Borsa Oynamak Harammidir?

aHuZaR

Can kayıp can firarda
Katılım
27 Kas 2006
Mesajlar
6,438
Tepkime puanı
23
Puanları
0
Konum
Gönülistan
kafam bu soru ile çok meşgul gerçekten yardımınıza ihtiyacım var borsa harammıdır vede bankadan kredi çekip girilmişse birde şunu sormak isterim maddi durumu ev almmasina mani olanlarin kredisi ile ev almasi caizmidir

yorumlarinizi bekliyorum tesekürler
 

islamveinsan

Doçent
Katılım
28 Eyl 2006
Mesajlar
1,360
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Konum
Suvas
s.a

Faizin her türlüsü haramdır...
Bankanın gelirlerinin hemen hepsi faizdir yada komisyondur...
Bahanesi ne olursa olsun bankadan para çekmek haramdır...

selametle...
 

~zuzii~

Paylaşımcı
Katılım
10 Eyl 2006
Mesajlar
398
Tepkime puanı
0
Puanları
0
kafam bu soru ile çok meşgul gerçekten yardımınıza ihtiyacım var borsa harammıdır vede bankadan kredi çekip girilmişse birde şunu sormak isterim maddi durumu ev almmasina mani ev olanlarin kredisi ile ev almasi caizmidir

yorumlarinizi bekliyorum tesekürler

iki hafta önce meslek dersi hocalarna sormştk kesinlikle kredi işleri fln haramdır!
 
Katılım
16 Ocak 2007
Mesajlar
97
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
kardeş sana yanlızca şunu söleyim içinde faiz olan herşey HARAMDIR!
 

cüneytkaya

Profesör
Katılım
21 Ağu 2007
Mesajlar
1,681
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Sual: Borsaya girmek, alım satım, yatırım yapmak caiz mi?
CEVAP
Caizdir.

Borsa ve at yarışları
Borsalar, hisse senetlerinin alım satımlarının yapıldığı yerlerdir. Bu yolla, şirketler hisselerinin bir kısmını satarak karşılıksız yeni finansman ihtiyacı sağlamakta, hisse senedi satın alanlar da atıl fonlarını bir şirkete ortak olarak değerlendirme imkanı bulmaktadırlar.

Teorik olarak borsanın, ülke ekonomisi için faydası mevcuttur. Bir şirketin hisse senedini satın almak, o şirkete ortak olmak anlamına gelmektedir. Şirketin kârlılık, verimlilik gibi mali yapısındaki müspet veya menfi değişiklikler, hisse senetlerinin itibari/cari (alım-satım) değerlerinde de artış veya azalış şeklinde değişikliklere sebep olduğu gibi, gelecekteki beklentiler de hisse senetlerinin itibari değerinin artmasına veya azalmasına sebep olmaktadır.

Pratikteki borsaya bakarsak; tamamen farklı bir durum ortaya çıkmaktadır. Mevcut borsa ile hisse senedi sahiplerinin ilişkisi, şirket ile şirket ortağı arasındaki ilişkiye değil, kumara, daha ziyade de at yarışı oynamaya benzemektedir. O kadar benzemektedir ki literatürleri de benzerdir. Oynamak, tiyo almak gibi tabirler ortaktır. Mevcut haliyle borsadaki amaç, hissedar olmak değil, kağıt almaktır. Alınan kağıdın bir an önce değerinin artması beklenmekte, gözlenmekte ve izlenmektedir.

Borsada yoğun şekilde spekülasyonlar mevcuttur. Hisse senetlerinin değerini ekonomik kriterlerden ziyade, spekülatif davranışlar belirlemektedir. At yarışlarında da durum aynı şekildedir. Her ne kadar çeşitli mali kriterler ile değerlendirmeler yapılsa da nihai olarak hisse senetlerinin ne zaman ne kadar yükseleceğini veya düşeceğini tahmin etmek mümkün olmamaktadır. At yarışlarında da birinci olacak at, çeşitli kriterlerle (jokeyi, atın geçmişi, hangi yarışlarda ne dereceler aldığı, hangi pistte iyi koştuğu gibi) değerlendirilerek tahmin edilmeye çalışılsa da, nihai olarak birinciyi tahmin etmek mümkün olmamaktadır. Borsada oynayanlar için de, at yarışı oynayanlar için de sonucu büyük ölçüde şans belirlemektedir. Hiç tahmin edilemeyen bir at,yarışı kazanabildiği gibi, hiç tahmin edilemeyen bir kağıt,kısa sürede büyük kazandırabilmektedir. Her ikisinde de sonucu bilen ve belirleyen spekülatörler mevcuttur.

