çok ilginç.
tıpkı 99 adamı öldürenin hikayesindeki alimin iyi şehre git tavsiyesi gibi.
eğer inasanın kaldığı şehir imana ve islami yaşama engel oluyorsa değiştirmek, bir çeşit hicret etmek lazım.
Ancak kafiristanlı olup, Lut as gibi çirkinliğe herşeye rağmen mücadele etmek de övülesi durumdur.
Allah hakta direnenlerin yar ve yardımcısı olsun.
 
Üst