Borsada oynayanların hisse senetlerinin yükselişe veya düşüşe geçtiğindeki tavrı aynen kumardaki tavırdır. Yükselmeye başladığında daha da yükselmesi, düşmeye başladığında da her an yükseleceği beklenmektedir. Kağıtların değerleri her an değişebileceği için yakın takip gerekmekte, bu sebeple asli işlerden feragat edilmekte ve borsaya büyük vakit ayrılmaktadır. Televizyonların teleteksleri, endekse ayarlanmakta, seans odalarında tedirgin gözlerle ekranlar takip edilmekte, gazetelerin borsa sayfaları derin incelemelere tabi tutulmaktadır. Tiyolar beklenmeye, hangi kağıda oynamanın doğru olacağı, hangi kağıdın kazandıracağı tahmin edilmeye çalışılmaktadır. Kağıtların her an ve büyük artış veya azalışı mümkün olduğu için her iki halde (aşırı sevinç veya aşırı üzüntü) borsada oynayanların ruh sağlıklarına zarar vermekte, çeşitli dengesizliklere sebep olmaktadır. Geçen gün gazeteler yazdı. Ankara’da bir borsacı, yatmış, kalb krizi geçirerek ölmüş. Ya borsa hayali kurarken krize girmiş veya rüyada borsa oynamış, kaybedince kalbi dayanamamış zavallının.

Borsada oynamak, aynen kumarda olduğu gibi büyük bir bağımlılık oluşturmuştur. Elinde kağıdı olmayan oyuncular da kağıtları yakından takip etmekte ve yükselen kağıtlardan alamadığına hayıflanmaktadır. Bu bağımlılık beşeri münasebetlere de aksetmekte, borsada oynayanlar ile yapılan sohbetlerde konu bir şekilde, mutlaka borsaya gelmekte, uzun uzun borsa tahlilleri yapılmaktadır.
Borsada oynayanlarda da, yine aynı kumar oynayanlarda olduğu gibi, kazanma hırsı aklı devreden çıkartmakta, kredi alanlar veya kredi kartı ile nakit çekerek kağıt alanlar çıkabiliyor. (Adnan İlhan)

 

adalı

Profesör
Katılım
10 Eyl 2007
Mesajlar
1,907
Tepkime puanı
2
Puanları
0
Web sitesi
adali81.blogcu.com
Sual: Borsaya girmek, alım satım, yatırım yapmak caiz mi?
CEVAP
Caizdir.


Borsada oynayanlarda da, yine aynı kumar oynayanlarda olduğu gibi, kazanma hırsı aklı devreden çıkartmakta, kredi alanlar veya kredi kartı ile nakit çekerek kağıt alanlar çıkabiliyor. (Adnan İlhan)

İki çekişkili durum... Önce caizdir diyor ardından da kumar gibi bağımlılık yapar diyorsunuz.


Borsa bir çeşit kumardır ve kesinlikle caiz değildir!!!
 

cüneytkaya

Profesör
Katılım
21 Ağu 2007
Mesajlar
1,681
Tepkime puanı
4
Puanları
0
İki çekişkili durum... Önce caizdir diyor ardından da kumar gibi bağımlılık yapar diyorsunuz.


Borsa bir çeşit kumardır ve kesinlikle caiz değildir!!!
Sual: Caizdir demek helaldir demek midir? Eğer böyle ise neden "Caiz" yerine "Helal" veya "Caiz değildir" yerine "Haramdır" denmiyor?
CEVAP
Caiz kelimesi, cümlede kullanıldığı yere göre çeşitli manalara gelir:
1-
Caiz, genel olarak ruhsat verilmiştir, günah değildir manasındadır. Fakat, caiz denilen şeyi yapmamak daha iyidir.
2- Yapılması daha iyi demektir.
3- Yapılması tenzihen mekruh demektir.
4- Yapılması tahrimen mekruh demektir.
5- Yapılması mubah demektir.
6- Yapılması vacip, gerekir demektir.
7- Yapılması günah demektir.

Şimdi bunlara birkaç misal verelim:
1- (Cemaatle namaz kıldıktan sonra, duayı beklemeden gitmek caiz) demek, (Günah değildir, gidilebilir, ancak gitmeyip duayı beklemek daha iyi olur) demektir.

(Kur'an-ı kerimi abdestsiz ezberden okumak caizdir) demek de böyledir. Günah olmaz, fakat abdestli okumak daha iyi demektir.

(Sabah namazında aldığı abdest bozulmadan, bu abdest ile, öğleyi, ikindiyi, akşamı ve yatsıyı kılmak caiz) demek de böyledir. Yani günah olmaz, fakat her namaz için abdest almak daha iyi olur.

(Yaşlı kadının elini öpmek caizdir) demek de böyledir.

2- (Namazda rüku ve secde tesbihlerini üçten fazla [5,7,9,11 gibi] söylemek caiz) demek, daha iyi olur, müstehaptır demektir. (Abdest bozulmadan, her namaz vaktinde abdest üstüne yeniden abdest almak caiz) demek, yapılması daha iyi olur demektir. (Cuma namazında, imamın secde-i sehv yapmaması caiz olur) demek de böyledir.

3- (Amca ve dayı kızı ile evlenmek caiz) demek tenzihen mekruhtur, bir mecburiyet olmadıkça, yapılmaması daha iyi olur, yapılırsa da günah olmaz demektir.
Fıkıh kitaplarında, (Şarap yapana üzüm satmak caizdir) buyurulması da böyledir.
(Güneşte ısınan su ile abdest almak caiz; fakat tenzihen mekruh) demek de böyledir.
Hıristiyanın kestiği hayvanın etini yemek de böyle caiz; yani tenzihen mekruhtur.

4- (Hıristiyan kadınla evlenmek caiz) demek, zimmi olursa tenzihen mekruh, harbi olursa tahrimen mekruh demektir.
[Zimmi, İslam devletine haraç, cizye gibi vergiler veren gayrı müslim vatandaş demektir. Harbi ise, vatandaş olmayan gayrı müslim demektir.]

5- (Pamuk gömlek giymek caiz) demek, yapılmasında veya yapılmamasında bir mahzur yoktur demektir.
Böyle mubah işler, niyete göre daha iyi veya daha kötü olabilir. Kadınların süslenmesi caizdir. Kocası için süslenmesi iyi olur, yabancılar için süslenmesi caiz olmaz.

6- (Hastalık sebebiyle yarasından kan, irin akanların, idrar kaçıranların, abdest ve namazlarının bozulmaması için Maliki mezhebini taklit etmeleri caiz) demek, yapılması gerekir demektir.
Bunun gibi, (Mahalle mescidinin gelirlerini, masraflarını idare etmek için mütevelli [vazifeli bir memur] tayin etmek caiz) demek, gerekir manasınadır.
(Bir kadın, peruk takarak sokağa çıkamaz. Ancak erkekler arasında başını açmak zarureti olduğu zaman, başını peruk takarak örtmesi caiz) demek, başını açması günah olur, peruk takması şarttır demektir.

7- (Bir babanın malının hepsini bir çocuğuna hediye etmesi caiz olur) demek, hediyeyi alan çocuğa bunun hiç mahzuru olmaz, fakat çocukları arasında ayrım yaptığı için babaya günah olur demektir.
 

simurg

Asistan
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
472
Tepkime puanı
9
Puanları
0
Konum
Trabzon
Konunuzu yardımcı olamk amacı ile bir husu belirtmek isteriz.

Bizleirn ölçüsü bu konuda fıkıh olduğu için CAİZ kelimesi fıkhen mesepsel oalrak şu manaları iktiza eder.

Hanefi meshebine göre caiz değil kelimesi mekruh hükmündedir.Caizdir kelimesi ise mübah hükmündedir.

Şafi meshebine göre ise cazi değildir kelimesi haram hükmündedir.Caiz dir kelimesi ise bazı durumlarda kerahiyetle birlikte yapılabilinirlik bazı durumda ise mübah hükmündedir.

silahınızla kuşanın ve kuşatın inşallah
 

cüneytkaya

Profesör
Katılım
21 Ağu 2007
Mesajlar
1,681
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Konunuzu yardımcı olamk amacı ile bir husu belirtmek isteriz.

Bizleirn ölçüsü bu konuda fıkıh olduğu için CAİZ kelimesi fıkhen mesepsel oalrak şu manaları iktiza eder.

Hanefi meshebine göre caiz değil kelimesi mekruh hükmündedir.Caizdir kelimesi ise mübah hükmündedir.

Şafi meshebine göre ise cazi değildir kelimesi haram hükmündedir.Caiz dir kelimesi ise bazı durumlarda kerahiyetle birlikte yapılabilinirlik bazı durumda ise mübah hükmündedir.

silahınızla kuşanın ve kuşatın inşallah
Caiz değil ne demektir?
(Caiz değil) demek de:
1- Mekruh,
2- Haram,
3- Fasid,
4- Küfür,
5- Sahih değildir,
6- İtibar edilmez,
7- Bid'at manasına da gelir.

Birer misal verelim:

1- (Namaz kılmak için, cami resimli seccadeyi yere sermek caiz değil) demek, mekruhtur demektir. Genel olarak mekruh denilince, tahrimen mekruh anlaşılır.

2-
(Alkollü içkilerin damlasını içmek caiz değil) demek, haram demektir.

3-
(Yürüyerek namaz kılmak caiz değil) demek, fasid yani namaz bozulur demektir.

4-
(Allah göktedir demek caiz değildir) demek, küfür olur, yani böyle söyleyen kâfir olur demektir. (Şaka olarak da olsa, zünnar denilen papaz kuşağını bele bağlamak caiz değil) demek de böyledir. Yani zünnar kuşanan kâfir olur. Bunun gibi, (Müslüman kızın, kâfir erkekle evlenmesi caiz değil) demek, evlenirse, kâfir olur demektir.

5-
(Diş çukurundaki yemek artığının altına su geçmezse gusül caiz olmaz) demek, gusül sahih olmaz, geçerli olmaz demektir.

6-
(Müctehid olmayanın, âyet-i kerimeden ve hadis-i şeriflerden mana çıkararak, kendi anladığına göre hareket etmesi caiz değil) demek, muteber değildir, hiç kıymeti yoktur demektir.

7-
(Sakalı bir tutamdan kısa yapmak caiz değil) demek, bid'at olur demektir. Bid'at ise haramdır. Çünkü sünneti değiştirmiş oluyor.




m.a.demirbaş
 

simurg

Asistan
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
472
Tepkime puanı
9
Puanları
0
Konum
Trabzon
M.a demirtaş hocamızdan allah razı olsun . Fakat imam azamın mesebi görüşü budur. M.a demirtaş hocamız bu konuya bu şekilde yaklaşmış ise yanlıştır demek gibi bir lükse sahibiz.

Bunun bu şekilde olamsı da illa ki bir hilaftır dememizde uygun olamz .

Bu nedenle biz mesebin kendi görüşünü yazarız bu görüşe uyanlar bu mesebin görüşüne uymuş olurar. Uymayanlarda uymamış olur.

Çok basit bir denklem inşallah.

silahınızla kuşanın ve kuşatın inş
 

kalan

Üye
Katılım
28 Kas 2007
Mesajlar
98
Tepkime puanı
9
Puanları
0
Yaş
29
Kardeşim faizin hertürlüsü haramdır...
Bankadan kredi çekmekde bir nevi faizli alış veriş değilmidir..

Borsaya gelelim borsada direk faiz yok ama hissesi aldığın şirketin milyonda birin aldın diyelim o şirketin yaptığından , etdiğinden milyonda bir pay sahibi olmuyormusun gelirin milyonda birini alıyorsan haksızlığının tic. faaliyetlerindeki faizin milyonda biri senindir demem ok i bu şartlarda hissesini alabileceğin kadar islami kurallara riayet eden şirket sanmıyorum olsun...
hayat memat meselesi değilse kesinlikle hiç birine bulaşma derim ..
Allaha emanet ol.
 

dostluk

Kıdemli Üye
Katılım
18 Haz 2007
Mesajlar
5,663
Tepkime puanı
304
Puanları
0
Yaş
50
Konum
istanbul
faiz faiz faiz...afff...nerelerde yokki faiz bilmeden alışverişlerimizdemi yoksa ödünç almalarımızdamı daha nerelerde...tabiki böyle yazmam demek faizi işleyverin ne olacak demek değildir...daha çok dikkat edelim demektir...

misal kitapta okumuştum komşudan bir bardak ödünç pirinç yada tuz aldın...yerine verirken 1 bardak olarak veriyorsanı9z faize girme riskiiniz çook fazla...gramını tuttaramazda çok verirseniz faiz az verirseniz borcunuzu eksik iade ediyorsunuz...ne yapmak gerekli hediyeleşeceksin yanında değişik bir gıda daha götürüp hediyeleşmek ... yine süt alıyorsunuz bir kilo süt dediğiniz vakit buda fasid alış satış oluyor çünki litreyle kilonun oranları bir değil ...ve bunlar hemen aklıma gelenler...

borsa konusunda kaynağa ihtiyac yok verilecek kaynaklar verilmiş söylenecekler söylenmiş...

bu kredi kartı borsa sigara konuları değişik fetvalar içerebiliyor...burdada eğerki bağlı olduğunuz bir yer varsa fetvayı alırsınız ( fetvaya başvurulması gerekliliği borsanın önceden olmaması ) ...fetvaya göre hareket etmek zorunluluğunuzda yoktur fetvadan daha daha kıymetli takva vardır hadislerle övülmüş... bunun yanında eğerki helal fetvası varsa yapanları haram işliyor görmemek gereklidir diye düşünüyorum...

bunlar tabiki kendi fikirlerim kimsdeyi bağlamaz...inşallah yanlış şeyler yazmamışımdır...fi emenillalh
 

ihvanacar

Üye
Katılım
15 Nis 2018
Mesajlar
80
Tepkime puanı
15
Puanları
0
Elbette faiz üstünden fazla getiri alınan şeyler haram olarak sınıflandırılıyor. Açıkçası konuyu görünce yazmak istedim bende. Çünkü yaklaşık 2 - 3 yıldır bende borsa içerisindeyim. Borsa oynamak vs gibi sözleri duymamak imkansız. Öncelikle borsa nedir denildiğinde bilinmesi gereken ilk cümle şudur: ticari mal ve kıymetli evrakların alıcı ve satıcılar tarafından alınıp satıldığı yerdir. Kelime olarak tam karşılığı budur. Bunun yanı sıra borsa bir oyun yeri değil alım ve satım yapılan alandır.

Arkadaşlar borsaya öyle bende giricem hemen para kazanmam lazım kafasıyla girerseniz avucunuzu çok güzel yalarsınız açık ve net. Önce deneme hesaplarıyla öğrenmeye çalışın. Piyasa takibi, kitaplar, videolar derken alabildiğiniz kadar eğitim kalın. Tabii beklentilerinizi karşılamak istiyorsanız. Lafı çok uzatmak istemiyorum arkadaşlar bu içeriğe bir göz atın. Borsa nasıl oynanır hakkında aklınızda kalan sorulara cevap bulabilirsiniz bence. Şunuda unutmayın her ben borsadan anlarım diyene inanmayın. Okuyun araştırın unutmayın. Herkese iyi günler. Hayırlı kazançlar dilerim..
 
Üst